HSL-kortin nettilatauksen beta-versio käyttöön 8.6.

Otamme HSL-kortin nettilatauksen käyttöön maanantaina 8.6. Palvelussa voit ostaa kortille kausilippuja ja arvoa eli rahaa. Netistä ostetut liput siirtyvät HSL-kortille, kun näytät korttia kortinlukijalle. Lisäksi voit tilata palvelusta henkilökohtaisen HSL-kortin. Korttipalvelu (hsl.fi/kortti) muistuttaa sinua sähköpostitse, kun kausilippu pitää uusia tai arvo on loppumassa. Palvelu myös listaa kortin tapahtumat. Jos korttisi katoaa, voit sulkea sen palvelussa.

HSL-korttipalvelusta julkaistaan 8.6. beta- eli testiversio. Olemme testanneet HSL-kortin nettilataamista pienen kutsujoukon kanssa maaliskuusta lähtien. Kiinnostus osallistumiseen oli suurta, mutta poikkeuksellisen kevään takia testikäyttäjillä oli tavanomaista vähemmän tarvetta lippujen ostamiseen, minkä takia avaamme palvelun nyt beta-versiona kaikille käyttäjille ja jatkamme palautteen keräämistä ja palvelun kehittämistä yhdessä asiakkaiden kanssa. 

Testikäytössä on tullut esiin aiheeton virheilmoitus, joka esiintyy kortinlukijalla noin yhdessä prosentissa ostotapahtumia. Kortinlukija saattaa antaa aiheettoman virheilmoituksen, kun näytät korttia kortinlukijalle siirtääksesi HSL-korttipalvelussa ostamasi kausilipun tai arvon kortille. Todellisuudessa kausilippu ja arvo siirtyvät kortille ja voit käyttää niitä normaalisti matkasi maksamiseen. 

Palvelu siis toimii virheettömäsi liki kaikissa tapauksissa. Halusimme tuoda paljon toivotun nettilatauksen laajempaan käyttöön, sillä erityisesti nyt koronapandemian aikana on tarvetta uudelle digimyyntikanavalle, jossa voi ladata HSL-kortin omalla puhelimella tai tietokoneella.

Vinkkejä HSL-korttipalvelun käyttöön

Lippuvalikoima

Voit ostaa HSL-korttipalvelusta kausilippuja ja arvoa HSL-kortille kuulutpa mihin asiakasryhmään tahansa. Palvelussa on tarjolla aikuisten, lasten ja alennusryhmien lippuja.

  • Kausilipun voi ostaa 30, 60, 90 tai 360 vuorokaudeksi. Lipun voimassaolo alkaa heti tai enintään 60 vuorokauden kuluttua.
  • Arvoa voi ostaa 5–400 eurolla, kuten muissakin myyntikanavissa.

Siirrä lippu kortille kortinlukijalla

Sinun pitää siirtää netistä ostamasi kausilippu ja arvo HSL-kortille kortinlukijalla, ennen kuin voit käyttää niitä matkasi maksamiseen. Näytä korttia kortinlukijalle bussissa, lähijunassa, raitiovaunussa tai metron laiturialueella. Voit tehdä siirron myös lippuautomaatilla.

Pidä korttia kortinlukijalla riittävän pitkään. Kortinlukija ilmoittaa, kun siirto on onnistunut. Tiedon siirto taustajärjestelmissä vie hetken, mutta viimeistään 60 minuutin kuluttua nettiostosta kausilippu ja arvo ovat varmasti siirtyneet kortinlukijalle.

HSL-korttipalvelussa voit maksaa

  • maksukorteilla (VISA, VISA Electron, Mastercard, American Express). Voit käyttää pankki- (debit) tai luottokorttimaksua (credit).
  • Mobilepaylla ja
  • verkkopankin maksulla.

Työsuhde-eduista palvelussa toimii toistaiseksi Edenred.

Kirjaudu palveluun HSL-tunnuksella

HSL-korttipalvelua käytetään HSL-tunnuksella, ja palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä.

Kun olet rekisteröitynyt palveluun, voit tarkastaa HSL-korttisi saldon ja kausilipun keston sekä tilata latausmuistutuksia kauden tai arvon loppumisesta sähköpostiisi. HSL-korttipalvelussa voit myös ilmoittaa, jos HSL-korttisi katoaa. Voit lisätä palveluun myös perheenjäsenten kortit ja tarkastaa kätevästi esimerkiksi lasten korttien saldot ja kausien päättymispäivät sekä ladata lasten kortteja.

Pääset luomaan palvelun käyttöön tarvittavan HSL-tunnuksen palvelun etusivulta. Jos sinulla on jo entuudestaan HSL-tunnus, voit käyttää sitä palveluun kirjautumiseen.

Katso myös HSL-korttipalvelun usein kysytyt kysymykset ja vastaukset, joissa annetaan yksityiskohtaiset ohjeet myös kortinlukijan aiheettoman virheilmoituksen varalle.

Kommentit

Ei toimi lapsen kortin lisäys, tulee vain ilmoitus "HSL-korttia ei löytynyt". Soitin asiakaspalveluunkin, jossa ei osattu tässä asiassa neuvoa, kehotettiin vain kokeilemaan uudelleen.

