Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.

Jos kuulutukset toimivat testeissä ongelmattomasti, tarkoituksena on laajentaa kuulutukset kaikkiin nivel- ja Artic-raitiovaunuihin vielä kesän aikana. Vanhempiin Variotram-matalalattiavaunuihin kuulutusjärjestelmää ei kuitenkaan ole asennettu lainkaan, sillä vaunut poistuvat käytöstä kokonaan lähiaikoina.

Tavoitteena esteettömyyden parantaminen ja helpompi matkustaminen

HSL:n pysäkkikuulutukset sisältävät seuraavan pysäkin nimen suomeksi ja ruotsiksi ja merkittävissä turistikohteissa, kuten esimerkiksi laivaterminaaleissa tai lentoasemalla myös englanniksi. Seuraavan pysäkin nimi kuulutetaan, kun liikenneväline on lähtenyt liikkeelle edelliseltä pysäkiltä tai ohittanut sen. Pitkillä, yli 800 metrin pysäkkiväleillä, kuulutus tulee noin 500 metriä ennen pysäkkiä.

Erityisryhmät ja muut matkustajat ovat olleet mukana HSL:n kuulutusäänen valinnassa ja muussa kuulutusten kehittämistyössä. Kuulutuksia on testattu muun muassa koeajoissa, joissa on kiinnitetty huomiota esimerkiksi kuulutusten sopivaan äänenvoimakkuuteen.

Raitiovaunujen lisäksi kuulutukset ovat myöhemmin tulossa myös kaikkiin HSL:n busseihin. Bussien ensimmäisessä vaiheessa kuulutukset on tarkoitus laajentaa syksyn aikana runkolinjoille 550 ja 560 ja sen jälkeen myös muihin busseihin.

HSL pyrkii kuulutukset käyttöönottamalla parantamaan matkustajainformaation laatua ja helpottamaan matkustamista. Samalla pysäkkikuulutukset parantavat matkanteon esteettömyyttä. Kuulutukset ovat olleet käytössä jo aiemmin kaikissa liikennevälineissä useimmissa Euroopan suurissa kaupungeissa.

HSL:n liikenteessä kuulutukset ovat jo nyt käytössä lähijunissa ja metrossa, mutta ne perustuvat eri järjestelmään. Niiden toteuttamisesta on ollut vastuussa operaattori – junien tapauksessa VR ja metrossa Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL.

HSL kerää kuulutuksista palautetta

HSL toivoo kuulutuksista ja niiden toimivuudesta palautetta, joka myös pyritään ottamaan kuulutusten jatkosuunnittelussa huomioon. Järjestelmää on tarkoitus kehittää tulevaisuudessa.

HSL tekee raitiovaunuissa myös kuulutuksiin liittyvän kyselytutkimuksen, kun kuulutukset ovat olleet käytössä jonkin aikaa.

Kommentit

Arvoisa HSL

Tänä jouluna tahdon vain yhden lahjan, se olisi ratikkapysäkkikuulutusten lopetus, tai sitten vaihdatte kuulutusäänen. Ääni on metallinen, epämiellyttävä, tekopirteä ja tulee aivan liian lujaa. Ennen niin mukavasta ratikkamatkasta on tullut epämiellyttävä. Metrossa kuulutukset kuulosta oikein mukavalta.

Siirryin kesän aikana polkupyöräilemään lyhyemmät kaupunkimatkat. Olen noin 25 vuotta kulkenut raitiovaunulla päivittäin.

Anteeksi vain, mutta sitä kieuntaa ei vaan yksinkertaisesti jaksa kuunnella, ellei ole pakko.

Arvoisa HSL:n väki, koska tämä kuulutuskokeilu päättyy?

Täällä on paljon ollut rankkoja kommentteja kuulutuksia vastaan. Itse olen asiasta eri mieltä. On hyvä että on tulossa kuulutuksia, esim. Se kiekaus on vain piristystä matkailuun omasta mielestäni. Metro ja lähijunat ovat kyllä hyvällä mallilla, kun siellä on ollut jo aiemmin kuulutuksia, joskin se on liian neutraali kuulutus. Junissa on hyvä se merkkiääni ennen kuulutusta. Metro ja kokeilukuulutukset olisi hyvä olla jollain piippausäänellä varustettuna. -Api Ratikkala, Espoolainen 13-vuotias matkustaja ja joukkoliikenneharrastaja.

