HSL:n vuosikertomus on julkaistu verkossa

HSL:n vuotta 2017 leimasivat länsimetron käyttöönotto, raitiolinjaston uudistus ja kaupunkipyörien määrän kolminkertaistuminen sekä suositun mobiililippusovelluksen laajennukset, kun käyttöön saatiin korttimaksaminen ja valikoimiin lastenliput ja vuorokausiliput. Sovellus on ladattu yli 900 000 puhelimeen.

Metroasemalla

Asiakkaille tuotiin muitakin uusia tapoja kertalipun ostamiseen. Kertalipun voi ostaa ennakkoon kaikista myyntipisteistä sekä heti voimaan tulevan lipun Helsingin pysäköintiautomaateista. Uudet lipunmyyntikanavat tulivat tarpeeseen, kun lippujen myynti lähijunissa päättyi kesällä 2017.
 
HSL:n vuosi 2017 oli onnistunut myös lukujen valossa. Vaikka tulos oli 2,5 miljoonaa euroa alijäämäinen, se oli reilusti talousarviossa ennakoitua parempi. Matkustajamäärät kasvoivat yli 2 prosenttia. Lipputulot ylittivät talousarvion 4,1 prosentilla ja kasvoivat edellisestä vuodesta 7,9 prosenttia.

HSL uudisti strategiansa vuoden 2017 aikana. Uudistusta tehtiin yhteistyössä henkilöstön, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. ”Oli upeaa nähdä henkilöstön ja sidosryhmien vahva sitoutuminen HSL:n ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Strategiamme korostaa kestävää kehitystä, matkustajien sujuvaa arkea ja maailman toimivimman kaupunkiseudun kehittämistä”, Suvi Rihtniemi summaa.

HSL:llä on tärkeä rooli Helsingin seudun joukkoliikennepalveluiden kehittämisessä, kun uusi liikennepalvelulaki uudistaa liikkumista. HSL on jo avannut rajapinnat kertalippujen jälleenmyynnille ja jatkossa myös kausiliput tulevat mukaan.

Lue lisää HSL:n vuosikertomuksesta https://vuosikertomus.hsl.fi/