HSL parantaa koululaisten vaihtoyhteyksiä Kirkkonummella 25.8.

HSL ryhtyy pikaisiin toimiin, jotta Kirkkonummen koululaisten kulkuyhteydet saadaan toimivaan jouhevammin. Ensimmäiset muutokset tulevat voimaan maanantaiaamusta 25. elokuuta alkaen.
 
”HSL on pahoillaan, että koululaiskuljetuksista on aiheutunut hankaluuksia ja mielipahaa kirkkonummelaisille lapsille ja koululaisten vanhemmille. Koululaisten paljon käyttämien Kirkkonummen sisäisten linjojen tarjonnan lisääminen ja reittien sujuvoittaminen ei ole sujunut kitkatta. Nyt havaittuja epäkohtia ryhdytään korjaamaan vaiheittain kiireellisyysjärjestyksessä. Nyt tehtävien pikaparannusten jälkeen seuraavat muutokset ovat odotettavissa lokakuussa. Vuodenvaihteessa on mahdollista tehdä suurempia korjausliikkeitä asioihin, jotka edellyttävät sopimusmuutoksia”, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä kertoo.
 
Muutoksia 25.8. alkaen Kirkkonummella:
Vaihdoton yhteys Porkkalasta Kirkkonummen asemalle
Linjalle 902 perustetaan K-reittiversio (ks. kuva liitteestä), joka kulkee Tolsantien ja Vanhan Rantatien kautta Kirkkonummen asemalle. K-vuoroina ajetaan aamuisin Porkkalasta klo 6.50, 7.50 ja 8.50 lähtevät vuorot ja iltapäivisin Pikkalasta (Kirkkonummelta) klo 12.20 (12.40), 13.20 (13.40), 14.20 (14.40) ja 15.20 (15.40) lähtevät vuorot.

Linjan 902 aikataulu 25.8. alkaen

 
Winellskan oppilaat & Hirsala
Linjan 901 vuoro klo 13.32 lähtee uuden aikataulun mukaan viisi minuuttia myöhemmin Luomasta eli klo 13.37, jotta Winellskan koulun oppilaiden vaihto Masalassa toteutuisi luotettavammin.

Linjan 901 aikataulu 25.8. alkaen  901.pdf
 
Vuorenmäen koulun pysäkki
Vuorenmäen koulun edessä Veikkolassa otetaan käyttöön uusi bussipysäkki. Pysäkillä pysähtyvät linjat 908 ja 909 Kirkkonummen suuntaan ajettaessa.
 
Korjauksia linjan 907 arvioituihin ohitusaikoihin
Linjan ohitusaikataulut korjataan Reittioppaaseen

Kommentit

HSL otti hoitaakseen Kirkkonummen koulukuljetukset. 100 % linjan 901 Hirsala-Masala käyttävien lapsista vastasi kyselyssä että ongelmia. Mitään tämän eteen ei HSL tehnyt -päinvastoin -huononsi ! Lapset myöhästyvät joka aamu 20 min koulusta, ja kohtuutonta että istuvat 1 h 15 min bussissa per suunta vaikka autolla tästä koululle menisi vain 15 min. Linja on laitettu kiertämään Gesterbyn koulun kautta -Ruotsinkieliset saavat oikeutta mutta koko alueen Suomen kieliset myöhästyvät joka ainoa aamu koulusta. HSL:lle on tästä suoraankin laitettu palautetta aivan viime aikoina... Mitään ei ole tapahtunut !

Täällä myös yksi kettuuntunut...miksi ravalsin bussien linjat piti muuttaa?? Nyt kun ravalsiin yrittää päästä, reitit menee miten sattuu ja mihin sattuu... kävellen sitä joutuu mennä kun lähimmästä pysäkistä (entinen kiskan pysäkki) kotiin on vielä 1,5 km lustbackantietä eteenpäin...

