Joukkoliikenteessä runsaasti muutoksia 4.3.2019

Tapiolan metroaseman yhteyteen rakennettu bussiterminaali avataan liikenteelle 4. maaliskuuta. Samana päivänä Hämeentien uudistustyömaa siirtää raitiovaunut pois Sörnäisistä, ja Maunulan seudulla bussilinjoja alkaa kulkea katutöiden vuoksi pitkäaikaisilla poikkeusreiteillä. Myös Kirkkonummen ja Matinkylän välisiä yhteyksiä parannetaan.

Kyse on HSL:n ensimmäisistä suurista liikennöintimuutoksista vuoden 2019 aikana.

Tapiolan terminaali parantaa Etelä-Espoon joukkoliikenneyhteyksiä

Tapiolan bussiterminaalin avaaminen parantaa merkittävästi joukkoliikenneyhteyksiä eteläisessä Espoossa. Vaihtaminen metron ja bussien välillä Tapiolassa helpottuu merkittävästi, ja samalla myös vaihtaminen kahden bussin välillä helpottuu.

Esimerkiksi Tapiolan-liityntäbussista voi vaihtaa sisätiloissa tiheästi kulkeville linjoille 550 ja 551, minkä myötä yhteydet Etelä-Espoosta esimerkiksi Meilahteen tai Leppävaaraan helpottuvat.

Lisätietoa Tapiolan terminaalista liikennetiedotteessa

Hämeentien uudistustyömaa aiheuttaa poikkeuksia raitiovaunuille

Hämeentien uudistustyömaan myötä raitiovaunuliikenne Sörnäisten kautta katkeaa, ja linjat 1, 6, 6T, 7 ja 8 siirtyvät kulkemaan poikkeusreiteille Kallion ja Sturenkadun kautta. Raitiovaunujen on määrä palata kulkemaan Sörnäisten kautta alkuvuodesta 2020, ja kokonaisuudessaan Hämeentien työmaan on tarkoitus valmistua vuoden 2020 loppupuolella.

Bussit kulkevat Hämeentiellä ja Mäkelänkadulla myös työmaan ajan, mutta pysäkkien sijainteihin tulee työmaan edetessä muutoksia. Myös metro kulkee normaalisti, mutta Sörnäisten metroaseman sisäänkäynteihin tulee muutoksia. Samassa yhteydessä uusitaan myös Sörnäisten metroaseman lippuhallin kattoa.

Lisätietoa liikennöintimuutoksista Hämeentiellä liikennetiedotteessa

Maunulan alueen poikittaiset yhteydet muuttuvat

Maunulan Pirjontiellä tehdään johtosiirtoja, mikä vaikuttaa etenkin Maunulassa kulkeviin poikittaislinjoihin. Runkolinja 550 sekä bussilinjat 51, 52, 63 ja 552 siirtyvät poikkeusreiteille. Johtosiirtotyöt kestävät kesään 2020 asti, minkä jälkeen Pirjontiellä jatkuvat uuden pikaraitiotien rakennustyöt – jos Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot hyväksyvät Raide-Jokeri-hankkeen uuden kustannusarvion.

Lisätietoa liikennöintimuutoksista Maunulan alueella liikennetiedotteessa

Kirkkonummen ja Matinkylän väliset yhteydet paranevat

Kirkkonummen ja Matinkylän välillä kulkevaan bussiliikenteeseen tehdään parannuksia, joita on suunniteltu yhdessä Kirkkonummen kunnan ja asukkaiden kanssa. Tärkeimpänä tavoitteena on ollut nopeuttaa Kirkkonummen ja Matinkylän välisiä matka-aikoja.

Lisätietoa liikennöintimuutoksista Kirkkonummella liikennetiedotteessa

Myöhemmin luvassa vuonna 2019: uusia bussilinjoja, uusia runkolinjoja ja uusi Pasilan asema

Syksyllä 2019 uudistuvat Pohjois-Espoon ja Leppävaaran sekä Tuusulan ja Keravan bussilinjastot, uudet runkolinjat 500 ja 510 aloittavat ja uusi Pasilan asema ja joukkoliikenneterminaali avautuvat.

Kuvituskuva

Kommentit

Hei! Harkittiin Maunulan ollenkaan vaihtoehtoa, että 552 olisi mennyt Mäkitorpantietä ja Metsälä tietä, ja 51 olisi silloin voinut ajaa Metsäpurontie kautta.

