Yömetrokokeilu päättyy vuoden vaihteessa

Marraskuussa 2013 alkanut metron yöliikennekokeilu ei jatku ensi vuonna. Yöliikenteen matkustajamäärät ovat jääneet selvästi vähäisemmiksi kuin vuorokauden muina jaksoina. Siten yöliikenteen kustannukset matkaa kohti ovat moninkertaiset päiväliikenteeseen verrattuna. Yömetro kulkee viimeisen kerran uudenvuodenyönä.

Kokeilun aikana metro on liikennöinyt viikonloppuisin noin klo 1.30 asti. Itä-Helsingin yöbusseilta vähennettiin vuoroja yömetrokokeilun alkaessa. Metroasemilta ei ole yömetron liikennöintiaikoina liityntäbussiyhteyksiä.

Metron yöliikenteessä on ollut keskimäärin 3 200 matkustajaa yötä kohden. Matkustajamäärät ovat selvästi pienempiä kuin muina vuorokauden liikennöintijaksoina. Suuri osa, jopa 40 prosenttia yömetromatkoista on ollut kantakaupungin sisäisiä eli Ruoholahden ja Kalasataman välisellä osuudella tehtyjä matkoja. Yömetro on vähentänyt Itä-Helsingin yöbussien käyttöä: niissä on ollut yötä kohti keskimäärin 1 500 matkustajaa vähemmän kuin aiempina vuosina.

Kahdella tunnilla pidennetty metroliikenne maksaa vuorokaudessa noin 4 400 euroa, kun otetaan huomioon yöbussiliikenteestä saadut säästöt. Yöliikenteessä kustannus matkaa kohti on ollut noin 1,40 euroa, kun koko metroliikenteessä kustannus on noin 0,40 euroa. Yömatkalle kertyy siis hintaa selvästi päivämatkaa enemmän.

Myöhäistunnit ovat houkutelleet liputtomia matkustajia päiväliikennettä enemmän. Liputtomien osuus on ollut yömetrossa yli viisi prosenttia, kun osuus on normaalisti alle kolme prosenttia. Metron yöliikenteessä on myös esiintynyt jonkin verran enemmän järjestyshäiriöitä kuin muina aikoina.

Yöbussivuoroja palaa idän linjoille

Yömetrokokeilun päättyessä Itä-Helsingin yölinjoille lisätään ne lähdöt, jotka poistuivat kokeilun alkaessa. Lähdöt ajetaan vuoden 2015 alusta lähtien perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä:

90N Rautatientorilta 0.20, 0.50 ja 1.20, Kallvikintieltä 0.58
92N Rautatientorilta 23.58, 0.38 ja 1.18
94N Rautatientorilta 0.22 ja 1.02, Kontulankaarelta 0.55
95N Rautatientorilta 0.08, 0.50 ja 1.35, Mellunmäestä 0.08 ja 0.53
96N Rautatientorilta 0.10, 0.40 ja 1.10
97N Rautatientorilta 23.52, 0.32 ja 1.12, Kotikonnuntieltä 0.29 ja 1.09
 

Kommentit

Hopefully no later than the beginning of the west metro traffic will begin a new experiment in charge, which would also be remembered to inform well. In information is worth remembering that a typical night service user is not every day in question. traffic uses such as commuting when the connections explored in advance even if the HSL website seeking.

http://cheapessaywriter.net/ source

Ikävää että kokeilu loppui. Luulin sen olleen jo vakiintunut käytäntö... mutta tiedotus tökki alusta loppuun saakka. Alkamisen aikanaan jostain havaitsin jo etukäteen, mutta tuolloin luulin sitä pikkujoulukauden lisäliikenteeksi, kunnes keväämmällä myönteisenä yllätyksenä huomasin että metrohan yhä kulki öisin. Nyt huomasin loppumisen kun asema oli pimeänä tänä viikonloppuna puolenyön maissa.
Kun metron kaltainen hieno liikenneinfra on rakennettu suurella rahalla, niin ikävää että sen käyttö tyssää vähäiseltä tuntuvaan kustannuseroon busseihin verrattuna. Metro on kuitenkin mukava matkustustapa varsinkin keskustan tuntumassa huonon sään aikana kun se kulkee täsmällisesti eikä tarvitse odotella ulkona bussia jonka tulo riippuu edellisten pysäkkien matkustajajonoista yms. Ja itse miellän sen myös käyttäjälle (ja varmaan henkilökunnallekin?) yöaikaan turvallisemmaksi, kun asemat ja metrojunat ovat hyvin valaistuja ja valvottuja.
Toivottavasti viimeistään länsimetron liikenteen alkamisen myötä alkaisi jokin uusi vastaava kokeilu, josta muistettaisiin myös tiedottaa hyvin. Tiedotuksessa kannattaa muistaa, että tyypillinen yöliikenteen käyttäjä ei ole joka päivä ko. liikennettä käyttävä kuten työmatkaliikenteessä jolloin kulkuyhteydet selvitellään ajoissa etukäteen vaikka hsl nettisivuilta etsien. Yöliikennekokeiluista tiedon pitäisi osua näkyvästi silmiin ko. reitin liikennevälineistä päiväsaikaan.

