Asiakasreferenssejä

Keva on juurruttanut HSL:n tuella kestävän liikkumisen osaksi kevalaisten arkea

HSL ja työeläkevakuuttaja Keva ryhtyivät kaksi vuotta sitten yhdessä edistämään Kevan työntekijöiden viisasta liikkumista. Kevalaiset ovat lisänneet joukkoliikenteen ja pyöräilyn käyttöään. Samalla ovat muun muassa vähentyneet heidän työmatkoistaan syntyvät kasvihuonekaasupäästöt.

Keva kysyi maaliskuussa 2019 henkilöstöltään työmatkaliikkumisesta ja vastaukset kertovat, että kestävät kulkutavat ovat saaneet talossa vahvan jalansijan. Vuoden 2017 kyselyssä 70 prosenttia vastaajista määritteli itsensä joukkoliikenteen konkariksi, mutta viimeisimmässä kyselyssä heitä oli 76 prosenttia. Vuonna 2017 kevalaisten työmatkoista syntyi noin 12 kg kasvihuonepäästöjä viikossa henkeä kohden. Tuorein laskelma kertoo päästölukeman pudonneen kuuteen kiloon viikossa.

”Lähes 90 prosenttia vastaajista ajatteli, että työpaikallamme on viisaaseen liikkumiseen kannustava ilmapiiri, kun vuonna 2017 samaa mieltä oli vajaa 65 prosenttia”, Kevan henkilöstöpäällikkö Sonja Helin kertoo. ”Entistä useampi oli myös sitä mieltä, että työpaikkamme käytännöt edistävät viisasta liikkumista”

Pyöräpaikkoja, työsuhdematkalippuja ja Kilometrikisa  

HSL:n ja Kevan viisaan liikkumisen yhteistyö käynnistyi vuonna 2016.  Kevassa on kokeiltu sähköpyöriä ja siellä tehdään entistä enemmän etätöitä. Keva-taloon on remontin yhteydessä lisätty pyöräpaikkoja sekä tiloja, joissa työmatkapyöräilijät voivat vaihtaa vaatteita.

Työntekijät ovat kiertäneet talossa muutosagentteina viemässä joukkoliikenteen ja pyöräilyn sanaa. Keva tukee työntekijöittensä työsuhdematkalippua ja viimeisimpiä uudistuksia oli se, että toimitalon autohallin parkkipaikat muutettiin maksullisiksi.

”Keva oli viime vuonna ensimmäisen kerran mukana polkupyöräilyn Kilometrikisassa, jossa työpaikat kisaavat leikkimielisesti keskenään ja tänä vuonna otamme taas osaa joukkueella nimeltä PolKeva2019”, Kilometrikisan vetäjänä Kevassa toimiva Sirpa Sakslin mainitsee.  

”On ollut mukava huomata, että viisaan liikkumisen ympärille on syntynyt talossa tsemppiä ja yhteishenkeä esimerkiksi kilometrikisassa. Työssä opittu on ulottunut myös muuhun elämään. Vapaa-ajan pyöräilyn suosio on kasvanut kevalaisten joukossa ja entistä useampi pyöräilee töihin myös talvisin. Samalla, kun kuljemme kestävästi, pidämme myös huolta kunnostamme”, toteaa Päivi Palomäki, yksi Kevan liikkumisagenteista.

”Kevan avainhenkilöt ovat tehneet aktiivisesti töitä muutoksen eteen ja onnistuneet loistavasti. Jo valmiiksi fiksusti liikkuva työpaikka paransi tuloksiaan lyhyessä ajassa”, HSL:n asiakasvastaava Anna Ruskovaara kiittelee.  

”Viisaan liikkumisen hanke ei ole mikään kaksivuotinen tempaus, joka sitten pistetään hyllylle, vaan työ jatkuu. Kyselyn tulokset kertovat siitä, että viisaan liikkumisen tavat ja henki ovat juurtuneet Kevaan, mutta myös hyvä puu tarvitsee hoitoa”, Sonja Helin toteaa.  

 

 

Katso video yhteistyön tuloksista

 

 

Nokia lisäsi työntekijöiden arkiaktiivisuutta ja innosti työmatkalaisia ympäristöystävällisiin kulkutapoihin

Nokia osallistui HSL:n viisaan liikkumisen hankkeeseen keväällä 2017. Työnantajan tavoitteena oli lisätä työntekijöiden arkiaktiivisuutta, innostaa työmatkalaisia ympäristöystävällisiin kulkutapoihin ja vähentää yksityisautoilua. HSL myönsi Nokialle hankkeen päätteeksi Työpaikka, joka liikuttaa -sertifikaatin tunnustuksena sitoutumisesta viisaan liikkumisen edistämiseen.

