Kymmenen vuotta yhteistä matkaa

Vuoden 2010 aikakirjoihin on merkitty muun muassa Vancouverin talviolympialaiset sekä tuhkapilvi, joka sekoitti Euroopan lentoliikennettä.  Samana vuonna 1. tammikuuta alkoi myös HSL:n taival yhdessä matkustajien kanssa. Aloituksemme olisi säiden puolesta voinut olla helpompikin, sillä päinvastoin kuin nyt, Helsingin seutu kipristeli pakkasissa ja kinokset olivat ennätyskorkeita. Ankara talvi hidasti sekä  bussien että kiskokulkuneuvojen menoa.

Tehtävämme oli tilata kaikki Helsingin seudun joukkoliikenne, mutta tie siihen asti, että linjat, matkaliput ja aikataulut suunniteltiin yhdessä konttorissa, oli pitkä ja mutkikas.

Toimikunnat olivat miettineet 1960-luvun lopulta lähtien, miten joukkoliikenne olisi parasta Helsingin seudulla järjestää. HKL, VR ja yksityiset bussiyhtiöt suunnittelivat itse reittinsä ja aikataulunsa ja niillä oli omat matkalippunsa. Matkustajat tuskailivat yhteen sopimattomia linjoja ja tariffien kirjoa. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä pääkaupunkiseudulla oli päästy siihen saakka, että YTV kaitsi seudullista liikennettä ja HKL järjesti Helsingin sisäisen liikenteen.

Myös kahden järjestäjän mallissa oli päällekkäisiä linjoja ja tuplasti lähes kaikkea joukkoliikenteen kilpailuttajista ja asiakaspalvelutoiminnoista alkaen. Tarve toimijalle, joka katsoisi seudun joukkoliikennettä kokonaisuutena, oli kasvanut entisestään, sillä entistä suurempi osa matkoista suuntautui kuntarajojen yli. Toimintamme sai alkunsa, kun HKL:n osia sekä YTV:n joukkoliikenteestä vastaavat toiminnot yhdistettiin.  

HSL Liikuttaa meitä kaikkia oli ensimmäinen tunnuslauseemme, jolla ryhdyimme tekemään itseämme matkustajille tutuksi. Ensimmäiset sinivalkoisiin tilaajaväreihin maalatut bussit lähtivät matkaan syksyllä 2010. Muitakin uusia värejä on sittemmin tullut liikenteeseen, oranssit runkolinjojen bussit sekä violetit lähijunat.

Joukkoliikenteessä on kymmenessä vuodessa tapahtunut paljon. Kehärata ja Länsimetro liityntälinjoineen ovat tulleet todeksi ja vyöhykkeet ovat uudistuneet. Matkalippuja sekä liikennetietoa saa helposti mobiilipalveluiden kautta. Tavoitteemme liikenteen päästöjen pienentämiseksi on johtanut siihen, että sähköbussit ovat tekemässä läpimurtonsa. Keskustelu asiakkaittemme kanssa on entistä tiiviimpää, kun muun muassa asukasillat ja -työpajat sekä joukkoliikennesuunnitelmien blogit ovat vakiinnuttaneet paikkansa työvälineittemme joukossa. Tärkeä osa vuoropuhelua on myös se, että olemme menneet someen.

Kiitos asiakkaillemme kymmenestä ensimmäisestä vuodesta ja tervetuloa mukaan myös uudella vuosikymmenellä!

 

Markkinointiamme kymmenen vuoden takaa. Uusia jäseniä on sittemmin liittynyt joukkoon, Sipoo vuonna 2012 sekä Siuntio ja Tuusula vuonna 2018.