Tämä oli itseasiassa mun kommentti jonka jätin sisäänkirjautumatta palveluun anonyymisti - nyt hiukan täydennettynä:

Arki-iltoihin pitäisi lisätä takaisin Masalan kautta kulkevalle päälinjalle seuraavat vuorot Kampista Kirkkonummelle:

- Klo 19:15 lähtevä vuoro (vastaisi entistä 19:18 vuoroa)
- Klo 20:15 lähtevä vuoro (vastaisi entistä 20:18 vuoroa)
- Klo 21:15 lähtevä vuoro (vastaisi entistä 21:18 vuoroa)

Tällä hetkellä tilanne on paljon surkeampi alkuillasta kuin aikaisemmin. Puolet Helsingistä Kirkkonummelle asti kulkevista vuoroista poistettiin kokonaan.

Kampista lähtee bussi 18:45, sen jälkeen vasta 19:45, sitten 20:45, 21:45 jne - vuorovälin ollessa kokonaisen tunnin. Ainoa hyvä asia on ,että liikennöintiä on myöhemmin illalla / yöllä myös arkisin entiseen verrattuna.

Näissä keskusteluketjuissa on lisää yleistä kommentointia Kirkkonummen bussiliikenteestä 11.8. jälkeen - ekan keskusteluketjun viesteihin HSL ei ole juurikaan kommentoinut.

Kirkkonummen uudet bussilinjat aloittavat 11.8.
https://www.hsl.fi/uutiset/2014/kirkkonummen-uudet-bussilinjat-aloittavat-118-5249

HSL parantaa koululaisten vaihtoyhteyksiä Kirkkonummella 25.8.
https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2014/hsl-parantaa-koululaisten-vaihtoyhteyksia-kirkkonummella-258-5301

Seuraava muutosajankohta 13.10. Korjaamme silloin etenkin koululaisten yhteyksiä koulutoimen ja liikennöitsijän kanssa sovituin tavoin. Kaikkia muutoksia ei pystytä toteuttamaan vielä 13.10. Tiedotamme muutoksista verkkosivuillamme loppuviikosta.

Överbyntietä länteen, linja 171A ym: toivotaan klo 13:05 ja 15:05 lähdöt, jotta koululaiset eivät joudu turhan kauaa odottamaan. Koulu lopppuu jo 12.50 ja vastaavasti 14.50, joten ehtisivät vaikka alkusyksystä olleisiin 14:55 vuoroonkin.

Tuo klo 13 on ongelmallinen, monilla pikkukoululaisilla loppuu useina päivinä koulu juuri yhdeltä, ja bussi lähtee vasta pitkän odottelun jälkeen.

Missä viipyy parannukset työmatka aikatauluihin. Suora yhteys helsinkiin on saatava takaisin. Koululaisten aikataulut on ilmeisesti saatu kuntoon kun kukaan ei enään valita. Eläkeläiset ja työttömät voivat olla tyytyväisiä. Nyt pääsee hyvin Prismaan ja Alkoon.

Ravalsissa ei kaikilla pysäkeillä ole numeroa eikä katosta.Kiva kun sataa, ihan aukea paikka

PYYDÄN että laitatte takaisin vuoron, joka lähtisi Kirkkonummen matkakeskuksesta klo 6.Nyt pitää herätä kukonlaulunaikaan ja on väsynyt koko päivän.Hoitoalan työ muutenkin raskasta.Ihan tyhmää kulkea Sarfikin kautta aamulla kun kukaan ei tule kyytiin.Me Kirkkonummelaiset haluamme kalliille matkalipulle vastinetta.

HSL:n nulikkaporukka on asiantuntematonta, "kaikkitietävää" ja ylimielistä. Se huomataan nyt niin Sipoossa kuin Kirkkonummellakin. Se huomattiin myös jo 2 vuotta sitten kun muutettiin hyvin toimineiden Helsingin keskustan läpi kulkeneiden linjojen 18 ja 55/55A reitit. Kuvaavasti silloin Arttu Kuukankorpi julisti että reittimuutokset pysyvät kaikista myrskyisistä vastalauseista huolimatta. Puistattaa ajatellakin kun johtoon astuu hra Lehmuskoski, jonka ajattelumaailma on täysin Serbian Persiasta. Toisaalta hän on samaa maata kätyreidensä kanssa että "sävy sävyyn" vaan! Paras siirtyä yksityisautoiluun, se lieneekin HSL:n perimmäinen tarkoitus.

