Robottibussi 26R ajaa Kalasatamassa toukokuusta marraskuuhun

Kalasataman kauppakeskus Redin ja Isoisänsillan välillä liikennöi tänä vuonna robottibussi. Bussi kulkee linjatunnuksella 26R, ja sen lähdöt näkyvät myös HSL:n Reittioppaassa maanantaista 27. toukokuuta alkaen. Helsinki Robobusline -hankkeen kokeilujakso on noin puoli vuotta, toukokuusta marraskuuhun.

Kuva robottibussista Kalasatamassa

Reitillä ajetaan muun liikenteen seassa. Kokeilun aikana kyyti on matkustajille maksutonta. Kalasatamassa robottibussia operoi yhteiskäytön ja älykkään liikkumisen palveluntarjoaja Rolan Oy. Hankkeesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Robottibussikokeilut ovat osaltaan tukemassa Helsingin tavoitetta kohti vuoden 2035 hiilineutraalia kaupunkia tarjoamalla päästöttömiä liikkumisvaihtoehtoja.

Kalasataman robottibussi kulkee arkisin kello 9–14.55 kolme kierrosta tunnissa ja sen pysäkit ovat Redi, Polariksenkatu ja Isoisänsilta. Kyytiin mahtuu kahdeksan ihmistä kerrallaan. Toisin kuin tavanomaisessa linjaiikenteessä, lähtöjen toteutumista ei voida aina taata. Poikkeukset ja perutut lähdöt ilmoitetaan Reittioppaassa.

Robottibusseja on ajateltu käytettävän ratkaisuna “viimeisen kilometrin” matkoille, syöttöliikenteenä runkolinjojen varsilta asuinalueille päin. Kalasataman linjalla tämä toteutuu ensimmäistä kertaa näin urbaanissa testiympäristössä. Kokeilun aikana tutkitaan myös matkustajien mielipiteitä robottibussin käytön mielekkyydestä.

Myös esteettömyys on huomioitu robottibussissa. Bussissa on manuaalinen ramppi, jonka operaattorit tarvittaessa asentavat paikoilleen - jos kyytiin nouseminen ei muuten ole mahdollista.

Automaattibussien teknologia kehittyy vielä

Vuodesta 2015 alkaen Metropolia Ammattikorkeakoulun eri hankkeissa toteuttamilla kokeilujaksoilla on opittu, että pienet, sähkökäyttöiset automaattibussit sopivat logistisesti ja taloudellisesti joukkoliikenteen täydentämiselle, kunhan niiden tekniikka kehittyy vielä. Tällä hetkellä käytössä olevat robottibussit soveltuvat parhaiten rakennetuille ja vähän liikennöidyille alueille.

Helsinki RobobusLine liikennöi vuonna 2018 Kivikossa ensimmäisenä säännöllisen aikataulujen mukaisena pitkäkestoisena robottibussikokeiluna Helsingissä. Kokeilu on osa vähäpäästöistä kaupunkielämää, asumista ja liikkumisratkaisuja edistävää EU-laajuista mySMARTLife-hanketta.

Linjan 26R reitti Reittioppaassa: linkki

Lisätietoa robottibussikokeilusta: https://www.helsinkirobobusline.fi

Kommentit

Hyvin on robobussi oppinut ihmisautoilijan tavat; näes yritti taklata minut jalkakäytävän reunukseen , kun lähti pysäkiltä.

Pääseekö pyörätuolilla kyytiin?

Olisi hyvä, jos selviäisi muualtakin kuin poikkeukset-välilehdeltä, että kyseessä on robottibussi. Liikennevälineen nimi voisi olla näkyvissä linjan nimessä tai Reittioppaan koodia voisi muokata sen verran että siinä lukee myös liikennevälineet. Juna U, robottibussi 26 R.

Ja poikkeustiedotteissahan lukee mikä linja on kyseessä (runkolinja 550 itäkeskuksesta kello 14.42 peruttu. Syy: tekninen vika)

Ja sitten reittioppaassa on kätevästi nämä väri koodit mistä tunnistaa mikä linja kyseessä (vihreä: ratikka, Liila: juna, Orannsi: metro, Sininen: bussi, vaaleansininen: Lautta. keltainen: kaupunkipyörä.)

Ja jos tulevaisuudessa robottilinjoja tulee enemmän, varmasti niille keksitään oma tunnuksensa.

No mutta tuohan on helppoa

PELKÄSTÄÄN KIRJAIN: juna*
KIRJAIN+NUMERO: Metro
YKSI NUMERO (+kirjain): Raitiovaunu
KAKSI TAI KOLME NUMEROA(+kirjain) BUSSI
R-TUNNUS* Robootti kalustolla liikennöivä linja. Tämän erottaa reittioppaasta helposti kuvakkeen värillä, Sillä junan tunnistaa liilasta värityksestä
X-TUNNUS: Korvaava linja, poikkeavaa reittiä kulkeva linja tai joissain harvoissa tapauksissa nopea yhteys paikkojen A ja B välillä (kuten X-juna aikoinaan)

Ei ihan. Tuolla logiikalla kymppi olisi bussi.

Linjastahan sen tietää. R-variantti viittaa aina robottibussiin. Samaan tapaan, kuin viimevuonna liikennöinyt linja 94R.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.