Pisimpien matkojen lipunhinnat laskevat vuoden 2020 alussa

HSL:n hallitus päätti lippujen hinnoista kokouksessaan 29.10. Pisimpien matkojen lippujen hintoihin tulee alennuksia vuoden 2020 alussa, kun ABC-, BCD-, CD- ja ABCD-lippujen hinnat laskevat. Hinnanalennus koskee sekä kerta- että kausilippuja. AB-, BC- ja D-lippujen hinnat eivät muutu.

”Tämä on ensimmäinen kerta HSL:n kymmenvuotisen historian aikana, kun lippujen hintoihin tulee näin merkittäviä alennuksia. Hinnan alennukset kohdistetaan pisimpien matkojen hintoihin, koska niillä siirtyminen autoilusta joukkoliikenteeseen vaikuttaa suotuisimmin liikenteen päästöihin”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi toteaa.

Hinnan alennuksista hyötyvät erityisesti C-ja D-vyöhykkeillä asuvat mutta myös monet A- ja B-vyöhykkeen asukkaat. Esimerkiksi helsinkiläiset ostavat 27 prosenttia ABC-lipuista ja kolmanneksi eniten ABCD-lippuja keravalaisten ja kirkkonummelalaisten jälkeen. 

Joukkoliikenteen palvelutaso C- ja D-vyöhykkeellä on heikompi kuin lähempänä Helsingin keskustaa. Vuoden vaihteen jälkeen tämä näkyy nykyistä paremmin myös lippujen hinnoissa. A- ja B-vyöhykkeellä joukkoliikenteen palvelutarjonta erinomainen. Lisäksi AB- ja BC-lippujen matkustusalue on erittäin laaja, ja 80 minuutin vaihtoajan ansiosta AB- ja BC-kertalipulla ehtii monissa tilanteissa tehdä meno-ja paluumatkan samalla lipulla. 

Näin hinnat muuttuvat vuoden 2020 alussa

Kertaliput Hinta 2019 Hinta 2020
AB, BC ja D *  2,80 2,80
ABC 4,60 4,10
BCD  5,40 4,10
CD 4,20 3,20
ABCD 6,40 5,70
Kausiliput Hinta 2019 Hinta 2020
AB, BC ja D *  59,70  59,70 
ABC 107,50 96,70
BCD  115,80 96,70
CD 98,00 77,60
ABCD 156,40 139,70


* AB-, BC- ja D-lippujen hintoihin ei tule muutoksia.

Hintataulukko, hinnat 2019 ja 2020

Tarkastusmaksuun esitetään korotusta

Tarkastusmaksu on ollut saman suuruinen eli 80 euroa vuodesta 2007 alkaen. HSL esittää, että tarkastusmaksu nostetaan 100 euroon. Se on edelleen kohtuullinen hinta verrattuna muiden pohjoismaiden pääkaupunkiseuduilla voimassa oleviin maksuihin, jotka vaihtelevat 100 eurosta 155 euroon. Liputta matkustamisen vuoksi HSL:ltä jää saamatta 8–10 miljoonaa euroa lipputuloja vuodessa.

Suomenlinnalippu jää pois valikoimista

Suomenlinnalippuja ei myydä enää vuoden 2020 alusta lähtien. Lippu on voimassa 12 tuntia, ja se kelpaa vain Suomenlinnan lautalla. Lippuna se poikkeaa HSL:n muista lipuista, jotka kelpaavat kaikissa liikennevälineissä. Sen vuoksi se aiheuttaa sekaannusta ja kysymyksiä, pitääkö lautalle ostaa vielä Suomenlinna-lippu, vaikka asiakkaalla olisi jo voimassa oleva tavallinen lippu. 

Lisäksi hallitus päätti selvittää, miten erilaiset alennukset vaikuttavat opiskelijoiden ja seniorien liikkumiseen ja HSL:n lipputuloihin. Lisäksi hallitus käynnistää turvallisuusselvityksen rollaattoreista joukkoliikenteessä. Hallitus selvittää myös, miten vyöhykelippujen hinnanmuutokset vaikuttavat ilmastonmuutoksen torjuntaan.

