Huomattavia poikkeuksia lähijunilla 24.6. - 5.8. – Osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä

Helsingin ratapihan toimivuuteen ja tehokkuuteen liittyvät ratatyöt vaikuttavat HSL-lähijunaliikenteeseen kesä–elokuussa 2018. Ratapihan laitimmaiset raideparit ovat vuorotellen poissa käytöstä. Työt aiheuttavat poikkeuksia Pasilan lähtöraiteilla. Tarkemmat tiedot aikataulumuutoksista voi tarkistaa myöhemmin muun muassa Reittioppaasta

VAIHE 1    Su 24.6. klo 22:00 – ti 17.7. klo 5:00 välillä muutokset koskevat linjoja  I, P, N ja K

 Lähijunaliikenne Helsingin suuntaan:

  • Keravan K- ja N-junien pääteasemana on Pasila päiväliikenteen aikana.
  • Yöliikenteen aikaan I-, N-, P- ja T-junat liikennöivät Helsingin päärautatieasemalle normaalisti.
  • Lentoasemalta lähtevien P-junien pääteasema päiväliikenteen aikaan on Pasila.  I-junat liikennöivät
  • Helsingin päärautatieasemalle asti kuten normaalistikin.
  • Muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat liikennöivät normaalisti.

Matkustaja voi tehdä junanvaihdon joko Pasilassa tai jo aikaisemmin Tikkurilassa matkustaessaan Helsinkiin.


Lähijunaliikenne Helsingin suunnasta:

  • Keravan K- ja N-junien lähtöasemana on Pasila päiväliikenteen aikana.
  • Yöliikenteen aikaan I-, N-, P- ja T-junat lähtevät Helsingin päärautatieasemalta normaalisti.
  • I-junat lentoasemalle lähtevät päiväliikenteen aikana Pasilan asemalta. P-junat lentoasemalle lähtevät
  • Helsingin päärautatieasemalta kuten normaalistikin.
  • Muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Helra vaihe1

 

VAIHE 2   Ti 17.7. klo 23:00 – su 5.8. klo 5:00 välillä muutokset koskevat linjoja L, A, P ja I

Lähijunaliikenne Helsingin suuntaan:

  • Lentoasemalta lähtevien I-junien pääteasema päiväliikenteen aikaan on Pasila. P-junat lentoasemalta liikennöivät Helsingin päärautatieasemalle kuten normaalistikin.
  • Yöliikenteen aikaan I-, L- ja P-junat liikennöivät Helsingin päärautatieasemalle normaalisti.
  • A-junat liikennöivät harvennetusti 30 minuutin välein Helsinkiin asti.
  • A- ja L-junat eivät pysähdy Ilmalassa. I-junat pysähtyvät Ilmalassa normaalisti päiväliikenteen aikaan.
  • Muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat liikennöivät normaalisti.

Matkustaja voi tehdä junanvaihdon joko Pasilassa tai jo aikaisemmin Huopalahdessa matkustaessaan Helsinkiin.


Lähijunaliikenne Helsingin suunnasta:

  • P-junat lentoasemalle lähtevät päiväliikenteen aikana Pasilasta. I-junat lentoasemalle lähtevät Helsingin päärautatieasemalta kuten normaalistikin.
  • Yöliikenteen aikaan I-, L- ja P-junat lähtevät Helsingin päärautatieasemalta normaalisti.
  • A-junat liikennöivät harvennetusti 30 minuutin välein Helsingistä asti.
  • L- ja A-junat eivät pysähdy Ilmalassa. P-junat pysähtyvät päiväliikenteen aikaan Ilmalassa kuten normaalistikin.
  • Muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat liikennöivät normaalisti.