Kuulostaa todella oudolta, ettei kautta voisi ladata haluamilleen päiville. Pitääkö minun tästä lähtien yrittää saada lomat järjestettyä töissä niin, että ne alkavat/päättyvät lipun kausien mukaan? Käytän työmatkoilla BCD-kautta ja lomilla joko BC- tai ABC-kautta.

Yritän nyt kokeilla tätä uutta korttipalvelua. On 13.6. ja iltamyöhä, joten en enää tänään ole lähdössä matkakortilla liikenteeseen. Korttipalvelu antaa kuitenkin valittavaksi 30 päivan jakson, joka alkaa 13.6. eli joutuisin maksamaan tästä päivästä aivan turhaan. Muokkaa-valinta ei avaa mitään eli ei onnistu alkamispäivän vaihtaminen. Korttipalvelu on jo tarpeeksi huono, kun kauden pituus on säädetty noihin muutamaan kökköön vaihtoehtoon, mutta sen lisäksi näköjään HSL päättää myös kauden alkamispäivän valmiiksi. Huoh, jätän tämän siis kesken ja menen huomenna ostamaan kautta automaatilta.

Mikäli käyttää VAIN kotona olevaa tietokonetta lipun lataukseen ja lähtee liikenteeseen ja leimauslaite ilmoittaakin, ettei lataus onnistunut ( ilmoittaa niin, vaikka yrittäisi useamman kerran esitellä korttiaan leimauslaitteelle )
niin MITEN voi ilman ILMAN NETTIÄ, todistaa että on kyllä ladannut lippua, mutta siinä on virhe??? Miten voi tarkistaa näkyykö sitä latausta jossain???
Pitääkö jäädä pois kyydistä seuraavalla pysäkillä ja palata kävellen takaisin kotiin avaamaan tietokonetta???

Voit varmistaa kortinlukijalta, että sinulla on kortilla voimassa oleva kausilippu tai että netistä ostamasi arvo näkyy kortilla. Kun pidät korttia lukijalla vähintään 5 sekuntia, kortin tiedot näkyvät kortinlukijan näytöllä. Ohje kortin tietojen tarkastamiseen löytyy täältä: https://www.hsl.fi/asiakaspalvelu/hsl-kortti/omat-tiedot-hsl-kortilla. Myös tarkastajat ja konduktöörit näkevät netistä ostamasi kauden omilla laitteillaan. Korttia täytyy pitää lukijalla muutaman sekunnin ajan, jotta tiedot ehtivät siirtyä kortille.

Siis jos kortinlukija EI tietoja näytä ( nimenomaan tätä tilannetta kysyttiin, ei sitä kuinka ne näkee sillä kortinlukijalla), niin vain tarkastajat tai konduktöörit ne näkevät. Itse ei siis saa asiaa selville ennenkuin pääsee tietokoneelle.
Eikö kuskeilla voisi myös olla joku luku-laite?

Hei,
Matkakorttiuudistuksenne suurin - ja käsittämätön - hölmöys on se, ettei aikaa voi enää ostaa täsmälleen haluamalleen ajanjaksolle!

Siirrä lippu kortille kortinlukijalla:
Voit tehdä siirron myös lippuautomaatilla.
Pidä korttia kortinlukijalla riittävän pitkään. Kortinlukija ilmoittaa, kun siirto on onnistunut. Tiedon siirto taustajärjestelmissä vie hetken, mutta viimeistään 60 minuutin kuluttua nettiostosta kausilippu ja arvo ovat varmasti siirtyneet kortinlukijalle.

Miten toimia jos pääte ei rekisteröi maksua ?!
On mukava busiin mennessä jono takana pitää lippua päätteellä ja odottaa että maksu rekisteröityy jos rekisteröityy.
Eikö tuohon olisi voinut kehittää toisenlaisen keinon, ei sitä helpointa ?

5.6.2020 annettiin tämä vastaus eläkeläisiä koskevaan kysymykseen:

Valitettavasti ainakaan toistaiseksi eläkeläisten alennuslippu ei ole tulossa HSL-sovelluksen lippuvalikoimaan. Netissä voi maanantaista 8.6. alkaen ladata kaikkien asiakasryhmien HSL-kortteja.

Mitä tämä tarkoittaa? Eivätkö eläkeläiset kuulukaan "kaikkiin asiakasryhmiin"?

Myös eläkeläiset voivat ladata HSL-kortilleen kausilippuja netissä (HSL-korttipalvelussa), kunhan alennusoikeus on ensin päivitetty kortille palvelupisteessä. Ja kuten Nasse tuossa toteaakin, HSL-sovellus on älypuhelimessa toimiva sovellus, jolla voi ostaa lippuja mutta ei ladata HSL-korttia.

HSL-sovellus on älypuhelimessa oleva sovellus. Netissä lataaminen tarkoittaa selaimella olevaa käyttöliittymää. Kaksi eri asiaa siis.

