Tule testaamaan, miten HSL-sovellus sopii liikkumistiedon keräämiseen

Haluatko kehittää liikenteen palveluja entistä paremmiksi yhdessä HSL:n kanssa? Lähde mukaan kokeiluun, jossa annat HSL-sovelluksen testiversiolle luvan kerätä liikkumista koskevia tietoja. Jos tiedon keruusta tulee HSL-sovelluksen pysyvä ominaisuus, aineistoja käytetään muun muassa reittien ja aikataulujen suunnittelun tukena. Sovellus kerää aina tietoja vain käyttäjänsä luvalla.

Jos olet kiinnostunut kokeilusta: täytä lomake. HSL valitsee testaajat ilmoittautuneiden joukosta, ja jos olet mukana, saat ilmoituksen asiasta sähköpostiisi. Voit tulla testaajaksi, jos olet 15 vuotta täyttänyt. Lisäksi sinulla pitää olla älypuhelin tai muu mukana kulkeva älylaite, jossa on Android- tai iOS-käyttöjärjestelmä ja johon voit ladata HSL-sovelluksen testiversion.

Testaajana lataat älypuhelimeesi tai -laitteeseesi HSL-sovelluksen testiversion ja hyväksyt liikkumistietojen keräämisen ja käytön. Ohjeet siitä, miten testiversio ladataan, saat sähköpostilla. Saat kokeilun aikana sähköpostitse myös kysymyksiä, jotka koskevat HSL-sovelluksen testiversion toimintaa.

Voit käyttää testiversiota tavallisen HSL-sovelluksen tapaan. Jos ostat lippuja, joita sovelluksessa on tarjolla, ne laskutetaan normaalisti.

Liikkumistietoa kerätään liikenteen kehittämiseksi

Liikkumisesta kerätyt tiedot käsitellään HSL:n tietosuojaperiaatteita noudattaen. ”Tallennamme saamistamme matkaketjutiedoista tarkasti vain julkisen liikenteen osuudet ja kaiken muun liikkumisen epätarkemmin”, erikoistutkija Pekka Räty HSL:stä sanoo.

”Tutkimusaineistosta ei voida päätellä yksittäisen kokeiluun osallistujan henkilöllisyyttä, eikä sellainen tieto ole meille tarpeellista. Meitä kiinnostaa kokeilussa ennen kaikkea HSL-sovelluksen tekninen käyttökelpoisuus liikennetiedon keräämisen apuna sekä testaajien kokemukset sovelluksen käytöstä, kun siinä on liikkumistiedon keruuominaisuus mukana.”

”Kun testaaja liikkuu joukkoliikenteellä, tallennamme joukkoliikennevälineeseen kyytiinousun ja poisjäännin sijainnin ja kellonajan. Joukkoliikennevälineessä olemisesta päättelemme linjan tunnuksen, reitin ja etenemisen reitillä”, Räty kertoo.  

”Kun testaaja liikkuu muulla kuin joukkoliikenteellä, tallennamme kokeilussa sijainnin rajallisella tarkkuudella ja etenemisen kulkureitillä 15 minuutin tarkkuudella.”

”Liikkumistiedon keruussa kullekin älypuhelimelle tai -laitteelle annetaan satunnainen yksilöivä tunnus, joka on voimassa aina yhden liikennöintivuorokauden ajan klo 04:30 alkaen. Sen jälkeen satunnaistunnus vaihdetaan. Pystymme yhdistämään saman älypuhelimen tai -laitteen liikkeet saman liikennöintivuorokauden ajalta mutta emme tunnistamaan henkilöä.”  

Tietoa kerätään aina vain käyttäjän luvalla  

Jos kokeilu onnistuu hyvin, liikkumistiedon keruusta voi tulla jatkossa HSL-sovelluksen pysyvä ominaisuus.  

”Silloinkin HSL-sovelluksen käyttäjä antaa aina itse luvan, saako hänen tietojaan kerätä ja käyttää”, Räty sanoo.

”Tiedonkeruumme tarkoituksena on aineiston hankkiminen liikenteen palveluiden kehittämistä varten, esimerkiksi reittien ja aikataulujen suunnittelun tueksi. Digitaalisten tiedonkeruumenetelmien käyttö mahdollistaa sen, että voimme kerätä tietoa entistä nopeammin, tehokkaammin ja täsmällisemmin. Siksi tällaisia menetelmiä on aiheellista kehittää, kuten HSL-sovelluksen pilotissa yhdessä asiakkaittemme kanssa teemme.”