Vaan miksi kuulutusäänen pitää ola tekopirteä? Miksi kuuluttajan tarvitsee kiekaista joka kuulutuksen alussa tekopirteästi? Miksi vanhat metron, rautateiden ja 3T:n turistikuulutusten tapaiset neutraalit kuulutukset eivät kelpaa? Onneksi kuuluttaja ei sentään nykynuorison tapaan kiekaise vielä lauseen loppuakin...

Mallia voisi ottaa lähijunista, joissa äänenlaatu on mukavan lämmin. Kyse ei ole kaiuttimista, vaan äänityksen sävystä.

Kuulutusten äänenlaatu on teknisesti kelvoton. Aivan kuin laitteisto olisi rikki.

Kokemus kakkosesta tältä aamulta: puolityhjä ratikka seisoo ovet avoimina Lasipalatsin pysäkillä kun kaiuttimista kuuluu täydellä volyymillä : LUONNONTIETEELLINEN MUSEO, NATURHISTORISKA MUSEET. Vielä olis siis vähän säätämistä.

Kuulutusten säädöt eivät ole vieläkään kunnossa. Jokaisen pysäkin kohdalla matkustajalle tulee tunne kuin häntä lyötäisiin messinkivadilla päähän ja tekee mieli poistua raitiovaunusta välittömästi! Se on sääli, sillä kuulutukset ovat olleet odotettuja. Muualla maailmalla, vaikkapa Prahassa, kuulutukset ovat sekä asiallisia että rauhoittavia, puhetaidon runoutta. Hyvä olisi, jos kuulutukset voitaisiin uusia kokonaan ja ammattilaisten voimin.

Kuulutukset ovat ihan hyvä juttu varsinkin vieraammalla reitillä (jollei näyttötaulu ole sopivasti näkyvillä), mutta kuulutusääni on aika terävä - äänenväriä voisi hieman pehmentää.

Kuulutukset ovat mielestäni hyvä asia monille asiakasryhmille.

Oletteko harkinneet, että pysäkkikuulutus alkaisi jollain alukkeella? Nyt kuulutus alkaa heti pysäkin nimellä, ja sen jälkeen tieto meni jo. Joissain maissa kuulutus alkaa esim. sanalla ”seuraava”. Silloin pystyy keskittymään siihen, mikä nimi seuraavaksi kuuluu.

Pieni huomautus vielä; Kansallismuseon pysäkin nimi ruotsiksi on Nationalmuseet, mutta kuulutuksessa sanotaan Nationalmuseum.

Täällä on verrattu Helsingin uusia kuulutuksia Lontoon kuulutuksiin. Lontoossa kuuluttajan ääni on miellyttävä ja mieleenpainuva. Helsingissä on ratikkakuuluttajaksi valikoitunut raastavan tekopirteä ja häiritsevä ääni, joka töksäyttää pysäkkien nimet kahdella kielellä. Kuulutukset voisivat olla kokonaisia lauseita, kuten muuallakin. Tällöin kuulutuksissa olisi miellyttävämpi ja luonnollisempi intonaatio, kun painotus ei kasaannu pysäkin nimien ensimmäiselle tavulle. Luultavasti tähän kommentoidaan, että yhden sanan lisäys kuulutukseen (Seuraavana .. Nästä) tekisi kuulutuksista liian pitkiä. Tähän vasta-argumenttina, esim. Lontoon metrojunissa asemakuulutus on "The next station is .." tai "This is ..." ja perään vielä tarvittaessa "Please mind the gap between the train and the platform" ja mahdolliset vaihtoyhteydet. YouTubesta voitte kuunnella, löytyvät helposti.

Kuulin tänään ensimmäisen kerrab kuulutukset linjan 3. Sporassa. Vaunu oli uusinta Artic-mallia ja voin todeta, että kuulutukset ovat rasittavan rätiseviä. Ihan kuin volyymi olisi liian suurella kaiuttimiin nähden. Myös valitussa äänessä (naisen) voisi olla parannettaa. Ääni on liian kimakka ollakseen häiritsemättä matkustajia. Tästä lähtien kuljen työmatkani vastamelukuulokkeet päässä. Vaittakaa ääni ainakin niin, ettei se rätise!

