Uusi, edullinen lisävyöhykelippu 27.4. alkaen

Uusien vyöhykkeiden myötä lippuvalikoimaan saadaan 27.4. kätevä lisävyöhykelippu. Jos sinulla on kausilippu, voit laajentaa matkustusaluettasi edullisesti ostamalla lisävyöhykelipun kausilippusi jatkoksi.

Ostat lisävyöhykelipun joko HSL-kortilla tai HSL-sovelluksella sen mukaan, kummassa kausilippusi on. Kausilipun ja lisävyöhykelipun pitää yhdessä kattaa kaikki ne vyöhykkeet, joilla matkustat.

Esimerkkimatkoja:

  • AB-kausilippu + matka lentokentälle -> C-lisävyöhykelippu 2,50 euroa
  • BC-kausilippu + matka Helsingin keskustaan -> A-lisävyöhykelippu 2,50 euroa
  • CD-kausilippu + matka Helsingin keskustaan -> AB-lisävyöhykelippu 2,80 euroa
  • ABC-kausilippu + matka Kirkkonummelle -> D-lisävyöhykelippu 2,50 euroa

Lisävyöhykelippujen hinnat 27.4.

  A, B, C AB, BC, D CD ABC A+D
Aikuiset 2,50 2,80  4,20 4,60 5,30
Lapset (7–17 v.),
eläkeläiset ja liikuntarajoitteiset,
70 vuotta täyttäneet (klo 9–14) *)
1,30 1,40 2,10 2,30 2,70

*) Näihin alennusryhmiin kuuluvat voivat ostaa kausilippuja ja lisävyöhykelippuja vain HSL-kortilla.

Näin ostat lisävyöhykelipun kortinlukijalta

Lisävyöhykelippu ostetaan HSL-kortilla kortinlukijalta samalla tavalla kuin arvolippu:

  1. Valitse matkustusalue. Valitse koko alue, jolla matkustat. Ota siis myös kausilippusi vyöhykkeet mukaan.
  2. Maksa lippu näyttämällä HSL-korttia lukijalle. Lukija veloittaa kortilla olevasta arvosta vain lisävyöhykelipun hinnan.
  3. Näytöltä näet, mitä lisävyöhykkeitä olet ostanut, sekä kortillasi olevan kauden ja jäljellä olevan arvon.

Katso videolta ohje, miten ostat lisävyöhykelipun.

Lukijan ja paljon muuta tietoa uusista vyöhykkeistä ja lipuista löydät uudistuksen verkkosivuilta.

Kommentit

Lisävyöhykelippu 2,50 euroa ei ole missään nimessä "edullinen". On outoa, että tällainen hinnoittelu on hyväksytty. Oikeampi hinta olisi puolet vyöhykeen normaalihinnasta. Kun normaalihinta kahdelle vyöhykkeelle on kortilla tai sovelluksella 2,80 euroa ja toiselle näistä vyöhykkeistä on jo kautena maksanut matkustusoikeuden, niin yhden vyöhykkeen lisääminen tähän pitäisi loogisesti olla puolet näiden vyöhykkeiden normaalihinnasta, eli 1,40 euroa!.

Uusien vyöhykkeiden myötä tarjolle tuli uusi lisävyöhykelippu, jollaista ei ennen vyöhykeuudistusta ollut käytössä lainkaan. Jos siis aiemmin oli voimassa oleva kausilippu ja halusi matkustaa sen voimassaoloalueen ulkopuolelle, piti matkaa varten ostaa lippu koko matkalle.  Eli siis nykyvyöhykkeitä esimerkkinä käyttäen jos olisi voimassa oleva AB-kausilippu ja haluaisi matkustaa C-vyöhykkeelle, vanhan mallin mukaan pitäisi ostaa ABC-lippu (4,60 €), kun nyt selviää lisävyöhykelipulla (2,50 €).

HSL toteaa, että lisävyöhykelippu on uusi tuote. Minkä logiikan mukaan uuden tuotteen hinnoittelua perustellaan vanhan mallin lipputuotteiden hinnoilla? Uuden lipputuotteen hintahan pitäisi määräytyä uuden hinnoittelujärjestelmän mukaan. Vertaamalla uutta tuotetta vanhaan malliin saadaan tuote näyttämään edulliselta, vaikka se on järjettömän kallis!

En ymmärrä millä logiikalla sinänsä erinomainen lisävyöhykelippu ei ole tarjolla opiskelijoiden kausilipulle. Voisitteko ystävällisestiperustella päätöstänne?

