Käsidesiannostelijat tulevat metroasemille – myös oma käsidesi kannattaa pitää mukana

Koronaviruksen leviämistä torjutaan joukkoliikenteessä parhaiten pitämällä turvaväli muihin matkustajiin ja huolehtimalla käsihygieniasta. Oma käsidesi kannattaa pitää mukana, jotta käsien desinfiointi olisi tarvittaessa mahdollista.

Matkustajien omaa toimintaa tukemaan Helsingin kaupunki asentaa matkustajien turvaksi käsidesiannostelijoita metroasemille. Noin puolet suunnitelluista annostelijoista on jo asennettu. Toistaiseksi joukkoliikenteen käyttäjille tarkoitettua käsidesiä löytyy Matinkylän, Tapiolan, Aalto-yliopiston, Lauttasaaren, Kampin, Rautatientorin Helsingin Yliopiston, Sörnäisten ja Itäkeskuksen asemilta. Annostelijoita on tulossa muille metroasemille sitä mukaa, kun toimittajalta niitä valmistuu.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on antanut 15.4. suosituksen, että käsihuuhdetta tulisi olla tarjolla aina kun käsienpesu ei ole mahdollista. Desinfiointipisteitä suositellaan esimerkiksi liikenteen solmukohtiin, kuten asemille ja terminaaleihin sekä julkisiin liikennevälineisiin.

Suoraan joukkoliikennevälineisiin käsidesiautomaattien asentaminen ei kuitenkaan ole käytännössä mahdollista, koska pisteitä täytyisi perustaa useita tuhansia.

– HSL yhtyy lämpimästi Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen tuoreeseen vetoomuksen käsihygienian tehostamisesta entisestään myös joukkoliikenteessä. Kuitenkin käsidesipisteet liikennevälineissä saattaisivat aiheuttaa tarpeetonta tungosta niiden asentamiseen ja täydentämiseen liittyvien ongelmien lisäksi, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo. 

Annostelijoita ei ole näillä näkymin tulossa aivan kaikille metroasemille. Varmimmin käsihygienia hoituu kaikissa tilanteissa matkan varrella, kun mukana on oma käsidesi, jota voi käyttää tarpeen mukaan.

HSL muistuttaa, että matkalipun voi ostaa HSL:n älypuhelinsovelluksella ilman kortinlukijan tai lippuautomaatin koskettelua.

Helsingin seudun liikenne on toiminut lähes normaalisti koko koronakriisin ajan. Joukkoliikenne on tärkeä palvelu yhteiskunnan toimivuuden kannalta myös kriisiaikana. Joukkoliikenteessä tehdään edelleen liki 300 000 matkaa päivittäin, vaikka matkustaminen onkin notkahtanut tuntuvasti. Keskimäärin liikennevälineissä on väljää ja hyvin tilaa ottaa turvallista etäisyyttä muihin matkustajiin.

 

 

 

Kommentit

Ostin kausilipun jatkoa Kompassitason automaatilta. Käsihuuhteita oli kyllä tarjolla automaattien luona, mutta käsidesiautomaatin annostelema määrä oli kyllä ihan liian vähäinen asiallisen desinfektion toteuttamiseen. Olen terveydenhuollon ammattilainen ja osaan kyllä käsidesin käytön. Oliko sitten vain tilapäinen häiriö, sitä en tiedä. Kannattaisi kuitenkin tarkistaa annostelijoiden toiminta ja varmistaa oikea kerta-annoksen määrä.

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos eli HKL https://www.hel.fi/hkl/fi/tama-on-hkl/ on tosiaan eri organisaatio kuin Helsingin seudun liikenne HSL
https://www.hsl.fi/hsl-kuntayhtyma . HKL omistaa mm. Helsingin metroasemat. Siksi tiedotteen alussa lukeekin ”HELSINGIN KAUPUNKI asentaa matkustajien turvaksi käsidesiannostelijoita metroasemille”. Niitä ei siis asentanut HSL, joka mm. tilaa metroliikenteen HKL:ltä ja maksaa sille korvausta metroasemien käytöstä. Rautatieasemien laiturialueet taas ovat Väyläviraston vastuulla https://vayla.fi/rataverkko