 

 

Kommentit

Olishan se hyvä, että pientä työeläkettä saavakin saisi veroeuroilleen katetta. Pitää siis yrittää jaksaa odottaa vielä neljä vuotta, että pääsee matkustamaan, kun rahat eivät nyt riitä. Kohtuuhintainen 14 vrk:n lippu auttaisi nyt. Kertalipuun 80 min voimassaoloaika aiheuttaa vain stressiä, jos yritän ehtiä siinä ajassa hoitaa asiani, ettei matkakustannukset nouse pilviin.

70 vuotta täyttäneet HSL-alueella vakituisesti asuvat saavat arvo- ja lisävyöhykelipun alennettuun hintaan klo 9–14 alkaville matkoille.
Voisiko ikärajaa laskea koskemaan 65 vuotta täyttäneitä henkilöitä tai ainakin työeläkkeellä olevia? Tämä olisi hieno kädenojennus meille työeläkkeellä oleville, vrt. Kelan eläkettä saavat henkilöt, jotka saavat matkustaa 50 %:n alennetulla hinnalla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Miksi ylipäätään tämä alennus on rajattu vain Kelan eläkettä saaviin?

Eläkeläisten alennus on suunnattu pienintä eläkettä saaville eli niille, jotka saavat takuu- tai kansaneläkettä. Jos HSL:llä olisi eläkeläisalennus myös työeläkettä saaville, alennusprosenttia pitäisi laskea huomattavasti, jotta lipputulot eivät laskisi liikaa. HSL on sopinut jäsenkuntiensa kanssa, että puolet joukkoliikenteen järjestämiskuluista katetaan lipputuloilla ja puolet kuntien verovaroistaan maksamista kuntaosuuksilla.

Milloinkohan HSL:lläkin herätään markkinatalouteen ja huomataan, että 2,80 e on aivan hulvaton hinta parista hassusta pysäkistä AB/BC/D-vyöhykkeiden sisällä? Olen itse vyöhykeuudistuksesta (lue: hinnankorotuksesta) lähtien käyttänyt vaihtoehtoisia keinoja liikkumiseen pääkaupunkiseudulla ja onnistunut rajoittamaan HSL-lippuun turvautumisen 0–2 lippuun kuukaudessa. Pelkästään päivittäisistä työmatkoista tulee säästöä 60 e/kk, kun nykyään pyöräilen töihin sen sijaan, että käyttäisin esim. metroa. Säästöä on siis viime toukokuusta saakka tullut 6 x 60 e = 360 e(!!). Sillä rahalla vaihdatin itse asiassa tänään ensimmäistä kertaa pyörääni nastarenkaat, jotta voin myös talvella haistattaa pitkät älyttömälle vyöhyke- ja hinnoittelukikkailullenne (ja 150 e jäi kesältäkin vielä käyttörahaa yli).

Ajatelkaa, jos kertalipun hinta olisi esim 2,10 e, jolloin voisin hyvin kuvitella käyttäväni sitä työmatkoihin esim. 2 krt viikossa. 4.2 x 2 x 4 olisi minulta HSL:lle n. 34 e/kk = 403 e vuodessa. Vrt. nykytilanne, jossa HSL on tänä vuonna saanut multa toistaiseksi vain hikiset 35–40 e. Älkääkä vain erehtykö kuvittelemaan, että olisin toiminnassani mitenkään ainutlaatuinen. (Mutta myös ilman em. säästöäkin on sanottava, että nykyisellä AB/BC/D-lippujen mauttomalla hinnoittelulla HSL-liikenteen välttäminen alkaa jo muodostua periaatekysymykseksi.)

1. Eli jos 14 vrk:n kausilipun hinta AB/BC vyöhykkeille kallistui lähes 29 % se on teidän mielestänne oikein? Edellenkään en saanut selvää syytä siihen mikä on peruste noin roimalle hinnankorotukselle tai sille, että 14 vrk:n kausilippua ei voitu pitää kohtuullisena.

Vaihtoehtona on siis kallis AB 30 vrk:n kausilippu johon jää usein päiviä käyttämättä epäsäännöllisen työn vuoksi, reilusti kallistuneella hinnalla pilattu AB 14 vrk:n kausilippu, kallis AB kerta/arvolippu laajemmalla matkustusalueella jota en tarvitse. Mitä siis tarjoatte vaihtoehtona HSL?

