HSL:n osavuosikatsaus: Matkustajamäärät kasvaneet odotettua enemmän

HSL:n matkustajamäärät ovat kasvaneet alkuvuonna 2018, mikä on lisännyt toimintatuottoja +1,3 % talousarvioon verrattuna. Vastaavasti toimintakustannusten ennustetaan jäävän 2,5 % arvioitua pienemmiksi. Säästöjä on saatu etenkin junaliikenteen operointikustannuksista (5,0 milj. euroa). VR:n hintoja tarkennettiin alkuvuodesta 2018.

”Vuodenvaihteessa laskimme mobiililippujen hinnat arvolippujen tasolle ja muutoin lippujen hinnat pysyivät ennallaan. Alkuvuodesta liikenteen kehitys on ollut hyvää ja matkustajamäärät ovat kasvaneet mukavasti. Arvioimme lipputuloja kertyvän tänä vuonna 374 miljoonaa euroa, mikä on 9,6 miljoonaa euroa arvioitua enemmän.”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

Toimintatuottojen arvioidaan olevan kuluvana vuonna 731 miljoonaa euroa. Toimintakulujen arvioidaan jäävän 705 miljoonaan euroon ja alittavan talousarvion 18 miljoonalla eurolla. HSL:n tilikauden tuloksen vuonna 2018 ennustetaan olevan 7,5 milj. euroa ylijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 21,5 miljoonan euron alijäämään. Osavuosikatsauksen arvio perustuu neljän kuukauden toteutuneihin lukuihin, joten se on vielä suuntaa-antava.

mobiililippu

Mobiililipun hinta laskettiin vuodenvaihteessa arvolipun tasolle. Sovellusta ladattiin matkapuhelimiin toukokuun puoleenväliin mennessä yli miljoona kertaa.

Kommentit

Hei, matkustajamäärien kasvuun edellisestä vuodesta on monta eri syytä:

  • Raitioliikenteen linjastouudistus elokuussa 2017 nosti matkustajamääriä 5,9 % edellisestä vuodesta (tammi-huhtikuu 17/18). Linjalla 1 muuttuivat sekä reitti että liikennöintiaika, linjan 7 reitti muuttui syysliikenteen alussa Länsiterminaalille.
  • Länsimetron avaaminen kasvatti metron matkustajamääriä 36,1 %. Muutokset Espoon sisä- ja seutubussilinjastossa länsimetron takia vähensivät bussimatkustajia seutulinjoilla ja lisäsivät Espoon liityntälinjastolla.
  • Tuusulan uusien linjojen aloittaminen vuoden 2018 alusta vaikutti U-linjojen ja Sipoon linjojen matkustajamäärien kasvuun. Myös Kirkkonummen sisälinjojen jatkaminen Siuntioon nosti matkustajamääriä.

 

Miten nämä matkustajamäärät siis on mitattu? Onko matkustaja, joka käyttää sekä metroa että liityntäbussia, kaksi matkustajaa?

Hei, matkustajatilastoinnissa tilastoidaan nousuja joukkoliikennevälineisiin, koska matkaketjuja ei pystytä mittaamaan. Jokaisella joukkoliikennemuodolla on oma matkustajalaskentamenetelmänsä. Etelä-Espoossa länsimetron myötä osa matkoista muuttui suorista vaihdollisiksi, mutta myös osa vaihdollisista vaihdottomiksi, esim. Tapiola-Sörnäinen.

Eli osa matkustajamäärien kasvusta on liityntäliikenteen lisääntymiseen liittyvää harhaa?

Onko kasvussa kyse matka- vai nousumääristä? Jälkimmäinenhän kasvoi eteläisessä Espoossa lähes tuplaksi Länsimetron myötä, vaikka edellinen pysyi jokseenkin ennallaan.

Huvittaa nämä kehumiset ilman sen kummempia perusteluita. Onko Höseli palkannut jonkun kehumiskerhon kun kommenteissa on viime päivinä asiassa kuin asiassa tullut kommenttina "hieno juttu", hieno homma....Kommentin antajat eivät ole kunnolla perehtynyt ilmiselvästi asiaan vaan kehuvat kehumisen ilosta. Aika läpinäkyvää....

Tai sitten kaikki eivät jaksa koko ajan vaan valittaa

Ja sinä et lukenut kommenttiani kunnolla. On aikamoinen sattuma, että yks kaksi alkaa tulla jokaisen vähäpätöiseenkin asiaan kuten GDPR tykkäys-kommentteja. Mielestäni valitukset täällä ovat aiheellisia ja perusteltuja, sen sijaan hyvä juttu -kommenteista osa on sellaisia, ettei kommentoija ole lukenut juttua perusteellisesti. Myös hyvät kommentit olisi hyvä perustella.

Itse kyllä koen perustelujen olevan itse uutisessa: matkustajamäärät nousseet ja budjetti alittuu.

Olisi hyvä tietää mihin tuo ylijäämä käytetään eli matkustajien elämän parantamiseen vai mihin. Toivoisi joskus näkevän myös uutisen, jossa kerrottaisiin, että lippujen hintoja lasketaan tai että joitakin huonontuneita yhteyksiä parannettaisiin. HSL:n henkilöstö saa tästä varmasti bonusta, kun oikeasti bonusta pitäisi tai siis normaalisti maksetaan erinomaisesti tehdystä työstä. HSL:llä on tilillään lukuisia epäonnistumisia esim. suunnitelmissa, joita sitten paikkaillan jälkikäteen, lisäksi on tuotu käyttöön matkakortinlukija, joka ei vieläkään toimi kunnolla ja hidastaa bussinkuljettajien sekä matkustajien elämää. Toinen kysymys on aina tietysti se miten budjetti on laadittu, jos se alittuu joka vuosi. Eli mielestäni uutinen ei edelleenkään ole mikään hip hurraa juttu.

Jatkan vielä kommenttiani...HSL:n alueen asukasmäärä on myös noussut merkittävästi, joten matkustajien määrän nousu johtuu osin tästä eikä sillä ole HSL:n kanssa mitään tekemistä. Tämä kommentti tuli kaverilta tuosta vierestä.

Tämähän kuulostaa hyvältä! Iloisia uutisia. Toivotaan että saa jatkua samaan malliin!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.