Kaupunkipyöräkausi päättyi - koko kaudeksi rekisteröityneitä oli yli 60 000

Kaupunkipyörillä ajettiin Helsingissä ja Espoossa yli 3,7 miljoonaa matkaa kaudella 2019. Viime vuonna matkoja poljettiin noin 3 miljoonaa. Kausikäyttäjiksi rekisteröityneitä oli Helsingissä ja Espoossa lähes 13 000 enemmän kuin edellisvuonna. Kaupunkipyöräkausi päättyi 31. lokakuuta.

Kausi alkoi tänä vuonna Helsingissä ja Espoossa huhtikuussa. Helsingissä saatiin käyttöön 150 aseman ja 1 500 kaupunkipyörän lisäksi 88 uutta asemaa ja 880 uutta pyörää entistä laajemmalle alueelle. 

Keskimäärin Helsingissä poljettiin noin seitsemän matkaa per pyörä per päivä, Espoossa noin kolme. Viime vuonna Helsingissä ajettiin noin yhdeksän matkaa per pyörä per päivä.

"On oikeastaan hyvä, että käyttöaste on hieman laskenut. Se kertoo siitä, että laajennus ja uudet pyörät ovat parantaneet kaupunkipyörien saatavuutta. Käytännössä niitä tilanteita, joissa asemalla ei ole ollut yhtään pyörää, on ollut vähemmän", kertoo HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

"Espoon osalta olemme tyytyväisiä tämän kauden käyttöasteeseen. Luvut osoittavat, että espoolaiset ovat selvästi omaksuneet kaupunkipyörät liikennejärjestelmän osaksi ja hyödyntäneet niitä jokapäiväisessä arjessaan", Espoon kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg toteaa.

Kaupunkipyörät tavoittivat yhä useammat

Helsingin laajennuksessa painotettiin erityisesti Itä-Helsinkiä, mikä oli kaupunginvaltuuston linjauksen mukaista. Asemia sijoitettiin erityisesti työpaikka-, palvelu- ja asuinkeskittymien ja raideliikenteen pysäkkien läheisyyteen – sinne missä ihmisiä ja liikkumistarvetta eniten on. Uudet asemat saatiin asennettua toukokuun alkuun mennessä.

HKL kysyi myös kaupunkilaisten mielipidettä uusien asemien sijoittelusta Kerro kantasi -palvelussa, ja vastauksia saatiin huimat 8 336 kappaletta.

Kaupunkipyöräpalvelun laajennus on otettu hyvin vastaan ja uusien asemien käyttömäärät ovat vastanneet ennusteita. Laajennusalueen suosituimpien asemien joukossa korostuvat jälleen joukkoliikenteen solmukohdat, joista eniten matkoja on tehty Herttoniemen metroasemalta.

"Kaupunkipyörät ovat selvästi vakiinnuttaneet asemansa suosittuna osana joukkoliikenteen järjestelmää, terveellisenä ja arkea helpottavana palveluna. Kaupunkipyörien kustannukset kaupungille ovat todella matalat, ja järjestelmä on myös käyttäjille edullinen, mikä on vaikuttanut pyörien suosioon. Itä- ja Pohjois-Helsingistä oli aiempina vuosina tullut paljon palautetta, että niihin kaivataan myös kaupunkipyöriä. On hienoa, että olemme kyenneet vastaamaan tähän toiveeseen, ja että pyörät ovat myös näillä alueilla löytäneet nopeasti käyttäjäkuntansa", kertoo Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Viime vuonna kaupunkipyöristä saadut käyttömaksutulot kattoivat kustannuksista suurimman osan. Kustannuksia jäi kaupungeille vain murto-osa.

Käyttäjät tyytyväisiä

Keväällä 2019 HKL teetti kansainvälisen suosiovertailututkimuksen, jonka mukaan Helsingin ja Espoon kaupunkipyörät olivat yksi maailman suosituimmista kaupunkipyöräpalveluista. Suurta suosiota selittävät muun muassa edullinen hinta sekä järjestelmän toimivuus. Vaikka pyöräkohtainen käyttöaste on laajennuksen ja uusien pyörien myötä hieman laskenut, on se silti huipputasolla.

HSL:n asiakaskyselyn mukaan Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien käyttäjät ovat entistä tyytyväisempiä palveluun. Parhaimmat arvosanat saivat käyttömaksujen kohtuullisuus ja niiden selkeys, asemien kunto, käyttäjäksi rekisteröityminen ja käyttöoikeuden ostaminen kaupunkipyöräsivustolla sekä asemien sijainti.

