Kun vaihdat auton joukkoliikenteeseen, saat aikaa itsellesi

Outotec järjesti tammikuussa yhdessä HSL:n ja Mobinetin kanssa kokeilun, jonka tarkoituksena oli tuoda joukkoliikenne tutuksi uusille käyttäjille. Samoihin aikoihin käynnistyi Länsimetron liityntäliikenne. Kokeiluun lähti 18 Outotecin työntekijää, joilla ei ennestään ollut HSL-matkakorttia tai jotka eivät olleet käyttäneet korttiaan kolmeen kuukauteen. Kokeilijat saivat itselleen matkakortin sekä kahden viikon kausilipun kodin ja työpaikan välisiä matkoja varten.

Monen kokeilijan mielestä kulkeminen sujui odotuksia paremmin. Joukkoliikenteellä matkustaminen koettiin mukavaksi ja rentouttavaksi. Monet olivat tyytyväisiä myös siihen, että joukkoliikenteen käyttö lisäsi kävelyä ja siten myös liikunnan määrää.

Jyrki Härme oli jo pitkään suunnitellut vaihtavansa työmatkoillaan auton joukkoliikenteeseen, kun metron liikennöinti alkaisi. Tammikuussa toteutettu joukkoliikennekokeilu kannusti hänet ryhtymään tuumasta toimeen. Härmeen työsuhdeauton kausi oli juuri päättymässä, joten hän päätti olla jatkamatta työsuhdeauton käyttöä ja alkaa kulkea työmatkansa julkisilla.

”Metrossa on niin paljon mukavampaa kuin autossa. Voi lukea meilit, uutiset ja kuunnella hyvää musiikkia. Myös bussiyhteys metroasemalle toimii hyvin”, Härme kertoo. ”Isossa omenassa sijaitsevalta metroasemalta ei ole kuin muutaman minuutin kävely työpaikalle. Huonolla ilmalla voi tulla kauppakeskuksen toiseen päähän ja näin lyhentää ulkona kävelyä. Pieni kävely tekee aina hyvää aamusta”, Härme jatkaa.

Myös Siru Salmi-Sivoselle metron käynnistyminen yksinkertaisti työmatkaa joukkoliikenteellä. Kokeilu vahvisti kiinnostusta joukkoliikenteen käyttöön. ”Vaihtamalla auto joukkoliikenteeseen vapautuu aikaa itselle. Matkalla voi selailla kännykkää ja vaikka katsoa tv-sarjoja”, Salmi-Sivonen tiivistää.  Hän aikookin lisätä joukkoliikenteen käyttöä heti suotuisten ilmojen tullen, kun on mukavampi kävellä metroasemalle.

Haluatko kannustaa työntekijöitä liikkumaan viisaammin? Kiinnostuitko kokeilun toteuttamisesta työpaikallasi? Tutustu HSL:n yrityspalveluihin osoitteessa www.hsl.fi/yrityspalvelut

Kommentit

Tänä aamuna taas tuli paljon omaa aikaa siinä mukavasti junassa seisten kuin sillit suolassa. Toivottavasti kovin moni abi ei myöhästynyt ylioppilaskirjoituksista tämän häiriön takia.

Tällaisten älyvapaiden propagandajuttujen julkaiseminen pelkästään raivostuttaa. HSL:n joka suuntaan masinoimat vaihdolliset yhteydet ovat niin hitaita ja surkeita, että sitä "nauttimista" saa kestää järjettömän pitkään niissä liikennevälineissä. Eikä vaihdot osu ikinä edes kunnolla ajoilleen. Ja "aikaa itselle" on pelkkää pään aukomista. Kyseessä on täysin hukkaan menevä aika, jota ei voi hyödyntää mitenkään. Ei siellä metrossa tai junissa mahdu kunnolla yhtään mitään lukemaan.

Metroissa on IHAN joka päivä jonkinlainen häiriö. Älkää muokatko linjojen reittejä siten, että ne lyhenisivät johonkin tiettyyn metroasemaan ja asiakkaat jatkaisivat metrolla niiden määränpäähän. Se pidentää kaikkien matkaa älyttömän paljon, koska metrot takkuilee lähes joka päivä ja mitään ei tehdä asialle. Suorat linjat kamppiin takaisin! Pikkuhiljaa on aika käyttää henkilöautoa jos nämä ongelmat eivät ratkea.

