Kuulutukset kuuluvat joukkoliikenteeseen – myös Helsingin seudulla

Yksi HSL:n tämän kesän uutuuksista joukkoliikenteessä ovat olleet raitiovaunuissa käyttöön otetut pysäkkikuulutukset. Kuulutuksia on tarkoitus alkaa ottaa käyttöön myös bussiliikenteessä syksyn aikana. Muutoksen myötä joukkoliikenne Helsingin seudulla ottaa melko pienen mutta kuitenkin kuuluvan askeleen kohti muita eurooppalaisia suurkaupunkeja.

Jo aiemmin raitiovaunujen ja bussien pysäkkikuulutuksia on voinut kuulla Itämeren vastarannoilla esimerkiksi Tallinnassa ja Tukholmassa, mutta nyt ei enää tarvitse lähteä merta edemmäs kuuntelemaan!

Kuulutukset ovat heinäkuun alusta alkaen olleet käytössä Helsingin kaikissa raitiovaunuissa lukuun ottamatta vanhempia matalalattiaisia Variotram-vaunuja, jotka poistuvat Helsingin liikenteestä vuoden loppuun mennessä. Jo aiemmin kuulutukset ovat olleet käytössä metrossa ja lähijunissa, mutta molemmissa kuulutukset perustuvat eri taustajärjestelmään.

Muutokset herättävät aina tunteita ja usein myös vastustusta, eivätkä muutokset äänimaisemassa muodosta poikkeusta. HSL:n matkustajainfotiimin saamista palautteista selvä valtaosa on kesän aikana koskenut raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia. Alle on eritelty joitain aiheita, joista palautetta on erityisesti kuulunut.

”Ääni on epämiellyttävä eikä sovi rauhallisiin ratikoihin. Ääntä olisi pitänyt testata todellisessa ympäristössä ennen käyttöönottoa.”

Kun puhutaan äänen miellyttävyydestä, kyse on tietenkin makuasioista. Ääntä ei kuitenkaan ole suinkaan valittu sattumanvaraisesti, vaan valinta on tehty yhdessä asiakkaiden kanssa neljästä eri vaihtoehdosta, joiden toimivuutta testattiin niin liikkuvassa bussissa kuin raitiovaunussakin Helsingin kantakaupungissa.

Koeajot kuuluttajaäänen valitsemiseksi järjestettiin toukokuussa 2015, ja HSL kutsui mukaan matkustajia muun muassa Facebookissa ja verkkosivuillaan. Lopulta nykyinen kuulutusääni sai näkörajoitteisten, muiden matkustajien ja ääniasiantuntijoiden keskuudessa selvästi eniten kannatusta. Tavoitteena oli löytää kirkas, erottuva ja miellyttävä ääni.

Valinta tehtiin neljän eri naisen äänen välillä – muissa kaupungeissa naisen äänen on todettu sopivan paremmin kuulutuksiin hälyisessä kaupunkiympäristössä.

”Kaikki matkustajat säikähtävät, kun kuulutukset ovat hirveän kovalla.”

Kuulutusten äänenvoimakkuutta on säädetty alkuvaiheen jälkeen hieman hiljaisemmalle, mikä olikin aivan aiheellista. Alkuvaiheessa kuulutukset olivat etenkin hiljaisempana aikana turhan voimakkaita, ja lisäksi vaunujen äänentoistojärjestelmissä on tiettyjä eroavaisuuksia, jotka osaltaan vaikuttavat kuuntelukokemukseen.

Järjestelmät eivät myöskään tunnista ympäristön äänenvoimakkuuden tasoa, joten tarvitaan äänenvoimakkuus, joka ei häiritse tyhjässä vaunussa mutta toisaalta kuuluu täydessä ja meluisassa. Kuuntelukokemus tulee olla kaikissa tilanteissa miellyttävä.

”Kuulutukset kuuluvat ihan missä sattuu.”

Kuulutukset kuuluvat pääsääntöisesti edeltävältä pysäkiltä lähtemisen jälkeen. Jos kuitenkin pysäkkiväli on yli 800 metriä, kuulutus kuuluu 500 metriä ennen seuraavaa pysäkkiä. Tätä asetusta on kuitenkin mahdollista tulevaisuudessa säätää.

