Tavoitteena nopeampi ja täsmällisempi raitioliikenne: Lipunmyynti raitiovaunuissa päättyy

Raitiovaununkuljettajat eivät myy lippuja helmikuun alusta lähtien. Kuljettajarahastuksesta luopuminen lyhentää aikaa, jonka vaunut käyttävät pysäkeillä. Raitioliikenne nopeutuu ja siitä tulee entistä täsmällisempää, mikä nostaa liikenteen palvelutasoa.

Raitiovaununkuljettajilta saa vielä toistaiseksi kuljettajahintaisia kertalippuja, mutta torstaista 1.2.2018 lähtien he eivät enää myy lippuja. Automaatista ja matkakortin arvolla ostettava raitiovaunulippu säilyy edelleen lippuvalikoimassa, vaikka kuljettajamyynti päättyy.

”Kuljettajamyynnin lopettaminen on osa raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, joka tähtää siihen, että liikenteestä tulee entistä nopeampaa, sujuvampaa ja täsmällisempää. Nykyään raitiovaunujen matka-ajasta jopa 17 prosenttia saattaa kulua pysäkillä”, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty sanoo. ”Kuljettajamyynnin lopettaminen on välttämätön ensiaskel, ennen kuin HSL voi toteuttaa muita raitioliikenteen luotettavuutta parantavia toimia, esimerkiksi parantaa liikennevaloetuuksia.”

"Raitiovaunujen kuljettajalipunmyynnistä on luovuttu maailmanlaajuisesti jo useimmissa raitiovaunukaupungeissa. Raitiovaunujen täsmällisyys paranee välittömästi kuljettajalipunmyynnin päättyessä, kun esimerkiksi matkustajasatamista lähtevät raitiovaunut pääsevät lähtemään liikkeelle aikataulunsa mukaisesti", HKL-Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi sanoo.
 
Kuljettajarahastuksen päättyminen tekee matkustamisesta entistä miellyttävämpää, kun lippuja ostavat asiakkaat eivät enää aiheuta jonoa kuljettajan aition luokse. Viiveiden vähentäminen myös säästää joukkoliikenteen kustannuksia, sillä kun liikenne on ripeää, raitiotieverkkoa voidaan laajentaa pienemmällä vaunumäärällä. Arvion mukaan raitioliikenteen nopeuttaminen säästää 4 – 5 miljoonaa euroa vuosittain ja vähentää vaunujen tarvetta 8 – 10 vaunulla. 

Raitiovaununkuljettajilta voi myös jatkossa kysyä neuvoja matkustamiseen liittyen, sillä opastus on lipunmyynnin päätyttyäkin osa heidän työtään. Raitioliikenteen viivetutkimus kertoo lisää matkustamista hidastavista tekijöistä 
 
Valtaosa kertalipuista ostetaan puhelimella, matkakortilla ja automaateista

HSL:n kokonaismyynnistä ratikkamyynnin arvo on noin 0,9 prosenttia. Kuljettajamyynnin määrä on vähentynyt vuosittain ja oli viime vuonna noin 3 miljoonaa euroa.

”Kertalippujen myynti painottuu jo nyt vahvasti puhelimella ja matkakortilla ostettaviin lippuihin. Kertalippuja saa myös automaateista, kioskeista ja kaupoista”, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink sanoo. ”Varsinkin mobiililippujen myynti on ollut 300 prosentin kasvussa ja älypuhelimella saa jatkossa entistä useampia lipputyyppejä.” 

Kertalippuja voi ostaa myös lähes 400:sta Helsingin pysäköintiautomaatista.  Lippuja saa automaateista, joissa maksamiseen kelpaa maksukortti.

”HSL:n asiakkaiden kannalta on hyvä, että pysäköintiautomaatteja on paljon, ne ovat valmiina paikallaan ja palvelevat ympäri vuorokauden. Autoilijoidenkin on entistä helpompi siirtyä joukkoliikenteeseen, kun samalla vaivalla voi ostaa parkki- ja matkalipun”, Flink sanoo.

Lue lisää HSL:n kertalipun ostamisesta Helsingin pysäköintiautomaateista

 

Kommentit

Uskon vasta kun näen, eiköhän tämäkin vielä pyörretä kehitystä vastustavien kitinöiden vuoksi.