Kortillani on kautta mutta satunnaisia pitempiä matkoja varten myös arvoa. Kokeilin nettilatausta lisäämällä arvoa hieman. Hyvin onnistui. Kiitos, että vihdoinkin saatiin tämä käyttöön!

Koska ePassi lisätään msksutapoihin verkkokauppaan tai mobiiliappiin? Olette jo viime vuoden puolella twitterissä kommentoineet, että se olisi tulossa tämän kevään aikana. Kun kevät alkaa nyt olemaan aika pitkällä niin olisiko mahdollista saada päivitetty aikataulu tälle?

Valitettavasti tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa. Teknisiä haasteita on vielä voitettavana ennen käyttöönottoa.

Koska ePassi lisätään msksutapoihin verkkokauppaan tai mobiiliappiin? Olette jo viime vuoden puolella twitterissä kommentoineet, että se olisi tulossa tämän kevään aikana. Kun kevät alkaa nyt olemaan aika pitkällä niin olisiko mahdollista saada päivitetty aikataulu tälle?

Mikäli tulee tuo, että minimissä 30 päivän lippu niin kertokaa miten onnistuu seuraava:
Töissä ollessani käytän ABC vyöhykkeiden lippua. Ja jos onnistun hyvin jaksojen kanssa niin se saattaa loppua lähellä loman alkua. Kesälomalla riittää BC vyöhykkeiden, sillä lomalla käyn max. 1-2 kertaa loman aikana A vyöhykkeellä.

Joutuisin pakosta ostamaan 30 päivän BC lipun, mutta työt alkaa ennen kuin sen kausi on loppu. Miten onnistuu samalle kortille ostaa ABC kausilippu?
Jos taasen BC lippuun ostaa vyöhykelisän 1-2 viikon ajalta niin tulee kalliiksi!
Saako hyvitystä siitä BC lipun käyttämättämyyden osalta vai ei?

Suunnitelmat lippujärjestelmän uudistamiseksi ovat vielä alustavia, joten tarkkoja vastauksia ei vielä tässä vaiheessa ole. Tarkoitus on yhteinäistää HSL-kortin ja HSL-sovelluksen liput niin, että molempien valikoima on sama. Uudistuksen jälkeen sekä HSL-kortilla että HSL-sovelluksella voi ostaa kertalippuja, 1-13 päivän vuorokausilippuja sekä 14, 30 tai 360 päivän kausilippuja. Kausilippuja voi halutessaan ostaa useamman peräkkäin kerralla ja myös jatkuvana säästötilauksena.

Siis eikö vieläkään tule säästölippua matkakortille? Mikä mättää?

Ei valitettavasti vielä, mutta tulossa on, siis nimenomaan tänne netin korttipalveluun. Tarkka aikataulu ei ole vielä selvillä.

Miksi perheenjäsenen korttia ei edelleenkään pysty lisäämään oman asiakastunnuksen tilin alle kohdasta ” lisää kortti”?

Olen tästä asiasta kysynyt useita kertoja aiemminkin jo beta-testaajana, mutta vastausta ei ole kuulunut HSL:lta. Tuntuu kuin tuuleen huutaisi.

Järjestelmä ilmoittaa, että ” HSL-korttia ei löytynyt”.

Kuulostaa kummalliselta, sillä perheenjäsenen kortin lisäämisen pitäisi kyllä onnistua. Olethan huomannut, että kortin numeron alkuosa on käyttöliittymässä valmiina? Voisit olla yhteydessä asiakaspalveluun, jotta asia voidaan selvittää, puh. 09 4766 4000, ma-pe klo 7.30-19, la-su klo 9.30-17.

Tällä uudistuksella palaamme entiseen aikaan, näyttölippujen aikaan. Silloin lippu oli aina 30 vrk ja oli myös vuosilippu. Mutta oliko 6 kk lippua?

Saattaa tällä uudistuksella olla minulle se seuraus, että sitä joutuu ennen kesälomaa ostamaan 30 vrk ABC-lipun, jota sitten lomalla käyttää muutaman kerran.

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tähän mahdollisuuteen, että jakson voi valita itselle sopivana.

Tosin Suomen muissa isoissa kaupungeissa ei ole vapaavalintaista päivien määrä. Yleensä: 30, 90, ehkä 180 ja/tai 360.

Miksei niitä päivien määrää voi netissä valita vapaasti 14–366, kuten automaatilla?

"Kausilipun voi ostaa 30, 60, 90 tai 360 vuorokaudeksi"

ennen olen voinut ostaa 14vrk tai enemmän päivä kautta.
Nyt siis on pakko ostaa 30 vrk minimissää? kaikki sitä alempi kausi on mahdotonta ja on siirryttävä käyttämään arvolippuja??

Nyt on kyllä erittäin joustamaton järjestelmä

>>voi ostaa kertalippuja, 1-13 päivän vuorokausilippuja<<
Nuo on ilmeisesti minimit, mutta kaikki 14 ja 30 päivän VÄLISTÄ PUUTTUU, valikoiman huonontamista!
( samoin puuttuu 30 ja 60 väli, 60 ja 90 väli sekä 90 ja 360 väli )

Miksei säästölippua ole tarjolla? Miksi se on vain mobiilissa?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.