Muutoksia Söderkullan ja Östersundomin bussilinjoilla 1.1.2015

Etelä-Sipoon suunnalla liikennöivillä bussilinjoilla on liikennöintimuutoksia vuodenvaihteessa. Myös HSL:n matkakortin käyttö muuttuu joillakin linjoilla.

Muutoksia 1.1.2015:

  • Nykyiset U-linjat 840, 845, 850 ja 870 ei enää ole U-linjoja, minkä vuoksi HSL:n matkakortti ei kelpaa niissä maksuvälineenä. Busseissa on jatkossa käytössä Matkahuollon liput.
  • Uusi U-linja 848 (Kamppi-Pasila-Viikki-moottoritie-Söderkulla-Porvoo) aloittaa liikennöinnin. HSL:n matkakortti kelpaa maksuvälineenä linjan busseissa. Bussi kulkee laajahkolla liikennöintiajalla Kampin kaukoliikenneterminaalista Pasilan ja Viikin kautta Porvoonväylälle ja Uudelle Porvoontielle Massbyn liittymästä. Bussi jatkaa Söderkullan läpi Uutta Porvoontietä Porvooseen. Bussilla pääsee Pasilaan ja lähelle Meilahden sairaalaa. Bussilla on arkipäivisin parikymmentä lähtöä suuntaansa, lauantaisin yksitoista, ja sunnuntaisin kuusi. Vuoroväli on tiheimmillään arkisin ruuhka-aikaan 30 minuuttia ja muina aikoina keskimäärin 60 minuuttia.
  • U-linjan 871 liikenne loppuu kokonaan. Linjalla on ajettu ainoastaan kolme lähtöä päivässä Helsingistä Porvoon suuntaan.
  • Linjalla 841 on lisäliikennettä Söderkullasta Itäkeskukseen 1., 3., 4. ja 6. tammikuuta.

Muutoksia 7.1.2015:

Linjan 841 aikataulu muuttuu. Linjan 841 uusi aikataulu

Vuorovälit harvenevat arkisin ruuhka-aikoina 20 minuutista 30 minuuttiin, jotta bussit pysyvät paremmin aikataulussaan. Harvennettua liikennettä täydentää 1.1.2015 liikennöinnin aloittava uusi U-linja 848.

Linjan 848 uusi aikataulu

Linjan 848 kartta

Linjan 987B (Nikkilä – Pornainen) koulupäivinä liikennöitävä lähtöklo 15.10 Nikkilästä (It.Jokipuistosta) ajetaan 7.1.2015 alkaen Laukkosken kautta. Muutos johtuu Mika Waltarin koulun valmistumisesta Pornaisten Jokimäkeen.

 

 

Kommentit

"Vuorovälit harvenevat arkisin ruuhka-aikoina 20 minuutista 30 minuuttiin, jotta bussit pysyvät paremmin aikataulussaan."
Varsinkin loppusyksystä 16.20 vuoro jäi usein ajamatta. Oikeampi ratkaisu olisi ollut lisätä busseja, koska ruuhka-aikoina busseissa oli matkustajia runsaasti. Nyt palvelutaso lähestyy surkeaa, joten on varmempaa lisätä oman auton käyttöä.

841 lähtee 7.1. alkaen arkisin Söderkullasta klo 5-9 tasatunnein ja puolitunnein. 848 lähtee klo 5-9 Söderkullasta 5 minuuttia yli tasatunnin ja 5.35, 6.35, 7.40, 8.40. Miksei aikatauluja ole laadittu niin, että Söderkullasta pääsisi tasaisesti 15 minuutin välein Helsingin suuntaan?

Tarkoitus on nähtävästi, että HSL:n oma 841 kerää useimmat metroon pyrkivät matkustajat pois eksymästä U-linja 848:aan.

Huomasin myös, että Helsingistä päin 848:sta vaihto Söderkullassa edelleen Nikkilän suuntaan usein edellyttäisi, että bussi 991 malttaisi tarvittaessa odottaa pari ylimääräistä minuuttia. Epäonnistuneesta vaihdosta rangaistaan 55 minuutin jäähyin.

Onkohan siihen joku erityinen syy, että 848 ei voi pysähtyä Landbon pysäkillä Porvoonväylän rampilla niin kuin 871 ennen linjan lopettamista teki?

Linjan 871 aikataulun

http://aikataulut.reittiopas.fi/linjat/fi/u871.html

viimeisenä voimassaolopäivänä näkyy 14.6.2015. Mistä on kyse?

Toisaalta pysäkin Landbo vt 7 (5501) Porvoonväylä

http://aikataulut.reittiopas.fi/pysakit/fi/1550101.html

pysäkkiaikataulun viimeinen voimassaolopäivä on tänään. Jääkö pysäkki kokonaan pois HSL-matkustajien käytöstä? Tieto on tärkeä, jottei bussi vie "väkisin" landbolaisia mukanaan Sipooseen asti.