Heikoimmat arvosanat saivat puolestaan täydelle asemalle palautus, pikapalautekanavan käyttömahdollisuus, pyörien saatavuus, pyörän palautus asematelineeseen, pyöräpaikkojen saatavuus asemilla sekä pyörien kunto. Pyörien saatavuudelle annettu arvosana nousi puolen arvosanan verran edellisvuodesta.

"Ne, jotka käyttävät kaupunkipyöriä sekä Helsingissä että Espoossa, olivat kaikkein tyytyväisimpiä kaupunkipyöräpalveluun. Yhtenäinen, seudullinen järjestelmä helpottaa ihmisten arkea", toteaa HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.

Lue lisää asiakaskyselyn tuloksista.

Kaudella 2020 keskitytään palvelun parantamiseen

Kaupunkipyöräpalvelu on vakiinnuttanut paikkansa kaupunkilaisten arjen liikkumisessa ja joukkoliikenteen osana. Palvelua halutaan kehittää vielä monilta osin. Tavoitteena on, että esimerkiksi tietyömaista johtuvat korvaavat asemasijainnit saataisiin nopeammin käyttöön ja tieto niistä käyttäjille entistä paremmin.

Kuva kaupunkipyöristä ja pyöräilijöistä

Kommentit

Kiitos, ajoin tänä vuonna ensimmäistä kertaa kaupunkipyörillä ja olen erittäin tyytyväinen!

Toivoisin asemaa Aleksanterin teatterin huudeille tai Fredrikinkadun ja Bulevardin kulmaan. Kiitos kesästä.

Kausi oli ihan yhtä hyvä tai huono kuin viime kausi. Teollisuuskadun asemalla ei edelleenkään saa pyöriä iltapäivällä, sörkän metroasemalla sama juttu aamulla tai siellä on se yksi rikkinäinen pyörä. Pyörien kunto vaihtelee todella paljon. Sorry, en voi luottaa kaupunkinpyörään työmatkalla, systeemi toimii jos ei ole kiirre ja on aikaa hakea pyörä joltain muulta asemalta. Appsistä pitäisi löytää esim. viikon saatavuusgrafiikka, josta voisi arvata milloin edes kannattaa yrittää etsiä pyörää joltain asemalta.

Yleisimmät pyöräongelmat itsellä olivat:
- satulan korkeusasteikko niin kulunut, ettei siitä saanut selvää
- ohjaustangon kahvat vedetty osittain irti (miksi näin tehdään, en ymmärrä)
- takajarru löysällä
- 1. vaihde ei toiminut, oli yhtä raskas kuin 2. vaihde
- 3. vaihteella polkaisee tyhjää muutaman polkaisun välein
- ketjut irti (tämän voi onneksi korjata itse)

Asemaongelmat:
- Vallilan alueen pyöräasemat tyhjinä
- pyörä ei lukkiudu telineeseen
- telineessä olevassa pyörässä on edellinen sessio käynnissä tai se näyttää tiimalasia (näkyi erityisesti rautatieasemalla)

Ainoa mitä itse toivoisin olisi että pyöristä pidettäisiin parempaa huolta, vaikka se sitten tarkoittaisi kausimaksun nostoa. Pyörissä on aivan liian isot laatu erot, toiset on älyttömän raskaita eikä liiku mihinkään ja toisilla on todella kevyttä ajaa ja vaihteistoväli on aivan älyttömän hyvä ja pääsee +30km/h vetelemään suht kevyesti.

QR vikailmoituksesta en tiennyt kuin vasta nyt, se voisi olla näyttävämmin esillä niin saisitte nopeammin tiedon honokuntoisesta pyörästä. Analytiikalla voisi myös tehdä valistuneen arvauksen et jos samalla pyörällä jatkuvasti mennään eri käyttäjien toimesta selvästi keskimääräistä hitaampaa samoissa sijainneissa niin pöyrä tarkastettaisiin.

Kuljin kuluneena kesänä monta kertaa pyörällä, jonka satula oli löysä, eli se saattoi yhtäkkiä kiertää oikealle tai vasemmalle, tai sitten jopa täysin varoittamatta tippua kokonaan alas, yhtäkkiä. Varsinkin tämä jälkimmäinen tilanne aiheutti AINA vaaratilanteita.