Tätä on odotettu pitkään.
Varsinkin turisteille tai muuten vaan tottumattomille käyttäjille suuri apu. Ja auttaa myös itseä, kun esim käyttää uutta linjaa, tai jos sattuu istumaan syvissä ajatuksissa. On hyvä, että matkan etenemisestä tiedotetaan sekä näky- että kuuloaisteja varten.

Ja jos ääni on hyvin valittu, neutraali, hyvältä kuulostava, hyvin ääntävä ääni, niin ei se kuulutus mitenkään häiritsevää ole — päinvastoin on siinä tapauksessa kiva kuulla pysäkkien nimet. Mun mielipide, siis.

Eipä kai näkövammaiset käytä kulkuvälineitä, jos eivät ole varmoja eksyvätkö, koska eivät osaa jäädä oikealla pysäkillä tai ovat muiden varassa matkustaessaan. Aika monta kertaa kuskit neuvoo näkevätkin väärällä pysäkillä pois.
Itse näkövammaisten kanssa työskennelleenä sanoisin että tämä on loistava mahdollisuus yhdenvertaisuudelle. Mikäli tulevaisuudessa halutaan olla "häiritsemättä" ketään (mikä ei saisi olla se syy miksi vammaisia/erityistarpeisia ei huomioida) on busseihin toki mahdollista ainakin näkövammaispaikalle asentaa vaikka kuulokeliitäntä. Mutta kaikkeen tottuu ja usein ratkaisut hyödyttää huomattavasti suurempaa osaa kuin on alunperin edes osattu ajatella. Kiitos HSL että ainakin kokeilette! Yksi 12 vuotias sokea tyttö ilahtui jo :)

Kiitos mukavasta palautteesta! Emme tietenkään tuo kuulutuksia liikennevälineisiin matkustajia häiritäksemme vaan nimenomaan auttaaksemme ja helpottaaksemme matkanteossa - paitsi erityisryhmiä myös kaikkia muitakin. Maailmalla on olemassa runsaasti esimerkkejä onnistuneista pysäkkikuulutusjärjestelmistä, ja samaan pyrimme myös täällä Helsingin seudulla. 

Kolmannen kuulutuksen jälkeen olin valmis vaihtamaan välinettä. Raivostuttavaa P****A!!. En vastusta itse ideaa, päinvastoin, mutta ainakin vanhimmissa perusraitsikoissa on niin huonolaatuinen äänentoisto, ettei siellä hyvälaatuistakaan kuulutusta saa kuulostamaan mitenkään siedettävältä. Ja nämä kuulutusmateriaalit olivat pissistekopirteydessään niin kammottavia, että taisin purra pari poskihammasta halki. Ymmärtäisin, että noiden kuulutusten tehtävä on palvella niitä, jotka audiomuotoista tietoa tarvitsevat, mutta olla häiritsemättä muita. Hyvä neutraali puheääni, onnistunut äänitys ja kunnon äänentoisto, niin kyseessä on erinomainen parannus.

On totta, että vanhimmissa raitiovaunuissa äänentoisto ei ole aivan samaa luokkaa kuin uudemmassa kalustossa. Teemme silti töitä sen eteen, että äänentaso olisi myös nivelvaunuissa sopivampi. Keskiviikon jälkeen olemme laskeneet hieman kuulutusten äänentasoa, sillä etenkin tyhjässä vaunussa ne kuuluvat varsin voimakkaina. Mitä itse kuulutusääneen tulee, niin se valittiin yhteistyössä asiakkaiden kanssa neljästä eri vaihtoehdosta. Tämä ääni siis valikoitui ehdokkaista parhaaksi, mutta makuasiat tietenkin jakavat aina mielipiteitä.

Minä en ainakaan bussimatkustajana rehelliestiottaen jaksa pitkällä bussimatkallani kuunnella 50 kertaa pysäkkikuulutusta! Näkövammainen on linjalle tullut vain kerran 10 vuoden aikana ja olen kuitenkin kulkenut joka päivä 10 vuoden ajan! En käsitä mitä järkeä tässä on?!? Itse en tosiaankaan aio kuunnella pysäkkikuulutuksia koko matkaa—minun bussimatkailuni päättyy tasan siihen kun idioottimainen vyöhykeuudistus ja pysäkkikuulutukset tulevat! Thanks and goodbye!

