Pyörää saa kuljettaa lähijunassa ja metrossa aina kun tilaa on

HSL:n ja VR:n kokeilu muutettiin pysyväksi käytännöksi. Pyöriä saa kuljettaa maksutta metroissa ja lähijunissa myös ruuhka-aikana aina kun tilaa on.

Pyörää saa kuljettaa HSL:n lähijunaliikenteessä ja VR:n lähiliikenteessä maksutta kaikkina aikoina – myös aamu- ja iltaruuhkassa - jos vaunuissa on tilaa. Myös metrossa pyörää saa kuljettaa edelleen maksutta kaikkina aikoina, jos kyytiin mahtuu.

HSL:n lähijunaliikenteessä kaikki junat ovat Sm5- eli Flirt-junia, joissa on pyörien, pyörätuolien ja lastenvaunujen kuljetukseen tarkoitettu monitoimitilavaunu. Vaunujen ovet on merkitty isolla pisteviivapyörällä kuten metroissa, jotta oikealle ovelle on helpompi löytää.

Kaikissa VR:n lähijunavuoroissa ei ole mahdollista käyttää niin sanottua matalalattiamallia, joten pyörän kuljettamisessa vanhemmissa junissa kannattaa käyttää omaa harkintaa. Junahenkilökunnalla on jatkossakin oikeus ohjata pyöräilijä tarvittaessa pois junasta, jos se haittaa muiden asiakkaiden matkaa.

”Vaikka pyörille on yleensä tilaa, ruuhka-aikoina jotkut vuorot ovat hyvin täysiä. Pyöräilijöiden kannattaa olla huomaavaisia ja odottaa seuraavaa vuoroa, jos lähijunassa tai metrossa on täyttä”, sanoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.

HSL teki toukokuussa asiakaskyselyn, johon saatiin 1 002 vastausta. Pyörien kuljetuksen sallimista kaikkina aikoina, jos tilaa on, kannatti lähijunissa 79 prosenttia ja metrossa 76 prosenttia. Kaksi vuotta aiemmin tehdyssä kyselyssä, jossa vastaajia oli 4 099, vastaavat prosentit olivat 84 ja 83.

HSL selvitti myös polkupyörien, lastenvaunujen, pyörätuolien, rollaattoreiden ja isojen matkalaukkujen määriä lähijunissa ja metrossa viime syksynä sekä uudestaan metrossa nyt toukokuussa. Havaintojen ja laskentojen perusteella niistä on vain satunnaisesti haittaa muille matkustajille.

”Palautteita on tullut varsin vähän ja niissä on ollut sekä moitteita että kehuja. Jotkut ovat kokeneet, että pyörät vievät tilaa lastenvaunuilta tai voivat valvomattomina kaatua muiden päälle. Osa puolestaan kiittelee matka-aikansa lyhentyneen ja arkensa helpottuneen, kun pyörää voi käyttää joukkoliikennematkan alussa ja lopussa”, Jääskeläinen kertoo.

Opastusta ja tiedotusta on toivottu lisää. HSL toteutti toukokuussa Pyörien kuljetuksen ABC -kampanjan sosiaalisen median kanavissa sekä metron ja raitiovaunujen sähköisillä näytöillä. Viestintää tehdään jatkossakin, myös lähijunaliikenteessä.

Katso Pyörän kuljetuksen ABC -video

”Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne ovat yhdessä kilpailukykyisempiä oman auton käyttöön verrattuna”, Jääskeläinen sanoo.

”Kävely- ja pyöräliikenteen lisääntyminen hyödyttää kaikkia: muihin kulkutapoihin verrattuna ne vaativat pienempiä investointeja, vievät vähemmän tilaa, lisäävät asukkaiden terveyttä ja ovat ympäristöystävällisiä. Myös autoliikenne muuttuu sujuvammaksi, kun entistä useampi vaihtaa kestäviin kulkutapoihin.”
 

Pyörien kuljettaminen sujuu parhaiten näin

Käytä pyörille merkattuja ovia ja paikkoja

Uusissa matalalattiaisissa Flirt-junissa pyörän kanssa on kätevintä matkustaa monitoimitilavaunussa, joka on tarkoitettu nimenomaan polkupyörien, lastenvaunujen ja pyörätuolin kanssa liikkuville. Vaunun ovilla on isot pisteviivapyörätarrat, jotta oikean oven löytäminen olisi helpompaa. Myös metrovaunuissa oikeat sisäänkäynnit on merkitty pyörätarroilla.