Jätin aina tästä vikailmoitusta, laitoin satulan kokonaan pohjaan, lukitsin pyörän, mutta jätin sen sivuun, en laittanut muiden joukkoon, koska muuten joku toinen olisi ottanut tätä rikkinäistä, vaarallista pyörää.

Mikä on käytäntö rikkinäisten pyörien kanssa? Eihän niitä voi laittaa muiden sekaan, muuten ihmiset käyttävät niitä. Kun olin jättänyt pyörän asemalle, jäin seuraamaan tilannetta, ja yleensä kesti joku 3-4 päivää, ennen kuin pyörälle tapahtui mitään. Tähän pitäisi tulla muutos. Rikkinäisiä pyöriä pitää huoltaa ripeämmin. Ihan ymmärrettävää, että pyörät ovat kaupungille todella edulliset, kun niitä huolletaan tällaiseen tahtiin. Vaarallista.

ittellä ollu tämä sama, mutta ongelman korjaa helposti vetämällä satulansäätimen kahvan kunnolla pohjaan asti. Joskus saattanut jäädä vahingossa löysälle, mutta kyllä niitä selvästi jotkut tahallaan jättää väärään asentoon. Kannattaa aina tarkastaa, kuten myös jarrut ennen liikkeelle lähtöä

Suosittelen lyömään kahvaa alaspäin niin kauan kunnes kuuluu *pling* kun kahva osuu metallitankoon. Tällöin satula on varmasti kireällä.

Juu, painoin tietysti kahvaa niin alas kuin mahdollista, kun huomasin satulan olevan löysä. Sitten lähdin polkemaan, kun ajattelin satulan olevan kunnolla kiinni — ja sitten se lonksahtikin pohjaan, ja olin pudota pyörästä.

Eli ei ollut löysästä kahvasta kiinni, vaan siitä että tanko oli kulunut loppuun, tai jotain vastaavaa.

Varmasti on myös huolimattomuutta sekä ilkivaltaa liikkeellä.

QR-koodin avulla tehtävä vikailmoitus jäi huomaamatta. Saisiko sen ensi kesänä paremmin esiin.

Huono saatavuus oli tosi yleistä. Se yllätti. Olisin käyttänyt pyöriä ainakin kaksi kertaa useimmin, jollei lähiasemat olisi olleet lähes aina tyhjinä pyöristä. Moneen paikkaan, jossa pyörät ovat loppu päivällä, tarvitaan lisää telineitä ja telineet pitäisi lisätä kauden aikana, ei seuraavana kesänä.

Teillä on pakko olla käytössä sovellus, joka seuraa pyörien kulkua. Miksi sitä ei ole käytetty paikantamaan tyhjiä asemia?

Toivoisi, että pyörien kuntoa seurattaisiin vähän paremmin ja tarvittavat korjaukset tehtäisiin myös. Loppukesästä ketjut rohisivat tosi paljon öljyn puutteesta.

Itiksen asema oli usein pyöristä tyhjä iltapäivisin ja aika usein jos asemalla oli pyöriä, niitä ei saanutkaan siitä käyttöön. Telineitä on näköjään aika vaikea päivittää erityisesti työmatkalaisten tarpeisiin. Aamulla lähiön asemat tyhjenevät ja iltapäivällä metroaseman telineet ammottavat tyhjyyttään. Muuten olen ollut tyytyväinen pyörän käyttöön. Aina ei voi lähteä omalla pyörällä liikkeelle, joten on hienoa kun kaupunki tarjoaa tällaisen palvelun.

Olisi hienoa, jos voisi luottaa, että pyörät ovat kunnossa. Tänä kesänä oppi varautumaan siihen, että vaikka telineessä olisi pyöriä, ne eivät välttämättä ole käytettävissä (ketjut irti, kumi puhki jne.). Bussilippu oli oltava aina mukana, jotta ehtii töihin, jos pyöränsaantiarvonnassa ei olekaan onnea.

Huono saatavuus.

Sen oppi yhden kauden perusteella että jos 2-3 tsygää asemalla niin oletusarvoisesti kaikki epäkunnossa ja mietittävä reititys itselle uudestaan.

Sunnuntai-iltaisin ei ikinä saanut fillaria alle mistään.

Palautus ja lainaus hidasta tai asema epäkunnossa ettei onnistu ollenkaan.

