Laaja mielipidemittauksemme vyöhykeuudistuksen onnistumisesta on käynnissä

Kuukausi sitten tapahtunut Helsingin seudun liikenteen vyöhykkeiden käyttöönotto sujui hyvin. Seuraamme nyt tarkkaan uudistuksen vaikutuksia ja vastaanottoa. Asiakkaiden mielipiteitä uudistuksen käyttöönoton ja viestinnän onnistumisessa luodataan laajalla, liki 900 000 vastaanottajalle lähetettävällä kyselyllä.

Kuva kortinlukijalaitteestaAsiakaskyselyn saavat sähköpostitse HSL:n asiakasrekisterissä olevat henkilöt. Kyselyn laajuuden vuoksi lähetysajankohta ajoittuu useammalle päivälle touko-kesäkuun vaihteeseen. Vastausaikaa kyselyyn on aina 9. kesäkuuta saakka.  Keräämme palautetta vyöhykeuudistuksesta normaalin palautekanavan kautta sekä vyöhykeuudistukseen kohdennetuilla kyselyillä, joita lähetetään asiakkaiden lisäksi muun muassa liikennöitsijöille sekä HSL:n omistajakuntien päättäjille. Tavoitteena on saada mahdollisimman kattava kuva vyöhykeuudistuksen vaikutuksista asiakkaiden arkeen ja matkustamiseen.  

Kommentit

Jos halutaan lisätä matkustamista yleisillä kulkuneuvoilla, niin tämä vyöhykeuudistus ei sitä ainakaan lisää,vaan vähentää.Ennen sai valita raitiovaunussa raitiovaunulipun joka maksoi n. 1,70€,nyt sitä mahdollisuutta ei ole.Jos matkustaa vaikkapa yhden pysäkinvälin niin joutuu maksamaan 2,80€.Tämäm vuoksi nykyään matkustan hyvin vähän yleisillä kulkuneuvoilla,ainoastaan jos on ihan pakko.

Helsingissä metrossa ennen Herttoniemeä suunnassa keskustaan selkeästi kuulutetaan näytössä ja puheena B-vyöhykkeen päättymisestä automaattisesti hieman ennen asemalle saapumista.

Miksi busseissa B-vyöhykekerajan viimeisen B-pysäkin näyttömuistutuksenkin osalta kaikki kuuluttamisen vastuu on jätetty kuljettajille (harkittavaksi)? Rajankäynti pysäkkien mukaan voi toki vaihdella linjoittain, mutta kaipa automatiikka tuntee linjansa.

Vyöhykekirjain näkyy bussin sisänäytöllä automaattisesti ja tieto perustuu bussin sijaintiin. Näytöllä näkyvä kirjain siis kertoo, millä vyöhykkeellä bussi parhaillaan on. Metrossa voidaan kertoa ennakkotietoa vyöhykkeen vaihtumiseta, koska seuraava asema ja sen vyöhyke on aina tiedossa, mutta bussin reitti ei ole samalla tavalla ennakoitavissa, vaan bussi voi esimerkiksi kääntyä seuraavasta ristetyksestä oikealle tai vasemmalle tai jatkaa suoraan.

Ai, eikö teidän bussit enää noudatakkaan mitään reittejä vaan ajelevat ihan minne sattuu? Vai onko kenties ja jälleen kerran, virallinen vastaus silkkaa paskaa ja ihmisten älykkyyden aliarviointia? Pitäisikö meidän asiakkaiden ja osakkeenomistajien muka uskoa, että HSL ei itse tiedä ylläpitämiensä bussilinjojen reittejä? Ei kuulosta myöskään uskottavalta, että jos bussin sijainti on tiedossa, niin olisi jotenkin vaikeaa tai mahdotonta, näyttää millä vyöhykkeellä seuraava pysäkki on. Etenkin, kun järjestelmä näyttää jo nyt seuraavan pysäkin nimen. Ei luulisi olevan kauhean monimutkaista lisätä tähän nimitietoon myös vyöhyke jolla ko. pysäkki sijaitsee.

Eli vaihtoehtoja on kaksi:

A:Te valehtelette sumeilematta meille asiakkaille päin naamaa, tässäkin asiassa, ja olisi ihan mahdollista näyttää bussissakin tämä pyydetty tieto, mutta halua/viitseliäisyyttä ei ole tarpeeksi, jotta asialle tehtäisiin mitään.

B:Järjestelmänne ja siitä vastuussa olevat henkilot ovat ammattitaidottomia idiootteja, jotka eivät tiedä mitä tekevät tai kuppaavat kaupungin liikelaitokselta tietoisesti rahaa. Ja tästä johtuen ko. ominaisuuden tuominen olisi liian kallista.

No miten on? Odotan innolla vastaustanne.
Oma veikkaukseni on A ja B, ihan jo kortinlukija-uudistuksen perusteella, viimeaikaisista reittumuutoksista nyt puhumattakaan.

Terveisin: Valheisiinne kyllästynyt Maunulalainen

Mitkä ovat eri tiedoissa (kartat ja pysäkit) C-vyöhykkeen pohjoisrajat Korson ympäristössä ja luoteisrajat Klaukkalan ja Nuuksion nurkilla? Kannattaako ristiriitaista informaatiota vaatia hiottavaksi lähiaikoina? Vyöhykkeisiinhän ei kai aiota tehdä ihan heti muutoksia.

Epätarkkuuksia Korson ympäristön, Klaukkalan ja Nuuksion pysäkkien sijoittumisessa vyöhykkeille hiotaan parhaillaan kuntoon. Valitettavasti painetun materiaalin päivittäminen vie aikansa, mutta sähköisiin karttoihin muutokset saadaan nopeammin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.