Kehärata 2015

Kehärata on avattu

Kehärata avautui matkustajaliikenteelle 1.7.2015. Rata yhdistää toisiinsa Vantaankosken radan ja Pääradan ja on siten luonut uuden junaliikenteen poikittaisyhteyden Vantaalle. Radan myötä on avautunut myös yhteys Helsingin keskustan, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja muun Suomen välille. Kyseessä on yksi Helsingin seudun historian merkittävimmistä joukkoliikennehankkeista.

Kehäradalla liikennöivät I- ja P-junat, jotka pysähtyvät kaikilla asemilla reittinsä varrella. I-junat kiertävät lenkin vastapäivään (Helsinki–Tikkurila–Lentoasema–Myyrmäki–Helsinki) ja P-junat myötäpäivään (Helsinki–Myyrmäki–Lentoasema–Tikkurila–Helsinki). Junat kulkevat arkisin ja lauantaisin päiväsaikaan kymmenen minuutin välein. Matka lentoasemalta Helsingin päärautatieasemalle vie Tikkurilan kautta 27 minuuttia ja Myyrmäen kautta 32 minuuttia. Kaikki junat ovat moderneja, matalalattiaisia junia, joihin on helppo nousta matkalaukkujen, lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa.

 kartta Kehäradan asemista

Kehäradan aikataulut

I = Helsinki – Tikkurila – Lentoasema – Myyrmäki – Helsinkihttp://aikataulut.reittiopas.fi/linjat/fi/jI.html

P= Helsinki - Myyrmäki - Lentoasema – Tikkurila – Helsinkihttp://aikataulut.reittiopas.fi/linjat/fi/jP.html

Matkan kesto Helsingistä

I-juna: Pasila 4 min, Käpylä 7 min, Oulunkylä 9 min, Pukinmäki 11 min, Malmi 13 min, Tapanila 15 min, Puistola 17 min, Tikkurila 20 min, Hiekkaharju 21 min, Leinelä 24 min, Lentoasema 27 min, Aviapolis 30 min, Kivistö 35 min, Vehkala 37 min, Vantaankoski 38 min, Martinlaakso 40 min, Louhela 41 min, Myyrmäki 43 min, Malminkartano 45 min, Kannelmäki 47 min, Pohjois-Haaga 48 min, Huopalahti 50 min, Ilmala 53 min, Pasila 55 min, Helsinki 60 min.

P-juna: Pasila 5 min, Ilmala 6 min, Huopalahti 9 min, Pohjois-Haaga 11 min, Kannelmäki 13 min, Malminkartano 15 min, Myyrmäki 16 min, Louhela 18 min, Martinlaakso 19 min, Vantaankoski 21 min, Vehkala 23 min, Kivistö 25 min, Aviapolis 30 min, Lentoasema 32 min, Leinelä 35 min, Hiekkaharju 38 min, Tikkurila 40 min, Puistola 42 min, Tapanila 44 min, Malmi 46 min, Pukinmäki 48 min, Oulunkylä 50 min, Käpylä 52 min, Pasila 55 min, Helsinki 60 min.

Liikennöintiajat

10 minuutin välein
maanantai-perjantai klo 6-19, lauantaisin klo 9-19

15 minuutin välein
maanantai-perjantai klo 19-22, lauantaisin klo 7-9 ja 19-22, sunnuntaisin klo 10-22

30 minuutin välein
maanantai-perjantai klo 4-6 ja 22-24, lauantaisin klo 5-7 ja 22-24, sunnuntaisin klo 5-10 ja klo 22-24

 

Kommentit

Miksi lentokentälle ei pääse P- ja I-junilla yhtä varhain aamulla? Jos asuu Hki-Myyrmäki-Lentoasema -reitin varrella, ei ehdi klo 6 lentoihin vaikka olisi pelkillä käsimatkatavaroilla liikkeellä. Myös lauantaisin ja sunnuntaisin pitäisi olla varhaiset junavuorot, ettei tarvitse kilpailla takseista ravintoloista kotiinsa palaavan nuorison kanssa.