Opiskelijoiden kausilippuun voi ostaa lisävyöhykelipun aikuisten lipun hinnalla. Vyöhykeuudistuksen yhteydessä opiskelijoiden alennusoikeus laajeni siten, että ikäraja ja vaatimus opintotukipäätöksestä poistettiin. Opiskelijat saavat 45 prosentin alennuksen kausilipustaan, mutta arvo- tai lisävyöhykelipuista alennusta ei saa.

Vyöhykeuudistuksen myötä opiskelija-alennusta saavien joukko siis kasvaa, minkä takia alennusta ei enää myönnetä arvolipuista eikä myöskään uusista lisävyöhykelipuista, jotta kuntien maksuosuus joukkoliikenteestä ei kasva sovitusta.

Kiitos vastauksesta. Olen kuitenkin hieman hämmentynyt, koska tämän perusteella ymmärrän, että opiskelijan AB-kausi kuitenkin mahdollistaisi lisävyöhykelippujen ostamisen (esimerkiksi C-lisävyöhyke hintaan 2,50e)? HSL-sovellus ei kuitenkaan tarjoa minulla mahdollisuutta minkään lisävyöhykelipun ostamiseen, ainoastaan tavallisten aikuisten kertalippujen. Facebookissa sain tällaisen vastauksen: "Hei Pekka, lisävyöhykelippua ei ole mahdollista ostaa opiskelijan kausilippuun. Lisävyöhykkeen voi ostaa kausilipulle aikuisten, lasten (7–17 v.), eläkeläisten ja liikuntarajoitteisten sekä 70 vuotta täyttäneiden (klo 9–14) kausilipun lisäksi.". Olisi hienoa saada nyt täsmällinen vastaus tähän opiskelijahintaisten kausilippujen lisävyöhykeosto-oikeusasiaan. Kiitos.

Pahoitteluni epätäsmällisistä vastauksista! HSL-sovelluksen toiminnassa on valitettavasti ollut häiriöitä, jotka ovat estäneet lisävyöhykelippujen ostamisen opiskelijan kausilippuun. Pahoittelemme virheestä aiheutunutta haittaa! Virhe saadaan korjattua aivan lähihetkinä, ja sen jälkeen opiskelijakausilippuun voi ostaa lisävyöhykelippuja aikuisten lipun hinnalla.

Miten matkustan edullisemmin Leinelästä (C) Niittykumpuun (B) lapsenlastani hoitamaan, kun en halua mennä Helsingin alueelle (A)?
On todella väärin, että esim. vantaalaisten verotoimisto on Helsingissä (A) ja länsi-vantaalaiset (B) voivat hoitaa halvemmalla veroasioitaan kuin itä-vantaalaiset (C) - eikös B->A alueella matkustaminen ole lähes puolta halvempi kuin C->A alueella? Samassa kunnassa asuvat ovat aivan eri asemassa tässä epäonnistuneessa lippu-uudistuksessa! Pettynyt 65 vuotias mummeli

Voiko HSL-sovelluksella ostetun päivälipun jatkoksi ostaa lisävyöhykelipun? Olettaisin lukemani perusteella, että näin on.

Lisävyöhykelipun voi ostaa vain kausilipun jatkoksi, ei siis vuorokausilipun yhteyteen.

Tässä on mielestäni selkeä epäkohta: Jos haluan, AB-vyöhykettä tulevaisuudessa säännöllisesti kortilleen lataavana (nykyään käytän siis Helsingin sisäistä kautta), lähteä Puistolan asemalta Vantaankosken, Martinlaakson tai Myyrmäen asemalle junalla, joudun siis ostamaan C-lisälipun.
Pohjoista kautta koukkaava Kehärata menee C-vyöhykkeen kautta. Vaikka tulevaisuudessa kyseiset asemat ovat määritellyt kuuluvaksi AB-vyöhykkeeseen, ja näin ollen kuukausilipullani saisin matkustaa lisämaksutta noihin, en kuitenkaan voi tehdä sitä helposti/vaivattomasti suorinta reittiä, vaan koukkaamalla eteläreittiä Pasilan kautta. Siis jos en maksa 2,50e lisää. Haluan nimenomaan päästä nopeinta reittiä, ero Pasilan kautta koukkaamalla Puistolasta Vantaankosken asemalle on ajallisesti huima, vähintään noin 20 minuuttia.Erittäin epäreilua, kun kuitenkin samalla vyöhykkeellä sijaitsevat lähtö-ja päätepisteeni.

