Pisimpien matkojen lipunhinnat laskevat vuoden 2020 alussa

HSL:n hallitus päätti lippujen hinnoista kokouksessaan 29.10. Pisimpien matkojen lippujen hintoihin tulee alennuksia vuoden 2020 alussa, kun ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hinnat laskevat. Hinnanalennus koskee sekä kerta- että kausilippuja. AB-, BC- ja D-lippujen hinnat eivät muutu.

”Tämä on ensimmäinen kerta HSL:n kymmenvuotisen historian aikana, kun lippujen hintoihin tulee näin merkittäviä alennuksia. Hinnan alennukset kohdistetaan pisimpien matkojen hintoihin, koska niillä siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen vaikuttaa suotuisimmin liikenteen päästöihin”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi toteaa.

Hinnan alennuksista hyötyvät erityisesti C-ja D-vyöhykkeillä asuvat mutta myös monet A- ja B-vyöhykkeen asukkaat. Esimerkiksi helsinkiläiset ostavat 27 prosenttia ABC-lipuista ja kolmanneksi eniten ABCD-lippuja keravalaisten ja kirkkonummelalaisten jälkeen. 

Joukkoliikenteen palvelutaso C- ja D-vyöhykkeellä on heikompi kuin lähempänä Helsingin keskustaa. Vuoden vaihteen jälkeen tämä näkyy nykyistä paremmin myös lippujen hinnoissa. A- ja B-vyöhykkeellä joukkoliikenteen palvelutarjonta erinomainen. Lisäksi AB- ja BC-lippujen matkustusalue on erittäin laaja, ja 80 minuutin vaihtoajan ansiosta AB- ja BC-kertalipulla ehtii monissa tilanteissa tehdä meno-ja paluumatkan samalla lipulla. 

Näin hinnat muuttuvat vuoden 2020 alussa

Kertaliput Hinta 2019 Hinta 2020
AB, BC ja D *  2,80 2,80
ABC 4,60 4,10
BCD  5,40 4,10
CD 4,20 3,20
ABCD 6,40 5,70
Kausiliput Hinta 2019 Hinta 2020
AB, BC ja D *  59,70  59,70 
ABC 107,50 96,70
BCD  115,80 96,70
CD 98,00 77,60
ABCD 156,40 139,70


* AB-, BC- ja D-lippujen hintoihin ei tule muutoksia.

Hintataulukko, hinnat 2019 ja 2020

Tarkastusmaksuun esitetään korotusta

Tarkastusmaksu on ollut saman suuruinen eli 80 euroa vuodesta 2007 alkaen. HSL esittää, että tarkastusmaksu nostetaan 100 euroon. Se on edelleen kohtuullinen hinta verrattuna muiden pohjoismaiden pääkaupunkiseuduilla voimassa oleviin maksuihin, jotka vaihtelevat 100 eurosta 155 euroon. Liputta matkustamisen vuoksi HSL:ltä jää saamatta 8–10 miljoonaa euroa lipputuloja vuodessa.

Suomenlinnalippu jää pois valikoimista

Suomenlinnalippuja ei myydä enää vuoden 2020 alusta lähtien. Lippu on voimassa 12 tuntia, ja se kelpaa vain Suomenlinnan lautalla. Lippuna se poikkeaa HSL:n muista lipuista, jotka kelpaavat kaikissa liikennevälineissä. Sen vuoksi se aiheuttaa sekaannusta ja kysymyksiä, pitääkö lautalle ostaa vielä Suomenlinna-lippu, vaikka asiakkaalla olisi jo voimassa oleva tavallinen lippu. 

Lisäksi hallitus päätti selvittää, miten erilaiset alennukset vaikuttavat opiskelijoiden ja seniorien liikkumiseen ja HSL:n lipputuloihin. Lisäksi hallitus käynnistää turvallisuusselvityksen rollaattoreista joukkoliikenteessä. Hallitus selvittää myös, miten vyöhykelippujen hinnanmuutokset vaikuttavat ilmastonmuutoksen torjuntaan.

 

 

Kommentit

578 Koivukylä-länsimäki 22.1.2020 matkan hinta 4€. Kuskilta pyysin lippua Länsimäkeen ja todella huonokäytöksinen kuljettaja käytännössä huusi
"-Se on BC tms.lippu ja 4 €!"
No ainakin sain istumapaikan sillä hinnalla.