Vältä ruuhka-aikoja

Pyörää saa kuljettaa lähijunissa ja metroissa aina, jos tilaa on. Kannattaa kuitenkin välttää ruuhka-aikoja arkipäivisin klo 7−9 ja 15−18. Jos matkustat ruuhkan aikaan pyörän kanssa, käytä Helsingistä katsottuna kauimmaista runkoa, jossa on yleensä väljintä. Jos tilaa on silloin, kun nouset pyörän kanssa kyytiin, voit matkustaa perille asti. Pyörän kanssa matkustavan ei tarvitse poistua junasta, vaikka se myöhemmin matkan aikana tulisikin täydemmäksi.

Pidä pyörästäsi huolta matkan aikana

Ethän jätä pyörääsi vartioimatta. Huolehdi, ettei se kaadu.

Huomioi muut matkustajat

Kaikkien liikkujien kannattaa ottaa muut huomioon – oli pyörä mukana tai ei.

Sammuta sähköpyörä matkan ajaksi

Myös sähköpyöriä saa kuljettaa lähijunissa. Sähköiset kulkuvälineet pitää kuitenkin pitää sammutettuina matkan ajan. Niitä ei saa myöskään ladata joukkoliikennevälineissä.

Taluta pyörää asemilla

Laiturialueella pyörää on aina talutettava. Käytä laiturille siirtymiseen hissiä tai luiskaa.

Nauti kulkumuotojen sekakäytöstä!

Pyöräily on ihanaa, terveellistä ja usein nopein tapa liikkua kaupungissa. Jos jätät oman pyörän liityntäparkkiin, kokeile toisessa päässä kaupunkipyöriä: https://www.hsl.fi/kaupunkipyorat. Taittopyörän saa viedä taitettuna kaikkiin HSL:n kulkuvälineisiin: junien ja metrojen lisäksi myös busseihin, ratikoihin ja Suomenlinnan lautalle.

Katso Pyörän kuljetuksen ABC -video

 

Pidä pyörästäsi huolta matkan aikana ja huolehdi, ettei se kaadu. Kuva: HSL / Lauri Eriksson
 

 

Kommentit

Lastenvaunujen, erityisryhmien ja pyöräilijöiden kannalta ongelmana on junan eteiseen lastenvaunu/pyöränkuljetusosastoon seisomaan jäävät alypuhelintaan räpläävät kanssamatkustajat jotka eivät älyä siirtyä istumaan muihin junaosastoihin tai valloittavat erityisryhmille tarkoitetun osaston vapaat paikat. Ruuhka-aikoinakin Pk-seudun "metropolin" junissa on kymmenittäin vapaita istumapaikkoja joka junassa, mutta osa matkustajista ei niihin suostu hakeutumaan vaan seisovat/istuvat useasti jopa koko matkan junan eteisessä vieden tilan juuri edellemainituilta matkustajaryhmiltä.

Tästä syntyy monille johtopäätös, että pyöräilijät "tunkevat" väkisin junaan. SM4:seen en tosin itse ruuhka-aikoina kesken matkan pyörän kanssa välttämättä yrittäisi. SM5:ssa ei ole koskaan ollut ongelmaa pyörän kanssa edes ruuhka-aikoina.

"Aina kun tilaa on"... Oletteko ihan tosissanne? Onko kukaan HSL:n edustaja koskaan KÄYNYT lähijunassa? Nythän tilanne on sellainen että tilaa EI enää ole esimerkiksi lastenvaunuille lainkaan kun niille tarkoitetut vaunut ovat poikkeuksetta täynnä polkupyöriä. Täysin käsittämätön päätös HSL:ltä, mutta ilmeisesti kyse on siitä että "ilmaiseksi" matkustavat lapsiperheet halutaan pois lähijunista?

Hei! Kiitos palautteestaa. Tavoittenamme on lisätä joukkoliikenteen käyttöä ja haluamme liikuttaa ehdottomasti sekä lapsiperheitä että pyöräilijöitä. Pyörät ovat tervetulleita junaan aina, kun tilaa on. Suosittelemme pyöräilijöille, että ruuhkavuoroja kannattaa välttää. Jos matkustaa ruuhkan aikaan pyörän kanssa, kannattaa käyttää Helsingistä katsottuna kauimmaista runkoa, jossa on yleensä väljintä.

Ymmärrätte varmasti oikein hyvin ettei näillä teidän ”suosituksillanne” ole yhtään mitään merkitystä. Ei niitä yksikään pyörän kuljettelija noudata. Kauniilla sanoilla ette muuta junien todellisuutta mihinkään, toivoisn HSL:n ennemmin ratkaisevan nämä ongelmat kuin keksivän typeriä ”suosituksia”. Tällä hetkellä vain odotetaan ensimmäistä tapausta kun pyörä katuu lapsen tai lastenvaunujen päälle ja ehkä henkilövahinkojen myötä sitten tämäkin asia saa riittävästi huomiota jotta HSL:nkin on toimittava.