Kuulutukset herättävät tunteita - sen osoittaa jo kansainvälinen esimerkkikin. Kun Lontoossa lisättiin viime syksynä busseihin kuulutus, jossa joka pysäkiltä liikkeelle lähdettäessä kehotetaan pitämään kiinni ettei kaadu, sosiaalisessa mediassa hermostuttiin. Lontoon busseissa on kuitenkin jo pitkään kuulutettu aina seuraavan pysäkin nimi, ja tämän lisäksi vielä bussin pysäkillä seistessä bussin numero ja määränpää, ja tämä ei ole aiheuttanut närää vaan on aivan normaali osa matkantekoa. Tähän samaan pyrimme täälläkin: pysäkkikuulutukset ovat oleellinen osa kaupunkijoukkoliikennettä. On hyvä muistaa, että Helsinki on tässä asiassa ollut eurooppalaisessa vertailussa poikkeus.

Lontoossa usein käyneenä ja joukkoliikennettä käyttäneenä voin kertoa että tämä on aivan totta. Lisäksi metroissa kuulutetaan heti edelliseltä asemalta lähdön jälkeen seuraava asema vaihtoyhteyksineen, asemalle saavuttaessa vielä kerran kyseisen aseman nimi ja bonuksena vielä joillakin asemilla kuuluva "mind the gap" -kuulutus. Ei häiritse ainakaan minua, enkä usko täkäläisten kuulutustenkaan häiritsevän -mutta ainahan on niitä jotka työntävät pakastekalapuikon nenäänsä pienimmistäkin asioista...

Lapsuudessani 1970-luvulla pysäkkikuulutus oli käytössä kesäisin neljällä kielellä raitiolinjalla 3T ("Turistikolmonen").

Mitenköhän silloin osattiin tehdä tää homma?

Raitio-lehti 2/1985 uutisoi: "2.6.85: Linjalla 3T otettiin käyttöön pysäkkikuulutukset. Pysäkiltä lähdettäessä kuulutetaan 31.8. asti seuraava pysäkki ma-pe 10-15 ja 18-20 sekä la, su 9-20."

Vuonna 1987 numerossa 2 puolestaan on maininta: "Tänä kesänä linja 3T pysäkkikuulutukset korvataan kokeeksi valotekstillä. Laite on jo tutuksi tullut valotaulu nr I:n etuosasta."

Rohkea veikkauksemme on, että kuljettaja - ellei rahastaja - on painanut play-nappia asianmukaisissa kohdissa. Tässä kohtaa kyse on lähinnä siitä, että kuulutukset on kiinnitetty automaattisesti toimivaan taustajärjestelmään, aivan kuten seuraavasta pysäkistä kertovat näytötkin. Manuaaliseen ratkaisuun olisimme tietysti pystyneet hivenen helpommin, jos sellainen olisi todettu järkeväksi.

Kuljettajaveikkaus tuotti päävoiton. Näin se tosiaan meni silloin ennenvanhaan.

Eikös tämä pitänyt olla valmiina pari-kolme vuotta sitten? Pitää paikkaansa, että mihin HSL ryhtyy, niin se kestää ja kestää eikä lippujen hintojen korotuksille näy loppua, kun HSL testaa ja testaa...miksi ette kysy matkustajilta, mikä heille on tärkeintä? Jokainen HSL:n projekti, joka myöhästyy, nostaa lipujen hintoja.

On aivan totta, että meidän suunnitelmissamme tämä oli tarkoitus saada valmiiksi aiemmin, mutta taustalla pyörivän uuden informaatiojärjestelmämme asennukset viivästyivät. Matkustajilta on kysytty paljonkin, myös kuulutuksiin liittyen, ja yksi toistuvasti esiin nouseva teema on joukkoliikennematkasta ja reitistä saatava informaatio. Sitä pyrimme myös tällä uudistuksella parantamaan.

Olin kesäkuussa 2015 HSL:n koeajolla, jossa testattiin näiden toimintaa bussissa ja samalla valittiin parasta ääntä. Tuolloin tavoite oli saada kuulutukset jo 2016 toimintaan, joten hieman on tämä(kin) projekti venähtänyt. Hienoa, jos viimein saataisiin kuitenkin asiaa eteenpäin. Pitää varmaan lähteä metsästämään testiratikoita.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.