HSL-sovelluksen opiskelijalipuissa voi olla ongelmia lukukauden alussa, läsnäolotiedot päivittyvät hitaasti

HSL-sovelluksen opiskelijalipuissa on ilmennyt ongelmia heinäkuun lopussa ja elokuun alussa. Taustalla on se, ettei oppilaitosten läsnäolotieto ole aina päivittynyt Opetushallituksen Koski-palveluun.

HSL-sovelluksen opiskelijaliput ja mahdolliset ongelmatilanteet lukukauden alussa

HSL-sovellus tarkistaa oikeuden opiskelija-alennukseen Opetushallituksen Koski-palvelun läsnäolotietoja hyödyntäen. Opetushallitus on ohjeistanut oppilaitoksia siirtämään opinto-oikeudet Koski-palveluun viimeistään lukukauden alkaessa. HSL:n asiakkailla on tästä johtuen ollut ongelmia opiskelijalippujen ostamisessa HSL-sovelluksen kautta heinäkuun lopussa ja elokuun alussa. Ongelma liittyy saatavilla olevaan läsnäolotietoon, joka Koski -palvelussa on esimerkiksi korkeakoulujen osalta kuluneelta lukuvuodelta päättynyt 31.7.2019. Läsnäolotiedon päivittyminen ja mahdollinen viive palvelussa vaihtelee oppilaitoskohtaisesti, ja lukuvuosi-ilmoittautuminen on tehtävä oppilaitoksiin erikseen.

Miten opiskelijan kannattaa toimia, jos haluaa lipun HSL-sovellukseen?

Mikäli lipun ostamisessa esiintyy ongelmia, suosittelemme ilmoittautumaan läsnä olevaksi oppilaitokseen ja tarkistamaan sen jälkeen omat läsnäolotiedot Oma opintopolku -palvelusta vahvalla tunnistautumisella osoitteessa https://opintopolku.fi/oma-opintopolku/

Kaikkien opiskelijoiden opiskelutietoja ei saada sähköisesti. Jos opiskelija ei onnistu vahvistamaan oikeutta opiskelija-alennukseen suoraan sovelluksessa, voi käydä palvelupisteessä päivittämässä sen HSL-kortille ja ladata kortille alennushintaisen kauden. Opiskelija-alennuksen myöntämisperusteet löytyvät oheisesta linkistä: https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/alennusliput/opiskelijat.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.