Uskomatonta! Ai tämä olikin laatuaikaa itselleni? Alkaa olla mitta täys tämän metron kanssa. Hyvä että selvii arjessa enää kun istuu päivät pitkät joukkoliikenteessä. Aina kun metro on myöhässä niin se menee kellokortin saldosta että kiitos vaan.

No mutta kun se metrohan on NIIN kätevä ja nopea! Näinhän sitä mainostettiin, "heh".

Ja hyvä, jos istumaan pääsee. Tänään aamulla meni 1,5 tuntia alle 20 km matkaan keskustaan. Bussilla olisi mennyt 45 minuuttia. Miksei voi edes tällaisena aamuna laittaa niitä busseja kuljettamaan ihmisiä Kamppiin vaan jätetään heidät hikoilemaan talvivaatteissaan juniin, jotka odottelevat kaikilla asemilla min 10 minuuttia ennen kuin matka jatkuu? En haluaisi liukumatuntejani hukata tällaiseen vaan käyttää niitä omaksi hyödykseni silloin kun haluan. HSL pitäisi purkaa niin saisi Espookin päättää itse omista joukkoliikenneratkaisuistaan.

Ja niitä ongelmia on muuten joka päivä. Tulkaa nyt HSL:n klovnit tänne selvittämään miten tämä tekele selvitti sen kahden viikon testijakson ongelmitta?

En ollutkaan tajunnut, kunka paljon metro antaa minulle laatuaikaa itseni kanssa. Kyllä nyt kelpaa. Liityntäbussia pakkasessa odotellessa voin joogata ja metroasemalle kävellessä ehdin tehdä päivän työt läppärillä. Metroon istuutuessani voin hemmotella itseäni kasvohoidolla ja vaihtamalla hyvät huomenet kenkiäni päällä seisovan vierustoverin kanssa.

Voitaisiinko pystyttää patsas metrolle?

Vapaata aikaa itsellesi? Kuka näitä juttuja keksii... minulla kuluu 20-30 minuuttia suuntaansa lisää verrattuna entiseen järjestelyyn. Sen ajan voin viettää pitäen toisella kädellä kiinni tolpasta, koska istumaan ei mahdu. Koska viimeksi yrititte esim. selailla kännykällä nettiä heiluvassa täpötäydessä vaunussa, yhdellä kädellä?

Noudatin Tero Anttilan neuvoa ja hain itselleni nopeimman reitin. Se on oma auto. Onneksi olkoon, reilut 35 vuotta olen pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä käyttänyt, mutta te teette siitä nyt todella hankalaa. Miettikää nyt hetki mitä varten te olette siellä töissä ja jättäkää tällaisten harhaisten tiedotteiden kirnuaminen vähemmälle.

Niin, Terohan yhdessä haastattelussa mainosti, että käyttäkääpä se odotteluaika hyödyksi ja hoidelkaa asioitanne siis liikekeskuksissa, joista bussit lähtevät. Tuli Terolta pieni mainos liikekeskuksista ja virkamiehillä varmasti onkin aikaa kaikenlaiseen puuhasteluun mutta normi työläisellä aikaa ylimääräiseen pällistelyyn ei kyllä ole. Ei kovin pitkälle ajateltu Terolta.

Onko HSL solminut kauppakeskusten kanssa diilit, jonka vuoksi matkustajat pakkosyötetään kauppakeskuksiin? Sama näköjään tapahtumasssa Kalasatamassakin.

Ei yhtään ihmetyttäisi, jos tällaiset poliittiset korruptiosopimukset löytyvät. Mikään muu ei kyllä selitä tätä HSL:n kauppakeskusfetissiä matkustusaikojen ja -mukavuuden kustannuksella.

Minusta ainakin tuntuisi vieraalta ajatukselta alkaa shoppailla kauppakeskuksessa vain siksi, että jää aikaa liityntäbussia odotellessa. Shoppailu ei minulle ole mitään hupia vaan pakkopullaa, joka hoidetaan yleensä perjantaisin pois alta koko viikon edestä.
HSL:lle vinkki, että kannattaisi miettiä kaksi kertaa ennenkuin laittaa tällaisia pohjois-korealaisia mainostekstejä tänne. Todellisuus kun on suurimmalle osalle espoolaisista vallan toinen.