HSL pakotettiin tuohon kokeiluun ja nyt sitten saatiin yllättäin kokeilusta tulos ettei kannata. Kovasti tuon eteen tehtiinkin töitä, tai siis ei tehty mitään, mm. olemattomalla tiedotuksella. Tsaarinaikainen byrokratia toimii siis kuten pitääkin.

HSL:n tarkoitus luulisi olla parantaa joukkoliikennettä ja palvelua, mutta kovin on vaikea viime aikoina ollut nähdä parannuksia.

HSL:n käsitys palvelun parantamisesta on vuorojen poistaminen ja harventaminen. Sitten kun matkustajat kyllästyvät täysiin busseihin ja vaihtavat autoon niin voidaan taas todeta että ei ollutkaan tarvetta enemmälle.

Ja juu, kun lähettää palautetta niin saa hienoja perusteluita. Se nyt vain ei lämmitä aamulla (tai yöllä) kylmissään ja märkänä bussia odottaessa että jossain säästettiin pikkuisen ja parannettiin palvelua siinä ohessa.

HSL - She moves in mysterious ways!

Mä taas puolestani olen tyytyväinen, että yömetrokokeilu vihdoin päättyi. Tätä päätöstä on odotettu pitkään ja se kyllä saa kaikilta meiltä töissä kiitosta. Yömetron kulkiessa olemme pakotettuja olemaan töissä yömyöhään, ja ne viimeiset tunnit on rankkoja kun ihmiset eivät osaa käyttäytyä arkena selvinpäinkään, puhumattakaan sitten näistä viikonlopuista.

Mutta onneksi sun ei tarvii enää kovinkaan pitkään ajeluttaa päihtyneitä kun kone hoitaa saman homman paremmin ja halvemmalla. Se, että automaattimetron kilpailutus meni (jälleen kerran yllättäen ja pyytämättä) täysin reisille johtui osaamattomasta väestä. Onneksi aika hoitaa nämäkin tunarit pois kuvioista ryssimästä.

Yömetron loppuminen on todella kurja juttu. Harmi että menemme kohti takapajulaa. Metro sujuvoitti liikkumista kantakaupungin alueella huomattavasti: yhdisti nopeammin kuhisevan ja elävän Kallion alueen keskustaan.
Yllätyksekseni yöbussit ovat mielestäni paljon epämukavampia kuin mitä yömetro oli.

Mietin myös mihin laskelmat käyttäjistä perustuvat? Ei kai ainakaan metron ylätasanteella oleviin kortinlukijalaitteisiin? Kuka tahansa joka metroa käyttää tietää, ettei kortinlukijalle näytetä matkakorttia mikäli matkakortissa on "kautta" ladattuna. Näin toimii ainakin ehdottomasti suurin osa matkustajista.

Paremmat mainokset jatkossa pystyyn, niin silloin saatan jopa innostua lähteä yömyöhään ajelemaan kusisella, hikisellä slummijunalla = metrolla.

En minkään tiennyt asiasta. ei ole kyllä mainostettu.

Vai yömetrokokeilu loppuu... Kuten tässäkin on ilmi tullut, niin tiedottaminen on ollut heikkoa, jopa luokatoman heikkoa. Jos tuo metron normaali kulkeminen kerran pitää loppua n. klo 23.30, niin tätä tulisi jatkaa mielestäni Itäkeskukseen asti vaikka puolen tunnin vuorovälillä aikavälillä 23.30 - 04.30, jolloin nuo mainitut yöbussit 90N, 92N, 94N, 95N, 96N, 97N voisivat siirtyä liikennöimaan Itäkeskuksesta lähtien n. 0.00 - 05.00 välisenä aikana.

Vaikkapa näin... tai sitten ne ihan vihon viimeiset suhaa taksilla, ja jos taksirahat on juotu, niin kävelevät/konttaavat lopun matkan. Siperia opettaa.

Bussi 93k vois kyllä myös kulkee myöhemmin; landbon ja karhusaaren alueella asuu aika paljon teinejä....

LOL. Landbossa juoksee sudet öisin... Teinien kannattaa pikemminkin ehdottaa iskälle ja äipälle, että muuttavat kaupunkiin asumaan. You can't have all.

Huomasin tästä vasta nyt sattumalta reittiopasta käyttäessäni, ja kokeilu onkin jo sulkeutumassa - kuten on sanottu, tiedotus olisi kaivannut hiomista.

