Bussien pysäkkikuulutukset laajenevat kuudelle linjalle tällä viikolla - kuulutuksia laajennetaan vaiheittain

Tällä viikolla kuulutukset aloitetaan kuudella bussilinjalla muun muassa Itä-Helsingissä, Lauttasaaressa sekä Kulosaaressa. Kuulutuksia voi kuulla linjoilla 16, 20(N), 21(B), 54, 90(A, N) ja 96(N).

Pysäkkikuulutukset sisältävät seuraavan pysäkin nimen suomeksi ja ruotsiksi. Seuraavan pysäkin nimi kuulutetaan hieman ennen kuin bussi saapuu pysäkille. Tähän mennessä pysäkkikuulutukset ovat olleet käytössä raitioliikenteessä sekä runkobussilinjoilla. Jo ennestään kuulutusjärjestelmät ovat käytössä metro- ja lähijunaliikenteessä. Kevään aikana on tarkoitus jatkaa kuulutusten käyttöönottoa HSL-alueella liikennöitsijäkohtaisesti. Vaiheittaisella käyttöönotolla mahdollistetaan tarvittaessa laitteistojen säätäminen matkustajilta ja kuljettajilta saadun palautteen perusteella.

Yhteensä kuulutukset otetaan käyttöön noin tuhannessa linja-autossa ja äänitiedostoja ladataan jokaiseen ajoneuvoon noin 5000 kappaletta.  Linjakohtaisesta käyttöönotosta tiedotetaan HSL.fi sivujen liikennetiedotteella ja muun muassa kyseisten linjojen bussien pysäkkinäytöillä. Käyttöönoton jälkeen kaikilla HSL-liikenteen linjoilla, niin metro, raitiovaunu, kuin myös lähijunissa ja busseissa on käytössä kuulutusjärjestelmä osana HSL:n matkustajainformaatiota.

 

Tavoitteena esteettömyyden parantaminen ja helpompi matkustaminen

Kuulutusäänen valinta on tehty yhdessä asiakkaiden kanssa neljästä eri vaihtoehdosta, joiden toimivuutta testattiin niin liikkuvassa bussissa kuin raitiovaunussakin Helsingin kantakaupungissa. Nykyinen kuulutusääni sai näkörajoitteisten, muiden matkustajien ja ääniasiantuntijoiden keskuudessa selvästi eniten kannatusta. Tavoitteena oli löytää kirkas, erottuva ja miellyttävä ääni. Valinta tehtiin neljän eri naisen äänen välillä – muissa kaupungeissa naisen äänen on todettu sopivan paremmin kuulutuksiin hälyisessä kaupunkiympäristössä.

Helsingin vammaisneuvosto on palkinnut runkolinjabussien ja raitiovaunujen kuulutukset esteettömyyspalkinnolla vuonna 2018.  Pysäkkikuulutukset parantavat joukkoliikenteen esteettömyyttä ja tekevät siitä saavutettavampaa. HSL kysyi 2019 keväällä matkustajien mielipiteitä kuulutuksista, jolloin yli 60 prosenttia vastaajista ajatteli niiden helpottavan matkantekoa. Kuulutuksia onkin käytössä jo kaikissa joukkoliikennevälineissä useimmissa Euroopan suurissa kaupungeissa.

Kommentit

Ois hienoa jos kaikissa HSL-liikennevälineissä olisi sama kuuluttajaääni. Näin saataisiin lisää yhtenäisyyttä.

Hei, tällä ollaan samaa mieltä asiasta ja todennäköisesti siirrymme tähän vaiheittain kun eri liikennemuotojen kalustoa uusitaan. Nyt esimerkiksi metroissa ja lähijunissa on teknisesti täysin erilaiset kuulutusjärjestelmät.

Se olisi mahtavaa! M100- ja M200-metrojuniin voisi päivittää nämä peruskorjauksen yhteydessä. M300-metrojuniin taas esimerkiksi ohjaamoremontin yhteydessä. Sm5 peruskorjauskin lienee edessä tulevaisuudessa. Uusiin lähijuniin taas lienee järkevintä laittaa heti uudet kuulutukset. Mitä nopeammin päästään eroon junien huonoksi todetusta kuuluttajasta eroon sen parempi. Nykyinen HSL-ääni on hyvä ja selkeä.

Linjalla 74 aamulla myös järkyttävän kovalla kuulutukset, kuului kuulokkeiden/musiikin läpi selkeästi. Hieman sopisi hiljentää.

Pahoittelut suuresta äänenvoimakkuudesta. Ilmeisesti kalustoon tehdyissä säädöissä oli ongelmia ja kuulutukset otettiinkin pois käytöstä väliaikaisesti eilen kyseisen linjan liikennöitsijältä. Nyt kaluston asetuksia säädetään uudestaan.

Kuulinpa nuo teidän kuulutukset tänään bussissa 611, olivat niin kovalla että pelästyin. Onneksi rattaissa oleva vauvani ei hermostunut ja ruvennut huutamaan. Kannattaa hiljentää muuten teillä saattaa kohta olla riesana itkevät vauvat.

Ainakin linjoilla 73 ja 74 kuulutukset ovat jäätävän isolla. Matkustaminen oli tosi häiritsevää ja huutavasta äänestä tuli alkava päänsärky.

Tuen esteetöntä matkustamista ja monissa muissa kaupungeissa olen kohdannut ongelmitta bussikuulutuksia, mutta jos HSL:n kuulutusten volyymia ei pienennetä, täytyy siirtyä junaan.

Voisi olla helpompaa suunnitella hsl sovellukseen esteettömyys moodi joka lukee bussin bluetoothin kautta pysäkki datan ja kertoo haluavalle kuulijalle joko ääneen (kuulokkeet kytketty) tai värinällä kun oma pysäkki kohdalla.

Nimenomaan. Ei tarvitsisi kaikkien kuunnella joka aamu samojen pysäkkien nimiä.

Hei, kiitos kehitysehdotuksesta. Laitan sen eteenpäin tulevaisuutta ajatellen.

Oikein ihanaa kuunnella 40 pysäkin kuulutukset suomeksi JA ruotsiksi joka ikinen päivä. Tekee jo 160 pysäkin nimeä päivässä. Kuljettajalle tuhansia. Todella ärsyttävää meluhaittaa.

Pysäkkikuulutukset parantavat joukkoliikenteen esteettömyyttä ja tekevät siitä saavutettavampaa. Vastaavat kuulutukset ovat myös käytössä useissa eurooppalaisissa kaupungeissa eli tältä osin siirrymme vaiheittain kohti normaalia kaupunkiliikennettä.

Tuleehan kuulutuksiin samanlainen tieto vyöhykkeiden vaihtumisesta, kuten esim. metrossa?
Ja lisäksi pääteasemalle tullessa olisi hyvä kuuluttaa ”*aseman nimi* pääteasema, olkaa hyvä ja poistukaan bussista”.

Hei, kiitos kommentista. Kyseisiä ominaisuuksia kehitetään ja otetaan käyttöön sen jälkeen kun pysäkkikuulutukset on saatu käyttöön kaikissa busseissa. Eli nämä ominaisuudet valitettavasti vielä kehityksessä.

Muistaisin HSL ensimäisestä tiedotteesta asiaa koskien, että tulevaisuudessa on tarkoitus kuullutta pääteasemat ja vaihtoyhteydet tulevaisuudessa. Vyöhykkeen vaihtumisen kuullutaminen olisi myös mahtava uudistus

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.