Linjan 871 liikenne loppuu kokonaan 31.12.2014.

Landbon pysäkki Porvoonväylän rampilla ei ole uuden U-linjan 848 pysäkki, joten se ei enää ole minkään HSL-linjan käytössä.

"Jotta 841 pysyisi paremmin aikataulussaan, pidennetään vuoroväli 30 minuuttiin ruuhka-aikana"...hurraa! Tämäkö on sitä kovasti mainostettua julkisen liikenteen parannusta??! Ennen tätä ns. "parannusta" pääsin kulkemaan jopa 15 min välein ruuhka-aikana maalaisbusseilla ja matkanteko oli monin verroin miellyttävämpää ja sujuvampaa.
Päätin äänestää jaloillani, joten kävin tänään hankkimassa takaisin Matkahuollon vuosikortin ja latasin siihen 44 matkaa. HSL:n matkakortin voisinkin sitten heittää roskikseen, tai ehkä lataan siihen rahaa, jotta sillä voisi joskus tarvittaessa ajaa Hesan sisäisillä linjoilla. Sipooseen päin sillä ei todellakaan ole mitään käyttöä, ei ainakaan "parannustenne" jälkeen.

Yhdyn tähän kommenttiin eli Uuden Porvoontien varren asukkaat välillä Itäkeskus-Massby eivät ole hyötyneet uudistuksista lainkaan, päinvastoin. Oman auton hankinta alkaa vaikuttaa entistä todennäköisemmältä, kiitos HSL:n.

Toivottavasti liikennöijät tuovat alkavana vuonna markkinoille vieläkin kilpailukykyisempiä lipputuotteita säännölliseen käyttöön.

Kyllä porvoonbussit kulkevat myös Itäkeskusksen kautta, mutta näillä Porvoon Liikenteen linjoilla, käyvät jatkossa AINOASTAAN Matkahuollon kilometri-takslliset matkaliput (myös ainosataan HSL-alueen sisällä matkustettaessa).

HSL irtisanoi kyseisten linjojen lippu-yhteistyösopimukset, kokouksessaan kesällä 2014.

HSL irtisanoi itse (omalta puoleltaan) Porvoon Liikenteen lippusopimukset viime kesänä 2014, ja siitä oli lyhyt teksti, ainoastaan HSL:n päätöksenteko-sivujen kokouspöytäkirjassa, kesä/heinäkuussa 2014.

Asiakkailla (matkaustajille) ilmoitetaan VASTA nyt - aivan aavistuksen verran ennen purkautumista.

eikö porvoobussit enää kulje itäkeskuksen kautta ???

HSL-lippujen kelpoisuus loppuu Söderkullan U-linjoilla, koska HSL haluaa "pakottaa" sikäläisiä asiakkaitaan käyttämään omaa linjaansa 841:ä ja metroa. Samasta syystä HSL ei myöskään tule myöntämään / puoltamaan uusia liikennelupia nykyisten U-linjojen reilteille, nykyisten lupien päättyessä vuosina 2015 - 2018. Onnea Sipoo....

848:n aikataululinkki vie 841:n aikatauluihin.

Pahoittelut, ja kiitos kommentista. Linkki on nyt korjattu.

Viikkiläiset hyötyvät (joskin Porvoon Liikenteen oma vaihdoton käteistaksa on ollut edullisempi) ja Herttoniemen - Alppilan alueet kärsivät.

Boxista ei hevillä enää pääse matkakortilla idän suunnan metroonkaan tai bussista bussiin Vuosaareen, ellei linjaa 848 saada pysähtymään Landbon liittymässä.

Päättikö linjan 841 ruuhka-ajan vuorovälin harventamisen HSL vai liikennöijä?

HSL ehkä tietää, että linjalla 848 ei ole Helsingin alueella yhteisiä pysäkkejä linjan 841 kanssa, joten lupaus liikenteen "täydentämisestä" jää varsin kyseenalaiseksi matkustettaessa esimerkiksi Itäväylän eri osista Söderkullaan.

Ehkä linja 841 voidaan pian vähäisen suosion takia lakkauttaa kokonaan ja tyytyä Matkahuollon suorien yhteyksien lippuihin.

Hsl päättää vuorovälin harventamisesta,ei liikennöitsijä.

Helsinki-Itäkeskus-Söderkulla-Porvoo vuorojen liikenneluvat päättyvät vuosina 2015-2018, minkä takia linja 848 perustettiin ja moottoritievuoroja Helsingin ja Porvoon välillä lisättiin. 841:n lakkauttaminen vaikuttaa siten epätodennäköiseltä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.