Miksi kaikki bussit muutamaa hassua poikkeusta lukuunottamatta jäävät nykyään Aviapolikseen? Eikö yhteyttä kehäradalla voi toteuttaa lentoaseman kohdalla, jolloin bonuksena pääsee bussillakin kätevästi perille saakka. Aviapoliksessa ei ole mitään palveluita ja mikä järki on kulkea yksi pysäkinväli kehäjunalla ja kävellä siinä samassa yhtä pitkästi, kuin jos kävelisit Aviapoliksesta saakka lentoasemalle. Itäkeskuksestakin pääsee vain Aviapolikseen. Kysymys kuuluu, että onko se oikeastaan tarpeellinen ollenkaan? Korkeintaan asioimiseen Tammistossa järkevä. Ehdotan, että lentoasemalle pääsisi myös bussilla kätevästi eikä jättämällä matkustaja pellon reunalle.

Kehärata on ehkä helpottanut muun Suomen yhteyksiä lentokentälle, mutta itäisestä kantakaupungista yhteydet ovat nyt käsittämättömän kehnot. Kurvista Helsinki-Vantaalle pitäisi voida päästä puolessa tunnissa...

Samaa mieltä! Ks. kommenttini yllä.

Käsittämätöntä, että ainoa toimiva yhteys lentokentälle, joka on bussi 615, on nyt muutettu kaoottiseksi linjaksi. Bussi on usein, varsinkin tiettyihin kellonaikoihin, tupaten täynnä, ihmiset mahtuvat juuri ja juuri kyytiin, bussi myöhästelee ja työmatkani on pidentynyt huomattavasti, vaikka asun edelleen samassa paikassa. En voi ymmärtää, miksi lentokenttäbussi poistettiin käytöstä, varsinkin kun kehäradan lentoaseman sisäänkäynnin avaaminen lykkääntyy jatkuvasti. Ihmiset tarvitsevat toimivan yhteyden lentoasemalle, joka menee suoraan keskustasta terminaaleihin, ilman mitään epämääräisiä bussikuljetuksia juna-asemalta lentoasemalle. Monille ihmisille 615 on tulevaisuudessakin parempi vaihtoehto kuin juna, koska kaikki eivät asu juna-asemien varrella. HSL on varmasti huomannut epäonnistumisensa moneen otteeseen, tässä vaiheessa kannattaisi myöntää virheensä suoraselkäisesti ja palauttaa toimiva lentokenttäbussi, joka ei turhaan pysähtele.

Terveisin erittäin turhautunut työmatkalainen

Samaa mieltä. Matka Sörnäisten ja lentokentän välillä on ajallisesti pidentynyt huomattavasti bussilla 615. Raitiovaunu tai bussi + vaihto junaan on vielä hitaampi ja matkatavaroiden kanssa hankala.

Nauratti, kun luin I -ja P-junien minuutin aikataulumuutoksista joulukuun puolessa välissä. Ei naurata enää, vaan olen tyytyväinen siihen, että nyt junat kulkevat suht ajoissa entiseen verrattuna,niin aikaisin aamulla kuin iltapäivälläkin.
Hyvin mahtuu kyytiin kun on kaksi yksikköä entisen yhden sijaan käytössä. Tämä tietenkin myös nopeuttaa junien liikkumista

Voisivatko hyvät päättäjät liikkua I -junalla, joka on Malminkartanossa 06:34 (tosin aina myöhässä). Juna on täynnä jo asemalle tullessa ja Myyrmäestä tulleistakin osa seisoo. Sen jälkeen Malminkartanosta, Kannelmäestä ja Pohjois-Haagasta etc. tulevat seisovat kaikki. Kulkeminen ulos ja sisään on hidasta, lisäksi junassa on todella huono ilma. Junissa ei edes ole mitään mistä ottaa kiinni, kun joutuu seisomaan käytävällä.