Yritän esittää asiani rauhallisesti, vaikka olen raivoissani Länsimetrosta. Asun Tontunmäessä, olen iäkäs ja lähimmälle metroasemalle (Urheilupuisto) on matkaa kilometri.
Tontunmäen läpi ajoi ennen linja 105 koko päivän, aamusta iltaan. Länsimetron myötä saimme tilalle kolme (sic!) aamupäivävuoroa ajavan Niittykumpu-Tapiola linjan 119 joka keräilee porukkaa melkein tunnin ajan päätyäkseen terveyskeskukseen ja Tapiolan keskustaan. Mielestäni terveyskeskukseen pitäisi päästä myös aamulla n. klo 8-9. Itse kävelin syömättä-juomatta ensin kilometrin, sitten metro Tapiolaan ja siellä kävelyä satoja metrejä terveyskeskukseen. Useat laboratoriokokeet pitää ottaa aamusta.
Seuraava koettelemus oli, kun olikin häiriö eikä metro kulkenut (ke 22.2.). Piti päästä Helsinkiin. Ennen kuin selvisin Urheilupuiston asemalta pois ja kävellyt Otsolahteen 550:n pysäkille, seutulippu oli vanhentunut.
Ei todellakaan asia ole niin päin, että käytä julkista, niin et tarvitse autoa. Meille Espoon Tontunmäkeläisille se on niin päin, että tarvitset omaa autoa ihan välttämättä.
Ilona Malmi

Naurettavaa mainostaa tällaista, kun metrossa jatkuvasti häiriöitä (henkilöstövajetta, rata- ja junarikkoja).

Länsimetro tuplasi matka-aikani Espoosta Kamppiin. En ollut tajunnut että tämä menetetty aika onkin itselleni saatua aikaa!

Niinpä! Ihan käsittämätöntä spinnausta, HSL! Nyt niitä suoria busseja takaisin!

Kuinka monta prosenttia pääkaupunkiseudun työpaikoista sijaitsee samassa korttelissa itse metroaseman kanssa tai Mannerheimintien varrella? Tämä tutkimus antaa hyvin kapean näkymän HSL:n liikenteestä. Heti, kun siirrytään asemalta sivukadulle, tilanne muuttu aivan toiseksi. Tosiasiassa HSL:n liikenne todella hidasta.

Samassa ajassa, kun HSL suorittaa 37 km matkan Vantaan Ruokkitieltä Espoon Piispansiltaan, muut liikennöitsijät tuovat sinut sinne 72 – 88 km päästä Raaseporista. Eli kaksinkertaisen matkan päästä!

Jos taas haluaa aikaa itselleen, HSL:n tarjoama 01 t 23 min – 1 t 44 min matka Vantaalta Espooseen käy henkilöautolla 40 minuutissa.

Metro ei myöskään parantanut yhteyksiä, sillä vuonna 2016 tähän matkaan kului HSL:ltä vain 1 t 10 min – 1 t 31 min.

Olen tässä samaa mieltä Irrituksen kanssa. Hsl on myös lanseerannut ns. maisemabussit, jotka kiertävät aivan älyttömästi ja eivät oikeasti palvele kuin sellaisia, jotka ajavat yhden pysäkin välin. Hsl:n tapa tehdä näitä juttuja on kyllä uskomatonta, omia virheitä ei myönnetä, palautteisiin suhtaudutaan todella nuivasti ja rahaa käytetään muuhun kuin yhteyksien parantamiseen. Olisiko sitten hyvä ratkaisu purkaa Hsl ja siirtää toimintoja tulevaan maakuntahallintoon? Nykyinen toiminta on nyt tehotonta ja FOKUS ja iso kuva on kateissa. Toinen mikä hämmästyttää aina on se, ettei Hsl ota vastuuta tekemistään isoistakaan virheistä ja johto pysyy samana vaikka homma olisi mennyt täysin pieleen.

Maisemabussi on parempi kuin HSL:n toinen tapa hoitaa asia: "vaihto ei ole haitta". Mieluummin yhdellä kiertelevällä bussilla kuin monta vaihtoa yhdellä matkalla. Yhdellä kulkuneuvolla matkatessa voi sentään keskittyä lukemiseen tai vaikka sarjojen katseluun, sen vielä hyväksyn 'omaksi ajaksi'. Kulkuneuvosta toiseen säntäilyä tai sen juuri pysäkiltä poistuneen vaihtoyhteyden perävalojen katselua en.

Juu, varmaan voit tehdä kaikkea jos saat istumapaikan ja mieluummin vietän aikaani muualla kuin bussissa 14 km matkalla, joka kestää maisemalinjalla reilusti yli tunnin. Ruuhka-aikaan ehkä pääset istumaan kun olet jo melkein perillä.

