Paljon lisää sähköbusseja liikenteeseen syksyllä 2021 – mukana kolme uutta runkolinjaa

Bussiliikenteen sähköistyminen ottaa suuren harppauksen elokuussa 2021, kun linjoja 14, 17, 18, 24, 37, 39, 40, 41 ja 42 aletaan ajaa pelkästään sähköbusseilla. Käynnistämme linjojen liikenteen kilpailutuksen, ja ratkaisu linjojen liikennöitsijöistä on tarkoitus tehdä HSL:n hallituksen kokouksessa toukokuussa 2020.

”Tavoitteemme on, että vuoteen 2025 mennessä ainakin 30 prosenttia busseistamme kulkee sähköllä, ja tällä hetkellä näyttää, että pääsemme siihen tavoitteeseen kirkkaasti”, sanoo joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila. ”Lisäksi tämän kilpailukierroksen tuloksena myös runkolinjastomme on entistä kattavampi.”

Kilpailun kolmesta kohteesta suurimman muodostaa linjojen 18, 39 ja 40 muodostama kokonaisuus. Linjoille vaaditaan vähintään 45-paikkaisia sähköllä kulkevia nivelbusseja. Linjat ovat syksystä 2021 alkaen oranssein autoin ajettavia runkolinjoja, minkä vuoksi niiden numerot muuttuvat runkolinjakäytännön mukaisiksi: siis tasakymmenluvuiksi.

Muille kilpailutettaville linjoille edellytetään kaksiakselisia sähköbusseja. Toiseen kohteeseen kuuluvat linjat 17 ja 24 ja kolmanteen linjat 14, 37, 41 ja 42.

Yhteensä kilpailukierroksella hankittavan liikenteen osuus on HSL:n bussiliikenteestä noin kuusi prosenttia. Sen hoitamiseen tarvitaan arkipäivänä 76 bussia, ja liikenteen laajuus on vuodessa yhteensä noin 5,4 miljoonaa linjakilometriä.

Joulukuussa HSL:n hallitus päätti, että niin ikään elokuussa 2021 liikenteessä aloittava Vantaan runkolinja 570 kulkee kokonaan sähkönivelbusseilla.

Bussiliikenteen tarjouskilpailu 51/2020

Kohde 263: 40 kappaletta vähintään 45-paikkaisia sähkönivelbusseja
Linja 18 Eira–Kamppi–Munkkivuori
Linja 39 Eira–Kamppi–Munkkivuori–Malminkartano–Myyrmäki
Linja 40 Elielinaukio–Kannelmäki

Kohde 264: 8 kappaletta kaksiakselisia vähintään 31-paikkaisia sähköbusseja
Linja 17 Kallio–Merikatu
Linja 24 Merikatu–Seurasaari

Kohde 265: 28 kappaletta kaksiakselisia vähintään 31- tai 39-paikkaisia sähköbusseja
Linja 14 Kamppi–Pajamäki
Linja 37 Kamppi–Myyrmäki
Linja 41 Kamppi–Etelä-Haaga–Pohjois-Haagan asema
Linja 42 Kamppi–Maununneva–Kannelmäki

Kohteiden sopimuskausi on seitsemän vuotta ja jatko-optiokaudet enintään kolme vuotta.

Kommentit

Miksi HSL haluaa edistää epäeettisen koboltin louhintaa vaatimalla sähkökalustoa jonka akut sitä vaativat? Näin ollen voidaan kysyä että miksi HSL haluaa edistää lapsityövoiman käyttöä esimerkiksi Kongossa? Kieltävä vastaus ei nyt käy joten tosiaan miksi? Miksei HSL vaadi biopolttoaineilla toimivaa kalustoa joka huomattavasti eettisempää?

Mikä linja liikennöi Hernesaareen kun 14 sieltä poistuu eikä 17:kaan aja enää edes Munkkisaareen? Vai ajetaanko sinne pelkkää yöliikennettä?

Mikä tarkoitus on sillä, että istumapaikkavaatimuksia jatkuvasti pienennetään? Nuo 31- paikkaset pätkät ovat täysin surkeita mutta vielä enemmän ihmetyttää, että nivelbusseihin ei vaadita edes sitä penkkimäärää kuin teleihin. Toivottavasti voittavat firmat hankkivat suurempaa kalustoa kuin vaaditaan. Ei ole mitään järkeä, että matkustajat maksavat kalliit liput päästäkseen seisomaan. Järki käteen!