Uuden järjestelmänne AB-vyöhykkeen valtava hinnankorotus 2,2 eurosta 2,8 euroon on kohtuutonta. Kun haluan esim. Itäkeskusesta lähteä metrolla keskustaan ja takaisin n. 2 tunnin sisällä, joudun maksamaan 5,6 € pelkästä lyhyestä metromatkasta. Juuri tällaisia teenkin, muuten onneksi suurin osa kulkemista omalla autollani. Tässä olisi miettimisen paikka teille HSL hintapoliitikan kehittäjille. Kannattaako nyt rangaistaa niitä ihmisiä jotka eivät päivittäin käyttää palveluitanne? ...

AB vyöhykkeen hinnat pitäisi kohtuullistaa kun moni lähimatkoilla käyttää satunnaisesti HSL palveluja ja ajaa osin pyörällä tai kävelee. Juuri tällä alueella moni ei tarvitse edullisempaa vuosikorttia joten palvelun käyttö on matkan pituuteen nähden kovin kallista. Halutaanko keskusta sitten tukkia autoilla? Sekin vaihtoehto on monelle toimivampi.

Olen sitä mieltä, että pääkaupunkiseudun alueella matkustaminen pitäisi olla ilmaista. Kukaan ei aja pummilla, kun kaikilta (myös Kelan tukia saavilta) otetaan verotuksessa osuus - samaan tapaan kuin tv-lupavero. Mutta miten vaan katsoo näitä nykyisiä rahastuksia, niin ovat epäoikeudenmukaisia. Enemmän vaihtoehtoja maksualueisiin! A-alue pienemmäksi!

Se että ”HSL kannustaa ihmisiä ostamaan 30 päivän kausilippuja” on pelkkää rahastusta, ja väärin niitä matkustajia kohtaan jotka matkustavat epäsäännöllisesti ja spontaanisti.
On yleisesti tiedossa että työsuhteet ovat nykyään pätkittäisempiä kuin ennen, tarkoittaen sitä että monet käyvät töissä (matkustavat) erittäin epäsäännöllisesti. 14 vuorokauden lipun kallistuminen on siis epäreilua. Kertalippujen ostaminen ei ole myöskään kannattavaa tällaisessa tilanteessa.
Asun C- alueella ja vyöhykeuudistuksen (lipun hinnan tuplaantumisen) jälkeen olen käynyt Helsingissä paljon vähemmän kuin ennen, ainoastaan silloin kun on ihan pakko. Ennen minä ja mieheni kävimme usein Helsingissä muuten vaan viettämässä aikaa. Nyt emme käy koska on kohtuutonta että edestakaiset matkalippumme maksaisivat yhteensä 20 euroa. Sen sijaan kuljemme autolla Vantaan ostoskeskuksiin jotka sijaitsevat lähellämme. Olemme muutenkin kulkeneet yhdessä autolla enemmän kuin ennen; esimerkiksi sillä aikaa kun mieheni käy kuntosalilla käyn moikkaamassa kaveriani joka asuu salin lähellä. Ennen hintojen nousua saatoin käydä kaverini luona koska vaan ja tietysti junalla. Joudun siis nykyään suunnittelemaan ja aikatauluttamaan menojani paljon enemmän, spontaanit reissut jäävät usein tekemättä ja suurimman osan ajasta olen jumissa kotini lähialueella. Käytän myös entistä enemmän pyörää, ja se jos mikä on ympäristöystävällistä!

Nyt on kulunut jo puolitoista kuukautta lippuhintojen päätöksestä, ja edelleenkään HSL ei osaa kertoa, paljonko maksaa 365 vrk kausilippu 2020 alusta. Toivottavasti on niin, että aiemmin käytössä ollut noin yhden kuukauden hinnan verran alennusta tuonut laskentatapa ei ole poistunut käytöstä? Onko päätöksenteossa unohtunut jotain? Vai vain tiedotuksessa?

Hsl.fi-sivuston hinnasto päivitetään vuoden vaihteessa ja sieltä löytyy sen jälkeen kausilippujen hinnat eri vyöhykkeille ja eripituisille jaksoille.

Kausiliput 2020 366 vrk aikuinen:
AB, BC ja D: 647,70 €
ABC: 1 047,60 €
CD: 840,30 €
BCD: 1 047,60 €
ABCD: 1 513,90 €

Hinnan alennukset kohdistetaan pisimpien matkojen hintoihin, koska niillä siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen vaikuttaa suotuisimmin liikenteen päästöihin”,
Tämä ei ole pätevä, oikeudenmukainen peruste hintojen määräämiselle. Hinta pitää olla kuljetun matkan pituuteen perustuva. Esimerkkejä tällaisesta hinnoittelusta on maailmalta paljon, esim. Amsterdamista. Jos ei haluta muuttaa leimausjärjestelmää, olisi kohtuullista ottaa inakin yhden vyöhykkeen liput voimaan ja ratikkalippu.