”Matkustajat osaavat kyllä jäädä oikeassa kohdassa pois. Seuraavasta pysäkistä kertovien näyttöjen ja ikkunasta ulos katsomisen pitäisi riittää.”

Useissa tapauksissa näin varmasti onkin, mutta joukkoliikenteen tulee palvella myös erityisryhmiä ja olla esteetöntä. Kuulutukset merkitsevät esimerkiksi näkörajoitteisille valtavaa palvelutason parannusta ja tekevät joukkoliikenteestä houkuttelevampaa. 

Toki on totta, että matkustajat ovat käyttäneet joukkoliikennettä kohtalaisen sujuvasti jo ennen pysäkkikuulutuksia, digitaalisista näytöistä puhumattakaan. Meillä kuitenkin on tavoitteena joukkoliikenteen ja sen matkustajainformaation parantaminen. Pysäkkikuulutukset ovat yksi informaatiokanava lisää ja mahdollistavat esimerkiksi sen, että oman pysäkin huomaa ilman katseen nostamista kirjasta tai muusta älylaitteesta.

Joukkoliikenteen matkustajainformaation pitää lisäksi palvella myös satunnaisia kulkijoita ja turisteja, ei pelkästään heitä, jotka päivästä toiseen kulkevat tuttua matkaa. Tässäkin kuulutukset ovat avuksi.

”Pelkkien pysäkkien kuuluttaminen ei riitä. Pitäisi kuuluttaa myös muuta, tarpeellista tietoa.”

Tämä on meilläkin kehitysajatuksena. Esillä on ollut, että tulevaisuudessa kuulutuksissa kerrottaisiin myös tärkeimpien pysäkkien vaihtoyhteyksistä, poikkeusreitille siirtymisestä, päätepysäkille saapumisesta tai esimerkiksi raitiovaunujen linjatunnuksen vaihtumisesta. Vielä tässä vaiheessa kuulutetaan kuitenkin pelkät pysäkit.

”Toivon, että kuulutuskokeilusta luovutaan mahdollisimman pikaisesti.”

Kokeilussa oli tällä kertaa kyse sen testaamisesta, toimiiko kaikki, kuten olemme luvanneet. Samalla seurasimme tarkasti muun muassa kuulutusten äänenvoimakkuutta ja aiheesta saamiamme palautteita. Kun kaikki toimi raitiovaunuissa riittävällä tavalla, järjestelmää laajennettiin.

Seuraavaksi vastaava kokeiluvaihe on alkamassa runkobussilinjoilla 550 ja 560. Tämän jälkeen järjestelmää on tarkoitus laajentaa myös muuhun HSL-alueen bussiliikenteeseen.

Kuulutusten käyttöönotosta on tehty päätös jo aiemmin, ja ne ovat yksi osa HSL:n lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistusta. HSL pyrkii jatkuvasti kehittämään matkustajainformaatiotaan, ja sama koskee myös matkustajainfoperheen tuoreinta jäsentä, pysäkkikuulutuksia.

Kommentit

Sporien kuulutukset ovat kovaäänisiä ja kuuluttajan ääni epämiellyttävä. Olisiko mahdollista jättää tämä hajatelma täysin pois, tai jos sitä pitää jatkaa niin vaihtaa totaalisesti huutajaa miellyttävämmäksi, ja myös säätää äänenvoimakkuuttaa. Ottanette mallia verrokki-kaupungeista (ilman, että teette 100-hengen delegaatio matkaa Ulan-Batoriin)

Pysäkkikuulutukset ovat erinomainen asia, ja ne helpottavat satunnaisen ratikankäyttäjän matkantekoa etenkin ruuhkassa. Olen tottunut kuulutuksiin mm. metrossa ja Tukholman liikenteessä. Kuitenkin kun ensimmäisen kerran kuulin uuden ratikkakuulutuksen, melkein säikähdin ja hypähdin istuimellani. Ylipirteä hihkaisu kuulosti sitä, kuin lapselle paljastettaisiin yllätys. Surprise, Huutokonttori! Kävi sääliksi niitä, jotka joutuvat kuuntelemaan noita päivittäin.

Hirveä ÄÄNI - kuin jossakin privaatti esityksessä - Saksassa !