Uudistushan se tuokin, nopeuttaa toki sporaa, mutta olennaisesti suurempi nopeutus helsingin sisäiseen matkustamiseen saataisiin, jos rahastuslaitetta nopeutettaisiin, esimerkiksi siten että arvokortilla matkustava selviäisi vain ladattua korttia näyttämällä. Painikkeita tarvittaisiin vain jos haluaa maksaa yhden vyöhykkeen maksua korkeamman tai alhaisemman maksun. Kun ollaan keskustasta katsoen vyöhykerajan takana voi rahastuslaite automaattisesti asettaa kahden vyöhukkeen maksun oletukseksi. Busseja on olennaisesti enemmän kuin ratikoita, joten nopeuden kokonaislisäys olisi huomattava!

Suoraviivaisin tapa matkakortinlukijan nopeuttamiseksi on poistaa OK nappi kokonaan. Virheleimauksia OK ei estä, sillä matkakortinluin ei lukitse vyöhykepainikkeita ensimmäisen painalluksen jälkeen. On siis täysin mahdollista sohia 2, 1, OK ja saada väärä lippu, mikäli et huomannut sohaisseesi ykköstä tuossa välissä.

Jos yli 50 % vyöhykevalinnoista menee ensimmäisellä yrittämällä oikein, ei ole järkeä vaatia normaaliin toimintaan OK-painallusta. Sen sijaan niille poikkeustapauksille, kun leimaus meni väärin, matkakortinlukijassa pitäisi olla lipun peruutus-toiminto.

Arvolipun oletusleimausta kaikkiin kortteihin en toivo, sillä se voi aiheuttaa liian helposti virheleimauksia. Esimerkkitapaus: menet muualla asuvaa kaveria vastaan terminaaliin ja otat mukaan haltijakohtaisen matkakortin lainaksi. Lainattava kortti voi tällöin tehdä matkalla terminaaliin taskun pohjalta ylimääräisiä leimauksia. Ei hyvä.

Hieman muokattuna ideasi on erinomainen. Kortille voisi halutessaan ohjelmoida oletusleimauksen, jonka saa kytkettyä myös pois päältä. Muutokset oletuslipun ohjelmointiin voisi tehdä palvelupisteissä ja lipunmyyntiautomaateilla.

Esimerkiksi kortissa on oletusleimauksena BC. Noustessa liikennevälineeseen B tai C vyöhykkeellä lipulle leimataan pelkästään korttia näyttämällä BC arvolippu. Muun lipun voi leimata joko valitsemalla lipun ensin vyöhykepainikkella ja näyttämällä korttia. Mikäli kortinlukija on lukenut kortin ennenaikaisesti ja veloittanut oletuslipun, oletuslippu peruuntuu automaattisesti leimaamalla päälle oikea lippu.

Esimerkissä A, C ja D vyöhykkeellä liikennevälineeseen noustessa automaattiveloitusta ei tapahtuisi, vaan matka olisi valittava painikkeella.

Spora mahtaa olla stadin hitain kulkuväline, seisomista aina puolet ajasta ja keskinopeus reipasta kävelyvauhtia, bussilla aina tuplasti nopeammin perillä esim. Hämeentieltä steissille. Liikennevaloissa koko liikenne kököttää sporien hitauden ja niiden liikennevaloetuuksien takia. Ehdotan, että sporaverkostoa ei laajenneta enempää, vaan siirrytään nivelbusseihin.

Totta, raitiovaunut kulkevat ihmeellisen hitaasti. Mikäli HSL vielä toteuttaa suunnitelmansa poistaa erillinen raitiovaunulippu myynnistä, taidan lopettaa raitiovaunujen käytön kokonaan.

Voidaanko kuljettajan lipunmyyntilaitteeseen kehittää toiminto, joka tulostaa paikkatietoon perustuen ohjelapun matkustajalle lähimmän käteismaksupisteen löytämiseen? Pelkkä suullinen suunnistuttaminen vienee kohtuuttomasti aikaa pysäkillä.

Tätä on vuosia odotettu! Vihdoinkin!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.