HSL:n hallituksen päätöksiä 17.4.2018

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä:

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018524

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 43/2018 ratkaisu

HSL:n hallitus ratkaisi tiistaina bussiliikenteen tarjouskilpailun 43/2018. Mukana oli kaksi kilpailukohdetta.
Helsingin bussiliikenne voitti ajettavakseen 31 auton liikenteen Helsingin linjoille 14, 17, 18, 18N ja 24. Nobina Finland voitti 17 auton liikenteen Herttoniemen suunnan linjoille 80, 81, 82, 82B ja 83. Molemmat yhtiöt liikennöivät jo nyt voittamiaan linjoja. Tarjoukset vertailtiin niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki esityslistaan:

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018524-2

Arabian ja Kalasataman alueen bussilinjojen muutokset

Hallitus päätti vaihtoehdosta, jossa linja 55 kulkee Arabian kautta. Se tarjoaa vaihdottoman yhteyden Kalasatamaan Arabiasta, Vanhastakaupungista ja Koskelasta. Hallitus päätti myös säilyttää linjan 71 nykyisellä reitillään Sörnäisten ja Hakaniemen kautta keskustaan. Linjan 55 palvelu poistuu Intiankadulta ja Kumpulanmäeltä. Korvaavana yhteytenä Kumpulasta keskustan suuntaan toimivat Kustaa Vaasan tietä kulkevat bussilinjat.
HSL:n hallitus hyväksyi aiemmin Liikennöintisuunnitelman 2018-2019:n kokouksessaan 23.1.2018, mutta palautti silloin linjaa 71(B) koskeneen reittimuutosasian uudelleen valmisteltavaksi.

Linkki esityslistaan:

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018524-3

Lausunto HKL:n raitiovarikkojen kehittämissuunnitelmasta

HSL:n hallitus antoi lausunnon Helsingin kaupunginhallitukselle raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelmasta. Hallitus totesi, että raitiovarikkojen kehittämissuunnitelmassa esitetyt ratkaisut muodostavat hyvän perustan raitiovarikkojen kehittämiselle. Hallitus esittää, että HSL:ää tulee kuulla ja HSL:n pitää saada selvitys jokaisen varikkohankkeen vaikutuksista liikenteen operointikustannuksiin ennen hankkeen lopullista aloittamispäätöstä.

Linkki esityslistaan:

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018524-4

HSL:n tietosuojapolitiikan päivittäminen ja tietosuojavastaavan nimeäminen

Hallitus hyväksyi HSL:n päivitetyn tietosuojapolitiikan, joka tulee voimaan heti. Hallitus nimitti HSL:lle tietosuojavastaavaksi hallintopäällikkö Antti-Pekka Röntysen ja tietosuojavastaavan sijaiseksi tietosuoja-asiantuntija Mikko Näreahon.

Linkki esityslistaan:

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018524-5

Eron myöntäminen hallituksen jäsenelle ja uuden hallituksen jäsenen valinta

Hallitus esitti yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää myöntää Jaana Pelkoselle eron hallituksen jäsenen tehtävästä. Hallitus esitti, että yhtymäkokous valitsee Pelkosen tilalle uuden hallituksen jäsenen jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Linkki esityslistaan:

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018524-6

Lähijunaliikenteen koettu turvallisuus –tutkimus

Hallitus merkitsi tiedoksi lähijunaliikenteen koettu turvallisuus -tutkimuksen. Tutkimus tehtiin kolmannen kerran lähijunaliikenteen matkustajille ja sen perusteella lähijunaliikenteen koettu turvallisuus on edelleen erittäin hyvällä tasolla.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki esityslistaan:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018524-7

Kansainvälisen BEST-tutkimuksen tulokset vuonna 2017

Hallitus merkitsi tiedoksi kansainvälisen BEST-tutkimuksen tulokset. BEST -kyselytutkimuksella (Benchmarking in European Service of Public Transport) mitataan eri Euroopan kaupunkien asukkaiden tyytyväisyyttä alueensa joukkoliikenteeseen. HSL sijoittui toiseksi vertailussa muihin BEST-kaupunkeihin. 78 % asukkaista oli tyytyväisiä HSL-alueen joukkoliikenteeseen vuonna 2017. Tulos on kaksi prosenttiyksikköä parempi kuin edellisvuonna. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki esityslistaan:

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018524-8

Kommentit

HSL's ongoing tenders, which are also announced on HILMA Public Procurement. In the case of supplies and services, questions and answers are also published after the date indicated in the invitation to tender. Documents and links will be removed from the page after the offer period expires https://www.mybkexperience.xyz/

Kiitos taas, HSL. Linjan 55 reitti muuttuu, eikä missään ole ollut tietoa siitä. Päätös on jo tehty, että 55 poistuu Intiankadulta ja Kumpulan mäeltä. HUONO PÄÄTÖS - kaiken kaikkiaan. Kumpulanmäen alueelle on juuri valmistunut uusi Saton talo, joten asukkaat lisääntyvät Kumpulanmäen reitillä. Entäpä Intiankadulta tulevat, jotka haluavat päästä Kalasatamaan. Yksin linja 506 ei voi hoitaa kaikkia; sehän menee kuitenkin Arabiasta Myllypuroon, eikä keskustan suuntaan. Linjaa 55 heikennetään aina vaan:
vuosia sitten se kulki Marian sairaalalle ja jopa Hietaniemeen saakka. Sitten reittiä muutettiin, mutta keskustan pysäkki oli hyvällä paikalla Ateneumin edessä. Sekin muutettiin ja reitti lyheni Rautatientori- Koskela. Päätepysäkkiä on siirrelty edestakaisin, joskus se on teatterikujalla, sitten taas torin puolella. Onko mitään muuta linjaa veivattu edestakaisin ja monta kertaa...Vuosia sitten Väinö Auerinkadun yläpäähän tuli juuri busseja varten tiensulatusjärjestelmä, joka maksoi maltaita, silloin sitä yritettiin torpata,mutta mitä vielä; se rakennettiin ja bussit kulkivat mäessä. Nyt liikenne vähenee, kun linja 55 otetaan pois alueelta?Linja 55 on myös ollut sähkökäytön kokeilulinja, sekin epäonnistui. Mutta en ihmettele, kuka hölmöläinen näitä ihmeellisiä päätöksiä tekee, ei ainakaan stadilainen. Silloin olisi järki kädessä ja kaupunkikuva hallussa.
Nyt mummot ja vaarit pistetään vaihtamaan ja taas vaihtamaan, kävelemään ja odottamaan...Liput kallistuvat, mutta missä on se hyvä palvelu, jota oli ennen kaupungin linjoilla. Kysyy vuosikymmeniä julkisia käyttänyt stadilainen.

55 reittimuutos vie Valtimontie 1:n ainoan yhteyden keskustaan ja vaikeuttaa Koskelan työmatkaliikennettä . Lasketut kävelymatkat olisi hyvä kertoa kahdella ja lisätä vielä vaihtojen aiheuttamat kävelyt sekä matka-aikojen pidennykset . Kuin salaa tämä on nähty vain Arabia-Kalasatama muutoksena , kun 55 on koskelalaisten ainoa yhteys keskustaan .

Samaa mieltä, tosi salaa on suunniteltu ja tehty. Eivätkä nuo matkustajamäärien ilmoituksetkaan pidä paikkaansa. Tänään matkustin juuri 55:lla Hakaniemeen ja bussissa oli runsaasti väkeä, vaikka oli päivällä. Sunnitelmassa ei ole otettu huomioon esim. Koskelan sairaalan alueelle tulevaa asutusta. Ahtauttahan tuolla mäellä on nyt ollut, mutta siihen on syynä juuri mäelle rakennettavat opiskelija, ja Saton asuintalot...Kyllä matkustajia 55:n linjalla riittää, jos muuta väitetään on laskijoissa vika.

Kustaa Vaasan tien lisäksi voi mainita esimerkkeinä Koskelantien bussit 518 ja 848.