Helra vaihe2

 

Ratatyöt liittyvät Liikenneviraston HELRA-hankkeeseen

Liikenneviraston Helsingin ratapihan toimivuuden ja tehokkuuden parantamishanke (HELRA) liikennevirasto.fi/helra on osa Etelä-Suomen laajempaa ratakokonaisuuden kehittämistä.  Hankkeessa järjestellään Helsingin ratapihan raiteisto vastaamaan kasvaneita liikennemääriä. HELRA-hanke tehostaa Helsingin ratapihan toimintaa ja vähentää junien häiriöherkkyyttä. Hankkeen valmistuttua Helsinki – Pasila välillä kulkevien junien kapasiteettia voidaan kasvattaa 74 junasta lähes 90 junaan tunnissa. Yhden vuorokauden aikana tämä tarkoittaa jopa 200 junan lisäystä.  Ratapihan järjestelyn kustannusarvio on 60 miljoonaa euroa. Rakentamissuunnittelu saa TEN-T -tukea. HELRA-hanke valmistuu vuonna 2020.

Kommentit

L-junat kulkevat vain hiljaiseen aikaan. Miksi ne eivät pysähdy Ilmalassa?

Ilmalassa ainoastaan kaupunkiradan raiteilla on asemalaiturit. Koska L-junat käyttävät kaukojunien raiteita poikkeuksen aikana ne eivät voi pysähtyä Ilmalassa. Mikäli L-junat käyttäisivät normaalisti kaupunkirataa ne eivät voisi jatkaa Pasilasta Helsinkiin, koska juuri nämä raiteet ovat poissa käytöstä Pasilan eteläpuolella ratatöistä johtuen. On siis jouduttu tekemään valinta Ilmalan pysähdyksen ja junien ajamisen Helsiinkiin välillä. Ilmalasta korvaavaa liikennettä poikkeuksen aikana tarjoavat bussit 23, 23N ja 50 Pasilaan.

I ja P junat kulkevat yöliikenteessä Helsingistä/ Helsinkiin.

Määritelkää selkeästi yöliikenteen aikataulu. Elikäs esim. lähtevät junat 22:00 jälkeen.

Kiitos

Yöliikenne alkaa N-junan osalta 20.12 ja Kehäradan junien osalta 21.51.

Tiedot junien aikatauluista tarkentuvat kun kesän aikataulut julkaistaan. Tällä hetkellä kyseisistä tietoa ei ole valitettavasti mahdollista antaa, koska tarkkoja aikatauluja ei ole vielä olemassa.

Tästäpä tulee taas mukavaa - varsinkin liikuntarajoitteisille ja esim. ulkopaikkakuntalaisille, jotka ovat välillä muutenkin pihalla oikeista junista, asemista ja raiteista. Konnareita saisi kyllä olla tämän härdellin aikana enemmän junissa opastamassa.

Kiitos kommentista. Asemille on tulossa opastauluja ja keskeisille asemille oppaita muutosten ajaksi. Lisäksi konduktöörit opastavat matkustajia tilanteessa aivan kuten normaalistikin.

Onko siis luvallista vaihtaa seutulipulla kaukojuniin Tikkurilassa ja Pasilassa katkon aikana?

Hei, valitettavasti kaukojunia ei saa edes poikkeuksen aikana käyttää HSL-lipuilla. Kaukojunissa ei ole esimerkiksi lippujen leimauslaitteita eikä niitä ole suunniteltu paikallisliikenteen käyttöön.

Siis HSL:n liputhan saa luettua vaikka minun kännykälläni - ohjelmisto on olemassa valmiina ja jos joillain konduktööreillä on vielä vanha virkapuhelin joka ei tue NFC:tä sellaisen voi ostaa niille. Ja lisäksi Tikkurilaan ja Pasilaan tilapäiset leimauslaitteet jotta voi ostaa arvolipun, Helsingissähän, jossa on paljon enemmän laitureita kaukojunien käytössä, on jo onneksi leimauslaitteet yöllä suoritettavan kaikkien lippujen tarkastamisen takia.

Tai toinen vaihtoehto on kuten Tampereen seudulla, jossa kaukojunien kyytiin pääsee VR:n lipuilla ja paikallisen joukkoliikenneviranomaisen kausilipuilla, mutta ei arvo- tai kertalipuilla. Vaikutelmani perusteella ylivoimainen osa matkoista tehdään kausilipuilla, joten tuo auttaisi jo paljon kapasiteettiongelmiin.