Oletetaan ,että en halua tuhrata aikaa vaihtohommiin, tai että minulla on paljon kantamuksia enkä halua ravata vaihtelemassa Pasilan portaissa ym. kun pääsen suoraan junalla Kehärataa pitkin pohjoista kautta. No, saankin siinä sitten tarkastusmaksun C-vyöhykkeen puolella vaikka en ole poikennut/poikkeamassa ulos. Haluan vain liikkua AB-vyöhykkeellä olevien asemien välin jouhevasti. Voinko välttyä maksamasta tarkastusmaksua jos kykenen osoittamaan HSL:lle että en ole poikennut mihinkään C-vyöhykkeellä? Esim. vilautan kortin lähtöpisteessä koneelle , mikä rekisteröi lähtöajan, ja poistuessani junasta vilautan taas. Noista ajoista voi hyvin päätellä, että en ole poikennut C-vyöhykkeelle asiattomasti. Näin ollen minulla olisi perustelut miksi ei tarkastusmaksua tarvitse maksaa.
Tämä uudistus on epälooginen tuolta osin. Esim . tuolla logiikallahan vielä näiden vanhojen rajojen voimassaollessa 27.4. saakka minut pitäisi potkaista ulos tai sakottaa kun käytän esim. linjaa 611 välillä Suutarila-Torpparinmäki. Molemmat Helsingin puolella, mutta koukkaa Vantaa kautta! Eli enhän uuden logiikan mukaan ole oikeutettu matkustamaan väärän vyöhykkeen alueella ilman lisämaksua! Minun olisi pitänyt siis noin ollen koko 611 linjan olemassaolon ajan, tuota väliä liikkuessani , ostaa seutulippu sillä bussi käy Vantaan puolella tuossa Vantaanjoki/Keravanjoki-risteyksessä.

Niin ja mikä on se epäkohta? Se, että nopeampi reitti on kalliimpi ei ole epäkohta. Se on sinun valintasi arvostatko aikaa vai rahaa enemmän.Voit toi valita myös BC-lipun.Sama tilanne on metrolla Tapiolasta itäkeskuskseen mennessä verrattuna 550:een. Minä vain pidän tälllaisia vaihtoehtoja positiivisena, kun itsellä ei niin ole kiire, mutta rahaa ei ole panna liikaa matkoihin.

Voiko lisävyöhykelipun ostaa myös 1-14 päivän vuorokausilipun jatkoksi? Eli lasketaanko myös vuorokausiliput kausilipuiksi?

Minulla on D-vyöhykkeen kausilippu. Toiselle kortille on ladattu rahaa. Voinko maksaa tällä toisella kortilla lisävyöhykelipun junassa, jos matkustan Helsinkiin? Eli ABC-vyöhykkeet.

Valitettavasti näin lippuja ei voi yhdistää. Kauslipun pitää olla sillä kortilla, jolla ostaa lisävyöhykelipun, jotta kortinlukija tunnistaa kausilipun ja veloittaa sitten vain lisävyöhykelipun hinnan.

HSL-matkustajille suunnattu Uudet vyöhykkeet -Reittiopas suosittelee matkalle Box (Sipoo) - Nikkilä (Sipoo) muun ohella yhteyttä 848/16.05 - Porvoo - 788/16.35 - perillä n. 17.15. Millaisia lisälippuja tarvitsen, jotta ehdin vielä vaihtaa kerran Nikkilässä samalla lipulla? Kaudessani ei ole D-vyöhykettä.

Myydäänkö lisälippuja U-linjoilla?

Jatkossa minulla on AB kausilippu käytössä. Joskus tarvitsen lipun Järvenpäähän. Millaisen/t lipun/t tarvitsee jatkossa ostaa?

Voi ostaa kausilippusi jatkoksi CD-lisävyöhykelipun, 4,20 euroa.

BC-kausilippulaisille tarkoitettu "A+D" on samanhintainen kuin lisä-A ja lisä-D yhteensä. Olettaen, että matkustajalla on jo kauan odottelua vaativa vaihto BC-kotireviirillään, saako riittoisamman vaihtoajan vielä melkein perillä (A tai D) ostamalla lisät erillisinä eri paikoissa? Osaako automatiikka pitää tässä matkustajan puolta?