Minusta tämä on hyvä artikkeli ja olen myös tytyväinen uuteen metroon kuten artikkelissakin haatateltut ihmiset.
Aina löytyvät varmaan epätytyväiset jotka luulevat että kuuluvat "suurimpaan osaan matkustajista" jostain syystä vaikka tallaistä todistettua näyttöä heillä ei ole paitsi omaa egoa!

Ainoa minuspuoli on että 7 minuutin matkasta täyty maksaa Seutulipun hinnan! Toivosin että rehellisempi alue-hinnoitelu otetaisin käyttöön mahdollisimman pian. Aikaisemmin matkani oli paljon pidempi mutta 2 kertaa halvempi kun mahtunut kaupungin sisäiseen. Nyt päätepysäkki on just kaupungin rajan toisella puolella ja vaati seutulippua vaikka itse matka on huomattavasti lyhyempi.

Hyvä jos sulla on tuollainen tilanne, deniss. Tuhansilla ihmisillä on asiat aivan toisin kuin sinulla. Sun on kyllä vähän vaikeaa puhua näiden puolesta, sun 7 minuutin työmatkallasi. Mutta onneksi olkoon vaan.

Kyllä minäkin olisin varmasti tyytyväinen, jos työmatkani kestäisi 7 minuuttia. Me, jotka täällä "luulemme" kuuluvamme suurimpaan osaan matkustajista puhumme, esim. omalla kohdallani puolentoista tunnin matkasta kotiin töistä.(ennen metroa vajaa tunti)Toivottavasti tiedostat eron tilanteissamme ja sitä myöten ehkä ymmärrät meitä epätyytyväisiäkin paremmin.Omalla kohdallani työmatkaa nyt metrohässäkän alkaessa on 50 tuntia kuukaudessa, eli kutakuinkin karkeasti laskettuna matkustan töihin/takaisin n.viiden kokonaisen työpäivän verran kuukaudessa.Ja kun ihmisellä soisi iltaisin olevan sitä omaakin elämää hetken ennen nukkumaan menoa?

Is this post for real? No offense meant to the Outotec workers, but their office is right next to the metro station where all the bus routes and the metro meet! Of course their commute (especially from Helsinki) is convenient because they're now basically in the Kamppi of Espoo! How about asking the folks in Westend how much they're enjoying their extra "me" time?

hah, kaikkea muuta.

HSL tekee jatkuvasti kaikkensa sen eteen että suorat nopeat bussiyhteydet Helsingin keskustaan lopetetaan ja laitetaan pakkosiirroilla raideliikenteen käyttäjäksi.
Toiseksi ylipitkillä linjoilla jotka kiertelee ja kaartelee kuin entisajan postibussit näyttää olevan suosiossa ja niitä tulee lisää.
Herää vaan ajatus onkohan hsl maksanut noille vastaajille esim: matkat vuodeksi yms?

Olen julkisen liikenteen käyttäjä,asiakkaanne.Maksan kalliisti nyt toimimattomasta metroliikenteestä Artikkelinne on soopaa!Törkeätä sellaista. Miten voitte vähätellä asiakkaitanne joita teidän pitäisi palvella. Nyt Espoosta Helsinkiin käynnit ovat vähentyneet huomattavasti juurikin metron takia. Ennen kulkemiseen meni se 12-15min.Nyt 50min+kävelyt.Ei ihminen iloitse kävelystä kun on kyseessä meno pisteestä A pisteeseen B. Ihminen valitsee jos haluaa kävellä,itse suunnitelman miten ja missä kävelee.Työmatkani Espoon sisälä vaikeutui.Ennen oli kaksi vaihtoehtoa,Merituulentietä sujuvalla bussilla tai Länsi-Väylää nopea reitti n 10min työhön. Nyt on otettava omat jalat alle ja käveltävä töihin aamulla aikaisin 30min,koska se on mutkattomin vaihtoehto. Vaadimme busseja takaisin ainakin Espoo-Helsinki!

Enpä taida vaihtaa, autolla matka Pikku-Huopalahdesta Otaniemeen 15 min, julkisilla 1h. Idiootti pitäisi olla että vaihtaisi

Mitä? Idiotti olet itse jos et osa käyttää palveluita. 551 käy 5 min välein ja vie Otaniemeen myös 10-15 minuutissa ilman autoilijan stressia. Kävelemälläkin pääse varmaan alle tunnissa, joten valehtelija olet!

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.