Koivusaaren metroaseman lattiapintoja uusitaan kesällä – bussiyhteyksiä Lauttasaaren asemalle tihennetään uusimisen ajaksi

Länsimetro Oy uusii Koivusaaren metroaseman laituritason lattiapinnan kesällä 2020. Asema on uusimisen ajan suljettuna matkustajilta 1.6.-5.8.2020, jolloin metrojunat ajavat Koivusaaren aseman ohi pysähtymättä. Metro liikennöi muilta osin normaalisti lattian uusimisen aikana. Uusiminen tehdään lattiamateriaalissa havaittujen halkeamien vuoksi.

HSL lisää lattian uusimisen ajalle bussiliikennettä Katajaharjun ja Isokaaren alueilta Lauttasaaren metroasemalle. Matkustajia palvelee alueella myös linja 104, joka liikennöi Lauttasaaren metroasemalta Lauttasaarentietä pitkin Haukilahteen. Espoon Hanasaaressa käytössä ovat lisäksi kesälläkin ruuhka-aikaan Länsiväylää liikennöivät bussit. HSL tiedottaa alueen vaihtoehtoisista yhteyksistä tarkemmin kevään aikana tällä sivulla ja tiedot tulevat näkyviin myöhemmin myös Reittioppaaseen.

Koivusaaren asema suljetaan lattian uusimisen ajaksi, jotta uusiminen saadaan tehtyä mahdollisimman lyhyessä ajassa. Näin toimimalla työmaan aiheuttama haitta voidaan keskittää pienempien matkustajamäärien kesäkauteen.

Lattiapinnan uusimisen tarkemmasta tiedottamisesta vastaa Länsimetro Oy.

Kommentit

Yhteydet länteen on varsin huonot, kun sinne menee vain 104, joka kääntyy pois moottoritieltä sen eteläpuolelle ensimmäisestä mahdollisesta liittymästä sen sijaan että se kääntyisi Keilaniemeen, Otaniemeen tai Tapiolaan tai jatkaisi Matinkylään.

Jokin em. paikkoihin päättyvä linja voisi jatkaa Koivusaaren metroasemalle tai jokin A-linja muuttua AT-linjaksi ajaen siis vanhaa T-reittiä.

Normaalissakin tilanteessa yhteydet länteen on huonot, kun sinne kulkeminen edellyttää aina kävelyä metroasemalle tai vaihtoa Westendinasemalla.

Koivusaaren metroaseman ollessa kiinni lisätään bussiliikennettä Lauttasaaren asemalle. Länteenkin matkustaessa kannattaa suunnata näillä lisättävillä bussivuoroilla Lauttasaaren metroasemalle ja jatkaa metrolla haluamallensa asemalle. Ja kuten mainitsitkin, niin tälle vaihtoehtona linja 104 tarjoaa yhteyksiä Westendinasemalle, josta matkaa voi jatkaa tiheästi liikennöivillä runkolinjoilla tai linjalla 111 pidemmälle esim. Tapiolan, Otaniemen tai Matinkylän suuntiin.

Noin toki pääsee länteen, mutta on kunnianhimotonta joukkoliikenteen suunnittelua, että suuresta kerrostalolähiöstä merkittäville työ- ja opiskelupaikkakeskittymille päästäkseen on mentävä bussilla 7 min väärään suuntaan, jolloin 9 min jälkeen ollaan vasta siinä mistä lähdettiin. On harmillista, että HSL lähinnä laskee, kuinka paljon busseja tarvitsee lisätä jollekin linjalle joka kulkee läheltä Koivusaaren metroasemaa, jotta bussit eivät tule liian täyteen, sen sijaan, että mietittäisiin, kuinka järjestetään korvaava liikenne hyvin. Ennen länsimetroa kulki länteen 20 minuutin välein bussi Matinkylään ja bussi joko Otaniemeen tai Tapiolaan. Bussit oli synkronoitu keskenään siten että yhteinen vuoroväli länteen oli 10 minuuttia.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.