Ostin lipun Turusta Helsingin lentokentälle.
Voinko siirtää Pasilaan viidessä minuutissa? (IC 954 -> Commuter Train P)
Haluan tietää täsmälleen missä VR IC 954 on pudonnut ja missä Commuter Train P on sijoitettu.
auta minua.

English ver
I bought a ticket from Turku to Helsinki airport.
Can I transfer at Pasila in five minutes?(IC 954 - > Commuter Train P)
I want to know exactly where VR IC 954 is dropped down and where Commuter Train P is placed.

Yes, you can transfer at Pasila from IC 954 to commuter train P. Please look at the monitors to see the right platform. Commuter train P leaves usually from platform 9 or 8. (There are only 9 platforms in Pasila) Another train that goes from Pasila to the airport is I-train. You can choose, the time is about the same.

If you have only 5 minute margin to change it is not much if there are delays. P and I are running every 10 minutes.

Oletteko ottamassa huomioon sen ihmismäärän, joka joutuu vaihtamaan junaa Pasilassa? Esimerkiksi lisäättekö junavuoroja tai junan pituutta? Lähinnä ajattelen, että yhden vaunun junilla alkaa tulemaan ongelmia! Kannattaa varmaan ottaa minimissään kahden vaunun junia liikenteeseen? Aiotteko lisätä vuoroja Pasilasta kulkeviin busseihin tai ratikoihin?

Hei, Pasilan aseman työmaasta johtuen kaupunkiradoilla voidaan liikennöidä tällä hetkellä vain maksimissaan kahden yksikön junia. Kun kesän aikataulut tarkentuvat voidaan myös kalustokierto suunnitella tarkasti. Tässä toki pyritään huomioimaan työmaan mahdollisesti aiheuttama ylimääräinen kuormitus. Pasilan busseille ja raitiovaunuille ei näillä näkymin ole tulossa lisää vuoroja, sillä arvioimme matkustajien vaihtavan Pasilassa juniin, jotka jatkavat keskustaan.

Hyviä tapoja lisätä kapasiteettia olisi tosiaan muualla keskustelussa mainitut kaukojunat HSL-lipuilla ja ylimääräiset junat jotka käyttää kaukoliikenneraiteita silloin kun niillä on tilaa. Sitten yksi keino mikä tulee vielä mieleen on R- ja Z-junien pysähtyminen Malmilla, onko tätä mietitty?

Malmin aseman kaukoliikenneraiteiden laituri ei ole käytössä ja lisäksi se on matala eli ei esteetön. Kaukoliikenneraiteilla taas ei ole pääradalla ruuhkatunteina juurikaan ylimääräistä kapasiteettia jota voitaisiin käyttää lisäjunille.

Niin, ei täällä varmaan ehdotettaisi kyseisen laiturin käyttöön ottamista, jos se olisi käytössä. Onko sille siis erityistä estettä, ettei tämä onnistu?

Matalaa laituria muistan käyttäneeni ainakin Kauniaisissa ja Riihimäellä - ja molemmilla kerroilla mataluus oli vieläpä täysi yllätys, siitä ei ollut mainintaa missään aikataulussa, reittikartassa, kuulutuksessa tai muualla. Lisäksi esimerkiksi raitiovaunupuolella Kauppatorin pysäkki etelään on esteellinen, mutta niinpä vaan sekin porskuttaa ja esteellisyys pitää vaan tietää. Jos jollain asemalla osa junista pysähtyy tilapäisesti esteellisellä laiturilla ja siitä tiedotetaan jotenkin on se vielä pientä noihin verrattuna.

Olisi varmaan turisteille kiva, että järjestäisitte pasilassa vaihdon niin, että vaihto tapahtuu samalla laiturilla, jottei tarvitse kantaa raskaita laukkuja portaita pitkin tai jonottaa pitkään hissiin. Jos tämä ei ole mahdollista, voisitte opastaa turisteja vaihtamaan junaa muillakin asemilla missä junanvaihto tapahtuu samalla laiturilla, kuten vaikka hiekkaharjussa tai tikkurilassa.