Vai valittu - kukaan ei luonnollisesti puhu selkokieltä ja mauttomasti. Ihan kuin karmea rääkäisy, minkä tarkoitus lienee, on herättää kaikki matkustajat. Toivottavasti ette jatka kokeiluanne, ellei esitys parane !!!

Kuulutukset ovat ok, mutta kuuluttajan ääntä voisi syventää/matalentaa.
Kulostaa liian "pirteältä" aamu tuimaan.

Vaan miksi kuulutusäänen pitää olla tekopirteä? Miksi kuuluttajan tarvitsee kiekaista joka kuulutuksen alussa tekopirteästi? Miksi vanhat metron, rautateiden ja 3T:n turistikuulutusten tai ulkomaaillla kuultujen kuulutusten tapaiset neutraalit ja selkeät kuulutukset eivät kelpaa? Onneksi kuuluttaja ei sentään nykynuorison tapaan kiekaise vielä lauseen loppuakin...

Nyt ensimmäisen kerran näitä kuulutuksia "livenä" kuulleena en voi olla muuta kuin täsmälleen samaa mieltä. Tukholmassa, Tallinnassa ja Lontoossa kuuluttajien äänet ovat paljon pehmeämpiä ja korvalle miellyttävämpiä, eikä näissä paikoissa ole mitään teennnäisiä "kiekasuja" kuulutusten alussa kuten valitettavasti meillä.

Voi olla, että tämä ääni tosiaan on miellyttänyt valtaosaa siitä PIENESTÄ JOUKOSTA joukkoliikenteen käyttäjiä joilla on ollut mahdollisuus vaikuttaa kuuluttajan valintaan mutta päätellen tästä aiheesta tänne annettujen ruusujen ja risujen suhteesta valtaosaa KAIKISTA käyttäjistä ääni ei miellytä -vaihtoon siis!

HSL:llä on mobiiliapplikaatio. Miksi applikaation kautta ei voisi saada pysäkkikuulutuksia? Puhelinhan tietää sijainnin. Suuri osa matkustajista hyödyntää älypuhelintaa jo nyt matkustaessaan eivätkä mahdollisesti puuttuvien kuulokkeiden hankinta ajaisi ketään vararikkoon. Suurin osa matkustajista ei kuulutuksia tarvitse. Älypuhelinratkaisulla säästyttäisiin melusaasteelta ja se olisi taatusti myös edullisempi ylläpitää. Näkövammaisten apuvälineitä on jo korvattu mobiilisovelluksilla.

Luin kommentit läpi. Vaikuttaa siltä, että tiedustelette kansalaisten mielipiteitä ja kommentoitte kaikkeen, että emme muuta mitään koska vuonna 2015 on pidetty kysely jne.

Miksi tiedustelette käyttäjien mielipiteitä, jos olette jo päättäneet etteivät mielipiteet pieniä detaljeja lukuunottamatta vaikuta toteutettavaan - teidän mielestä parhaaseen - käytäntöön?

Lienee selvää että rääkäisynä tuleva - satoja tuhansia ihmisiä päivässä runsaasti häiritsevä - vuonna 2015 kyselyn perusteella valitsemanne naisääni on epäonnistunut ja sopimaton. Lisäksi kohteet mainitaan tavalla "kuutokonttori", "kuoholahden villat".

Onko mielestänne pienempi paha pitää valittu, rääkäisevä ääni ja häiritä satoja tuhansia ihmisiä päivässä, kuin tehdä nauhoitteet uudestaan?

Entinen pilottikohteena olevan kaupungin apulaiskaupunginjohtajakin käytti kuulutusäänestä termiä "rääkäisy" ja/tai "kiekaisu", joten sallittaneen kyseisen termin käyttö minultakin. Ehkä kyseiset termit kuvaavat ääntä parhaiten.

Vastauksianne odottaen, JAS (n. 25 vuotta kulkenut lähes päivittäin raitiovaunulla)

Mielestäni Hsl kommentoi yllä olevassa tekstissään saamaansa palautetta ja kertoo miksi esim.tuo ääni on valittu eikä pyydä erityisesti palautetta. En ihan ymmärrä miksi tästä on noussut näin kova mekkala. Itseäni kuulutukset eivät mitenkään häiritse ja ne ovat hyvää palvelua. Jos haluaa kokonaan melusaastetta pakoon niin on parempi ehkä muuttaa maaseudulle sillä äänet kuuluvat kaupunkiin.

