Tule ja kysy uusista vyöhykkeistä! HSL:n kauppakeskuskiertue on alkanut

Jos liikut pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa tulevina viikkoina, saat ostosten ohella myös neuvontaa HSL-alueen uusista lippuvyöhykkeistä. Pistäydy HSL:n ständillä ja kysy mistä tahansa, mikä sinua uusissa vyöhykkeissä askarruttaa, oli se sitten lippujen ostaminen, hinnat tai vyöhykkeiden rajat. Kortinlukijalla voit kokeilla lipun ostamista uusien vyöhykkeiden käyttöliittymällä.

HSL:n vyöhykekiertue on alkanut ja se päättyy torstaina 25.4. Kaaressa, Myyrmannissa, Tapiolassa, Columbuksessa, Kampissa ja Jumboss on jo käyty. Kauppakeskukset sekä  ajat, joissa vyöhykkeistä vielä kerrotaan,  ovat seuraavat:

•    Ti 23.4. klo 15-19: Iso-Omena
•    To 25.4. klo 15-19: Dixi

Ständillä vastailevat kysymyksiin HSL:n asiantuntijat. Kiertueella on mukana myös kortinlukija, jolla voit omin käsin kokeilla, miten lipun ostaminen sujuu kortinlukijan käyttöliittymällä, joka on päivitetty uusiin vyöhykkeisiin.   

Uudet vyöhykkeet tulevat käyttöön lauantaina 27.4.klo 4.30 alkaen.

Lue, mitä vyöhykeuudistuksen ensimmäisenä päivänä tapahtuu

Uusien vyöhykkeiden verkkosivut

 

Kommentit

Miksi uutta kautta ei pysty ostamaan ennakkoon, kun nyt on seutulippu ja jatkossa AB? Kauteni loppuu 26.4. Yritin äsken R-kioskilla...

Harmillista, ettei kortin lataaminen onnistunut! Se on kyllä mahdollista, mutta valitettavasti kioskilla tätä ei ilmeisesti tiedetty. Ennen uudistusta ei voi ladata AB-kautta, koska uusi lippu tulee myyntijärjestelmään vasta 27.4., mutta nyt voi ladata Helsingin sisäistä kautta, jonka voimassaolo alkaa lauantaina 27.4. ja joka muuttuu automaattisesti tuolloin AB-lipuksi.

Lisätkää kauppakeskuslistaan Kannelmäen Kaari. Se on suosittu kauppakeskus ja käyntinne siellä palvelisi lähialueiden asukkaita. Olkaa joustavia, toivon.

Miksi D-vyöhykettä ei ole jaettu D- ja E-vyöhykkeiksi, jolloin esim. CD-lippu olisi samanhintainen BC-lipun kanssa? Onko suunnitelmissa tehdä tämä jako?

Tällaista jakoa ei ole ainakaan toistaiseksi suunnitteilla. HSL:n hallituksen päätös vyöhykerajoista tehtiin laajan valmistelun ja jäsenkuntien lausuntojen pohjalta. Valmistelun aikana E-vyöhyke on ollut esillä siinä tapauksessa, että HSL:ään liittyisi uusia jäsenkuntia.

Miten tähän nykyratkaisuun päädyttiin? Tuntuu oudolta, että meillä on eri hintaisia vyöhykkeitä, kun näennäisen yksinkertaisella ratkaisulla olisi hinta voinut olla kaikilla vyöhykkeillä sama.

Ratkaisun taustalla on monia selvityksiä ja jäsenkuntien keskusteluja ja lausuntoja. HSL:n jäsenkunnat ovat yhdessä sopineet, miten rajat sijoittuvat. Siinä on otettu huomioon muun muassa kuntien peruspalvelujen sijainti, sillä yhtenäisiä palvelualueita ei ole haluttu rikkoa. Rajoihin ovat vaikuttaneet myös suuret liikenneväylät, vesistöt ja metsäalueet samoin kuin olemassa oleva joukkoliikenneverkosto, esimerkiksi metro, Kehärata sekä runko- ja poikittaislinjojen suunnitelmat.

Anteeksi jankkaamiseni, mutta haluaisin ihan aidosti ymmärtää tämän.

Miten palvelualue rikkoutuisi D jakamalla, jos kuitenkin olisi myös kahden vyöhykkeen ostovelvollisuus? Onhan nytkin niin Helsinki, Espoo kuin Vantaa jaettuna useammalle vyöhykkeelle. Sinänsä C- ja D-vyhöykkeen raja Espoonlahden (merenlahden, ei kaupunginosan) kohdalla on luonteva.

D:tä ei voi ihan suoraan verrata muihin vyöhykkeisiin, sillä joukkoliikenteen tarjonta ja käyttö on siellä hyvin erilaista. Se on myös maantieteellisesti erilainen ja muodostuu kahdesta erillisestä osasta.

Voinko siis matkustaa samalla D-vyöhykkeen lipulla sekä kirkkonummella, että keravalla, ja ostaa lisävyöhykkeet silloin kun tarvitsee matkustaa näiden välillä vai pitääkö olla niikuin nykyisin kaksi erillistä lippua jos ei halua ostaa koko alueen lippua

Kyllä, D-vyöhykkeen lippu käy sekä Kirkkonummella että Keravalla. Ja jos haluat matkustaa D-vyöhykkeeltä satunnaisesti esimerkiksi Helsingin keskustaan, voit ostaa D-kausilippusi jatkoksi ABC-lisävyöhykelipun, jonka hinta on aikuiselta 4,60 euroa. Lisävyöhykelippu on ostettava joko HSL-kortilla tai HSL-sovelluksella sen mukaan, kummassa sinulla on kausilippu.

On ihan totta, ettei kiertue kata aivan koko seutua maantieteellisesti. Jos mikään näistä paikoista ei sovi omalle reitille, lisätietoa uusista vyöhykkeistä saa myös infolehdestä, joka jaetaan tällä viikolla 11.4. kaikkiin HSL-alueen kotitalouksiin.

Kiertue ei näytä maantieteellisesti kovin kattavalta, ainakin Rantarata (esim. Leppävaara) puuttuu kokonaan.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.