tätä yritinkin selittää, mutta termit olivat ilmiselvästi hakusesssa

kiitos paljon sinulle

Kyllä täytyy ihmetellä HSL:n toimia! Haloo, eikö busseissa tarvita käsidesiä, sillä kortilla kertalippuja ostavan täytyy koskea näyttöä. Tää on taas sitä, että HSL hehkuttaa, että nyt on kaikki hyvin. Laittaa JOKAISEEN liikennevälineeseen käsidesiä tai sitten ei mihinkään. Tuo metro on vitsi, vai eikö matkustajat enään käytä muita liikennevälineitä kuin metro?
Lisäksi HSL peräänkuuluttaa turvavälit myös julkisissa, mutta nyt kun vuoroja supistetaan, nin se tietää sitä, että liikennöivät vuorot ovat entistä täydempiä, eikä ole mahdollisuutta pitää ns. turva etäisyys, joka on min. 2metriä. Suositeltavaa olisi pitää noin 5-8 metrin välit

pieni korjaus, suositeltavaa olisi pitää 2 metrin turvaväli ei 5-8 metrin. Busseissa joiden pituus on 12m (eli suurin osa HSL kalustosta) ei kyseisen turvavälin pitäminen ole mahdollista. En usko, että HSL.llä on mitään vastaan jos kierrät kaikki 9000 bussia ja noin tuhat vaunua läpi ja viet niihin itse ksäidesiä kaikkien käytettäväksi (säki saisit varmaan muuta tekemistä kuin kritisoida kaikkia HSL.n toimia) Ja juuri kaluston valtavasta määrästä johtuen HSL suosittelee OMAN käsidesin mukanapitoa, jotta voi kädet desinfioida korttilukulaitteeseen koskemisen jälkeen. Myös kuukauslippu ja mobiililippu ovat edelleen vaihtoehtoja ja niiden avulla ei lukulaitteeseen edes tarvitse koskea.

Kuukausilippu EI ole tässä tilanteessa useimmille mikään vaihtoehto, ilmiselvistä syistä. Ja koko tämä kommenttisi on todella töykeä ja aggressiivinen (toivottavasti HSL poistaa sen), ks. alla oleva vastaukseni sinulle.

Hyvä idea, mutta miksi vain metroasemille, eikä myös esim. lähijuna-asemille? Uskotaanko viruksen leviävän metrossa muita liikennevälineitä enemmän, vai mikä tässä on takana?

Hyvä on aloittaa jostain ja metro on siihen sopiva vaitoehto, uskoisin, mikäli epidemia jatkuu että myös muut paikat saavat kuten juna-asemat saavat desinfiointipullot/annostelijat (toki asemat ovat väyläviraston ei niinkään HSL vastuussa kuten metroasemat ovat joten tämäkin saattaa vaikuettaa HSL mahdollisuuksia toimia juna-asemilla.

Arvon "HKL", voitko jättää nuo typerät sarkastiset kommenttisi kirjoittamatta (tämä ja yllä oleva "vastaus")! Ymmärrän ettei sinullakaan näköjään parempaa tekemistä ole, mutta silti. (Ja typerää yrittää esiintyä jonain HSL:n virallisena äänitorvena vaikket mitään sellaista ole, ja käyttää "HKL-nimeä", mikä ei ole HSL:n nimi ollut enää kymmeneen vuoteen...)

Metro EI ole tässä mitenkään sen loogisempi paikka aloittaa kuin mikään muukaan liikenneväline (itse asiassa lähijunia varmasti käytetään enemmän?), joten tähän kaivattaisiin ihan oikean HSLn vastausta (ei jonkun sarkastisen vinoilijan), jos sellaista on mahdollista saada.

Muuten hyvä, mutta HKL ja HSL eivät ole sama laitos enään nykyisin ja kummatkin ovat olemassa
HKL sattuu olemaan myös nimikirjaimeni ja en ikinä ole yrittänyt esiintyä HSL virallisena vastailijana
Juna-asemat eivät ole HSL.n vastuulla vaan liikenneviraston, joten HSL.llä ei ole velvollisuutta hoitaa käsidesiannostelijoita niile (metroasemat taas ovat HLS.n vastuussa)
en ollut tahallani sarkastinen, mut se tulee luonnostaan ja on osa mun identiteettiä (mitä mun ei tod tarvi alkaa avaa täällä) ja jos se tapa milllä tuon asian esille on häiritsevä aina voi jättää kommentin lukematta

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.