Pysäkkikuulutukset on ihan kivat, mutta on aivan löpinää kiistää se fakta että kuuluttajanaisen ääni on liian korkea, ehkä liiankin pirteä monen makuun. Metron nykyinen tai junien entinen naisäänet ovat miellyttäviä.
Muutenkin jos kantanne on naisäänimyönteinen, voisitte koittaa painostaa VR:ää samaan. Lähijunassa olisi ihan kätevää tietää että asemalta on vaihtoyhteys runkolinjalle X jne.

Vaihtoyhteyksistä voitte alkaa kertomaan vasta sitten kun ratikoiden pysäkkimäärät on puolitettu, jolloinka matka ei ole jatkuvaa kuulutuksen aiheutamaa melusaastetta.
Pysäkkikuulutukset normibusseissa voitte unohtaa kokonaan. Moni joutuu matkustamaan joka päivä jollain mutkikkaalla liityntäbussilla metroasemalle jossa bussipysäkkejä on jopa kymmeniä.

Ei minulla ole mitään kuulutuksia vastaan, mutta miksi sen naisen puheen intonaation pitää kuulostaa siltä, kuin joka pysäkillä saavuttaisiin Disneylandiin? Hiphei!

Kuulutukset ovat kaunis ja hyvä idea, jos kuuluttajan ääni oikeasti on selkeä, kuuluva ja miellyttävä. Nyt käyttöön otettu ääni on hädin tuskin selkeä, juuri ja juuri kuuluva mutta myös erittäin ärsyttävä. Toivon todella vilpittömästi, ettei kuulutusten äänenvoimakkuutta ainakaan nykyisiltä tasoilta nosteta. Nykyiselläänkin tuo kauppakeskuksista tuttu kammottava tekopirteys tulee kestämättömäksi. Tämäkö on tavoite?

Kuulutukset ovat kaunis ja hyvä idea, jos kuuluttajan ääni oikeasti on selkeä, kuuluva ja miellyttävä. Nyt käyttöön otettu ääni on hädin tuskin selkeä, juuri ja juuri kuuluva mutta myös erittäin ärsyttävä. Toivon todella vilpittömästi, ettei kuulutusten äänenvoimakkuutta ainakaan nykyisiltä tasoilta nosteta. Nykyiselläänkin tuo kauppakeskuksista tuttu kammottava tekopirteys tulee kestämättömäksi. Tämäkö on tavoite?

Olen nyt matkalla Saksassa (lähinnä Berliinissä ja sen ympäristössä) ja olen kuunnellut paikaillisia kuulutuksia eri liikennevälineissä. Täällä tulee esimerkiksi kuulutus kun liikenneväline saapuu päätepysäkille jotenkin tähän tapaan: "Pysäkin nimi. Linja päättyy tähän. Hyvät matkustajat, pyydämme teitä poistumaan bussista/raitiovaunusta/junasta.". Samalla matkustajainfonäyttöihin tulee teksti: "Linie/Zug endet hier". Minusta toimivaa, selkeää ja tyylikästä.

HSL-liikenteessö.kokeilussa olevat kuulutukset ovat hyvä alku, mutta oma parannusehdotukseni koskee kuulutuksen rytmiä ja nopeutta. Se kuullostaa kovin "hätäiseltä". Onko tähän puhenopeuteen vielä mahdollista vaikuttaa?

Odotan kovasti noiden kuulutusten tuloa myös työpaikalleni eli busseihin. Kuuntelen niitä silloin erittäin tarkalla korvalla ja kehitysehdotuksia on luvassa, jos aihetta on.

Luultavasti meilläkin kehityssuunta on vastaava, vaikka nyt ensi vaiheessa kuulutukset kertovat vain seuraavan pysäkin nimen (ja näyttö lisäksi bussin seistessä pysäkeillä linjan numeron ja määränpään). Keski-Euroopan kaupunkiliikenteen matkustajainformaatio on myös liikennevälineiden sisällä erittäin hyvää ja kattavaa, joten sieltä varmasti sopii meidänkin ottaa mallia.