Ville Lehmuskoski on ehdolla Helsingin bussiliikenteen (siis liikennöitsijän), ei HSL:n (suunnittelu- ja tilaajaorganisaatio) toimitusjohtajaksi.

Näin on. Muistin väärin. Olennaista kuitenkin on, että HSL:ään Lehmuskoski ei ole palaamassa, ainakaan tällä kertaa.

Onko HSL:n ainoa kirkkonummelainen hallituksen ajanut ainoastaan veikkolalaisten etuja? On hyvä, että Veikkolan yhteydet toimivat. Kirkkonummen keskustassa asuu enemmän ihmisiä ja myös heidän asiansa on saatava HSL:ssä läpi.

NOPEASTI pitää päästä Helsinkiin matkakeskuksesta.Ihan kauheaa toimintaa kun ajellaan Sarfikissa niitä töyssyjä vaikka sen vihreän aidan toisella puolen on motari, joka varmaan maksoi maltaita.

Jos katkeruutta yhtään helpottaa, niin tiedoksesi, että Veikkola-Kamppi-linja 280 ei ole vielä HSL:n alainen eli veikkolalaiset saavat varmasti tuta omat muutoksensa kunhan linja 280 siirtyy HSL:n alle parin vuoden kuluttua.

Myös Veikkolan olemassaolevia HSL-linjoja muutettiin, osaa parempaan ja osaa huonompaan suuntaan.

Miten voi olla, että Veikkolasta pääse 35 minuutissa Kamppiin, mutta Kirkkonummen keskustasta ei pääse?

Kirkkonummelta TÄYTYY päästä nopeasti Helsinkiin tai muutettaan pois.

Myös Masalasta, kirjaston kohdalta, on ennen muutosta päässyt Ruoholahteen Sitran pysäkin kohdalle tai Lapinrinteen pysäkin kohdalle, usein alle 20 minuutissa. Siis koko matka. Oman pikantin lisänsä matka-aikaan toi suhteellisen kauan kestävä sompailu Lähiliikenneterminaalista ulkoilmaan ja alas Kaukoliikenneterminaaliin. Liikennevalot tuolla Eteläisen rautatiekadun osuudella sellaisella asetuksella että bussien kulku olisi mahdollisimman hidasta ja epäsujuvaa.

Olin mukana jättämässä HSL:n paneelissa palautetta 3 vuotta sitten kun kerättiin kommentteja (silloin) tulevista muutoksista Kirkkonummen bussien liikennöintiin. Vastustin jo silloin tätä Kirkkonummen keskustan sightseeing-osuutta. Ja toin esille myös sen että Länsimetron valmistuttua liikennöinti Helsinkiin hidastuu entisestään. Tälle on aivan yksinkertainen syy. Länsimetron valmistuttua Kirkkonummen bussit eivät kulje Helsinkiin asti. Pääte- ja lähtöpysäkki tulee olemaan ekassa vaiheessa Matinkylässä. Kaupan päälle tulee siis vaihto bussista metroon Matinkylässä tai päinvastoin. Metroja tulee kai kulkemaan ruuhka-aikaan n. 10 min Matinkylästä. Olennaisinta tässä on huomata, että metron matka-aika Matinkylästä Kamppiin tulee itse asiassa olemaan 16 minuuttia, ellen ihan väärin muista!!! Tällä hetkellä tosiaan pääsee Masalasta bussilla vaihdotta Helsinkiin melkein samassa ajassa. Jatkossa siis menee aikaa ensin Sarvvikin töyssy-sightseeing osuuteen Matinkylään (15 min?) + Matinkylästä metron osuus Helsinkiin (16 min), eli hyvin helposti yli puoli tuntia, koska vaihtaminen Matinkylässä vie oman aikansa.

Toki aiemmin kirjoittamani pätee myös Veikkola-Helsinki -suunnassa

Veikkolaan pääsee nopeammin, koska reitti on melkolailla suorin mahdollinen, välipysäkkejä on vähemmän ja Turunväylää saa paahtaa koko matkan 100km/h. Siinä jotain syitä

HSL. Ihmiset seisoo bussissa jo Masalassa aamuruuhkassa ja ajetaan moottoritiellä satasta.Kun vahinko sitten käy, niin kuka vastaa.Onko kaukoliikennettä vai mitä.Vastaa HSL ja Kirkkonummen päättäjät??