Hei tietääkö kukaan milloin vyöhyke uudistustulee ja koska tulee mahdoliseksi että Lipun pystyy suoraan latamaan netistä ?

kysilen että milloin uudistus mahtaa tulla

Valitettavasti kummankaan uudistuksen käyttöönottopäivämäärä ei ole vielä tiedossa. Kerromme molemmista laajasti heti, kun aikataulu on selvillä.

Kuulin suunnitelmasta, että linjan 551 korvaava runkolinja 510 ei enää pysähdy Tapiolantiellä Itärannan pysäkillä. Miksi? Itärannan, Kimmeltien ja Nallenpolun suunnalta kulkevien ihmisten kulkuyhteydet ovat huonontuneet viimeaikoina, ja nyt vielä tämäkin pysäkki aiotaan ottaa pois käytöstä. Toivon, ettei niin käy!

Hei, kiitos palautteesta. Tämä tosiaan on alustava suunnitelma - runkolinjoilla on hieman tavanomaisia busseja harvempi pysäkkiväli, jotta linjat myös kulkisivat tavanomaisia busseja nopeammin ja sujuvammin. Syy on siis sama kuin sillä, että linja 550 ei nykyisellään kyseisiä pysäkkejä käytä. Olemme pahoillamme tästä heikennyksestä.

Jos haluaa mennä messukeskukseen raitiovaunulla, millä metropysäkillä kannattaa vaihtaa?

Hakaniemessä, josta matka taittuu kätevästä 7 tai 9 messukeskukseen

Olen käyttänyt lähinnä pelkkää ratikkalippua. Nyt käsittääkseni se poistuu? Sen tilalle olisi looginen vaihtoehto A-vyöhykelippu - eikö sellaista olekaan tulossa? Miksei? AB-lippu on ihan kohtuuttoman kallis lyhyille matkoille. Taitaa monelta lyhyet matkat loppua tai ainakin vähentyä merkittävästi - onneksi on auto...

Raitiovaunulippu jää pois käytöstä, sillä kaikki lyhyet matkat ovat jatkossa samanhintaisia kulkuvälineestä riippumatta. Raitiovaunulipun myynnin lopettaminen myös selkeyttää uutta hintajärjestelmää. Kun uutta vyöhykemallia aikanaan testattiin asiakkailla, heidän mielestään pelkästään A-vyöhykkeellä kelpaava raitiovaunulippu oli irrallinen ja sekaannusta aiheuttava lipputuote.

A-vyöhyke on maantieteellisesti liian suppea matkustusalueeksi, minkä takia se on yhdistetty B-vyöhykkeen kanssa. Mikäli myynnissä olisi vain A-vyöhykkeelle tarkoitettuja lippuja, niiden pitäisi olla lähes samanhintaisia kuin AB-lippujen, jotta lipputuloja kertyisi riittävästi. A-vyöhykkeellä on seudun paras joukkoliikenteen tarjonta, minkä vuoksi myös liikenteen ylläpito on siellä kalleinta.

HSL:n joukkoliikenteen rahoituksesta puolet tulee lipputuloista ja puolet jäsenkuntien verovaroista. Kun uudistusta valmisteltiin, HSL sopi kuntien kanssa, ettei niiden rahoitusosuutta kasvateta, joten lipputuloja täytyy kertyä riittävästi, jottei joukkoliikenteen palveluja jouduta karsimaan.  
 

"Kun vyöhykemallia testattiin asiakkailla... A-vyöhykemalli oli irrallinen ja sekaannusta aiheuttava." - Olisipa mielenkiintoista tietää testiryhmään kokoonpano, jos A-vyöhykelipun ymmärtäminen tuotti vaikeuksia muiden vyöhykerajojen rinnalla? - Rahastahan siinä oli kyse, kuten vastauksenne loppuosa kertoi. Helsingin sisäisten matkojen hinnankorotus on monen eläkeläisen kukkarolle kohtuuton eikä keskipäivän alennus paljon asiaa auta.

Aika erikoinen on myös selitys pysäkkikartoista. Esim. Arkadiankadulla Eläintieteellistä museota vastapäätä olevalla pysäkillä raitiovaunujen 1 ja 2 reiteistä ei ns "uudistuksen" jälkeen saanut mitään tolkkua. Oli mahdotonta tietää kumpi linja piti valita jatkoyhteyksiä ajatellen. Tuli tunne, että HSL piti asiakkaitaan pilkkanaan ja leikki leikkiä "sotketaan linjat, poistetaan kartat ja katsotaan kuinka käy".