Surullista, että HSL ei ymmärrä lisävyöhykelipun suhteetonta kalleutta. Nyt lipputuotteiden hintoja päivitettäessä ja pitkien matkojen hintoja alennettaessa olisi tullut ehdottomasti alentaa myös lisävyöhykelipun hintaa. On käsittämätöntä, että lisävyöhykkeen hinta maksatetaan kausilipun ostaneelle "kahteen kertaan". Esim. AB-kausilipun maksanut joutuu lisävyöhyke C-lipussa maksamaan toiseen kertaan lähes koko B-vyöhykkeen osuuden 2,80 -> 2,50 euroa. Tämä ei houkuta ostamaan lisävyöhykelippuja, vaan valitsemaan jonkin toisen liikkumismuodon kausilipun matkustusalueen ulkopuolelle suuntautuville matkoille. Mihin pitäisi valittaa, jotta HSL ottaisi tämän asian vakavasti?

Juuri noin, en tiedä miten tuota on HSL:n jostain syystä niin käsittämättömän vaikea ymmärtää! Juuri alempana yritin selittää tätä selvää tosiasiaa, mutta ilmeisen turhaan.

Olen hiljattain ostanut 365 päivää kautta ABCD matkakortille hintaan 156,40e / kk aina 11.10.2020 asti.

Hyvitetäänkö minulle vuodenvaihteessa voimaan astuva halvempi hinta ajalta 1.1.2020-11.10.2020?

Lisäkysymys ja pointti tänne koska alkuperäiseen viestiini ekalla sivulla tässä ketjussa ei ole tullut HSL kommenttia:

Kun ja jos kausi ajalta 1.1.2020 - 11.10.2020, jonka olen ostanut vanhaan hintaan lokakuussa 2019, konvertoidaan matkakortille ensin arvoksi kokonaisuudessaan - yli 1300 euroa - ja sitten sillä kortille siirrettylle arvolla ostetaan uusi kausi niin pitää huomioida se etten maksa uudestaan lisähintaa ensimmäisestä 14 päivästä jonka olen jo sinänsä jo maksanut tänä vuonna, vaan koko matkakortille konvertoitu arvo menee lisäpäiviin. Lisäksi pitää huomioida se pointti miksi ostin 12 kk etukäteen nyt lokakuussa 2019, eli koska saan käytännössä sen kahdennentoista kuukauden kaupan päälle.

Phaoitteluni, ettet ole saanut vastausta alkuperäiseen kysymykseesi! Tässä pätevät yleiset matkaehdot, eli kuten yleensäkin HSL-kortilla jäljellä oleva kausilippu voidaan perua ja ladata arvona kortillesi palvelupisteessä. Muutoksesta peritään 6 euron käsittelymaksu. Voit käyttää kortille ladattua arvoa arvolippujen ostamiseen tai uuden kausilipun maksamiseen. Jotta saat uuden kausilipun uusilla hinnoilla, muutos voidaan tehdä vasta, kun uudet hinnat ovat voimassa eli käytännössä 2.1. alkaen. Uusi kausilippu voi samaten alkaa aikaisintaan 2.1. Tässä yhteydessä hyvitetään siis kausilipun käyttämättömät päivät, ja uuden kauden veloitus lähtee normaaliin tapaan ensimmäisestä 14 vuorokauden hinnasta.

Sitten tuo menee väärin. Minulle kyse ei ole uudesta kaudesta vaikka se teille teknisesti näin on HSL järjestelmissä.

"Uuden" kauden voimassaolon kesto pitää laskea ns. "15 päivä eteenpäin hinnoittelun" mukaisesti kun se on mahdollista 2.1.2020 tehdä palvelupisteessä, eli ei ensimmäisen 14 vuorokauden hinnan mukaan, jonka olen jo kertaalleen maksanut nyt lokakuussa 2019 kun ostin 12 kk kautta matkakortilleni.

ABCD alueen kausilipun ensimmäiset 14 päivää maksaa tällä hetkellä 105,90 euroa - ja tämäkö minun pitäisi nyt maksaa sitten tammikuun alussa uudestaan kun jäljelläoleva kausi ajalta 1.1.2020 (2.1.2020) - 11.10.2020 muutetaan ensin arvoksi matkakortille ja sitten tuolla arvolla hankitaan "uusi" kausi (joka ei ole minulle uusi kausi vaan jatkoa sille 12 kk kaudella jonka ostin nyt lokakuussa 2019).

Onneksi teillä on vielä pari kuukautta aikaa miettiä tätä asiaa HSL sisällä ja toivottavasti järki löytyy.

