Mobiililiput ostetaan 1.9. alkaen HSL-sovelluksesta Windows Phone -puhelimia lukuunottamatta

HSL -Mobiililippusovelluksesta ei voi ostaa lippuja Android ja iPhone -älypuhelimilla 1.9.alkaen, joten Android ja iPhone -puhelimien käyttäjien on hankittava mobiililippunsa uudesta HSL-sovelluksesta. Vanhasta mobiililippusovelluksesta saa lippuja Windows -käyttöjärjestelmän puhelimella myös jatkossa

Uusi HSL-sovellus tukee iOS ja Android käyttöjärjestelmiä, joissa on joko iOS 9.0 tai Android 5.0 tai niitä uudempi käyttöjärjestelmä. Vanhassa mobiililippusovelluksessa pyörii viesti, jonka avaamalla uuden HSL-sovelluksen pääsee lataamaan. Verkosta sen voi ladata osoitteesta www.hsl.fi/sovellus.

Syy siihen, että Windows-puhelin ei käy uuteen sovellukseen, johtuu puhelintekniikan nopeasta muuttumisesta. HSL ryhtyi suunnittelemaan sovellusta tavoitteenaan matkustajia monipuolisesti palveleva kokonaisuus. HSL-sovellus tarjoaa useita palveluita, joita mobiililippusovelluksessa ei ole, muun muassa matkustajille räätälöidyn uutisvirran sekä Reittioppaan. Uusien palveluiden istuttaminen Windows-puhelimiin ei olisi ollut teknisesti mahdollista. React Native-teknologiaa, jolla HSL-sovellus on tehty, ei ollut saatavilla Windows-puhelimiin.  

Windows-puhelimen käyttäjä voi kuitenkin jatkossakin ostaa lippuja vanhasta mobiililippusovelluksesta. Myynti jatkuu Windows-puhelimilla siihen asti, kunnes HSL-aluella siirrytään lippujen hinnoittelussa uuteen vyöhykemalliin.  

HSL kehittää uutta sovellusta jatkuvasti, joten sillä voi jatkossa ostaa entistä useampia lipputyyppejä. Sovelluksessa voi jatkossa myös tehdä jatkuvan, kuukausittain veloitettavan tilauksen, jolloin kausilippu on aina voimassa, eikä asiakkaan tarvitsee muistaa erikseen ladata lippuaan.

Myös paljon muita ominaisuuksia on suunnitteilla, esimerkiksi mahdollisuus antaa pikapalautetta sekä erilaiset sekä matkustus- ja paikkatietoon perustuvat älykkäät toiminnallisuudet. Sovellus voi muun muassa ehdottaa matkustajalle tiettyä reittiä, jos hän on käyttänyt sitä usein.

Lue lisää HSL-sovelluksesta

Kysymyksiä ja vastauksia mobiililipusta

 

Kommentit

Kun käytät HSL-mobiilisovellusta juna- ja bussilippujen ostamiseen https://community.dynamics.com/gp/f/32/p/298935/865948 , sinun pitäisi valita alueellinen liputyyppi, koska lentokenttä sijaitsee http://culturepoppe.boardhost.com/viewtopic.php?pid=205164 Vantaalla (naapurikaupungissa Helsingissä). Lipun hinta hakemuksessa on 4,20 €. Jos ostat lippusi lippulaitteesta tai linja-auton kuljettajalta, hinta http://www.movescount.com/events/event30190-Teaching_run voi olla hieman highe.

Saisiko hsl-sovelluksesta Jollassa toimivan version?

Hei! Tässä kysymys: Miksi Windows Phone-puhelimella voi vielä käyttää vanhaa sovellusta, mutta Android-puhelimella, jolla on vaikkapa 4.1.2 käyttöjärjestelmä, ei voi käyttää vanhaa sovellusta? (Android-puhelimilla, joilla 5.0 aiempi käyttöjärjestelmä, ei ole siis mitään mahdollisuutta ostaa enää matkalippua.) Miksi mobiililippu-sovelluksen kehittämisessä on tärkeämpää räätälöidä uutisvirta ja reittiopas, kuin taata mahdollisimman monelle käyttäjälle mahdollisuus ostaa mobiililippu? En vain ymmärrä. Kai HSL haluaa siis matkustajien joko mennä pummilla tai ostaa uusi kallis puhelin? Mitä pitäisi tehdä, jos ei ole varaa uuteen yhteensopivaan puhelimeen, konnareilta ei voi ostaa matkalippuja (eikä niitä juuri näe junissa varsinkaan silloin kun junassa on häirikköjä/vaaratilanne), ei asu R-kioskin lähellä eikä juna-asemalla ole matkakortin latauslaitetta? Kysynpä vaan. Itselläni hyvin toimiva Samsung Galaxy S III mini ja Android 4.1.2.