615 alkaa olla katastrofaalisessa tilanteessa, nyt iltapäivällä lähes puoli tuntia myöhässä kentällä, ihmiset sekoilevat käytävillä kun bussit ovat ylitäynnä, samoin laukut, kun on tehty hallinnollinen päätös, että 615 ei ole enää lentokenttäbussi. Eikö HSL voi niellä ylpeytensä ja tunnustaa, että hallintoalamaiset haluavat lentokentälle eikä melkein lentokentälle sujuvasti eikä melkein sujuvasti (tai kommenteista päätellen ei sitäkään)? Erityisesti ulkomaalaisten on täysin mahdotonta ymmärtää, että terminaalin edessä pitää mennä johonkin tunnuksettomaan dösään ja ajaa sillä jonnekin pimeyteen, josta saattaa lähteä junia - kun vaihtoehtona on bussi jossa lukee että päärautatieasemalle Helsinkiin? Tai että suoran bussiyhteyden Helsingin keskustasta on tarkoituskin olla harvakulkuinen, hidas ja epävarma? Ja tämä kaikki mainitsemattakaan niitä massoja, joille 615 on vain ainoa järkevä suora joukkokuljetusvaihtoehto kun oikeaa lentokenttäjunaa ei ole? Uskon, että 615:n kaaottinen tilanne alkaa olla sietämättömän stressaavaa jo kuljettajillekin ja näin työsuojelukysymyskin.

Alkaa olla enemmän sääntö kuin kuin poikkeus että I -juna on myöhässä Malminkartanon kohdalla 06 - 07 välisenä aikana. Tällä viikolla juna ei ole ollut kertaakan ajoissa. Syitä lienee liian täysi juna johon siiryminen ja josta poistuminen vie aikaa. Sitten kuljettaja hiipii asemalta ja asemalle, varmaan ihan syystä ettei käytävillä seisovat ihmiset kaatuile ja loukkaa itseään. Eikö jo uskottaisi, että ko. aikavälille tarvitaan enemmän junia ja pidempinä. On huvittavaa katsoa kun P -juna menee liki tyhjänä 2 modulisena lentoasemaa kohti.

Tänään lauantaina reittioppaan mukaan julkista liikennettä Vallilasta (pääväylää pitkin pääkaupungista) lentokentälle kulkee tunnin (?!) välein: klo 14.35 ja 15.35. Pysäkin aikataulun mukaan kulkisi linja-auto jopa oikein vielä klo 15.05... Mikä mahtaa olla oikein? Ja ei voi kuin todella ihmetellä, kuinka ammattitaidonta on lentokenttäbussin aikataulujen ja reittien suunnittelu! Kuinka hankalaa se voi olla ymmärtää, että kehärata ei poistanut työmatkailijoiden sekä matkustajien tarvetta toimivalle ja suoralle lentokenttäbussille?

P-junassa aamuruuhkassa niin kova ryysis, ettei kaikki mahdu junaan. Miksi ei ole pidempiä junia käytössä?

Toivoisin Lentoaseman ja Itäkeskuksen välisen bussilinjan palauttamista, kehärata ei parantanut kulkuyhteyksiä. Vaihtaahan voi toki Malmilla, mutta kovin esteetön ei tämä vaihtoehto ole kun liikkuu matkatavaroiden ja lasten kanssa. Metro-bussi-juna ei edes mukavuudessaan ole sama kuin metro-bussi lentoasemalle, matkaaika pitenee, tai metro-juna vaihtoehto, tosiaanko halutaan kaikki itä-helsinkiläiset tälle reitille samaan junaan?
Huono ratkaisu on bussiliikenteen karsiminen näin rajusti, ja vieläpä ennen kuin lentokentän asema edes saadaan avattua.

Eikö kukaan liikennesuunnittelija liiku junilla 06 - 07 välillä? Viime viikolla kuljin Malminkartanosta 06:34 junalla, joka täyttyi viimeistään ko. asemalla. Kannelmäestä ja Pohjois-Haagasta tulleet seisoivat. Tänä aamuna päätin kokeilla 06:14 junaa - sillä seuraamuksella, että juna tuli asemalle ja niin täynnä, että osa suurin osa jäi seisomaan. Voitte vain arvat mitä tapahtui Kannelmäessä ja Pohjois-Haagassa. Eikö se mene järkeen, että jos Vantaan ja osin Espoonkin suorat bussi-vuorot Helsinkiin on käännetty syöttöliikenteeksi Kehäradalle, väkeä on huomattavasti enemmäin kuin aiemmin. Silti juna on lyhyt ja ajaa 3 kertaa 06 - 07 välillä, vaikka muuta tuolla yläpuolella mainostetaan.

Miksi kuuden jälkeen lähtevät kehäradan junat eivät voisi olla pitkiä? Joka aamu ovat täynnä ja heti kun yksi juna välistä on peruttu niin aina vaan ahtaammaksi käy. Liikkeellä on paljon ihmisiä isojen matkalaukkujen kanssa, kaikkien työmatkalaisten lisäksi.

