Raitiovaununkuljettajilta ei saa lippuja helmikuun alusta lähtien

Kuljettajien lipunmyynti raitiovaunuissa päättyy tammikuun viimeisenä päivänä, joten kertalippu on 1.2. alkaen hankittava ennen raitiovaunumatkan alkamista. Arvolipun voi ostaa ratikan lukijalaitteelta matkakortilla entiseen tapaan

Raitiovaununkuljettajat myyvät vielä toistaiseksi kertalippuja, mutta torstaista 1.2. aamuliikenteen alusta lähtien kuljettajilta ei niitä enää saa, joten kertalippua haluavan on ostettava se ennen kyytiin nousemista. Kertalippuja saa matkapuhelimella, R-kioskeista, HSL:n lippuautomaatista, HSL:n palvelupisteistä ja matkakortilla.

Lue lisää, mistä saat kertalippuja

Matkailijoille kertalippuja on myynnissä myös Eckerö Linen ja Viking XPRS:n infopisteissä sekä Tallinkin ja Silja Linen laivoilla. Ympäri Helsinkiä on myös lähes 400 Helsingin kaupungin pysäköintiautomaattia, joista saa HSL:n kertalippuja maksukortilla.

Lue lisää kertalippujen ostamisesta pysäköintiautomaateista

”Kertalippujen myynti painottuu jo nyt vahvasti puhelimella ja matkakortilla ostettaviin lippuihin”, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink sanoo. ”Varsinkin mobiililippujen myynti on ollut 300 prosentin kasvussa ja älypuhelimella saa jatkossa entistä useampia lipputyyppejä.”

Arvolipun voi ostaa ratikan lukijalaitteelta matkakortilla entiseen tapaan. Vaikka kuljettajat lopettavat lipunmyynnin, heiltä saa edelleen neuvoja matkustamiseen liittyen, sillä opastus on jatkossakin osa heidän työtään.

Lipunmyynnin lopettaminen lyhentää raitiovaunujen aikaa pysäkeillä

Kuljettajamyynnin lopettaminen on osa raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, joka tähtää siihen, että liikenteestä tulee entistä nopeampaa, sujuvampaa ja täsmällisempää. Myynnin lopettaminen on välttämätön ensiaskel, ennen kuin HSL voi toteuttaa muita raitioliikenteen luotettavuutta parantavia toimia, esimerkiksi parantaa liikennevaloetuuksia.

Kuljettajarahastuksen päättyminen tekee matkustamisesta entistä miellyttävämpää, kun lippuja ostavat asiakkaat eivät enää aiheuta jonoa kuljettajan aition luokse.

”Erityisesti matkustajasatamissa laivojen saapuessa kuljettajan luokse on muodostunut pitkä lipunmyyntijono, mikä on hidastanut vaunun liikkeellelähtöä ja näin pidentänyt myös lippunsa etukäteen ostaneiden matkaa. Kun kaikki ostavat jatkossa lippunsa etukäteen, pystymme tarjoamaan luotettavampaa palvelua kaikille asiakkaille”, HKL-Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi sanoo.

Viiveiden vähentäminen säästää joukkoliikenteen kustannuksia, sillä kun liikenne on ripeää, raitiotieverkkoa voidaan laajentaa pienemmällä vaunumäärällä. HSL:n arvion mukaan raitioliikenteen nopeuttaminen säästää 4 – 5 miljoonaa euroa vuosittain ja vähentää vaunujen tarvetta 8 – 10 vaunulla.

Raitiovaunujen kuljettajalipunmyynnistä on luovuttu jo useimmissa maailman raitiovaunukaupungeissa.

Lipunmyynti Helsingin raitiovaunuissa oli rahastajien työtä kesäkuuhun 1978 asti, jolloin myös kuljettajat alkoivat myydä lippuja, aluksi kokeiluluontoisesti linjalla 10. Viimeiset rahastajat lopettivat työnsä vuoden 1987 keväällä.  

 Viivetutkimus kertoo lisää raitioliikennettä hidastavista tekijöistä

 

Kommentit

Kumpi vie enemmän aikaa? Se, että matkustajat maksavat matkansa ratikassa/junassa tai se että mennään ostamaan liput etukäteen jostakin, jonne on irvokkaimmassa tapauksessa matkustettava julkisilla ja sitten mennään takaisin odottelemaan ratikkaa/junaa? Tämän täytyy olla vitsi, paitsi ettei ole. Helvetin hölmöt.

Kun tässä vedotaan "kuljettajalipunmyynnistä on luovuttu jo useimmissa maailman raitiovaunukaupungeissa", niin tuleeko raitiovaunupysäkeille sitten raitiovaunukaupunkeja vastaavasti myös lipunmyyntiautomaatteja? Minulla on esimerkiksi ulkopaikkakuntalaisia, vanhempia sukulaisia, joilla ei ole älypuhelinta, ja monessa paikkaa R-kioskia tai metroasemaa ei ole raitiovaunupysäkin lähellä, jolloin lipunmyyntipistettä joutuu metsästämään ja sellaisen löytäminen voi olla vaikeaa ulkopaikkakuntalaiselle (tai ulkomaalaiselle). Samaten pysäkille siirtyminen vie paljon arvokasta matkustusaikaa lipulta.

Mobiili on minulla käytössä myös,
toimii hyvin

Joko nyt saadaan Artic-vaunuihin matkakortinlukijat myös etu- ja takaovelle?

Hei, matkustajien opastaminen kuuluu raitovaununkuljettajan työhön jatkossakin.

On muuten jotenkin kuvaavaa HSL:n tiedotuksen tasolle, ettei HSL:n tiedotus osaa käyttää HSL:n kommenttipalstaa sujuvasti.

Saako raitiovaununkuljettajilta jatkossakin käytännöllistä opastusta, kuinka ja mistä kertalippu ostetaan käteisellä (tasarahalla)? On syytä myös pitäytyä aukioloajoissa ja hallita paikkatieto.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.