Hei, kallimmaan puhelimen hankkiminen ei ole välttämätöntä, vaan kannattaa ensin kokeilla nykyisen puhelimen käyttöjärjestelmän päivittämistä.  

Oma kännykkäni on Samsung Android versio 4.2.2, joten jos linkistä avaan uuden sovelluksen asennussivun, niin saan ilmoituksen "Laitteesi ei ole yhteensopiva tämän version kanssa". Yleensä käytän matkakorttia, jossa ladattuna Helsingin sisäistä kautta, mutta joskus se unohtuu toisen takin taskuun tai seutumatkaa varten unohtanut ladatuttaa arvoa. Muutama kuukausi sitten onnistuneesti latasinkin nyt vanhentuvan palvelun ja ongelmitta sain sitä käytettyäkin - sen ainoan kerran. Nyt se onkin jo turha ja uutta en voi ladata. Ensimmäisen kännykän ostosta 19 vuotta, nyt menossa kolmas (ikää sillä vasta vajaa 4v) ja tuota toivottavasti vielä 2-3 vuotta ainakin pystyn käyttämään, joten nyppii turha muutos! No, eipä Reittiopaskaan kännykälläni toimi...

vilho.matti.lai... ja sakari.kalliomaki, hyviä kommentteja teiltä: "Ei autojakaan tarvise aina vaihtaa kun uusi malli tulee markkinoille ja vanha yhä toimii" ja "En voi mitenkään hyväksyä yhteensopimattomien teknisten ratkaisujen käyttöä yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömien järjestelmien toteuttamisessa."

Vanhan järjestelmän voisi aivan hyvin jättää rinnalle edelleen toimimaan. Uuden voisivat ladata ne, jotka kokevat sen tarpeelliseksi ja puhelimeen myös latautuu

Vanhan sovelluksen voisi jättää edellen rinnakkaisena toimimaan. Ne jotka haluavat
uuden ja monipuolisemman apsin voisivat ladata sen niihin puhelimiin joihin se käy. Näin asiakkaita ei hallinnollisella päätöksellä pantaisi eriarvoiseen asemaan puhelimensa perusteella. Ei autojakaan tarvise aina vaihtaa kun uusi malli tulee markkinoille ja vanha yhä toimii.

Uusi HSL-sovellus ei toimi androidissani. Julkisten palveluiden harjoittama pakottaminen käyttökelpoisten laitteiden hylkäämiseen on perusteetonta ja täysin kestävän kehityksen vastaista. En voi mitenkään hyväksyä yhteensopimattomien teknisten ratkaisujen käyttöä yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömien järjestelmien toteuttamisessa. Onko joku uutisvirran toteuttaminen jollain perusteella tärkeämpää, kuin lippujen ostaminen? Eikö vahaa toimivaa järjestelmää voi säilyttää vaihtoehtona sitä tarvitseville?

HSL:n kommentti ylempänä: "HSL:n tavoitteena uuden sovelluksen luomisessa on ollut entistä monipuolisempi palvelu". Monipuolisuus on kyllä puutaheinää, jos monipuolisuus edellyttää uusien puhelinten ostamista, kun mobiililippua ei enää voi ostaa Windows -puhelimeen, vaikka valmis sovellus nykyisin toimii. Onko HSL tehnyt tämän päätöksen jonkun Hyvä-Veli kerhon sisällä? Pitää kai palata käyttämään omaa autoa, joka on parempi vaihtoehto myös siksi, että HSL:llä matka-aika Espoon Suurpeltoon eteläisestä Helsingistä piteni länsimetron myötä yli 40%.

Suosittelen HSL:lle ekskursiota vaikka Tallinnaan.

Siellä lipun ostamiseen netistä ei tarvita uusinta mahdollista puhelinta, vaan kaikki laitteet, joissa on internet-yhteys, www-selain ja mahdollisuus avata pdf-tiedostoja käyvät.

Tallinnan QR-liput ovat niin joustavia, ettei puhelinta tai tablettia edes tarvitse ottaa matkalle mukaan! QR-lipun voi ostaa etukäteen, tulostaa paperille ja esittää paperilapun leimauslaitteelle. Tämä onnistuu vaikka 10 vuotta vanhallakin tietokoneella.

QR-lipuilla on toki yksi heikkous. Niillä ei ole vaihto-oikeutta. Jos tarvitsee vaihdon, täytyy ostaa kertalippu tai hankkia matkakortti.

Tallinnan matkakorttia taitaa olla vaikea hankkia muuten kuin Tallinnassa käydessä. Mutta tämän jälkeen kortti on helppo, sen saldon tarkastuksen ja latauksen pystyy tekemään netissä. Älä yritä samaa Helsingin matkakortilla, kumpikaan ei onnistu.

Lisäksi Tallinnassa vuorokausilippu toimii automaattisesti, kun leimaat kortin saman päivän aikana kolmannen kerran. Älä yritä tätäkään Helsingissä. Tarvitset kaksi erillistä matkakorttia, toisen arvolipuille ja toisen vuorokausilipuille.