Yksi näkökulma hintojen oikeudenmukaisuuteen on joukkoliikenteen palvelutaso. Mitä parempi tarjonta, sitä enemmän matkasta pitää maksaa. Vuoden vaihteen hinnanalennukset ovat pieni askel tähän suuntaan, sillä A- ja B-vyöhykkeellä on paljon parempi palvelutaso kuin HSL-alueen reuna-alueilla.

Silmänlumetta asettaa ensin ABC-lipun hinta liian korkeaksi ja sitten laskea sitä hieman.

A-aluetta pitää pienentää siten, että Pasila kuuluu jo B-vyöhykkeeseen. Näin esim. matkan lähijunalla Tikkurilasta Pasilaan (kesto 10 min) pääsee samaan edulliseen hintaan kuin metromatkan päästä päähän (kesto 1 h).

Outoa, että pääkaupunkiseudun kahden vilkkaimman aseman välille on rakennettu tällainen maksumuuri.

Tallinnassa on jo vuosia eläkeläiset kulkeneet ilmaiseksi julkisilla. Upeaa ja esimerkillistä. Suomessa pienellä eläkkeellä ei kannata paljon matkustaa pääkaupunkiseuduilla. Miksi normaali eläkeläinen joutuu 65-vuotiaanakin maksamaan täydet hinnat? Ei motivoi. Taksilla pääsee kun on tarpeeksi kremppoja tms. parilla eurolla, ja se onkin suosittua!! Mietinpä vaan.

Onko tietoa koska Hyvinkää on HSL:n jäsenkunta?

Tästä ei toistaiseksi ole sovittu eikä mahdollisen liittymisen aikataulu ole tiedossa.

Jos liputta matkustamisen vuoksi HSL:ltä jää saamatta 8–10 miljoonaa euroa lipputuloja vuodessa, minkä takia ei asenneta portteja, että esim. metrolaiturille ei pääse ilman lippua? Näin toimitaan ulkomailla.

Meillä metroasemat on alun perin suunniteltu ja rakennettu avorahastukseen. Porttien asentaminen näin jälkikäteen vaatisi mittavia muutoksia asemien rakenteisiin ja tulisi tosi kalliiksi. Toisaalta henkilökuntaa tarvitaan aina, vaikka portit olisivatkin käytössä, esimerkiksi avustamaan ja avaamaan portteja henkilöille, joilla on oikeus matkustaa ilman lippua. Portitkaan eivät täysin estä liputta matkustamista. Joku voi silti matkustaa esimerkiksi toisen henkilön, väärän alennusryhmän tai väärän vyöhykkeen lipulla. Esimerkiksi Tukholmassa, jossa on metroportit käytössä, metrossa on suunnilleen saman verran matkustajia ilman lippua kuin Helsingissä. Meillä suositaan avorahastusta myös nopeuden vuoksi. Siirtyminen metroon on nopeampaa ja sujuvampaa, kun ei joka kerta tarvitse kaivaa lippua eikä portit ruuhkauta matkustajavirtaa. Samanlaiseen ratkaisuun ovat monet muutkin Euroopan kaupungit päätyneet, esimerkiksi Kööpenhamina ja Oslo.

Yritin verrata vuoden 2019 ja 2020 hintoja sillä silmällä, miten monta matkaa viikossa/kuussa/vuodessa pitää tehdä, että kausilippu tulee halvemmaksi. Vertailua varten tarvitsisin koko vuoden kausilipun hinnan, mutta sitä hinnasto (https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/liput_ja_hinnat_taulukko_uudet_vyohykkeet.pdf) ei kerro. Se ei kerro eikä myöskään sitä, mitä maksaa lisävuorokausi 30 päivän jälkeen. En siis pysty edes itse laskemaan koko vuoden hintaa. Pankaas nyt esille tämäkin tärkeä tieto!
Lisäksi huomasin että lisävuorokauden avulla laskettu ja laskurin antama hinta eivät täsmää koska laskuri pyöristää hintoja mielivaltaisesti. Myöskin pyöristyssäännöt pitää kertoa.

Säilyykö mahdollisuus ostaa kerralla esim. 60 vrk tai 90 vrk (tai mikä tahansa välillä 14-366 vrk) lippu 30 vrk:n lipun sijaan niin, että hinta per päivä laskee, mitä pidemmän ajan ostaa kerralla?