Hei, valitettavasti vaihtoja ei voida järjestää samalla laiturilla tapahtuviksi. Junanvaihdon voi suorittaa tosiaan Pasilassa tai Tikkurilassa ja toisen vaiheen aikana Pasilassa tai Huopalahdessa. Lentoasemalle saapuvia turisteja ohjeistetaan kuitenkin ensisijaisesti valitsemaan juna, joka vie keskustaan eli 1. vaiheessa I-juna ja 2. vaiheessa P-juna.

Ymmärsinkö oikein, että 17.7. - 5.8 välisenä aikana Ilmalaan ei pääse suoraan Helsingin rautatieasemalta ja päinvastoin, vaan pitää vaihtaa Pasilassa?

Hei, kyllä näin valitettavasti on. Ilmalassa pysähtyvät tuona aikana vain I- ja P-junat, jotka kulkevat vain Pasilaan/Pasilasta. Mikäli on tarpeen päästä vaihdotta Rautatieasemalta Ilmalaan, voi korvaavana yhteytenä käyttää bussilinjaa 23.

Voisitte huolehtia että vaihtoyhteys tapahtuu viereiselle laiturille eikä yläkerran kautta. Mielellään odottavaan ja nopeasti lähtevään junaan. Hommaa hankaloittaa myös ettei laitureilla ole infotauluja joista näkyy seuraavat Helsinkiin suuntaavat junat. Myös kaukojunien käytön Hel-Pasila välillä voisi sallia.

Hei, vaihdon järjestäminen viereiselle laiturille ei ole valitettavasti mahdollista, koska junat vaihtavat suuntaa Pasilassa ja tälle täytyy varata tilaa. Tästä johtuen kaupunkiratojen junat käyttävät myös poikkeuksen aikana pääasiassa normaaleja lähtöraiteitaan. Kaukojunien käyttöä poikkeuksen aikaan on myös harkittu, mutta välillä Pasila-Helsinki ne eivät kuitenkaan lisäisi junatarjontaa merkittävästi.

Kaukojunilla olisi merkittävä vaikutus Helsingin ja Tikkurilan välillä, sillä suoria lähijunayhteyksiä menee Tikkurilasta pääsääntöisesti 3 tunnissa ja kaukojunia niin ikään 3 tunnissa. Jos siis vaihtaa Tikkurilassa määrä tuplaantuisi. Suurin hyöty olisi se, että matkustajat voisi vaan neuvoa vaihtamaan Tikkurilassa, sillä lähi- ja kaukojunien yhdistelmällä pisin vuoroväli ei ole aivan liian pitkä, lähijunilla taas on joka tunti 30 min vuoroväli.

Ja tilava asema ja rullaportaat on tosiaan sen verran suuri hyöty että Tikkurilassa vaihtamista Pasilan sijaan olisi tosiaan hyvä helpottaa näin.

Kartoista on unohdettu x-juna

Hei, kiitos kommentista. X-junan liikennöinti loppuu kesäaikataulujen tullessa voimaan.

Kannattaisiko yhteyksiä Pasilan asemalta lännen suuntaan ehkä parantaa? Tällä hetkellä 2/7 tasaa väliaikaisesti aikaa Länsi-Pasilassa, jolloin sen käytettävyys sinne suuntaan on heikko. Se, että pitää vaihtaa junaa Pasilan asemalla tarkoittaa luonnollisestikin sitä että osa keskustassa linjoille 1, 2, 4 ja 10 vaihtaneista matkustajista vaihtaakin busseihin 58, 69, 506, 551 ja 848 ja menee niillä Töölön ja Meilahden alueelle.

Kaakon suuntaan taitaa päästä hyvin, kun linjat 7 ja 9 menee sinne tasaamatta aikaa ja niissä on hyvin tilaa.

Hei, kiitos kommentista. Välitän tiedon linjasto- ja aikataulusuunnitteluun. Linjat 58 ja 551 tarjoavat varsin tiiviin yhteyden Meilahden suuntaan, joten keskustassa vaihtamisen sijaan mahdollinen Pasilassa vaihtaminen kohdistuisi poikkeuksen aikana pääosin Töölön suuntaan kulkeville.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.