Voihan joka tapauksessa vyöhykkeiden vaihduttuakin ladata kautta lyhyemmän aikaa kuin kuukauden? Nykyisen minimin ollessa kaksi viikkoa, minusta tosin viikko olisi kätevä minimiaika, mutta kaikkeahan ei voi saada ;)

Voi, mutta hinnoittelu muuttuu, niin ettei lyhyempiä juuri ei kannata ladata ellei ole pakottava syy, kuten lomamatka. 14 päivän kausi nousee n. 12 euroa. Kaksi 14 päivän kautta maksaa yli 20 euroa enemmän kuin yksi 30 päivän. Nyt ero on vain 2,70 €

Voi, HSL-kortille ladattavien kausin pituuksiin  ei ole tulossa muutosta vyöhykkeiden myötä.

Vihdoinkin, tätä on odotettu. Siis kaikki eivät näemmä vielä ymmärrä, mutta tässä oma esimerkkini:

Minulla on nykyinen seutulippu kautena. Asun Helsingissä, mutta kun käyn Keravalla, minun on täytynyt ostaa kallis koko alueen Lähiseutu 3 kertalippu, siis maksaa koko matka Helsingistä Keravalle, vaikka käytännössä kortillani olisi oikeus matkustaa Korson rajalle.

Uudistuksen myötä kun lähden Keravalle, lippulaite tunnistaa kortillani jo olevan matkustusoikeuden ja erillisveloittaa minulta vain ainoan puuttuvan D-vyöhykkeen 2,5 €.

Että kyllä se hyödyttää enempi kuin "kolkyt senttiä".

Nykymallissa on riittänyt Lähiseutu 2 -lisäostos, jos joutuu tai suostuu poistumaan pysäkille Vantaalla. Lähiseutu 3 on tarvittu vain vaihdottomaan suoraan matkustamiseen eräänlaisena luksusverona seutulipulliselle.

Itse en ottanut D-vyöhykettä mukaan laskelmissani koska en sitä lainkaan käytä, vain nämä nykyisellä seutualueella olevat vyöhykkeet A B ja C. Uskon että D-vyöhykettä käyttäville hyöty onkin suurempi.

Pointti on siinä, että jos sinulle riittää aina se alue, joka sinulla on kausikortilla, ei sinulla ole tarvetta tälle uudistukselle. Ei siitä sitten ole hyötyäkään.

Mutta aivan jokainen, joka joskus poistuu omalta vakiovyöhykkeeltään, hyötyy tästä. Ei ole väliä, mikä se puuttuva vyöhyke on. Ennen piti maksaa koko matka, enää ei tarvitse maksaa kuin puuttuva osa.

Olin alkuvuodesta eläkel. kokouksessa jossa eräs kunnanvaltuuston
jäsen sanoi että tekemällä sopimuksen vuodeksi saa AB lipun
halvemmalla eli 53,00 e kuukaudessa .
Kävin hsl.n toimistossa ja sain kuulla että se toimii ainoastaan puhelimissa
jossa saa mobiili käytön
ei kaikilla ole äly puhelimia

En ymmärrä HSL:n logiikkaa. Nuo uudet hinnat ovat naurettavan kalliita, jos ajatellaan että tarvitsee ostaa aina kaksi lippua edestakaiselle matkalle. Lisää pummeja ja autoilijat eivät siirry käyttämään julkisia edes satunnaisille matkoille. Lipputulot tuskin kasvavat noilla kalliilla kertalipuilla, kk-lipuilla saadaan varmaan pottia hieman kasvatettua, mutta mihin se raha valuu? Ei ainakaan hyvään joukkoliikenteeseen. Olihan jo viimeksi budjetissa ylijäämää, mutta taisi käydä niin että HSL:n johto keräsi palkkiona ylimääräisen potin.

Siis ymmärsinkö varmasti oikein? Nykyisin kaupungin sisäinen lippu maksaa opiskelijalle 1,10 EUR ja seutulippu 2,10 EUR mutta jatkossa pelkästään yhden vyöhykkeen lisälippu maksaa 2,50 EUR ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että on voimassa oleva kausilippu (eli jopa enemmän kuin nykyinen aikuisten kaupungin sisäinen lippu)? Ja tämä on siis mielestänne "edullinen"?

Uudistuksen myötä opiskelija-alennukset arvolipuista päättyvät 27.4.2019. Kaupungin sisäinen arvolippu opiskelijoille maksaa jatkossa siis 2,80 €, 4,20 € tai 4,60 €, eli saman kuin aikuisillekin.

Kauden käyttäjälle lisävyöhykelippu on 0,30 € tai 0,00 € edullisempi kuin vastaava arvolippu.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.