Ei HSL oikein voi asettaa kohtuuttomia vaatimuksia paikkamäärille tai kukaan ei voi tarjota sopivaa kalustoa. Esimerkiksi Volvon 7900 Hybrid nivelbussiin on ilmoitettu maksimikapasiteetiksi 154, mutta istumapaikka maksimiksi 41+1.

Jos tällaisia hommataan niin kyllä ollaan menossa täysin vikasuuntaan. Suomi ja etenkin Helsinki on ollut tunnettu siitä, että meillä on ollut matkustajaystävällisempiä busseja nimenomaan istumapaikkojen suhteen verrattuna muuhun Eurooppaan, esim. Tukholman keskustabusseissa osassa on jopa alle 30 penkkiä. Miksi meidänkin pitäisi siirtyä siihen, että matkustusmukavuus laskee.

Sitä HSL tavoittelee että hinnat ylös ja matkustajamukavuus alas! Myös bussien istuimet ovat huonontuneet pehmusteet olemattomat ja muoviset läpyskät missä istut! nykyisin HSL panostaa vain näihin ilmaislinjoihin (runkolinja) missä on kaikki mukavuudet.

mm nobina hankkinut useita pehmeänekkisiä busseja esimerkiksi kampin ja espoon välisille ruuhkalinjoille, Herttoniemen liityntälinjastoon muutaman ja linjoille 71, 78, 79, 235, 311A, 345, (510), 717, 718, 722, 724, ja 731

Liikennevälineissä istuminen tai seisominen on myös turvallisuuskysymys.

Miksi Eiraan tulee kaksi runkolinjaa? Eikö olisi järkevää yksi runkolinja menisi Eiraan 8 minuutin vuorovälillä.

Tuo että kohteen 265 linjoja ajetaan 31/39 paikkaisilla on liian pieniä. Nykyiset 43 paikkaiset on aivan täynnä. Olisi pitänyt tullä vähintään 49 paikkaista kun ei edes linjojen 37 ja 42 vuoroväliä tiihennetty 10min. Kukaan ei halua maksaa 60e/kk että saa seistä bussissa 30-50min! Jokaisesta 14, 37, 41 ja 42 linjasta jolla tulee näkymään täyttä että on seisojia tulen antamaan palautetta niin kauan että linjoille alkaa tulemaan oikean kokoista kalustoa!!

Ihmetellä täytyy HSL:n sähköbussi buumia. Tiesittekö siellä HSL:ssä, että yhden bussin akuilla ajelet vähäpäästöisellä dieselillä noin 400 000 kilometriä. HSL on siis lisäämässä "hiilijalanjälkiä"

Siellä taas Esson baarin kaikkien alojen ammattilainen herännyt valittamaan asiasta, josta ei tiedä yhtään mitään.

Kantakaupungissa sähködösät ovat erittäin tervetulleita. Vähemmän päästöjä ja samalla vähemmän melua. Toivottavasti 100% HSL:n busseista kulkevat sähköllä muutaman vuoden sisällä.

Milläs meinasit päästä perille kun tämä sähkölaatikko hyytyy kesken ajon? Tai jää lataukseen jumiin.
Nämä on yhtiä leluja vaan joissa on muvirakenne ympärillä ja puulattia iskettynä että kolarissa ei hengissä selviä.

ois kiva tietää missä HSL bussissa enään nykypäivänä puulattiat (puuta matkivat teippaukset lattiassa eri) Itse keravalla ja espoossa sähköbusseilla matkustaneena voin sanoa kokeeneeni varsin mukavaa kyytiä eikä vuorokaan ole ikinä peruuntunut (toki korvattu eisähköbussein, mutta sitä vartenhan liikennöitsijöiltä löytyy varakalusto)

Miksi hankitaan tuollaisia "mummo"busseja joissa 31 paikkaa? Ei todellakaan sovellu tänne meille jossa matkustaja määrät ovat jotain muuta kuin pienet. Jo nyt nähty kun PL:llä on muutamia pieni volvo hybrid jossa ruuhka aikaan tarvitaan sisääntyöntäjät.

ehkä paikkojen vähäisyydellä on tekemistä akkujen sijoituksen kanssa ja toivottavasti tulevissa nivelbusseissa on tarpeeksi istumapaikkohja kaikille. Mitä kaupunkilinjoihin (kuten vaikka nykyiseen 17 tulee) ei istumapaikojen tarve määrällisesti ole yhtä suuri, sillä kävijätkin vaihtuvat suhteellisen usein ja linjan reittikään ei ole niin pitkä, ettei sitä voisi tarpeen tullen seistä

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.