Puhenopeuden korjaaminen vaatisi käytännössä pysäkkien kuuluttamista uudestaan, mutta sellaista ei toistaiseksi ole harkittu. Selkeät virheet korjaamme totta kai, joitain tällaisia onkin jo havaittu.

Odotamme mielenkiinnolla kehitysehdotuksiasi, kunhan nyt ensin busseihin asti päästään!

Jos mietitään muuta matkustajainformaatiota kuin kuulutuksia, olisi parannus kyllä tervetullutta. Muistelen nähneeni ainakin Zürichissä ja Malmössä suunnilleen saman informaation näytöllä kuin mitä tulee nykyisin painettaessa Reittioppaan Lähelläsi-painiketta. Koska tuollainen ominaisuus on jo tehty Reittioppaaseen, voisin kuvitella että sellainen onnistuisi suhteellisen helposti sisätiloissa oleville näytöillekin.

Tuosta olisi hyötyä valtavan suurelle ihmismassall ilman haittaa kenellekään, kun ei aina tarvitsisi katsoa kännykästä pysäkin jatkoyhteyksiä, ja ehkä havaitsisi näyttöä katsomalla kokonaan uusia yhteyksiä pysäkiltä, jolta ei ole aikaisemmin tajunnut sellaisia lähtevän.

Juu liikennevälineessä sijaitseva näyttö palvelee myös heitä, jotka eivät pysty käyttämään ollenkaan reittiopasta matkalla...sekin kannattaa muistaa.

Täällä Saksassa olen muutaman kaupungin joukkoliikenteessä (ainakin Weimar) kuullut noita pysäkkikuulutuksia tehtyinä lasten äänillä. Todella asiallisia ja selkeitä ja saa, kolmen kouluikäisen lapsen isänä, hyvälle tuulelle. Itse kuulutukset ovat rakenteeltaan täysin samanlaisia kuin aikuistenkin tekemät.

Puolassa olen törmännyt kuulutuksiin, joissa on otettu huomioon pysäkin luonne, esim. Gdanskissa Opera Baltickan pysäkki kuulutus lauletaan Toreadorin sävelellä ja jonkin matkan päässä iloinen lapsen ääni ilmoittaa Teatr Miniaturan pysäkin. Minut nuo kuulutukset saavat aina hyvälle tuulelle.

"Esillä on ollut, että tulevaisuudessa kuulutuksissa kerrottaisiin myös tärkeimpien pysäkkien vaihtoyhteyksistä, poikkeusreitille siirtymisestä, päätepysäkille saapumisesta tai esimerkiksi raitiovaunujen linjatunnuksen vaihtumisesta."

Joo ei. Jo nyt kuulutukset on hirveää melusaastetta, kun raitiovaunuilla ja busseilla on paljon enemmän pysäkkejä kuin raskasraideliikenteessä. Sille on syynsä, miksi niin aina ollut että vaikkapa U-junassa Kirkkonummelle (14 välipysähdystä) on kuulutukset mutta ei bussissa 173N (48 välipysähdystä). Ja toivottavasti kuulutukset on jatkossakin ilman alussa olevaa pimpahdusta.

"mahdollistavat esimerkiksi sen, että oman pysäkin huomaa ilman katseen nostamista kirjasta tai muusta älylaitteesta"

Kuulutukset aiheuttavat sen, ettei kirjaan tai älylaitteeseen voi keskittyä enää samaan tapaan.

Täysin sama mieltä ylläolevan kirjoittajan kanssa siitä, että kuulutukset ovat hirveää (ja tarpeetonta) melusaastetta, lähijunien käyttäjä kun olen, joissa niitä on saanut kuunnella jo vuosikausia. Tätä asiaa olisi todellakin pitänyt kysyä hiukan laajemmalta käyttäjäjoukolta kuin vain sattumanvaraisesti (ja vieläpä jostain facebookista?) kerätyltä, pieneltä ihmisjoukolta! Veikkaan että suurin osa olisi kuulutuksia vastustanut. Jo nyt yleiset kulkuvälineet ovat täynnä melusaastetta ihmisten kailottaessa kilpaa kännyköihinsä ja huudattaessa musiikkia laitteiltaan jne, yhtään enempää ei enää tarvita! Ja erityisryhmiin kun tässä vedotaan, niin erityisryhmä nimeltä erityisherkät eivät kohta enää pysty käyttämään julkista liikennettä ollenkaan, nytkin se on heille jo hyvin vaikeaa.

