HSL-sovellus ja HSL:n mobiiliverkkosivut olivat Suomen digimenestyjät 2020 -tutkimuksen parhaimmistoa

Digimenestyjät–tutkimus arvioi yli 40 julkisen sektorin toimijan digitaalisten kanavien palvelutasoa. HSL:n vahvuuksia olivat etenkin HSL-sovellus sekä hyvin suunniteltu ja helppokäyttöinen verkkosivujen mobiiliversio.  

HSL sijoittui ensimmäiseksi, kun tutkimus arvioi eri toimijoiden digikanavia sen perusteella, miten hyvin ne johdattavat käyttäjät toimijan tarjoamiin palveluihin. HSL-sovellusta tutkimus kiitti muun muassa siitä, että palvelun etusivu on mahdollista personoida käyttäjänsä kiinnostuksen ja tiedontarpeen mukaiseksi.
 
HSL:n verkkosivujen mobiiliversio oli tutkimuksen mukaan selkeä ja helppokäyttöinen ja sen sisältö oli jaettu loogisiin kokonaisuuksiin.

Tutkimus arvioi digipalveluita kaiken kaikkiaan viidellä eri kriteerillä. HSL sijoittui kymmenen parhaan joukkoon myös palvelukokemuksessa sekä siinä, miten hyvin palvelut auttavat ja opastavat käyttäjäänsä. Julkisen liikenteen toimijoiden sisäisessä vertailussa HSL:n palvelukokemus erottui edukseen muista.  

Tutkimus myös teki kokonaisarvion eri toimijoiden digipalveluiden tasosta, ja HSL sijoittui niukasti neljänneksi Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin ja Kelan jälkeen.

”Onnistuneet digipalvelut ovat tärkeä osa joukkoliikenteen palvelujen tarjontaa, oli kyseessä sitten reittineuvonta, aikataulutietojen hakeminen tai lippujen myynti”, HSL:n digipalveluiden suunnittelutiimin vetäjä Niko Tynkkynen sanoo. ”Hyvä sijoitus tutkimuksessa kannustaa meitä kehittämään niitä entistä paremmiksi yhdessä asiakkaittemme kanssa.”

Tutkimuksessa oli mukana 42 sellaista julkisen sektorin toimijaa, joiden palveluilla on suuri merkitys suomalaisten elämässä. Julkisesta liikenteestä oli HSL:n lisäksi mukana kuusi muuta joukkoliikenteen järjestäjää eri puolilta maata.

Tutkimuksen toteutti BearingPoint, joka on itsenäinen liikkeenjohdon konsulttitoimisto.

Lue lisää HSL-sovelluksesta