Esim. Tällä hetkellä 30 vrk ABCD -lipulle hinta on (156,40 e / 30 vrk) 5,21 e / päivä, kun taas 90 vrk ABCD -lipulle hinta on (431,20 e / 90 vrk) 4,79 e / päivä.

HSL-kortille voi ladata eripituisia kausilippuja vuoden vaihteen jälkeenkin. Hinnoitteluperiaatteisiin ei myöskään tule muutoksia.

Olishan se hyvä, että pientä työeläkettä saavakin saisi veroeuroilleen katetta. Pitää siis yrittää jaksaa odottaa vielä neljä vuotta, että pääsee matkustamaan, kun rahat eivät nyt riitä. Kohtuuhintainen 14 vrk:n lippu auttaisi nyt. Kertalipuun 80 min voimassaoloaika aiheuttaa vain stressiä, jos yritän ehtiä siinä ajassa hoitaa asiani, ettei matkakustannukset nouse pilviin.

70 vuotta täyttäneet HSL-alueella vakituisesti asuvat saavat arvo- ja lisävyöhykelipun alennettuun hintaan klo 9–14 alkaville matkoille.
Voisiko ikärajaa laskea koskemaan 65 vuotta täyttäneitä henkilöitä tai ainakin työeläkkeellä olevia? Tämä olisi hieno kädenojennus meille työeläkkeellä oleville, vrt. Kelan eläkettä saavat henkilöt, jotka saavat matkustaa 50 %:n alennetulla hinnalla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Miksi ylipäätään tämä alennus on rajattu vain Kelan eläkettä saaviin?

Eläkeläisten alennus on suunnattu pienintä eläkettä saaville eli niille, jotka saavat takuu- tai kansaneläkettä. Jos HSL:llä olisi eläkeläisalennus myös työeläkettä saaville, alennusprosenttia pitäisi laskea huomattavasti, jotta lipputulot eivät laskisi liikaa. HSL on sopinut jäsenkuntiensa kanssa, että puolet joukkoliikenteen järjestämiskuluista katetaan lipputuloilla ja puolet kuntien verovaroistaan maksamista kuntaosuuksilla.

Milloinkohan HSL:lläkin herätään markkinatalouteen ja huomataan, että 2,80 e on aivan hulvaton hinta parista hassusta pysäkistä AB/BC/D-vyöhykkeiden sisällä? Olen itse vyöhykeuudistuksesta (lue: hinnankorotuksesta) lähtien käyttänyt vaihtoehtoisia keinoja liikkumiseen pääkaupunkiseudulla ja onnistunut rajoittamaan HSL-lippuun turvautumisen 0–2 lippuun kuukaudessa. Pelkästään päivittäisistä työmatkoista tulee säästöä 60 e/kk, kun nykyään pyöräilen töihin sen sijaan, että käyttäisin esim. metroa. Säästöä on siis viime toukokuusta saakka tullut 6 x 60 e = 360 e(!!). Sillä rahalla vaihdatin itse asiassa tänään ensimmäistä kertaa pyörääni nastarenkaat, jotta voin myös talvella haistattaa pitkät älyttömälle vyöhyke- ja hinnoittelukikkailullenne (ja 150 e jäi kesältäkin vielä käyttörahaa yli).

Ajatelkaa, jos kertalipun hinta olisi esim 2,10 e, jolloin voisin hyvin kuvitella käyttäväni sitä työmatkoihin esim. 2 krt viikossa. 4.2 x 2 x 4 olisi minulta HSL:lle n. 34 e/kk = 403 e vuodessa. Vrt. nykytilanne, jossa HSL on tänä vuonna saanut multa toistaiseksi vain hikiset 35–40 e. Älkääkä vain erehtykö kuvittelemaan, että olisin toiminnassani mitenkään ainutlaatuinen. (Mutta myös ilman em. säästöäkin on sanottava, että nykyisellä AB/BC/D-lippujen mauttomalla hinnoittelulla HSL-liikenteen välttäminen alkaa jo muodostua periaatekysymykseksi.)

1. Eli jos 14 vrk:n kausilipun hinta AB/BC vyöhykkeille kallistui lähes 29 % se on teidän mielestänne oikein? Edellenkään en saanut selvää syytä siihen mikä on peruste noin roimalle hinnankorotukselle tai sille, että 14 vrk:n kausilippua ei voitu pitää kohtuullisena.