Muutama kysymys HSL:lle lippujen hinnoista:

1. Millä perusteella vyöhykeuudistuksessa 14vrk:n AB/BC lipun hinta kallistui käsittämättömästi 28,7 €:sta 40,4 €:oon. Vastaavasti 30 vrk:n lipun hinta kallistui "vain" 54,6 €:sta 59,7€:oon. Epäsäännöllistä työaikaa ja keikkatöitä tekevänä vaihtoehtoja ei juurikaan ole, koska kertaliput/arvoliput/vuorokausiliput ovat liian kalliita vaihtoehtoja. Kaikilla liikkumisen tarve ei ole säännöllinen 30 vrk kausilipun mukainen. Onko epäsäännöllisesti joukkoliikennettä käyttävänä tarjolla vain kalliita ja huonosti soveltuvia vaihtoehtoja?

2. Kurzstrecke(halvempi lippu lyhyille matkoille/pysäkinväleille) mahdolliseksi kaikille vyöhykkeille kuten on monissa Saksan kaupungeissa.

3. Vaihtoehtona kahden vyöhykkeen pakolle, ostat yhden vyöhykkeen esim. oman asuinalueesi ja siihen lisävyöhykkeitä sen mukaan mitä tarvitset. Esim. yhden vyöhykkeen kausilippu 40€/kk ja lisävyöhyke esim. 15-20€/kk. Toimiihan vastaava esim. kertalippua ostettaessa niin miksei kausilippuna? Koska A-vyöhyke on suppein kooltaan ja muita vyöhykkeitä ollaan jo subventoitu/subventoidaan vuodenvaihteessa, niin olisiko yhden vyöhykkeen lippu kädenojennus A-vyöhykkeelle? Mahdollistaisin yhden vyöhykkeen liput toki myös muillekin vyöhykkeille.

4. Mihin jäi matkakortilla arvolippua kortinlukijalaitteesta ostettaessa alennus joka oli ennen vyöhykeuudistusta? 2,8 € on liian kallis entiseen 2,2€:oon esim. AB-vyöhykkeellä. Turha vedota mihinkään laajempaan matkustusalueeseen jos sille ole mitään käyttöä.

Näihin olisi kiva saada vastaus, sillä teidän mukaan vyöhykemalliin on mahdollista tehdä muutoksia. Vastauksia odottelen.

14 vuorokauden kausilipun suhteellinen hinta nousi vyöhykeuudistuksen yhteydessa 30 päivän lippuun verrattuna. HSL haluaa kannustaa matkustajia pidempien kausien käyttämiseen ja säännölliseen matkustamiseen joukkoliikenteellä. 30 päivän lippu on suosituin kausilippu, jota käyttävät joukkoliikenteellä säännöllisesti matkustavat. Keväinen hinnoittelumalli mahdollisti 30 päivän lipun hinnan säilyttämisen mahdollisimman kohtuullisena.

Matkustusalueiden rajoja ja laajuutta muutettiin vyöhykeuudistuksen yhteydessä siten, etteivät ne enää noudata kuntarajoja. Uusi malli suunniteltiin seudulliseksi eli sellaiseksi, että se tukee asukkaiden liikkumista sujuvasti yli kuntarajojen. Aikaisemmassa hinnoittelumallissa yhden vyöhykkeen lippujen ja seutulipun hintaero oli suuri, jolloin lyhyt matka kuntarajan yli oli suhteettoman kallis matkan pituuteen nähden. Kahden vyöhykkeen liput liudentavat hintaeroja. 

HSL arvioi yhdessä jäsenkuntiensa kanssa vyöhykemallin toimivuutta ja matkustajien liikkumista uusilla vyöhykkeillä. Ennen mahdollisia muutoksia tarvitaan kuitenkin huomattavasti pidempi käyttökokemus. Mahdollisten muutosten  pohjana täytyy olla tutkittua tietoa ihmisten liikkumisesta sekä HSL:n lipputulojen kehityksestä, eikä vielä ole valmiutta tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen.