518 ei kulje keskustaan , 848 kerran tunnissa Porvooseen ja Kamppiin , 57 myös poikittaislinja , yhteyttä keskustan suuntaan ei jää . Koskelantie on pitkä , osa jää 55 uudistuksessa ajamatta . Ja Valtimontie on kantakaupunkia .

Arabian ja Kalasataman bussiyhteyksiä koskevasta kohdasta olisi oma tiedote ollut todella tarpeellinen.
Aiemmin vastaavista asioista on tehty oma tiedote vai halutaanko asia näin pimittää? Tiedotteita tulee teiltä asiasta kuin asiasta mutta jälleen kerran maksavia HSL:n asikkaita koskevasta asiasta ei tiedoteta erikseen.

"Linjan 55 palvelu poistuu Intiankadulta ja Kumpulanmäeltä."

Helsingin yliopiston kampuspalvelutaso (länsi)metroon kytkeytyen lienee katsottu suoran bussilinjan arvoiseksi. Voidaanko joko linja 56 tai jokin Kustaa Vaasan tietä ajava siirtää kulkemaan Kumpulanmäen kautta?

Kumpulanmäki on busseille liian ahdas. 300 metrin kävelymatka ei olisi nuorelle ylioppilaalle paha.

Kumpulan kampuksen kautta ajavasta tiedelinjasta 506 on tullut suunnittelijoille päähänpinttymä.Tasa-arvoisuuden vuoksi pitäisi olla vastaavasti myös sosiaalilinja, joka yhdistäisi kaupungin sosiaalitoimistot toisiinsa, ja urheilulinja, joka yhdistäisi kaikki kaupungin urheilukentät. Ehkä tarvitaan myös sairaalalinja, joka kiertelisi pitkin pääkaupunkiseutua yhdistellen kaupungin eri sairaalat toisiinsa. Tarvetta on varmasti myös kirkkolinjalle ja museolinjalle.

Lieneekö 506 enää edes seutulinja? Otaniemen tavoittamiseen tarvitaan esimerkiksi metroa, johon vaihtaminen pitää kompensoida (jonkin) bussin kampuksella pysähtymisin.

Kumpulan kampusalueelle on täysin siedettävä kävelymatka sekä Intiankadulta että Kustaa Vaasan tieltä, eikä minkään bussilinjan kannattaisi kiertää Kumpulanmäen kautta. Jos jokin bussilinja alkaisi kiertää reittiä moottoritie - Koskelantie - Intiankatu - Kumpulanmäki, matka-ajat pitenisivät sekä kampusalueelle että kaupunkiin matkaaville. Kustaa Vaasan tien pysäkiltä olisi vain parin - kolmen minuutin kävelymatka kampusalueelle.

Kumpulan 55-reitin hengessä: - Kumpulanmäki - Intiankatu - Koskelantie - Lahdenväylä, josta myös pyritään kampukselle bussilla Vantaalta.

Tähän se johtaa, kun yhteydet jaetaan huutoäänestyksellä sen sijaan että ne suunnitellaan kokonaisuutena. Koska arabialaiset huusi itselleen suoran yhteyden yhden (1) pysäkin ja Kallion välillä saadaan monilla muilla pysäkeillä nauttia kokonaan yhteyden poistumisesta keskustaan ja kokonaisuutena palvelu huononee merkittävästi. Vaikka seuraavalla kierroksella lisättäisiin jokin Lahdenväylän linjoista kiertämään Kumpulanmäki, yhteyttä keskustaan ei olisi edelleen lainkaan yhdeltä pysäkiltä.

Järkevintä tietysti olisi rakentaa hissi Kumpulanmäelle, mutta sekään ei käy, sillä metroasemat saavat olla kuinka suuruudenhulluja tahansa mutta raitiovaunujen ja bussien infrastruktuuriin panostaminen on haram vaikka käyttäjämäärät olisivat hyvinkin runsaat.

No joo, mutta yksi linja Kumpulanmäelle joko keskustasta tai Sörnäisten tai Kalasataman metroasemilta olisi kiva.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.