Vaihtoehtona on siis kallis AB 30 vrk:n kausilippu johon jää usein päiviä käyttämättä epäsäännöllisen työn vuoksi, reilusti kallistuneella hinnalla pilattu AB 14 vrk:n kausilippu, kallis AB kerta/arvolippu laajemmalla matkustusalueella jota en tarvitse. Mitä siis tarjoatte vaihtoehtona HSL?

Surullista, että HSL ei ymmärrä lisävyöhykelipun suhteetonta kalleutta. Nyt lipputuotteiden hintoja päivitettäessä ja pitkien matkojen hintoja alennettaessa olisi tullut ehdottomasti alentaa myös lisävyöhykelipun hintaa. On käsittämätöntä, että lisävyöhykkeen hinta maksatetaan kausilipun ostaneelle "kahteen kertaan". Esim. AB-kausilipun maksanut joutuu lisävyöhyke C-lipussa maksamaan toiseen kertaan lähes koko B-vyöhykkeen osuuden 2,80 -> 2,50 euroa. Tämä ei houkuta ostamaan lisävyöhykelippuja, vaan valitsemaan jonkin toisen liikkumismuodon kausilipun matkustusalueen ulkopuolelle suuntautuville matkoille. Mihin pitäisi valittaa, jotta HSL ottaisi tämän asian vakavasti?

Juuri noin, en tiedä miten tuota on HSL:n jostain syystä niin käsittämättömän vaikea ymmärtää! Juuri alempana yritin selittää tätä selvää tosiasiaa, mutta ilmeisen turhaan.

Olen hiljattain ostanut 365 päivää kautta ABCD matkakortille hintaan 156,40e / kk aina 11.10.2020 asti.

Hyvitetäänkö minulle vuodenvaihteessa voimaan astuva halvempi hinta ajalta 1.1.2020-11.10.2020?

Lisäkysymys ja pointti tänne koska alkuperäiseen viestiini ekalla sivulla tässä ketjussa ei ole tullut HSL kommenttia:

Kun ja jos kausi ajalta 1.1.2020 - 11.10.2020, jonka olen ostanut vanhaan hintaan lokakuussa 2019, konvertoidaan matkakortille ensin arvoksi kokonaisuudessaan - yli 1300 euroa - ja sitten sillä kortille siirrettylle arvolla ostetaan uusi kausi niin pitää huomioida se etten maksa uudestaan lisähintaa ensimmäisestä 14 päivästä jonka olen jo sinänsä jo maksanut tänä vuonna, vaan koko matkakortille konvertoitu arvo menee lisäpäiviin. Lisäksi pitää huomioida se pointti miksi ostin 12 kk etukäteen nyt lokakuussa 2019, eli koska saan käytännössä sen kahdennentoista kuukauden kaupan päälle.

Phaoitteluni, ettet ole saanut vastausta alkuperäiseen kysymykseesi! Tässä pätevät yleiset matkaehdot, eli kuten yleensäkin HSL-kortilla jäljellä oleva kausilippu voidaan perua ja ladata arvona kortillesi palvelupisteessä. Muutoksesta peritään 6 euron käsittelymaksu. Voit käyttää kortille ladattua arvoa arvolippujen ostamiseen tai uuden kausilipun maksamiseen. Jotta saat uuden kausilipun uusilla hinnoilla, muutos voidaan tehdä vasta, kun uudet hinnat ovat voimassa eli käytännössä 2.1. alkaen. Uusi kausilippu voi samaten alkaa aikaisintaan 2.1. Tässä yhteydessä hyvitetään siis kausilipun käyttämättömät päivät, ja uuden kauden veloitus lähtee normaaliin tapaan ensimmäisestä 14 vuorokauden hinnasta.

Sitten tuo menee väärin. Minulle kyse ei ole uudesta kaudesta vaikka se teille teknisesti näin on HSL järjestelmissä.

"Uuden" kauden voimassaolon kesto pitää laskea ns. "15 päivä eteenpäin hinnoittelun" mukaisesti kun se on mahdollista 2.1.2020 tehdä palvelupisteessä, eli ei ensimmäisen 14 vuorokauden hinnan mukaan, jonka olen jo kertaalleen maksanut nyt lokakuussa 2019 kun ostin 12 kk kautta matkakortilleni.