Aiemmin, ei matkakortille palautettua rahaa voinut käyttää matka-ajan lataukseen vain kertalippujen ostoon. nimimerkki 9244350737 kannattaa tarkastaa, jo sinulle tulee kortille takaisin reilut 800,- ja ostelet kertalippuja tulee matkustaminen paljon kalliimmaksi. Voihan olla, että tähän on tullut muutos? Kannattaa tarkastaa, ennen kuin palaututat jo nyt ensi vuodelle lataamaasi matka-aikaa

Juu, kertalippuihin ei kannata siirtyä, kausilippu on huomattavasti edullisempi, kun matkustaa säännöllisesti. Kausilipun hyvitys voidaan maksaa arvona HSL-kortille, ja sitä voi sitten käyttää kausilipun maksamiseen. Muutoksesta peritään 6 euron käsittelymaksu. 

Hauskaa tässä on se, että yritetään kannustaa siirtymään joukkoliikenteeseen hinnanalennuksilla, mutta samalla lopetataan esim bussilinjoja ja tehdään runkolinjoja, jotka vie juna-asemille, jolloin matkanteko ajallisesti pitenee ja hankaloituu. Ei kannusta! Toki kyselyjä uudistuksiin liittyen tehdään, mutta nekin taitaa olla lähinnä näön vuoksi.

Koska Helsinki ei ole pitänyt omien asukkaidensa puolia, ajan autolla Tullinpuomista Stockalle. Kiitos Stockmann,
että saan kanta-asiakkaana autolleni maksuttoman tunnin pysäköinnin. Autoni on pihaparkista nopeasti startattavissa, ei tarvitse seisoskella pysäkillä, eikä kuluttaa kertalipun 80 min ajasta 15-20 min matkustamiseen. Jos ratikka lehtien tai lumen vuoksi kuppaa matkalla pitempään, se on poissa minun asiointiajasta. Auton pysäköintiaika alkaa siitä, kun parkkiin ajan. Olen alle 70 v työeläkettä saava, en ole oikeutettu Hsl:n alennukseen.

Olen ostanut kesällä vuoden mittaisen ABCD-kauden vanhoilla kalliimmilla hinnoilla. Millä tavalla saisin nyt hyvityksen vuoden alusta lukien, maksatteko sen pankkitilille vai luottokortille?

Valitettavasti tässäkin pätevät yleiset matkaehdot, eli kuten yleensäkin HSL-kortilla jäljellä oleva kausilippu voidaan perua ja ladata arvona kortillesi palvelupisteessä. Muutoksesta peritään 6 euron käsittelymaksu. Voit käyttää kortille ladattua arvoa arvolippujen ostamiseen tai uuden kausilipun maksamiseen. Jotta saat uuden kausilipun uusilla hinnoilla, muutos voidaan tehdä vasta, kun uudet hinnat ovat voimassa eli käytännössä 2.1. alkaen. Uusi kausilippu voi samaten alkaa aikaisintaan 2.1. Kannattaa myös muistaa, että kortille ladatut pitkät kaudet ovat lyhyitä edullisempia. Eripituisten kausien hintoja voit katsoa hinnastosta: https://www.hsl.fi/liput/kausiliput?customerGroup=adult. 

Mutta tuossa linkissähän on vanhat hinnat? Missä olisi laskuri uusilla hinnoilla?

Ei valitettavasti vielä missään. Tulee käyttöön vasta uusien hintojen myötä.

Ok, kiitos tiedosta.

Ostin siis 366 vrk pituisen ABCD-kauden ajanjaksolle 15.7.2019-14.7.2020, hinta 1695,30€. Näin ollen mikäli otan matkakortilleni hyvityksen ajanjaksolle 2.1.2020-14.7.2020, niin saan hyvityksenä (1695,30€/366*195)-6€=897,23€. Vahvistaisitteko pitääkö laskelmani paikkansa, kiitos.

Kausilipun hinnan laskentakaava on aika monimutkainen. Vuorokausilla 1 - 14 on yksi hinta ja vuorokausilla 15:stä ylöspäin oma hintansa. Hyvitysasiat voi tehdä palvelupisteessä, tässä tapauksessa siis 2.1.2020 alkaen, ja siellä pystytään sitten laskemaan, kuinka paljon kausilipusta hyvitetään.

Todellakin, lisävyöhykelippuun pitäisi myös tulla alennus - varsinkin B-vyöhykkeellä asuville se on nyt käytännössä sama kuin kertalipun hinta (2,50 vs 2,80), ei oleellisesti edullisempi! Samoin voisi harkita myös muita alennuksia - tuo 59,70 on kuukausilipun hinta *kestoveloituksena*, mikä on älytöntä; hinnan pitäisi olla sama myös normaalisti ladattaessa, ja sitä se ei nyt ole, vaan selvästi kalliimpi. Hyvä toki että edes joitain lippujen hintoja lasketaan, mutta tässä pitäisi myös muistaa tasapuolisuus, ja suurin osa HSL:n käyttäjistä kuitenkin asuu ABC-vyöhykkeillä, joita nämä alennukset eivät koske!

