Bussiliikennettä kilpailutetaan uudestaan – sähköbusseja silti luvassa runsaasti

Käynnistämme bussiliikenteen kilpailukierroksen 51/2020 uudestaan. Syynä ovat muun muassa koronaviruksen takia muuttuneet olosuhteet, minkä vuoksi liikenteestä on haettava säästöjä. Tästä huolimatta sähköbussien määrä Helsingin seudulla kasvaa paljon elokuussa 2021.

”Olosuhteiden muutos on ollut nopea, ennakoimaton ja suuri, mutta emme silti tingi tavoitteistamme vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä ja lisätä sähköbussien osuutta Helsingin seudulla”, sanoo joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

Alun perin kilpailukierros käynnistettiin helmikuussa, mutta se keskeytettiin HSL:n hallituksen ylimääräisen kokouksen päätöksellä 1.4.2020. Uudelleen käynnistettävässä kilpailussa kilpailutettavaan liikenteeseen ja siihen vaadittavaan kalustoon on tullut muutoksia.

Koronavirustilanne on muuttanut HSL:n taloudellista tilannetta, minkä vuoksi liikenteestä on haettava säästöjä. Lisäksi Kampin terminaaliin päättyville linjoille hyväksytään sähköbussien lisäksi myös dieselillä kulkevia busseja, sillä sähköbussien lataamiseen Kampin terminaalissa ei ole saatu lupaa.

Yhteensä autoja tarvitaan keskeytettyyn tarjouskilpailuun verrattuna kahdeksan kappaletta (10,5 prosenttia) vähemmän, ja linjakilometrien määrä vähenee vuodessa noin 400 000 kilometriä (7,4 prosenttia). Liikenteen ajamiseen tarvitaan arkipäivänä 68 bussia.

Sähköllä kulkevat runkolinjabussit suurimmassa roolissa

Kilpailun kohteista suurimman muodostaa edelleen linjojen 18, 39 ja 40 muodostama kokonaisuus. Linjoille vaaditaan vähintään 45-paikkaisia sähköllä kulkevia nivelbusseja. Linjat ovat syksystä 2021 alkaen oranssein autoin ajettavia runkolinjoja, minkä vuoksi niiden numerot muuttuvat runkolinjakäytännön mukaisiksi: siis tasakymmenluvuiksi.

Kilpailukierroksen myötä runkolinjastomme on entistä kattavampi. Myös Vantaan runkolinja 570 aloittaa elokuussa 2021 liikennöinnin sähköllä kulkevilla nivelbusseilla.

Muutoksia kilpailutettavaan liikenteeseen

Keskeytetyllä kilpailukierroksella oli omana kohteenaan mukana myös linjojen 17 ja 24 liikennöinti. Koronaepidemian aiheuttaman tilanteen vuoksi tämä kohde on poistettu kilpailutuksesta, ja linjan 24 liikennöinti on siirretty osaksi kohdetta 264.

Säästöjen saamiseksi linja 17 lakkautetaan elokuusta 2021 lähtien ja linjan 24 liikenne vähenee. Linjan 24 eteläinen päätepysäkki siirtyy Kampin terminaaliin, ja samalla sen liikennöintiajat supistuvat.

Linja 17 on tällä hetkellä Helsingin kallein normaalikokoisella kalustolla ajettava bussilinja, jos lasketaan, mikä on yhden kuljetetun matkustajan hinta. Vuonna 2021 osaa linjan 17 tarjoamista yhteyksistä alkaa korvata myös raitiovaunu 6, jonka reitti jatkuu Hietalahdesta Eiranrantaan. Raitiovaunuliikenne palvelee tiheästi myös muualla linjan 17 palvelualueella.

Linjan 24 reitin poistuva eteläinen osa on niin ikään raitiovaunujen ja lisäksi tulevien runkolinjojen 18 ja 39 palvelualueella. Talvikaudella linjaa 24 liikennöidään puolen tunnin vuorovälillä maanantaista perjantaihin noin kello 9–15 ja viikonloppuisin kello 9–17. Kesäaikaan linja liikennöi 20 minuutin välein päivittäin noin kello 9–21.

Bussiliikenteen tarjouskilpailu 51B/2020

Kohde 263
Linja 18 Eira–Kamppi–Munkkivuori
Linja 39 Eira–Kamppi–Munkkivuori–Malminkartano–Myyrmäki
Linja 40 Elielinaukio–Kannelmäki
Linjat numeroidaan runkolinjaperiaatteen mukaisesti tasakymmenluvuiksi sopimuskauden alkaessa.

Kohde 264
Linja 14 Kamppi–Pajamäki
Linja 24 Kamppi–Hietaniemi–Seurasaari
Linja 37 Kamppi–Myyrmäki
Linja 41 Kamppi–Etelä-Haaga–Pohjois-Haagan asema
Linja 42 Kamppi–Maununneva–Kannelmäki

Kommentit

Onko linjan 14 muutoksen jälkeen Hernesaaresta ja Munkkisaaresta järkevää yhteyttä Kamppiin, koska minun on kivampi mennä metroon sieltä kuin Rautatientorilta.

Hei, Löytyykö tämä teksti ja päätös sekä muutoksenhakuohjeet myös ruotsiksi?

Ystävällisesti,

Harriet Zilliacus

Hei, tiedote aiheesta löytyy täältä: https://www.hsl.fi/sv/nyheter/2020/var-storsta-konkurrensutsattning-ger-helsingfors-busstrafik-ab-ett-stort-antal-linjer

Meillä on hallinnon kielenä suomi ja sen vuoksi päätösasiakirjat laaditaan suomeksi. Mutta toimitamme asiakirjan myös ruotsiksi muutoksenhakuohjeineen, kun sellaista pyydetään. Matkustajainformaation ja viestinnän hoidamme molemmilla kielillä eli siis esimerkiksi tuo tiedote aiheesta hsl.fissä. 

Laitatko pyyntösi tulemaan sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo@hsl.fi, niin toimitamme tarvittavat asiakirjat. 

 

Kiitos! Nyt löysin vastauksenne tässä!

Hei, Miten näihin päätöksiin voi jättää valitusta? Yst terv H Zilliacus

Hei, voit joko antaa palautetta havaitsemistasi epäkohdista palautejärjestelmän kautta osoitteessa HSL.fi/palaute tai jos haluat  tehdä virallisemman muutoksenhakuesityksen hallituksen pääätöksestä, niin siihen löytyy ohjeet hallituksen päätöksen yhteydestä. Hallituksen pöytäkirjat löytyvät täältä: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetings&id=36585

Löytyykö päätös ja muutoksenhakuohjeet myös ruotsiksi?

Uusien runkolinjojen (nykyiset) 18, 39 ja 40 osalta tilanne näyttänee kuten aiemmin..?

Seurasaarentien liikenteen käytännössä poistaminen on älytöntä. Ja toinen asia: nivelbussien vähimmäispaikkavaatimus on liian pieni. Kyllä matkustajien olisi päästävä istumaan vastineena kalliista lipuista. Ja kolmas: mikä linja ajaisi Hernesaareen päiväaikaan? Eihän se raitiovaunu kulje siellä vielä moneen vuoteen. Vai onko sinne bussiliikennettä vain yöllä?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.