Raitiovaunuista puheen ollen älyttömyyden huippu on tietysti pelleily 2, 3 ja 7 kanssa. Työpöydän ääressä syntynyt järjetön numeronvaihtosotku on elämälle täysin vieras ja mahdoton ns avata vierailijoille. Myöntäkää jo nolo mokanne ja korjatkaa se!

"Kun vyöhykemallia testattiin asiakkailla... A-vyöhykemalli oli irrallinen ja sekaannusta aiheuttava." - Olisipa mielenkiintoista tietää testiryhmään kokoonpano, jos A-vyöhykelipun ymmärtäminen tuotti vaikeuksia muiden vyöhykerajojen rinnalla? - Rahastahan siinä oli kyse, kuten vastauksenne loppuosa kertoi. Helsingin sisäisten matkojen hinnankorotus on monen eläkeläisen kukkarolle kohtuuton eikä keskipäivän alennus paljon asiaa auta.

Aika erikoinen on myös selitys pysäkkikartoista. Esim. Arkadiankadulla Eläintieteellistä museota vastapäätä olevalla pysäkillä raitiovaunujen 1 ja 2 reiteistä ei ns "uudistuksen" jälkeen saanut mitään tolkkua. Oli mahdotonta tietää kumpi linja piti valita jatkoyhteyksiä ajatellen. Tuli tunne, että HSL piti asiakkaitaan pilkkanaan ja leikki leikkiä "sotketaan linjat, poistetaan kartat ja katsotaan kuinka käy".

Raitiovaunuista puheen ollen älyttömyyden huippu on tietysti pelleily 2, 3 ja 7 kanssa. Työpöydän ääressä syntynyt järjetön numeronvaihtosotku on elämälle täysin vieras ja mahdoton ns avata vierailijoille. Myöntäkää jo nolo mokanne ja korjatkaa se!

Helsinkiläisillä nousee sisäisen liikenteen matkakorttimaksut huimasti, johtuen siitä, että näitä vyöhykkeitä yhdistettiin. Ei mitään kiirettä vyöhykeuudistukselle. En ymmärrä, miksi pitää alkaa maksamaan siitä, mitä ei käytä.

Eihän sen osalta ole mitään eroa nykytilanteeseen: Esim. Huopalahden asemalta Leppävaaraan matkustaessa joutuu ostamaan lipun jolla pääsisi Nuuksiosta keskustan kautta Vuosaareen. Ei minulla ainakaan elämä rajoitu kuntarajojen mukaan. Ei kyllä uusien vyöhykkeidenkään, vaikka tällä hetkellä halvin lipput (AB) riittääkin päivittäisiin tarpeisiin.

On mainittu, että nykyiset liput muuttuvat automaattisesti vyöhykelipuiksi kun uudistus tulee. Näin ollen luulisi, ettei kaikkien tarvitse mennä uudistuksen vuoksi asioimaan hsl-palvelupisteellä.
Jos muutos on automaattinen, eikä edellytä toimenpiteitä - niin tuskinpa silloin "on niin päivän päälle" se milloin se alkaa. Pitäisiköhän ihmisille tarkentaa sitä, milloin tarvitsee ja milloin ei tarvitse asioida palvelupisteellä!

Kyse ei ole siitä tarvitseeko asioida palvelupisteellä vai ei (ainakaan itselläni) - mistä tällainen oletus? Itselläni muutos vaikuttaa aivan kaikkeen joukkoliikenteessä liikkumiseen ja sen suunnitteluun (asun tulevalla B-vyöhykkeellä Vantaalla), joten asia olisi todella tärkeä tietää riittävän etukäteen.

(Ihan vain yksi esimerkki-yksityiskohta mainitakseni, vaikka nykyinen (Vantaan sisäinen) kausilippu muuttuiskin automaattisesti vyöhykelipuksi, se on itselleni vääränlainen vyöhykelippu, koska vyöhykkeiden vaihduttua trvitsen AB-lipun, en BC-lippua. Joten en voi enkä halua ladata kautta ainakaan pitkälle ennen kuin tiedän vaihtumispäivämäärän.)

