Kaikki bussit kuuluttavat nyt seuraavan pysäkin

Kuljetpa millä tahansa tilaamamme liikenteen bussilla – pienkalustolla ajettavia lähibusseja lukuun ottamatta – auto puhkeaa nyt ajoittain puhumaan ja kertoo heleällä naisäänellä seuraavan pysäkin. Ensimmäiset kuulutukset tulivat ratikoihin kesällä 2018 ja ensimmäisiin runkolinjojen busseihin samana syksynä.

Näkövammaiset ovat toivoneet kuulutuksia busseihin ja ratikoihin jo pitkään. Näkövammaisten Liitto teetti vuonna 2009 tuhannelle hengen kyselyn, jossa lähes kaikki vastaajat toivoivat kuulutuksia. ”Tulokset olivat yksi kannustin siihen, että kuulutukset olivat hankelistalla alusta lähtien, kun HSL ryhtyi noin kahdeksan vuotta sitten rakentamaan uutta lippu- ja informaatiojärjestelmää”, informaatiosuunnittelija Joona Packalén kertoo.

”Kun kuulutuslaitteistojen käyttöönotto alkoi, edessämme oli teknisiä haasteita siitä alkaen, että busseja on yli kahtakymmentä eri mallia ja mallienkin sisällä eroja riippuen valmistusvuodesta. Kun kuulutukset oli otettu käyttöön raitiovaunuissa ja ensimmäisissä runkolinjojen busseissa, emme kiirehtineet heti eteenpäin vaan keräsimme kokemuksia kuulutuksiin liittyvistä käytännön haasteista.”

Näkövammaisen matkanteko on kuulutusten ansiosta entistä rennompaa

Näkövammainen Merja Hanski, joka on myös Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry:n oikeuksienvalvontatoimikunnan jäsen, kertoo kiljaisseensa riemusta poimiessaan korvaansa kuulutuksen ensimmäisen kerran linjan 57 bussissa.

”Olen kulkenut busseilla ja ratikoilla yli 40 vuotta. Jokainen voi kuvitella, miten skarppina minun piti matkustaa ennen kuulutusten tuloa, jotta osasin jäädä oikealla pysäkillä pois. Nyt voin kulkea rauhallisemmin mielin. Kuulutukset palvelevat myös monia muita joukkoliikenteen käyttäjiä kuin näkövammaisia, esimerkiksi ikäihmisiä, lapsia ja matkailijoita.”

Bussien ja ratikoiden kuulutukset lukee näyttelijä Alma Pöysti. Ääni valittiin vuonna 2015 neljästä eri vaihtoehdosta, joita testasimme liikkuvissa kulkuvälineissä yhdessä asiakkaiden kanssa. Loppujen lopuksi ääneksi valikoitui asiakkaittemme toivomus. Pöystin ääni sopii Hanskille mainiosti. ”Ääni on riittävän kirkas ja korkea, jotta se erottuu meluisassa kaupunkiympäristössä”, hän sanoo

Kehitystyö jatkuu

Vaikka tilaamamme liikenne onkin nyt lähes kokonaan kuulutusten piirissä, työmme niiden parissa ei suinkaan pääty. ”Kuulutus saattaa tulevaisuudessa kertoa myös vaihtoyhteyksistä tai vaikkapa sen, onko seuraavana vuorossa päätepysäkki”, Joona Packalén kertoo.

Merja Hanski kannustaa viemään ideoita eteenpäin. ”On näkövammaiselle hankala paikka, jos hänen pitäisi jäädä kulkuvälineestä pois, mutta pysäkki on pois käytöstä ja bussi tai ratikka vaan jatkaa menoaan. Esimerkiksi sellaisessa tilanteessa kuulutus olisi erittäin tervetullut.”
 

 

Kommentit

Mikä tilanne muilla pienkalustolinjoilla, esimerkiksi 167:llä?

Hirveää melusaastetta. HSL taas perinteisesti ajattelee vähemmistöä enemmistön kustannuksella. Hirveää kuunnella joka päivä ne 50 pysäkkikuulutusta vielä suomeksi JA ruotsiksi. Kaksi kertaa päivässä. Aamuisin hiljaisessa bussissa on todella hirveää kuunneltavaa. Kuljettaja joutuu kuunnella jopa tuhansia kuulutuksia päivässä. No, onneksi henkilöauto on hiljainen. Niiden käyttäjäksihän HSL ajaa kaikki matkustajat eri tavoilla. Lisää vaan vaihtoja ja melusaastetta niin kaikki varmaankin käyttävät busseja, eikö niin? :D

itseäni ei kuulutukset ikinä ole häirinneet ja tuskin muuta enemmistöäkään.

Vammaispalvelulaki sanoo, että jokaisen vammaisen tulee pystyä toimimaan kaikissa tilanteissa niin itsenäisesti kuin mahdollista, ja kuulutukset edistävät tätä hienosti (toivottavasti saadaan vielä tiedot vaihtoyhteyksitä kuulutuksille)

ja itse niissä välineissä, jossa kuulutukset syystä tai toisesta ovat korvia särkevän kovalla turvaudun kuulokkeisiin ja hyvään musiikkiin!

Onko bussinkuljettajilla tarvittavat käyttöohjeet siihen vikaan, että laitteisto näyttää ja nyt myös kuuluttaa selvästi väärin paikantunutta sijaintia?

Jos kuljettaja huomaa kuulutuksissa jotain vikaa, järjestys on se, että hän ilmoittaa vioista työnjohdolleen, joka tekee puolestaan tekee häiriöilmoituksen kuulutusten tukipalveluun.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.