Itselläni on Samsung android versio 4.4.4. HSL:n vastauksessa (kiitos siitä!) aikaisempaan kyselyyni kehotettiin päivittämään käyttöjärjestelmä vastauksessa olleen linkin kautta. Minulla olevaa mallia ei kuitenkaan löydy ko. listalta, eli päivitystä ei ole saatavilla tällä hetkellä, joten no can do. Lisäksi tuo päivittäminen on muutenkin tehty (Samsungin toimesta) niin hankalaksi, että vaikka se olisikin saatavilla, niin nyt luovutan suosiolla. Jatkan matkakortin käyttöä kuten tähänkin asti (ellei HSL suuressa viisaudessaan keksi lakkauttaa senkin ja pakottaa ihmiset siirtymään mobiililipun käyttöön). Ja tarpeen vaatiessa ostan kertalipun kuljettajalta. Tämän mobiililippusovellushässäkän olisi varmasti voinut hoitaa ja toteuttaa tyylikkäämmin ja etenkin käyttäjä-/ asiakasystävällisemmin.

Hei, ikävä kuulla, että päivitämisongelma on tuottanut sinulle noin suurta harmia. Nykyteknologia ei aina helpota eläämme, vaikka sen pitäisi. Mutta todellakin, matkakortti on edelleen toimiva vaihtoehto.

Niin kutsuttu "nykyteknologia" on tekosyy huonojen teknisten valintojen peittelyyn. Asiakaslähtöisen tarveselvityksen ja toimintaedellytysten tekeminen ennen sovellustoteutuksen teknisten valintojen kiinnittämistä toisi kyllä esiin sovelluksen toteutukseen liittyvät vaatimukset. Oletan todellisen syyn "nykytekniikan" käyttöön olevan siinä, että toteuttajin mielestä on hauskempaa puuhailla aina mobiilitekniikan uusimpien toteutustapojen parissa. Lopputuloksena käyttäjät kärsivät!

Juu eipä tule mieleenkään vaihtaa puhelinta yhden sovelluksen takia. Miksi vanha windows phone softa ei voisi toimia vielä pidempään? En kaipaa mitään lisäpalveluita, haluan vain ja ainoastaan ostaa kertalipun kerran pari viikossa. Juuri opin pois matkakortin saldon huolehtimisesta, siihen ei huvittaisi lainkaan palata.

Huono uudistus, joka ei lisää HSL:n myyntiä, vaan heikentää sitä. En käsitä, millä business logiikalla HSL tekee uudistuksiaan. Vanha mobiilisovellus oli riittävän hyvä, sillä pystyi ostamaan matkalipun helposti. En sillä muuta tehnyt, lipun osto oli se minkä takia vanhan mobiilisovelluksen latasin.
Maailma on kyllä menossa enemmän selainpohjaisiin sovelluksiin, ilman tiettyä järjestelmää. HSL on ilmeisesti varma, ettei uusia puhelinjärjestelmiä enää tulevaisuudessa synny iOS:in ja Androidin rinnalle.

HSL:n tavoitteena uuden sovelluksen luomisessa on ollut entistä monipuolisempi palvelu ja kuten tiedotteessamme kerroimme, Windows-käyttöjärjestelmän puhelimiin ei ollut saatavilla uuden sovelluksen edellyttämää tekniikkaa. Epäilemättä uusia käyttöjärjestelmiä syntyy jatkossakin, ja niin palvelujen tuottajien kuin niiden käyttäjienkin on koitettava parhaansa mukaan pysyä menossa mukana.

Ei ole mitään pakottavaa syytä mennä eturintamassa kaiken uuden tekniikan käyttöön. Julkiset palvelut voidaan aivan hyvin rakentaa olemassa olevan ja laajasti yhteensopivan tekniikan avulla. Nimen omaan niin tulisi toimia.

Onko HSL:n avoin lippurajapinnalla sellainen tarkoitus, että joku kolmas osapuoli voi kehittää erillisen sovelluksen lippujen ostamiseen Windows Phonelle? Löytyisikö tähän joku partneri yksityiseltä puolelta?

HSL MaaS-rajapintahan vaatii React Nativen käyttämistä lipun näyttämiseen. Täten ei taida onnistua Windowsilla, joka ei sitä tue. Muutenhan koko ohjelmaa ei olisi lopetettu.

Kun olette valinneet vain tietyt järjestelmät missä tuo uusi sovellus toimii, voisitte myös panostaa muiden puhelimien käyttäjien osalta selainpohjaisia palvelujanne. Itse, eikä välttämättä kovin moni muukaan, en vaihda toimivaa puhelinta minkään sovelluksen tähden.Enkä kaipaa räätälöityä uutisvirtaa, vaan Omat Reitit- ja Omat pysäkit-toimintoja. Paluttakaa ne edes vanhaan mobiilireittioppaaseen.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.