Kaupungilla ei ole rahaa jatkaa yömetron liikennöintiä. Raha tarvitaan ilmasillan kuljettamien ylläpitoon.

Huono tiedotus, kuten jo moni muukin on täällä todennut.

Minunkin mielestäni huono tiedotus ollut, moni ei asiasta ole tiennyt kun kerta on ihmetellyt, että miten olen päässyt muka metrolla kotiin yöllä - "eihän ne kulje silloin".

Kannatan yömetroliikenteen jatkamista, se on huomattavasti mukavampi tapa matkustaa kuin bussit ja metrolla pääsee lähemmäs kotiakin. Käytin usein yömetroa, mutta ikinä ei ollut kyllä varmuutta vieläkö se kokeilu on menossa vai onkohan se jo ihan vakiintunut juttu vai mitä, tiedotusta ois tosiaan saanut olla hippasen enemmän.

Tätä kokeilua ei mainostettu, koska ei haluttu matkustajamäärien nousevan korkealle. Nyt voidaan todeta kokeilun epäonnistuneen ja julkisenliikenteen kehittäminen voidaan haudata.

Satunnaisesti yöbussia käyttänyt. Oliko tällainenkin yömetrokokeilu? Olisin kyllä käyttänyt mieluimmin metroa.

Oslossa julkinen liikenne toimii hienosti yömyöhään. Hgin metroa korvaavat yöbussit on painajainen, johon kukaan ei halua mennä. Metron yöliikenne pitää vakinaistaa ja tiedottaa siitä näkyvästi!

Itsekin luulin, että yömetrokokeilu kesti max 6kk kunnes nyt joulukuussa huomasin sattumalta, että sieltä maan altahan nousee vielä ihmisiä puolen yön jälkeen. Tietotus on ollut heikkoa.

Yömetrotiedotus on kyllä jäänyt vähäiseksi. Moni tuttavanikin on luullut kokeilin päätyneen heti alkuunsa ja hypännyt busseihin. Itse kannatan yömetroa. Sillä oli huomattavasti miellyttävämpi matkustaa kuin hitailla ja keikkuvilla busseilla.

Tehdään kansalaisaloite tasa-arvoisesta metrolaista! Vaadimme, että tasa-arvon nimissä metron pitää kulkea aina 24/7, oli tappiollista tai ei.

Voisihan se aivan mainiosti kulkeakin. Mutta vuorovälin ei tarvitse olla mitään minuuttiaikataulupeliä. Vartin välein, kerran puolessa tunnissa tai vaikka vain kerran tunnissakin.

Tosin, mikäli helsingin virkamiesjohto olisi osannut kilpailuttaa automaattimetron niin, että hanke olisi jopa onnistunut, metroa voisi ihan surutta ajeluttaa vaikka 24/7.

Valvontakamera vaan joka vaunuun ja automaattinen pysähdys seuraavalle asemalle niin pitkäksi aikaa, että vartija/posiili ehtii hakea päihtyneen häirikön putkaan mojovalla sakolla ryyditettynä. Idiotismi loppuisi ajan mittaan lähes kokonaan koska harvempi todella haluaa laskuhumalaisten kanssamatkustajien kollektiivista vihaa päällensä.

Voisiko metrot kulkea vaikka vain Itäkeskuskukseen saakka, josta lähtee runsaasti liityntäbusseja Itä-Helsinkiin? Näin metro palvelee kantakaupunkia ja myös jonkin verran esikaupunkia. Länsimetron liikennöin käynnistyessä, voi mennä väliä Tapiola-Itäkeskus harvennetuin vuorovälein. Metro on kuitenkin helppo ja tunnettu linja, yöbussien selvittämine harvoin kulkevalle matkustajelle räntäsateessa pitkin Rautatientoria ei ole herkkua. Vai voisiko liikennöintiä+normaaleja liityntäbusseja jatkaa edes tunnilla pidempää vikkonloppuisin, ikään kuin komromissina. Nythän arki- ja viikonloppuaikataululla ei ole mitään eroa myöhäisillassa.

Kompromissia itsekin lähtisin etsimään.

Nykymaailmassa kaupungit kilpailevat keskenään. Helsingin päättäjät eivät tunnu vieleäkään sisäistävän sitä opetusta, että penseydestäkin aiheutuu aina kuluja, vaikka sitten imagotappioina.

Todellisuudessahan nämä yökulut ovat ihan kärpäsen surinaa verrattuna kaiken maailman matkailunedistämishankkeisiin joista ei välttis ole mitään mitattavaa hyötyä.

Kaupunki jossa ei ihmiset liiku, on pian kuollut kaupunki. Liikennöinti maksaa sen mitä se maksaa ja hyvästä julkisesta liikenteestä yleensä ottaen kannattaa maksaa. C'est la vie.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.