Upinniemestä lähtee linja-autoja tunnin välein Helsinkiin - viimeinen linja-auto lähtee 1.05. Upinniemessä asuu nykyään vain muutama hassu ihminen. Kaupat, koulut, päiväkodit on lakkautettu.

70 ja 80 -luvuilla, kun Upinniemi oli vielä elävä kylä, viimeinen linja-auto lähti 21.30. Miksi bussilinjoja on nyt lisätty???

Nämä turhat vuorot tulisi lakkauttaa ja suunnata säästyneet rahat työmatkaliikenteeseen. Ei ole oikein, että 30 kilometrin matkaan kuluu työmatkalaisilta tunti.

HSL ei ole ottanut kirkkonummelaisten tarpeita lainkaan huomioon suunnitellessaan uusia linjoja ja aikatauluja. Kirkkonummelaisten verorahat kyllä kelpaavat.

Ehdotan, että HSL lisää suoria nopeita linjoja Kirkkonummen keskustasta Helsinkiin mahdollisimman pian.

Nimimerkille "Työmatkalainen".

Mitä vähemmän kylällä on omia palveluita, sitä enemmän tarvitaan nopeita bussiyhteyksiä kaikkina kellonaikoina.

Käytännössä nuo iltavuorot eivät ole turhia, koska ne palvelevat myös muita matkustajia jotka haluavat päästä Kirkkonummelta Helsinkiin illalla ja poimivat matkustajia mukaan laajalta alueelta koska kulkevat ns nykyistä pääreittiä pitkin jossa bonuksena Sarvvikin sightseeing töyssyineen.

Ennen 11.8.2014 voimaan astunutta muutosta niin viimeinen bussi arkisin (käytännössä su, ma, ti, ke, to illat) Kirkkonummelta Helsinkiin Länsiväylää pitkin lähti Kirkkonummelta jo klo 22:10. Tämä lähtöaika oli aivan liian aikaisin monestakin syystä, en niitä tässä ala luettelemaan sen enempää.

Tärkeintä olisi nyt saada ns "päälinjan" bussit jättämään Sarvvikin sightseeingin välistä ja antaa näiden vuorojen kulkea mahdollisimman nopeasti sen loppupätkän Sundsbergistä / Masalasta Helsinkiin. Näillä vuoroilla on kuitenkin eniten käyttäjiä. Kun taas ne Kirkkonummen-Helsingin väliset Z-vuorot voisi laittaa kulkemaan sen lyhyen Z-pätkän Sarvvikin kautta. Z-linjat kulkevat muutenkin sitten loppupätkän taas motarilla Kirkkonummen puolella Sarvvikin ja Kirkkonummen keskustan välillä (Heikkilä / Tolsa kierroksella mahdollisesti lisättynä.).

Joo on ärsyttävää tämä sightseeing.Olisi ok jos Sarfvikista tulisi matkustajia mutta kun ei... Sanottiin että kun motari tulee niin matka nopeutuu??? Oma auto käyttöön?

Winellskan oppilaat & Hirsala
Linjan 901 vuoro klo 13.32 lähtee uuden aikataulun mukaan viisi minuuttia myöhemmin Luomasta eli klo 13.37, jotta Winellskan koulun oppilaiden vaihto Masalassa toteutuisi luotettavammin.

Eli tuo ylläoleva "korjaus" tarkoittaa Långvikin lasten kannalta sitä että koulumatka pitenee entisestään ja lain 2,5 h sääntö koulumatkan pituudesta ylittyy, mikä tarkoittaa taxikyytien anomista, mikä tarkoittaa huimia lisäkustannuksia kirkkonummen kunnalle. eli se siitä "hyvästä uudistuksesta"...

Milloin linja 908 aikataulu korjataan niin ettei Winellskan koululaisten tarvitse odottaa 45 minuuttia sekä aamulla että iltapäivällä.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.