Ikävä kyllä oletusarvoisesti nopeinta on palauttaa käyttämällä ”asema täynnä” optiota.

3-vaihdetta ei riitä mihinkään.

Huonosti pidetään kunnossa.

Summa summarum: ei voi luottaa että saa tsygän alle tai ainakaan riittävän nopeasti.

Jatkossa en osta.

enpä onnistunut kertaakaan saamaan pyörää käyttöön, aina puuttui jokin koodi tms. olen kannattanut ja kävellyt sekä päätynyt jatkamaan auton käyttöä.

Kiitos paljon palvelusta. Kaupunkipyörät saavat aina hymyn korviin saakka, niin monta mahtavaa kokemusta ja hetkeä rikkaampana. Tämä ei ollut sarkasmia.

Asemilla olevan QR-koodin avulla tehtävä vikailmoitus on kohtuullisen toimiva, sen käyttöä pitäisi mainostaa näkyvämmin. Järjestelmään voisi liittää sellaista tekoälyä, että jos pyörä on päiväkausia asemalla, josta muut pyörät lähtevät vauhdikkaasti, tai jos pyörä lainataan ja palautetaan samantien samalle asemalle, on pyörässä todennäköisesti vikaa ja se pitäisi huoltaa.
Käyttöastetta on voinut viime kaudesta alentaa myös sähköskootterien tuoma kilpailu.
Jotkin suositut asemat (kuten Itä-Pasilassa) tyhjenevät usein neljän-viiden aikoihin.
Kiitos neljännestä kaudesta, pyöräilin jälleen ahkerasti loppuun asti :)

No eipä mennyt putkeen tänäkään vuonna, mikä ihme siinä on, että Sörnäisten metroaseman pisteelle ei saad sitten s..tana millään enempää pyöräpaikkoja ja/ tai pyöriä? Ei voi olla kyse muusta kuin homman ohjaajien ääliömäisyydestä. En osta tuota käyttöoikeutta ennen kuin tuohon kohtaan saadaan semmoiset 60 - 120 paikkaa nykyisten parinkymmenen sijaan, tarvetta kyllä on!

Kiitos mahtavasta palvelusta! Tänä vuonna pyörien parempi saatavuus on ilahduttanut. Toivoisin helpompaa tapaa ilmoittaa viallisesta pyörästä tai edes käyttäjien informoimista siitä, että viallisen pyörän satula kannattaa kääntää taaksepäin merkiksi huoltajille ja muille käyttäjille. Myös jarrujen kuntoon toivoisin tarkistuksia. Muutamalla pitemmällä pyöräreissulla jarrut eivät enää kunnolla pitäneet. Kolmas toive olisi, että Vantaa tulisi mukaan tai ainakin Vantaan asemat ja pyörät merkittäisiin eri värillä Kaupunkifillarit-appissa.

Tämä satulan kääntäminen olisi ollut hyvä tietää. Ensimmäinen kerta, kun siitä kuulin. Jatkossa tulen käyttämään.

Voisiko talvikauden aikana pyörät huoltaa ja korjata? Ensimmäinen pyörä jonka otin käyttöön sinä päivänä kun palvelu aukesi oli sillä tavalla rikki, että pyörähti tyhjää noin joka kolmannella polkaisulla ja sama selkeä linja jatkui noin neljän pyörän välein. Epäilisin, että vaihteistosta on vain kulunut hammasrattaita. Tämä on aika ymmärrettävää koska pyörillä ajetaan niin paljon. Nexus 3 vaihteisto on varmatoiminen mutta ei sekään ikuisesti kestä. Nostakaa vaikka kausimaksu 50 euroon jos se on rahasta kiinni mutta toimimattomat pyörät alkavat pikkuhiljaa vähentämään suosiota.

Ja samaan mieltä nimimerkin "ms" kanssa, että täysin järjetöntä tuo Vantaan erillisyys.

Vielä kun saataisiin kuntarajat häivytettyä kaupunkipyöristäkin. Vantaan oma systeemi tekee koko järjestelmästä epäyhtenäisen.

Ikävä sanoa mutta pyöräkauden päättyminen vähentänee jalkakäytävillä pyöräilyä suuresti. Olisi toivottavaa, että ennen uuden kauden alkua valistettaisiin pyöräilijöitä siitä missä saa ajaa, missä ei. Hiljattain piti olla poliiseilla jotain asiaan liittyvää valvontaa mutten kyllä nähnyt missään.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.