Toukokuussa rikottiin pyöräilyennätyksiä

Kesäinen toukokuu näkyi ruuhkina pyöräväylillä. Pyöräliikenteen vuorokausiennätykset ovat rikkoutuneet esimerkiksi Lauttasaaren sillalla ja Baanalla. Lauttasaaren sillan uusi ennätys, 9 168 pyörämatkaa vuorokauden aikana, poljettiin 29.5. Samana päivänä myös Baanalla tehtiin uusi ennätys, kun laskentapisteen ohitti 7 362 pyöräilijää.

pyöräilijät

Pyöräilyn kasvua on vauhdittanut myös kaupunkipyörien suuri suosio. Kaupunkipyöräilijäksi on koko kaudelle rekisteröitynyt jo yli 40 000 polkijaa. Helsingissä kaupunkipyörien käyttöaste on kansainvälisestikin hyvin korkealla tasolla: yhdellä pyörällä on viime viikkojen hyvien säiden aikana poljettu keskimäärin 14 matkaa päivässä, kun muissa maailman kaupunkipyöräkaupungeissa määrä on noin 4–5 matkaa päivässä. Helsingissä onkin yksi maailman suosituimmista kaupunkipyöräjärjestelmistä. Espoossa kaupunkipyörien käyttöaste on kansainvälisellä tasolla: yhdellä pyörällä tehdään keskimäärin neljä matkaa päivässä.

Lauttasaaren sillalla, jonka on arvioitu olevan Suomen suosituin pyöräväylä, on poljettu alkuvuonna yhteensä jo yli 320 000 matkaa. Lauttasaaren sillan pyöräilijöistä noin kolmasosan arvioidaan saapuvan Espoosta Helsinkiin. Myös kaupunkipyörillä kuljetaan kuntarajojen yli. Seudulliset kaupunkipyörämatkat suuntautuvat pääsääntöisesti aamuisin Espoosta Helsinkiin ja iltapäivällä Helsingistä Espooseen.

Esimerkiksi Oopperan ohi Töölönlahdella pyöräiltiin koko toukokuun aikana peräti 33 % enemmän kuin vuoden 2017 toukokuussa. Myös Lauttasaaren sillalla ero edellisvuoden vertailuajankohtaan oli suuri: toukokuun aikana pyörämatkoja tehtiin lähes 17 % aiempaa enemmän.

Baanalla puolestaan poljettiin koko toukokuun aikana 155 790 matkaa. Vuoden 2017 toukokuussa pyöräilijöitä Baanalla oli yhteensä 104 139. ”Ero edellisvuoteen on huikea, kasvua on 50 %. Osa baanasta oli tosin viime vuonna remontissa, joten luvut eivät ole suoraan verrattavissa tähän vuoteen”, Helsingin pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen summaa.

 

Mittauspaikka

2017

2018

Kasvu

Töölönlahti

121 926

162 463

33 %

Lauttasaaren silta

156 913

183 303

17 %

Baana

104 139

155 790

50 % *

* Ei täysin vertailukelpoisia

 

Pyöräilyn ja kaupunkipyörien toukokuista suosiota selittää osittain loistava sää, mutta myös se, että pyörä on helppo ja nopea tapa kulkea kaupungissa. Kaupungit myös panostavat entistä enemmän pyöräilyinfran parantamiseen.

”Pyörä on ketterä ja terveellinen kulkutapa. Työnantaja voi kannustaa työntekijöitään ympäristöystävälliseen ja terveelliseen liikkumiseen tarjoamalla heille paitsi työsuhdematkalipun myös kaupunkipyörien käyttöoikeuden. Olemme toteuttaneet palvelun (https://kaupunkipyorat.hsl.fi/fi/for-businesses), jossa työnantaja voi tilata etukoodeja. Rekisteröityessään kaupunkipyöräpalveluun työntekijä kuittaa koko kauden käyttöoikeusmaksun, 30 euroa, etukoodilla. Muista mahdollisista lisämaksuista hän huolehtii itse”, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen vinkkaa.

Kommentit

Pyöräilyn kasvu johtuu myös huonosti toimivasta julkisesta liikenteestä.10 km:n työmatka Etelä-Espoosta Helsinkiin taittuu pyöräillen huomattavasti nopeammin kuin kolmella bussilla.

Päivittäisten matkojen suuri määrä pyörää kohden kertoo kylläkin enemmän järjestelmän palvelutason puutteista (lue: liian vähän pyöriä käyttöön nähden) kuin sinänsä sen suosiosta. Tämän voi kuka tahansa todeta toki myös katsomalla kartalta tyhjien asemien määrää, etenkin ydinkeskustassa ja sen lähiympäristössä eioota on tarjolla säännöllisesti.

Täsmälleen samaan minäkin kiinnitin huomioni. Tuo päivittäisten matkojen määrä pyörää kohden ei todellakaan kerro suosiosta vaan täysin alimitoitetusta pyörämäärästä. Tyhjiä asemia on tosiaan jatkuvasti, esimerkiksi rautatientorin ympäristöstä aamulla silloin kun sitä pyörää sieltä tarvitsisi on todella vaikea sellaista saada.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.