Voit muuttaa kausilippusi matkustusalueen itsellesi sopivaksi sen jälkeen, kun vyöhykkeet on otettu käyttöön. Tämän voi tehdä palvelupisteessä. Muutoksesta ei peritä käsittelymaksua. Jos HSL-kortillasi on ladattua kautta, se voidaan muuttaa palvelupisteessä arvoksi, jota voit käyttää uuden kausilipun maksamiseen.

Minulla on tapana ostaa Helsingin sisäistä kautta yleensä kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. Lähinnä siksi, että työmatkasetelin kanssa pelaaminen on vähän tylsää puuhaa mobiilina kioskilla asioidessa. Kun vyöhykkeet tulevat, lippu kallistuu. Joudun siis menemään kuitenkin palvelupisteeseen säätämään lippua, ymmärsinkö oikein? Milloin muuten otatte käyttöön mobiilina tai netissä maksettavan vapaan pituisen kausilipun, johon voisi itse lisätä nuo työmatkasetelit?

Kyllä, näin se valitettavasti menee, että kausilipun matkustusalueen voi muuttaa vain palvelupisteessä. Meillä ei ole vielä tietoa, tuleeko nettiin tai mobiiliin mahdollisuutta maksaa työmatkaseteleillä.

Maaliskuusta lähtien Töyrytien (3 senioritalon rykelmä) ja muut vanhan Maunulan seniorit eivät pääse Mäkelänkadulle, Kurviin eivätkä Hakaniemeen arkisin yhdellä kyydillä, mikä tähän asti ollut mahdollista. Kumpulaankin on päässyt tähän saakka Metsälän kautta neljän pysäkin kautta ja tulevaisuudessa sitten ainakin kymmenisen pysäkkiä tiedossa. Kumpulalaisena siirtolapuutarhurina odottelen kovasti kevättä ja tämän ongelman ratkaisua. Kiirehän ei enää olekaan, mutta kun se bussin vaihtaminen rollaattorilla ja mummokärryillä on todella hankalaa. Maunulahan tiettävästi kaupungin mummoisin ja varmaan myös pappaisin lähiö ja kyllä senioireilla myös liikkumistarvetta alueensa ulkopuolella on. Selvähän se.
Kurvi-yhteys todella menikin jo bussi 62 kanssa. Itäisempi meno keskustaan on todella poistettu tehokkaasti.
Muta mitäs meistä mummoista ja papoistakin, vuosi vuodelta liikutaan huonommin ja huonommin ja lopuksi lakataan liikkumasta.
Kiitoksella vaan HSL?!

Olemme pahoillamme näistä muutoksista. On aivan totta, että matkanteko vanhasta Maunulasta Mäkelänkadun suuntaan vaatii 4.3. alkaen joko vaihtamista tai pidempää kävelyä. Ymmärrämme hyvin, että varsinkaan jälkimmäinen ei ole kaikille vaihtoehto. Eikä vaihtaminenkaan ole mukavaa.

Joukkoliikennesuunnittelu on jatkuvaa kompromissien tekemistä, mikä vain korostuu työmaatilanteissa. Kun Pirjontien läpi kulkeva bussiliikenne piti siirtää kulkemaan poikkeusreiteille, kaikki liikenne ei kerta kaikkiaan mahdu ahtaalle Metsäpurontielle. Tästä syystä linja 51 on lopulta joutunut tässä kärsijäksi, mikä on tietenkin ollut epätoivottavaa. Ei tämäkään ollut hyvä vaihtoehto, mutta huonoista mielestämme vähiten huono.

Vyöhykeuudistus on sen verran suuri muutos, että se tulisi ajoittaa aikataulukauden vaihtumisen yhteyteen (esim. kesäaikataulujen voimaanastumispäivä, vuodenvaihde tms.) Vyöhykeuudistus on muutenkin niin paljon myöhässä, että muutama kuukausi sinne tänne ei luulisi merkitsevän mitään.

Ei pidä paikkaansa - ainakin meille tulevalla B-vyöhykkellä (mutta nyt seuturajan "väärällä" puolella) asuville vyöhykkeiden vaihtuminen merkitsee niin suurta muutosta mm. rahallisesti, että jokaisella päivälläkin on väliä! Muutoksen pitäisi tapahtua (ja siitä ilmoittaa) mahdollisimman pian, sitä ei missään nimessä pitäisi lykätä esim. kesäaikataulujen vaihtumiseen asti - nytkin sitä on jo lykätty useaan kertaan...

