HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.2018

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525

Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset

Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella.

HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki esityslistaan:

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018525-2

Liikennöintisopimusten voimassaolokausien jatkaminen

Hallitus päätti jatkaa kymmenen liikennöintikohteen liikennöintisopimuksia jatko-optiolla. HSL:n linja-autoliikenteen liikennöintisopimuksissa on mahdollisuus jatkaa sopimuskautta enintään kolmen vuoden pituisella optiolla, kun HSL ja liikennöitsijä näin sopivat.

Linkki esityslistaan:

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018525-3

Matkakorttien lisähankinta

Hallitus päätti hankkia 30 000 kappaletta nykyisiä matkakortteja Gemalto Oy:ltä enimmäishintaan 22 800 euroa (+ alv 24 %).

Linkki esityslistaan:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018525-4

Tiedoksi merkittävät asiat

Hallitus merkitsi tiedoksi HSL:n lausunnon Vantaan kaupungille resurssiviisauden tiekartasta.

Linkki esityslistaan:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018525-6

Kommentit

Mikä käsitys HSL:llä on Sipoossa asukkaiden tyytyväisyydestä liikennöintiin ja liikennöijän omaan suunnittelutoimintaan? Säilytetäänkö Sipoon eteläosien tarjonta suunnilleen nykyisellään, eli mahdolliset ristiriidat esiintyvät pohjoisempana?

Vuonna 2014: "Sipoon ja Kirkkonummen bussiliikenne järjestetään elokuusta alkaen uudenlaisella sopimusmallilla, jossa liikennöitsijä suunnittelee aikataulut HSL:n määrittelemien reittien ja palvelutaso-ohjeiden mukaan. Uusi sopimusmalli kannustaa liikennöitsijää hoitamaan liikenteen mahdollisimman laadukkaasti ja tehokkaasti, sillä HSL:n maksama liikennöintikorvaus nousee ensimmäisen vuoden jälkeen, jos matkustajamäärät kasvavat. HSL hankkii liikenteen yhteistyössä Uudenmaan ELY:n kanssa, sillä ELY vastaa HSL-alueen ulkopuolelle jatkuvista reiteistä." www.hsl.fi/uutiset/2014/hsl-ratkaisi-sipoon-ja-kirkkonummen-tarjouskilpailun-4432

Tällä hetkellä metrot Tapiolaan ja Helsingin keskustasta Tapiolaan ovat puolityhjiä.

Metrot Matinkylästä ovat tupaten täynnä.

Voisivatko kaikki metrot ajaa Matinkylään saakka?

Ei, sillä se todettiin kokeilussa liian epäluotettavaksi.

Sitten vasta olemmekin hauskan äärellä kun metro jatkuu Kivenlahteen, eikä kaikkia junia voida kääntää sielläkään.

"Optiokauden alkaessa linja 985 Nikkilä - Keravan asema ei enää sisälly kohteeseen, vaan varsinaisen sopimuskauden päätyttyä se tullaan kilpailuttamaan Keravan suunnan linjojen kanssa. Kohteeseen tullaan tekemään muutoksia siten, että kohteen arjen automäärä pysyy samana, mutta sekä lauantaisin että sunnuntaisin automäärä vähenee kahdella."

Onko käsitystä, kohdistuuko viikonloppuleikkaus kasvavaan Nikkilään?

Pyritäänkö linjat 633 ja 985 yhdistämään?

toivottavasti niitä ei yhdistetä sillä niiden yhdistäminen pidentäisi matka-aikoja ja palvelun luotettavuutta

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.