Ennen lisävyöhykelipun käyttöön ottoa, jokaiselle matkalle piti ostaa lippu, joka oli voimassa koko matkalla. Ennen uudistusta ei ollut mahdollista maksaa kausilipun ja muun lipun yhdistelmällä. Nyt voit hyödyntää voimassa olevaa kausilippua, jos suuntaat yksittäisellä matkalla kausippualueesi ulkopuolelle. Vuoden vaihteen alennukset koskevat myös ABC-lippuja. Lisäksi HSL-sovellukseen tulee ihan lähipäivinä kausilipun jatkuva säästötilaus, jonka hinta on 53 euroa / 30 vrk.  

Tuotahan juuri yritin selittää, että kyseinen "hyöty" on kyllä hyvin pieni - kauslipun voimassa ollessa lisävyöhyke 2,50e vrt. kertalippu ilman voimassa olevaa kausilippua 2,80e! Tämä siis B-vyöhykkeellä asuville ja siis joko AB- tai BC-kautta käyttäville. Lisävyöhykelipun pitäisi olla selkeästi alempi, ei vain vaivaiset 30 senttiä, silloin siitä olisi oikeasti hyötyä.

Asun Korsossa ja minulla on 30 päivän BC-lippu. Jos matkustan Keravalle, niin onko lippu sinne voimassa? Matkaahan ei ole montaa kilometriä.

Kerava on D-vyöhykkeellä, eli BC-lippusi ei ole voimassa siellä. Voit ostaa Keravan matkaa varten lisävyöhykelipun kausilippusi jatkoksi. D-lisävyöhykelippu maksaa 2,50 euroa.

Näin epäilinkin. Tätä juuri en ymmärrä teidän vyöhyke-ajattelumallissanne. Kuukausilippu on todella kankea. Kyllä siinä pitäisi huomioida jotenkin, jos matkustaa vain yhden pysäkinvälin "väärään suuntaan". Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka matkaavat tuon osan liputta. Niitä nimittäin riittää, kun rangaistuksena on pääsääntöisesti heitto ulos seuraavalla pysäkillä (eli sillä, minne matkakin oli).

No niin , HSL väittää ettei ole alentanut hintoja 10 vuoteen ! Mikähän se viime keväinen alennus Matinkylästä ja Tapiolasta Helsinkiin mahtoi olla ? Todella törkeä alennus helsinkiläisiä ajatellen. 47e alennus tapiolalaisille toukokuun alusta tulla Helsinkiin ja Helsingistä takas. Helsinkiläisten 30p lippua korotettiin 5e:lla ja on nyt siis sama kuin tapiolalaisilla. Asuukohan siellä Tapiolassa joku niin isokenkäinen ja tärkeä HSLää ajatellen vai oliko pikku pakko metron viivästymisen takia ?!! niin täi näin , helsinkiläiset tietysti maksumiehiksi niin kuin aina. Me helsinkiläiset olemme jo koko vyöhykeuudistuksen maksaneet , sais tulla tännekin jotain hyvitystä. Sitten toiseen asiaan , epäilette miten rollaattorit mahdollisesti aiheuttavat haittaa liikennevälineissä. Eivät rollaattorit , vaan lastenvaunut ylimielisine nuorine äiteineen ovat poikittain milloin mihinkin suuntaan ja haittaavat kulkemista ja ulospääsemistä liikennevälineistä.

Uusien vyöhykkeiden yhteydessä joidenkin matkojen ja matkustajien lippujen hinnat laskivat mutta kokonaisuutena lipunhintoihin ei tullut tällaista alennusta kuin nyt vuodenvaihteessa. Vyöhykemallissa matkustusaluiden rajat eivät siis enää noudata kuntarajoja. Jokainen HSL:n jäsenkunta maksaa vain omien kuntalaistensa joukkoliikenteen käytöstä. Esimerkiksi Helsinki ei siis joudu maksamaan espoolaisten tai kirkkonummelaisten matkoja tai lipun hinnan alennuksia.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.