Ainakin ratikoilla, joille tulee pian hieman muutoksia, pysäkkijulisteet on muutettu ihan surkeiksi - linjakartta ja myös tieto pysäkiltä kulkevista linjoista on poistettu tyystin, kaipaan selitystä tähän!!! Vähintään linjatiedot takaisin ja heti!

Tässä on pieni prosessillinen ongelma, jonka olemme tunnistaneet. Selitys on hieman pitkä, mutta toivottavasti jaksat loppuun asti. Tiivistetysti: kyse on siitä, että monessa tapauksessa näiltä pysäkeiltä kulkee niin useita linjoja, että ratikkakartta ei mahdu julisteeseen mukaan. Seuraavassa tarkemmin.

Kaikki HSL-alueen pysäkkijulisteet tuotetaan niin kutsutulla pysäkkijulistegeneraattorilla, joka poimii automaattisesti julisteeseen mukaan kaikki kyseiseltä pysäkiltä kulkevat linjat aikatauluineen ja reitteineen. Julisteet alkavat näyttää erilaisilta sen mukaan, kuinka monta linjaa pysäkiltä kulkee ja kuinka monta lähtöä pysäkillä on yhteensä vuorokaudessa.

Bussipysäkeillä ja bussien ja raitiovaunujen yhteisillä pysäkeillä linjojen reittejä kuvataan niin kutsutulla spider mapilla, jossa näkyvät haarautuvassa pystysuuntaisessa janassa kyseiseltä pysäkiltä kulkevat linjat ja niiden reiteillä seuraavina tulevat pysäkit. Jos kyseessä on vain raitiovaunun käyttämä pysäkki, silloin tuo kartta on niin kutsuttu skemaattinen ratikkakartta.

Jos kuitenkin linjoja tai lähtöjä on paljon, tuo linjajana- tai karttaelementti on se, joka väistää ensimmäisenä. Samoin väistävät myös otsikossa olevat linjojen numerot. Lähialuekartta väistää vasta näiden jälkeen. Aikataulut ovat julisteessa mukana aina.

Yhtenä korjauksena asiaan voisi olla se, että lähialuekartta lähtisi pois tieltä ennen näitä muita tietoja, mutta ainakaan vielä julistegeneraattoriin ei ole toteutettu tällaista muutosta. Yhtenä syynä on se, että meille ei vielä ole täysin selvää, mikä on julisteessa kaikkein oleellisinta ja mikä kaikkein vähiten oleellista. Mutta voimme kyllä hyvin kuvitella, että tämä järjestys infojen priorisoinnissa ei ole - ainakaan kaikkien mielestä - paras mahdollinen. Harkitsemme siis asiaa ennen julisteiden seuraavia päivityskierroksia. Etenkin tässä tilanteessa tieto ratikoiden reiteistä olisi todennäköisesti tärkeämpi kuin se, mitä muita linjoja pysäkin lähellä sijaitsevilta muilta pysäkeiltä kulkee.

Tutkimme asiaa, ja myös generaattorissamme on näemmä ollut pieniä ongelmia, jotka tässä yhteydessä paljastuivat (kiitos siis palautteesta). Pyrimme tuottamaan ratikkakarttoja pysäkeille, sillä se on ehdottomasti tarpeellinen tuote tällaisessa muutoksessa.

Tähän asti linjatiedot ovat joutuneet väistämään vain silloin, kun pysäkiltä kulkevia vuoroja tai eri linjavariaatioita on ollut hyvin paljon. Mutta nyt ne puuttuvat myös useilta sellaisiltakin pysäkeiltä, joilla on esim. vain kaksi ratikkalinjaa! Myös tämä kaipaa selitystä.

Hei. Kiitos palautteesta. Pysäkkijulistegeneraattorissamme on ollut yksinkertaisesti vikaa. Kyllä noiden linjatietojen pitäisi tuolloin näkyä. Eli vika, ei ominaisuus. Pahoittelemme tätä.

Esimerkiksi Tapiolan-liityntäbussista, oisko liityntäbussiterminaali parempi?

Oisko tapuoaln bussiterminaali parempi*

Mikä ihmeen hätä on saada tietää joku tietty päivämäärä vyöhykeuudistukselle? Itse ainakin mieluummin odotan vähän kauemmin että tuo lipunmyynti/matkakortinlukujärjestelmä saadaan kunnolla toimitana käyttöön, kuin esimerkiksi nyt päätettynä 1.4. koko ajan tökkivänä keskeneräisenä.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.