ABCD alueen kausilipun ensimmäiset 14 päivää maksaa tällä hetkellä 105,90 euroa - ja tämäkö minun pitäisi nyt maksaa sitten tammikuun alussa uudestaan kun jäljelläoleva kausi ajalta 1.1.2020 (2.1.2020) - 11.10.2020 muutetaan ensin arvoksi matkakortille ja sitten tuolla arvolla hankitaan "uusi" kausi (joka ei ole minulle uusi kausi vaan jatkoa sille 12 kk kaudella jonka ostin nyt lokakuussa 2019).

Onneksi teillä on vielä pari kuukautta aikaa miettiä tätä asiaa HSL sisällä ja toivottavasti järki löytyy.

Muutama kysymys HSL:lle lippujen hinnoista:

1. Millä perusteella vyöhykeuudistuksessa 14vrk:n AB/BC lipun hinta kallistui käsittämättömästi 28,7 €:sta 40,4 €:oon. Vastaavasti 30 vrk:n lipun hinta kallistui "vain" 54,6 €:sta 59,7€:oon. Epäsäännöllistä työaikaa ja keikkatöitä tekevänä vaihtoehtoja ei juurikaan ole, koska kertaliput/arvoliput/vuorokausiliput ovat liian kalliita vaihtoehtoja. Kaikilla liikkumisen tarve ei ole säännöllinen 30 vrk kausilipun mukainen. Onko epäsäännöllisesti joukkoliikennettä käyttävänä tarjolla vain kalliita ja huonosti soveltuvia vaihtoehtoja?

2. Kurzstrecke(halvempi lippu lyhyille matkoille/pysäkinväleille) mahdolliseksi kaikille vyöhykkeille kuten on monissa Saksan kaupungeissa.

3. Vaihtoehtona kahden vyöhykkeen pakolle, ostat yhden vyöhykkeen esim. oman asuinalueesi ja siihen lisävyöhykkeitä sen mukaan mitä tarvitset. Esim. yhden vyöhykkeen kausilippu 40€/kk ja lisävyöhyke esim. 15-20€/kk. Toimiihan vastaava esim. kertalippua ostettaessa niin miksei kausilippuna? Koska A-vyöhyke on suppein kooltaan ja muita vyöhykkeitä ollaan jo subventoitu/subventoidaan vuodenvaihteessa, niin olisiko yhden vyöhykkeen lippu kädenojennus A-vyöhykkeelle? Mahdollistaisin yhden vyöhykkeen liput toki myös muillekin vyöhykkeille.

4. Mihin jäi matkakortilla arvolippua kortinlukijalaitteesta ostettaessa alennus joka oli ennen vyöhykeuudistusta? 2,8 € on liian kallis entiseen 2,2€:oon esim. AB-vyöhykkeellä. Turha vedota mihinkään laajempaan matkustusalueeseen jos sille ole mitään käyttöä.

Näihin olisi kiva saada vastaus, sillä teidän mukaan vyöhykemalliin on mahdollista tehdä muutoksia. Vastauksia odottelen.

14 vuorokauden kausilipun suhteellinen hinta nousi vyöhykeuudistuksen yhteydessa 30 päivän lippuun verrattuna. HSL haluaa kannustaa matkustajia pidempien kausien käyttämiseen ja säännölliseen matkustamiseen joukkoliikenteellä. 30 päivän lippu on suosituin kausilippu, jota käyttävät joukkoliikenteellä säännöllisesti matkustavat. Keväinen hinnoittelumalli mahdollisti 30 päivän lipun hinnan säilyttämisen mahdollisimman kohtuullisena.

Matkustusalueiden rajoja ja laajuutta muutettiin vyöhykeuudistuksen yhteydessä siten, etteivät ne enää noudata kuntarajoja. Uusi malli suunniteltiin seudulliseksi eli sellaiseksi, että se tukee asukkaiden liikkumista sujuvasti yli kuntarajojen. Aikaisemmassa hinnoittelumallissa yhden vyöhykkeen lippujen ja seutulipun hintaero oli suuri, jolloin lyhyt matka kuntarajan yli oli suhteettoman kallis matkan pituuteen nähden. Kahden vyöhykkeen liput liudentavat hintaeroja. 

HSL arvioi yhdessä jäsenkuntiensa kanssa vyöhykemallin toimivuutta ja matkustajien liikkumista uusilla vyöhykkeillä. Ennen mahdollisia muutoksia tarvitaan kuitenkin huomattavasti pidempi käyttökokemus. Mahdollisten muutosten  pohjana täytyy olla tutkittua tietoa ihmisten liikkumisesta sekä HSL:n lipputulojen kehityksestä, eikä vielä ole valmiutta tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.