Niinpä, ylhäällä lukee selkeästi että junat kulkee 06 - 19 välillä 10 minuutin välein. Mutta I -juna kulkee 20 minuutin välein klo 06 - 07. ja klo 06 - 07 välillä ajetaan yhdellä modulilla, jolloin se täysi jo tullessaan Malminkartanoon. Eikä siinä kaikki Malminkartanossa on edelleen opasteessa Vantataankoskelle. Joten oiskohan jo vihdoin aika korjatä kämmit.

I-juna näyttää kulkevan myös talviaikataulun mukaan 20 minuutin välein ennen aamu kuutta. Mistähän syystä? Taatusti vaikeuttaa/hidastaa työmatkalaisten kulkemista entisen M-junan reitillä Helsinkiin, koska junat jo nyt myöhästelevät jatkuvasti ja suota bussilinja 516 lopetetaan
Nyt lomalla, varsinkin I-junaa useita kertoja käyttäneenä, olen todennut, että juna on lähes poikkeuksetta myöhässä. Liian pitkä reitti hidastaa loppupään kulkijoiden matkaa.
Ehkä kannattaisi ajeluttaa junia ainostaan kahta reittiä Helsingistä lentoaseman pysälille ja kääntää ne siellä. Ei tulisi liian pitkä ja myöhästymiselle altis kierros!
Kehärata on osoittautunut epäluotettavaksi jo näin alkumetreillä.

Missä ja milloin noi junat oikein myöhästelee kun Myyrmäessä asuvana ja päivittäin junaa käyttävänä en ole huomannut lainkaan myöhästymisiä, mutta joidenkin mielestä kaikki junat tuntuu olevan reilusti myöhässä..

Aikataulut ovat todellakin oudot ja puutteelliset aikaisin aamulla ja myöhään illalla: P juna ei lähde vasta kuin 5:n paikkeilla aamulla, kun I juna on jo tehnyt useita lähtöjä. Myöhään illalla lentokentältä länsi suuntaan ei ole lainkaan junia klo 23:07 jälkeen. P junia kulkee useampiakin vielä. Jos työaikani päättyy kentällä klo 24, en pääse Myyrmäkeen lainkaan. Vielä kulkee vanha bussiyhteys, mutta sekin lakkaa toimimasta elokuun jälkeen. Ei vaikuta aivan loppuun asti ajatellulta.

Olen huomannut myös aikaisten ja myöhäisten liikenneyhteyksien huonontumisen Myyrmäen suunnalle ja suunnalta. Tällä alueella asuu varmasti paljon sekä usein matkustavia että lentokentän työntekijöitä, mutta yhteydet ovat heikentyneet huomattavasti aamulla ja illalla, sillä juna ei kulje silloin eikä muita vaihtoehtoja oikein ole.

Iltalennolla tultaessa ei ehdi viimeisiin juniin, ainakaan viikonloppuna tai välttämättä arkenakaan matkatavaroiden kanssa. Aikaiselle aamulennolle ei taas pääse kuin taksilla, sillä ensimmäinen 415N menee vasta niin että on perillä viiden jälkeen. Jos vuoron kanssa on ongelma, ei ole mitään varavaihtoehtoa sillä ensimmäinen juna lähtee arkisin vasta puoli kuudelta. Tämä tuntuu todella hölmöltä, sillä lentokenttä on erittäin lähellä!

Lisäksi yhteys keskustasta Louhelaan on huonontunut merkittävästi, ennen M-juna kulki pe-la ainakin kahteen ellei myöhempäänkin, mutta nyt viimeinen juna lähtee jo 0041. Onneksi keskustasta sentään pääsee vielä bussilla, vaikkei se yhtä mukava tai nopea olekaan kuin juna.

Hienoa kun 516 bussi lopetti kulkemisen, kuninkaantammesta /kaivokselasta - käpylään velodromin/kättärin viereen pääsi hienosti yhdellä bussilla, tästä lähtien kolmella bussilla. Ai että kun kehärata helpottaa elämää.

560 ja vaihto esim. 66A:han tai 611:een. Ei tuossa kolmea bussia ole.