Minä taas olen täysin päinvastaista mieltä. Pysäkkikuulutukset helpottavat mm. näkövammaisten ja muuten heikkonäköisten elämää. Ne ovat arkipäivää kaikkialla muualla paitsi Suomen kaupungissa. Nyt on korkea aika päästä niiden tasolle joukkoliikenteen informaation suhteen.

Minä taas olen täysin päinvastaista mieltä. Pysäkkikuulutukset helpottavat mm. näkövammaisten ja muuten heikkonäköisten elämää. Ne ovat arkipäivää kaikkialla muualla paitsi Suomen kaupungissa. Nyt on korkea aika päästä niiden tasolle joukkoliikenteen informaation suhteen.

Tämäkin on totta kai tiedossa - meidän aikomuksenamme ei ole täyttää koko pysäkinväliä kuulutuksin eikä varsinkaan ärsyttää ketään. Tästä syystä esimerkiksi mainittuja vaihtoyhteyksiä on syytä joka tapauksessa kuuluttaa harkiten. Mitään päätöksiä asiasta ei siis ole tehty, vaan nyt vasta pohditaan erilaisia mahdollisuuksia.

Raskaassa raideliikenteessä kuulutukset ovat pitkälti kaikkialla, mutta pysäkkejä kuulutetaan myös busseissa hyvin yleisesti. Syy sille, että busseissa ei ole ollut pysäkkikuulutuksia Suomessa, lienee enemmänkin erilaisessa kuulutusten ja opastuksen perinteessä kuin siinä, että pysäkkejä on paljon. Useassa eurooppalaisessa verrokkikaupungissa pysäkkikuulutukset ovat käytössä, vaikka bussipysäkkien määrä ei ole muualla merkittävästi Helsingin seutua pienempi.

Pysäkkien nimien kuulutusta voi vielä pitää parannuksena, mutta mikäli kuulutettaisiin myös vaihtoyhteyksiä...se olisi huononnus. Ei liikaa erilaisia höpinän aiheita, siitä tulisi vaan sekavaa ja raskasta kuunneltavaa mikäli matkustaa säännöllisesti.
Poikkeukset ja erityistilanteet ovat kuulutuksen arvoisia, mutta vaihtoyhteydet voi selvittää muilla menetelmillä kuin vakio kuulutuksin.

Tässä kun vedotaan siihen että pysäkkikuulutuksia on lähes kaikkialla muualla Euroopassa, niin näin voi toki olla mm. Saksassa, mutta oman kokemukseni mukaan ei likimainkaan kaikkialla tai edes suurimmassa osassa maita, ei esim. Iso-Britanniassa, Espanjassa eikä Portugalissa. (Tässä tarkoitan siis busseja, en metroa, joissa kuulutuksia taitaa tulla kaikkialla).

Et sitten taida olla matkustanut ainakaan Lontoossa bussilla? Lontoon busseissa kuulutetaan joka pysäkillä bussin linjanumero ja määränpää. Pysäkliltä lähdön jälkeen kuulutetaan lisäksi seuraavan pysäkin nimi.

Alma Pöystin ääni on liian ”kimeä” kaipaisin jonkun rauhallisen miesäänen kuulutuksiin.

Me päätimme jo varhaisessa vaiheessa muualta kaupunkiliikenteestä saatujen kokemusten perusteella valita kuulutuksiin naisen äänen, sillä yleisesti matalampi miehen ääni hukkuu helpommin liikenteen hälyyn. Mitä muutoin tulee äänen sävyyn, niin nämä ovat tietenkin makuasioita - koeajoilla mukana olleet kokivat tämän äänen parhaaksi.

Kuulutuksien alkuun voisi lisätä jonkun hienovaraisen, lyhyen äänimerkin. Tällöin kuulutukset eivät tulisi niin yllättäen.
Joka tapauksessa loistava kehityssuunta ja apu erityisesti turisteille ja näkörajoitteisille!

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.