No johan...ymmärrät varmaan sinäkin sen, ettei HSL ole sama asia kuin poliisi. Sopu sijaa antaa ja voihan ihmisiä pyytää siirtymään tai siis ainakin eteisen seisoskelijoita...Mutta sekin olisi hyvä tehdä hyvät tavat muistaen, tämä koskee kaikkia junan käyttäjiä.

Tänään aamulla klo 6.50 R-junaan Tikkurilasta oli nousemassa junan etupäähän (Helsingin päähän) kaksi pyöräilijää, mutta onneksi menivät taaemmaksi. Ensimmäinen eteinen on pyöräosasto, mutta toisessakin, pienessä eteisessä oli pyörä haittaamassa ihmisten kulkua. Oli tullut siihen, koska pyöräosasto täynnä. Ruuhka-ajan junissa on ihmisiä (ilman pyörää) seisomassa, joten ei sinne pyöriä kaivata. Valvontaa tulisi lisätä eli palvelevat konduktöörit ruuhkajuniin valvomaan, että polkupyöriä kuljetetaan vain niille varatuilla tiloissa.

Kerrotte, että pyörät ovat tervetulleita junaan aina, kun on tilaa. Näin ei todellisuudessa ole vaan minäminä pyöräilijät ovat omasta mielestään aina etusijalla. Pyöräilijät tulevat "väkisin" täynnä olevaan eteiseen. Itse en kulje pyörällä junissa ruuhka-aikoina, koska siellä ei todellakaan ole kunnolla tilaa.

Mielenkiintoista on miten ensi viikosta alkaen me ilman pyörää liikkuvat mahdumme pääradan juniin Pasilan ja Helsingin välillä, kun suurin osa junista jää tai lähtee Pasilasta. Taitaa olla junat täynnä pyöriä?

Vielä kun pyöräilijät ymmärtäisivät, ettei laitureilla ja sinne johtavilla käytävillä ajeta. En ole onnistunut Pasilan asemalla näkemään ensimmäistäkään pyörää taluttavaa fillaristia. Jokainen ajaa niin laiturilla kuin sinne johtavalla alikulkukäytävällä. Vaaratilanteita näen päivittäin, kun kävelijöiden massoja yritetään väistellä pujottelemalla sinne tänne. Yksi lähti ajamaan jo junan sisältä vähät välittäen kävelijöistä.

Ikävää, että näin tapahtuu. Se todella aiheuttaa vaaratilanteita. Laiturialueella pyörää on aina talutettava ja laiturille siirtymiseen pitää käyttää hissiä tai luiskaa

Vielä parempaa olisi, jos metroihin ja/tai juniin tulisi ihan rehellinen pyöräteline. Silloin mahtuisi pieneenkin tilaan monen monta pyörää ja pyöräilijää. Esim. uusien metrojen pyörätilasta yksi sellainen leveämpi penkki pois, niin siihen menisi 45 asteen kulmassa kymmenen pyörää helposti.

Yöllä kulkee Sm4- ja Sm2-kalustoisia T-junia. Onnistuuko niissä pyörien kuljetus?

Pyöriä saa kuljettaa maksutta kaikissa lähijunissa. Toki kannattaa valita juna omien voimien mukaan: muihin kuin matalalattiaisiin juniin on pyörän nostaminen hankalampaa.

Aamuöisin kulkee T-junia mitkä ajetaan Sm4- ja Sm2-kalustolla. Onnistuuko niissäkin pyörien kuljetus?

Toivoisin, että asemille tulisi rullaportaisiin polkupyörän kuljetuskieltomerkki. Olen nähnyt polkupyörää kuljetettavan rullaportaissa ja se on kyllä täpötäysissä rullaportaissa nounou-juttu. Ylileveä kuljetus, josta ei ohituskaistaa pitkin ohittamaan mahdu.

Kiitos palautteesta! Otamme sen huomioon, kun kehitämme pyöräilyä ja joukkoliikennettä.

Samaa mieltä, sillä on ihan yleistä että liukuportaissa kuljetetaan polkupyöriä. Ensiksi ihmisten turvallisuus vaarantuu ja sitten myös haittaavat muiden ihmisten kulkua. Ehdottomasti tulisi saada polkupyörien kuljetusmerkki liukuportaisiin.

Ja päivittäin näkee pyöräilijöiden ajavan Helsingin päärautatieaseman laitureilla vaarantaen jalankulkijoita. Samoin päivittäin näen, kun polkupyörällä ajetaan asemahallissa sisällä tai asematunnelissa. Eikä kyseessä ole pikku lapset vaan aikuiset miehet ja naiset. Kieltomerkkejä tarpeeksi alueella ja myös valvontaa. Järjestyksenvalvojia ei näy, joten ilmeisesti asemalla ei ole mitään valvontaa.

