Länsimetron liityntälinjaston käyttöönottopäivä on sujunut mallikkaasti

Länsimetron liityntäliikenteen käyttöönotto on sujunut hyvin sekä aamu- että iltaruuhkassa. Päivän aikana pulmia on ollut jonkin verran sähköisissä näytöissä, Matinkylän liikennevalo-ohjauksessa sekä Matinkylän terminaalin edustalla, jossa yksityisautoilijat ajoivat joukkoliikennekatua pitkin. Mutta näitä ongelmia on ratkottu jo päivän mittaan.

klo18

”Kuljettajat ovat omaksuneet hyvin uusien terminaalien käytön. Myös asiakkailta on tullut myönteisesti yllättynyttä palautetta vaihtoyhteyden sujuvuudesta, ja he ovat olleet hyvin perillä muutoksesta”, HSL:n ryhmäpäällikkö Ville Uusi-Rauva kiittää.

HSL:n oppaat ovat olleet koko päivän Matinkylän, Niittykummun, Tapiolan, Lauttasaaren ja Kampin terminaaleissa opastamassa asiakkaita. Opastukset pysäkkialueilla jatkuvat huomenna ja jälleen ensi viikon alussa, kun osa työmatkalaisista ja koululaisista palaa joululomalta.

Myös metroliikenne on sujunut ongelmitta. Yksi metrojuna oli aamulla pois liikenteestä, mutta saatiin aamuseitsemältä takaisin liikenteeseen. Sen jälkeen metroliikenne on sujunut normaalisti.
 

 

Kommentit

Käsittämätöntä: Toteutetaan massiivinen joukkoliikenneinvestointi, jolla saadaan aiempi Ison Omenan ja Kampin välinen 11 minuutin bussimatka kasvatettua niin, että (i) ensin aiemmin suoraan Kamppiin ajanut bussi kaartaakin sisään Isoon Omenaan (arvio 3 minuuttia, ruuhkassa 10 minuuttua), (ii) matkustaja siirty bussilta alas metrolle (arvio 3 minuuttia), (iii) matkustaja odottaa seuraavaa metroa 1-5 minuuttia, (iv) matkustaja ottaa Metron Isosta Omenasta kamppiin (18 minuuttia), (v) matkustaja nousee rullaportaat Kampin keskukseen (3 minuuttia). Näin ollaan saatu välillä Iso Omena - Kamppi korvattua vanha 11 minuutin matka aika uudella n. 30 minuutin matka-ajalla (ja matkaa tehdään tässä ajassa huimat 12-13km). Tämä merkittävä hidastuminen koskee kaikkia bussin käyttäjiä, joiden vanha bussi ajoi länsiväylää keskustaan, ei pelkästään jotakin häviävän pientä syrjäseutujen ihmisjoukkoa.

Keskustelussa on esim. Helsingin Sanomien jutussa ollut taustatietona taulukko ("Matka-ajat keskustaan"), joka havainnollistaa matka-aikojen pidentymistä/muutosta. Tämä taulukko on täysin harhaanjohtava. Reaalimaailmassa esim. Soukanrannan alueelta pääsi 30 minuutissa bussilla aiemmin Kamppiin (nopein osuus oli tuo loppupätkä länsiväylää 20 minuutin Soukka/Kaitaa kierroksen jälkeen). Nyt samaa linjaa liikennöivä siirtymälinja on yhtä nopeasti Ison Omenan kohdalla mutta pysähtyy sinne 21 minuutin matkanteon jälkeen. Loput matkasta meni ennen 11 minuutissa Kamppiin. Nyt metrolla loppumatka 30 minuuttia. HS:n taustatietona käyttämän taulukon mukaan matka-aika Soukasta keskustaan olisi pidentynyt ainoastaan yhdellä minuutilla 52 minuuttiin Länsimetron johdosta. Totuus on että pidennystä n. 20 minuuttia. Tämä tilanne toistuu arvatenkin jokaisessa Espoon kolkassa koska metro on yksinkertaisesti busseja hitaampi. Matka-ajan pidennys koskee toki myös esim. Ison Omenan vieressä asuvia, koska metro on - niin - busseja hitaampi.

Länsimetro huononsi niin merkittävästi niin merkittävän osan Espoolaisista kulkuyhteyksiä kun suora yhteys keskustaan länsiväylän/bussien avulla lakkasi olemasta; Espoolaisten elämänlaatu ja Espoon vetovoima kärsii huomattavan tappion. Asuntomarkkinat varmasti kärsivät myös nyt kun ihmiset eivät pääse enää sujuvasti töihin. Uusi rakenteilla oleva automyynnin keskittymä länsiväylän varrelle tuleekin yllättävän tositarpeeseen.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.