”Yhteistyö HSL:n kanssa rullasi mukavasti”, iloitsee Nokian henkilöstöasiantuntija Pia Talonpoika.

Nokiassa viisi työntekijää pyöräili kahden viikon ajan ja lisäksi kymmenen teki työmatkansa joukkoliikenteellä. Nokialaiset olivat kaikki rutinoituneita autoilijoita, mutta kokeilua koordinoinut henkilöstöasiantuntija Pia Talonpoika kertoo, että työntekijöitä ei ollut vaikea saada mukaan.  ”Varsinkin sähkö- ja taittopyörien kokeilijoiksi oli tulijoita enemmän kuin mukaan mahtui. Kokeilijat ottivat hankkeen tosissaan. He muun muassa laskivat insinöörimäisellä täsmällisyydellä matka-aikoja ja kirjoittivat ansiokkaita blogitekstejä eri kulkutapojen eduista ja haitoista.”

”Useampikin kokeilija huomasi, että itsestään selvänä pidetyn autoilun sijasta työmatkailuun on tarjolla myös muita varteenotettavia vaihtoehtoja", Talonpoika kertoo. ”Jopa uskollisimpien auton käyttäjien kynnys pyöräilyyn ja joukkoliikenteen käyttöön madaltui.”

Ennen kokeilun alkamista Nokialla selvitettiin henkilöstön kulkutapaa ja näkemyksiä työmatkaliikkumiseen HSL:n Työmatkalaskurilla ja ideoitiin uusia ratkaisuja työpajassa. Nokialaiset pääsivät testaamaan uutta kimppakyytisovellusta samanaikaisesti käynnissä olleen toisen liikkumishankkeen myötä. Parannuksia on tulossa myös pukeutumis- ja pyöränsäilytystiloihin. Lisäksi keskustelua syntyi ns. liikkumisbudjetista, jossa kaikille työntekijöille tarjottaisiin yhtä suuri taloudellinen kannustin itse valittavaan kulkutapaan.

Hankkeen kokeilujen organisoinnista vastasi Valpastin Oy ja kokeilupyörien vuokrauksesta Suomen Työsuhdepyörä Oy. Hanke sai rahoitusta Työpaikkojen liikkumisen ohjauksen rahoitushausta ja rahoittajina toimivat Sitra ja Trafi.

Kokeilublogi http://hslkokeilu.blogspot.fi/

SOK osallistui Viisaan liikkumisen hankkeeseen

”Viisaan liikkumisen hankkeen myötä pystyimme toteuttamaan henkilöstön toiveita aktiivisemman työmatkaliikkumisen tukemiseksi. Muutokset on otettu ilolla vastaan ja työhyvinvointi on lisääntynyt", iloitsee SOK:n henkilöstön kehittämispäällikkö Heidi Partanen.

SOK oli mukana HSL:n viisaan liikkumisen kokeiluhankkeessa 2016. Hankkeen tavoitteena oli luoda toimintamalli, jolla työpaikkojen muutoshaluiset autoilijat saadaan kokeilemaan ja omaksumaan vaihtoehtoisia kulkutapoja. HSL tarjosi kokeilijoille maksuttomat matkakortit ja työnantajat kannustivat kokeiluun parantamalla pyöräilyolosuhteita muun muassa maksamalla taittopyörän vuokran tai pyörähuollon työntekijän omalle pyörälle. Uutta tapaa tulla töihin testanneista 19 kokeilijasta neljä muutti kulkutapaansa selvästi, kymmenen jonkin verran ja viisi muutti asenteitaan, jolloin kynnys uusiin kulkutapoihin madaltui.

"Kävely kesäkelissä bussipysäkille ja -pysäkiltä on mukavaa liikuntaa” kertoo Vesa Honkonen, joka kokeili joukkoliikennettä työmatkallaan Vantaalta Vallilaan.

Ennen kokeilun alkamista SOK:lla selvitettiin henkilöstön kulkutapaa ja näkemyksiä työmatkaliikkumiseen HSL:n Työmatkalaskurilla ja ideoitiin uusia ratkaisuja työpajassa. SOK:ssa ideat laitettiin käytäntöön pikavauhtia ja työmatkaliikkujat saivat käyttöönsä lisää suihku-, puku- ja vaatesäilytystiloja sekä pyörille runkolukittavia pyörätelineitä sisäänkäynnin läheisyyteen. Työasioille on mahdollista lähteä yhteiskäyttöautolla, jolloin oman auton voi jättää kotiin, vaikka päivällä olisikin autolle tarvetta. Joukkoliikenteen käyttöä tuetaan ensi vuodesta alkaen työsuhdematkalippuedulla.