Korjaan hieman: ehdottomasti tulisi saada polkupyörien kuljetuskieltomerkki liukuportaisiin.

Joo ja vartijat/konduktöörit/lipuntarkastajat ja muut järjestyksenvalvojat alueella saisi minun mielestä pysäyttää jokaisen pylräilijän alueella. Jos vielä saatasiin poliisitkin mukaan, laskisi pyöräilijöiden määrä asemilla isosti.

Miten kuuluu toimia tilanteessa, jossa junavaunuun ei mahdu lastenvaunujen kanssa, koska pyöräilijät ovat vieneet tilan? Onko lastenvaunujen työntäjällä oikeus ajaa pyöräilijä pois?

Hei! Jos juna on täynnä, kannattaa odottaa seuraavaa junaa. Jos pyöräilijä on mahtunut lähtöasemallaan kyytiin, hän voi tehdä matkansa loppuun, vaikka juna myöhemmin täyttyisi.

Kenenkään ei kyllä pitäisi tarvita odottaa seuraavaa ruuhkajunaa aamulla (tai kenties varautua ottamaan yhtä aikasempaa junaa) sen takia että pyörä tai lasten rattaat eivät mahdu junaan koska se on niin täynnä. Se on merkki siitä, että junien pitäisi olla pidempiä tai niitä pitäisi kulkea paljon enemmän. Huonoa työtä VR:ltä ja HSL:ltä ja ihmisiltä jotka jäävät junan eteiseen seisomaan. Sm4 junissa tämä on hoidettu esimerkillisesti, ihmiset eivöt jää eteisiin seisomasn (yleensä).

Ja myös tilas pyörille ja lastenvaunuille on melkein jopa riittävästi.

Seuraava juna saattaa tulla vasta puolen tunnin tai tunnin päästä!

Hassua, mikäli silloin joutuu taistelemaan konduktöörin kanssa ennakkoon ostetun kertalipun voimassaolosta!

Viime vuoden keväällä täällä oli HSL:n vastaus tuosta asiasta ja silloin heidän kanta oli, että ensimmäinen saa olla ja muut odottakoon seuraavaa junaa.

Minun mielestä ensisijaisesti pitäisi olla kaikki muut matkustajat on sitten lastenvaunut tai ei ja vasta sen jälkeen pyöräilijät.

Pyörät tulisi ehdottomasti kuljettaa vain niille varatuissa tiloissa eikä kaikissa junan eteisissä. Monet pyöräilijät vaativat muita väistämään, jotta he mahtuvat mukaan. Flirt-junissa monet pyöräilijät pitävät pyörää pyörille/lastenvaunuille varatun tilan kaiteen ulkopuolella tukkien käytävän.
Miten mahtaa nyt käydä, kun pääradan N, K ja I -junat tullaan pysäyttämään Pasilaan. Taitaa olla niin, että R, Z ja D junien eteiset täyttyvät polkupyöristä? Yksi pyörä vie helposti 4-5 tilan, joten eikö olisi syytä laittaa pyöränkuljetuskielto ruuhka-ajaksi niin kauan kuin kaikki junat eivät tule Helsinkiin saakka.

Ongelmia ei ollut R- ja D-junissa

Tuo totaalikielto johti ihan naurettaviin tilanteisiin, joissa konduktöörit heittivät pyöräilijöitä ulos tyhjistä vaunuista, koska oli ruuhka-aika. Tämä maalaisjärkeen perustuva ratkaisu on mielestäni paljon parempi, mutta se vaatii myös tarkkuutta ja jämäkkyyttä konduktööreiltä. Täysissä vaunuissa pyöräilijät vievät monesti kohtuuttoman paljon tilaa, siihen junan henkilökunnan pitää puuttua matalalla kynnyksellä.

'-- Jos tilaa on silloin, kun nouset pyörän kanssa kyytiin, voit matkustaa perille asti. Pyörän kanssa matkustavan ei tarvitse poistua junasta, vaikka se myöhemmin matkan aikana tulisikin täydemmäksi.--". Konduktöörillä ei liene tämän jälkeen mitään valtaa asiassa.

Toisaalta Helsingin lähiliikenteessä konduktöörilla ole oikein mitään virkaa muutenkaan

Vanhoissa metrojunissahan ei ole mitään merkintöjä - onko niihin peruskorjausten yhteydessä tulossa sellaiset ja jos on, niin milloin?

Olisikohan ennen merkintöjen lisäämistä luotava vaunuihin edellytykset pyörien kuljettamiseen poistamalla pari penkkiriviä merkittäksi ajatellun oven luota. Kuinka vaikeaa se on, jos penkkien alla on tekniikka, jota ei saa vaunussa muualle?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.