+ oli nimittäin ainut bussi millä pääsi poikittain suunnassa menemään kyseistä väliä ja aina täynnä.
Kyllä sorretaan meitä ketkä ei asu radan vieressä.

Olenko ymmärtänyt oikein, että kaikki lentoaseman bussilinjat lakkaavat kulkemasta lentoasemalle linjaa 615 ja yöbusseja lukuunottamatta? Itse kuljen lentoasemalle Malmin suunnalta bussilla 519 ja jos tämä yhteys loppuu, niin kulkuyhteys huonontuu valtavasti. Kehärata ei minun näkökulmastani paranna, vaan huonontaa yhteyksiä lentoasemalle. Entisen suoran yhteyden sijaan joutuu vaihtamaan monta kertaa bussi-juna-bussi ja kulkuaika kasvaa huomattavasti, kun sitten lentoaseman päässäkin joutuu vaihtamaan bussiin liian kaukana terminaaleista olevien asemien takia.

Hei, reittioppaan mukaan matkalla malminkartanosta pukinmäkeen I-junalla tulee junaa vaihtaa toiseen I-junaan Pasilassa, ja odotusaika on kymmenisen minuuttia. Kiertääkö sama juna siis rautatieaseman kautta, vai onko kyseessä eri juna?

Eri juna, lähijunillahan kestää viitisen minuuttia Pasilasta rautatieasemalle ja lisäksi suunnanvaihtoonkin menee viitisen minuuttia joten ei sama juna millään edes ehtisi takaisin.. Lisäksi normaalisti I:nä Helsinkiin saapunut juna taitaa lähteä takaisin P:nä (tai jonain rantaradan junana).

Olen muutoin tyytyväinen junayhteyteen, mutta en lakkaa ihmettelemästä, että miksi ihmeessä jokaikisen junan on pysähdyttävä Vehkalassa? Kyseisen aseman ympäristössä, näköyhteyden päässä, on vain yksi rakennus (ilmeisesti vanha maatila). Sen sijaan peltoa ja metsää riittää. Oletan, että alueelle rakennetaan jossain vaiheessa asutusta / toimistotiloja, mutta minkä ihmeen takia siellä täytyy nyt pysähtyä? Tuntuu, kuin yhteyksien lentoasemalle ei ole tarkoitus olla mahdollisimman nopeita, vaan päinvastoin.

Toivon todellakin että aikataulujen suunnittelijat liikkuvat junissa ja näkevät miten kehonosti 06-07 välit ajetaan. Vain 3 junaa tunnissa. Entisen M-junan työmatkalaiset kärsivät nyt selkeästi tästä uudistuksesta. Lisäksi juna ajetaan yhdellä modulilla, minkä vuoksi juna on aina täynnä. Eikä siinä kaikki, asemilla on edelleen M -junan aikataulut ja vanha reittikartta. Ei todellakaan mitään parannusta - päinvastoin. Mikähän tilanne on kun lomat loppuu. Joten sieltä vaan nyt jalkautukaa katsomaan millaista on matkustaa aamulla. Konnarikin vain sanoi aamulla että antakaa palautetta - heidän palaute ei auta. Mitä palvelua tämä on???

Täysin samaa mieltä! Lisäksi itsellä vuorotyöläisenä tulee käytettyä myös iltaisin runsaasti P-junaa ja pakko sanoa että ainakin vuorot 21:29 ja 21:44 ovat useimmiten todella täynnä. Olisi myös kiva tietää että miksi ennen lähtenyttä 21:59 vuoroa ei otettu uuteen aikatauluun, sillä nyt jos tuosta 21:44 junasta jää joutuu odottamaan seuraavaa joka lähtee vasta 22:14. Ja tuohon aikaan kuitenkin matkustajia on vielä runsaasti varsinkin juuri itseni kaltaisia jotka ovat päässeet iltavuoroista.

No tänä aamuna I -juna Helsinkiin klo 06:14 Malminkartanon kohdalla oli jo ihan täysi. Lisäksi kyydissä oli polkupyöriä peräkärreineen, lapsiperheitä etc. etc. Kyllä Vantaankosti - Helsinki suunnan työmatkalaisia kyykytetään nyt urakalla.
Pitäisköhän sitä vähän suunnittella ja tutkia ennen kuin noita aikatauluja rustaa. Odotan innolla kun lomakausi loppuuu.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.