Rautatientorin metroasema aukeaa maanantaina liikenteelle, mutta hissit pysyvät toistaiseksi kiinni

Rautatientorin metroasema aukeaa maanantaina 26.8. liikenteelle, mutta aseman hissit pysyvät toistaiseksi kiinni. Hissit ovat kiinni todennäköisesti varsin pitkään johtuen vesivahingon aiheuttamista vaurioista.

Lähimmät esteettömät reitit Päärautatieasemalle kulkevat siis Helsingin yliopiston tai Kampin metroasemien kautta. Pyöräilijät sekä lastenvaunujen tai pyörätuolien kanssa kulkevien tulee siis käyttää näitä asemia.

Esteettömät reitit Rautatieasemalta tai sinne matkustavilla:

Rautatieasemalta itään: Raitiovaunut 3, 6, 6T, 7 tai 9 Kaivokadulta eli aseman edestä Helsingin yliopiston tai Hakaniemen metroasemille.

Rautatieasemalta länteen eli Espoon suuntaan: Raitiovaunut 7 ja 9 Kaivokadulta eli aseman edestä Simonkadulle tai Kampintorille raitiovaunupysäkeille josta kulku Kampin metroasemalle.

 

Kommentit

Tänään sen sitten näki!

6 järjestyksenvalvojaa alas menevien portaiden vieressä ja päästävät pyöräilijän liukuportaisiin!

En päässyt pyöräilijän ohi, joten en ehtinyt siihen metroon mihin oli tarkoitus. Onneksi seuraava tuli muutaman minuutin kuluttua.

Alhaalla tunnelissa seurasin metron odotusaikana 2 järjestyksenvalvojan työskentelyä. He vain katsoivat, kun pyöräilijä meni liukuportaisiin!

Onko heille kerrottu minkä vuoksi he ovat siellä? Ilmeisesti ei!

Hei, kiitos tiedosta. Tämä tieto on välitetty metroasemista vastaavalle HKL:lle. Rautatientorille on lisätty heidän mukaansa erityisesti vartijoita, joiden tehtävänä on opastaa matkustajia asiassa.

Maailmalla tällainen aseman esteellisyys on merkitty karttoihin sen sijaan että esteellisyys pitää vaan tietää joskus julkaistun uutisen perusteella. Yleisimmin kartoissa on pyörätuolin symboli, joka yli menee punainen viiva 45 asteen kulmassa. Lisäksi Rautatientorin metroasema ei ole ainut esteellinen raideliikenteen asema tai pysäkki HSL-alueella - ainakin Kera, Kauniainen ja Kauppatori tulee äkkiseltään mieleen.

Hei, asiasta tiedotetaan myös laiturinäytöillä tällä hetkellä. Mielestämme pelkästään karttaan merkitseminen ei ole riittävä toimenpide kertomaan asiasta.

Nythän kyseessä on Rautatientorilla vain väliaikainen tilanne (ainakin toivottavasti). Keran ja Kauniaisten sekä muiden vastaavien asemien kohdalla esteellisyys olisi hyvä mainita, ne kuitenkin poikkeavat suurimmasta osasta lähijuna-asemia tältä osin.

80-luvulla ei ollut mitään ongelmaa kuljettaa rattaita rullaportaissa. Mutta silloin rattaat olivatkin vielä järkevän kokoisia, ei nykyisiä panssarivaunuja.

Kun vain näkisi sen päivän, että polkupyöriä ja lastenrattaita ei kuljeteta liukuportaissa!

Olen monesti joutunut vaaratilanteeseen niiden takia. Tiedän ja olen nähnytkin vaaratilanteita ja kolhimisia.

Laittakaa järjestyksenvalvojat liukuportaiden ylä- ja alapäähän koko metro kulkemisen ajaksi!

Vastauksena ei riitä, että niitä ei tule kuljettaa liukuportaissa vaan TEHKÄÄ JOTAIN eli valvontaa.

Alas on vain yhdet liukuportaat eikä siellä aina mahdu ohittamaan pyöriä ja lastenrattaita. Ylös mennessä on monesti käynyt niin, että se itsekäs pyöräilijä tai lastenrattaiden kanssa liikkuja ei jaksa pitää kulkuvälineestään kiinni vaan ne meinaa valua alaspäin.

VALVOKAA JA PUUTTUKAA!

Hei, kiitos tiedosta. Tämä tieto on välitetty metroasemista vastaavalle HKL:lle. Rautatientorille on lisätty heidän mukaansa erityisesti vartijoita, joiden tehtävänä on opastaa matkustajia asiassa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.