Aikataulu- ja linjamuutoksia Sipoon bussilinjoilla 10.8. alkaen

Myös Sipoon suunnan joukkoliikenteessä tapahtuu joitain muutoksia, kun talvikauden aikataulut tulevat HSL-alueella voimaan 10. elokuuta.

Suurin muutos on linjoilla 787 (Rautatientori–Jokivarsi–Nikkilä–Pornainen) ja 788 (Rautatientori–Jokivarsi–Nikkilä–Hinthaara–Porvoo) alkava viikonloppuliikenne. Samalla viikonloppuisin ajanut U-linja 988 (Porvoo–Hinthaara–Nikkilä–Pornainen–Järvenpään asema) lopettaa. Linjojen 985 (Nikkilä–Talma–Keravan asema) ja 991 (Eriksnäs–Söderkulla–Nikkilä) viikonloppuliikenne harvenee.

Lisäksi bussit 785–788 saavat Rautatientorilta oman laiturin. Laiturin numero on 6, ja se sijaitsee torin luoteiskulmassa.

Rautatientorin pysäkit 10.8. alkaen

Talvikauden aikatauluihin voi tutustua täällä.

Kommentit

Nähtyäni uudet bussiaikataulut Nikkilän keskustasta Helsinkiin sain jälleen pettyä, koska suorissa bussiyhteyksissä on yhä kahden tunnin tauko keskipäivällä 11.10 - 13.10. välillä. HSL.n vaihduttua julkisen liikenteen järjestäjäksi mahdollisuutemme asioiden hoitamiseen Helsingissä on heikentynyt kohtuuttomasti, aikaisemmin meillä oli siinä välissä 12.10 Nikkilästä lähtevä bussivuoro. Olen ottanut tästä asiasta yhteyttä kuntamme liikennesuunnittelijaan, mutta ilmeisesti turhaan. Ettekö välitä mitään asiakkaittenne palautuksista?

Hei, keväällä minulle lupaili että aamun klo 7.25 lähtevä Sipoon bussi 788 olisi aikaistettu viidellä minuutilla, jotta Jokivarteen pääsisi töihin kahdeksaksi. Pysäkki aikataulun mukaan bussi on klo 7.54 pysäkillä mutta valitettavasti se ei pidä aikatauluaan täysin, ja bussi on turha jos töissä on oltava tasan klo 8.00. Nyt aamuyhteydet Jokivarteen muuttuivat paljon huonommaksi kuin ennen. Miksi tätä pientä muutosta ei voitu tehdä?

Vuoroa ei voida aikaistaa, koska se ei ehtisi Rautatientorille bussin edelliseltä lähdöltä. Tuon edellisen lähdön lähtöaikaa Nikkilästä on nyt aikaistettu 5 minuutilla, joten 7:25 Rautatientorilta pääsee kuitenkin lähtemään paremmin aikataulussaan.

Hienoa, että saatiin vihdoin nämä kaivatut viikonloppuvuorot. Vielä kun saataisiin arkisin yksi 21-22 lähtö linjalle 787, kiitos.

Eli suunnassa Pornaisista Helsinkiin vajaat pari tuntia aiemmin. Nyt Pornaisista ja Linnanpellosta ei pääse arki-iltaisin edes Nikkilään mitenkään.

Juuri näin. Hullua, kun ei pääse täältä viiden jälkeen pois enää millään muulla kuin omalla välineellä. Täällä sitä ollaan jumissa...

Kannattaako yhden yksittäisen edestakaisen lähtöparin lisäämisen kysymyksessä puhua vaikeasti palvelutasosta? Hyvä lähtökohta on yksinkertaisesti olettaa, että mille on kysyntää la-su iltaisin (787K Pornaisista puoli seitsemältä) lienee kysyntää arki-iltaisin noin tuntia myöhemmin. Haluaako joku asiantuntia alkaa voimakkaasti haukkua linjalle 788 nyt lauantaisin lisättävää lähtöä 20.15K Porvoosta "palvelutasoa" vääristävänä?

Linnanpellon palvelutaso on riippuvainen Pornaisista, jonka liikenteen palvelutasosta vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Linnanpellon asukasmäärä on liian alhainen oman linjan perustamiseksi.

Linjaa 787 liikennöi kuitenkin HSL yhteistyössä ELY-keskuksen kanssa, joten eikö sieltä HSL:ltä voitaisi kertoa ELY:lle, että tällaista lisälähtöä on toivottu ja miettiä jotain vaihtoehtoja, että saataisin jotain muutosta aikaan.

Mahdollisesti yksi liikennöijän siirtoajo Linnanpellon läpi Nikkilään sunnuntaiaamuisin sujuisi matkustajia palvelevana linjana 987B. Nyt pyhäliikenne alkaa vasta myöhemmin iltapäivällä.

Siirtoajot eivät ota HSL-alueella matkustajia. Liikennöitsijät saattavat muuttaa esimerkiksi ajosarjoja tai varikkoa, jolta tietty lähtö ajetaan, niin ettei siirtoajoa synnykään. Muutos voi tulla lyhellä varoitusajalla, ja voi olla joko väliaikainen tai pysyvä. Myös kilpailutuksen yhteydessä liikennöitsjä, ja sitä kautta varikko, usein vaihtuu.
Näistä syistä bussien siirtoajoja ei voida ottaa osaksi joukkoliikennejärjestelmää. Poikkeus ovat raitiovaunut, joilla hallireitit ovat pysyvämmän luonteisia, ja ne näkyvät aikataulussa pikkukirjaimilla. Myös metro ajaa aamuisin Itäkeskuksesta lähteviä vuoroja.

Liikennöitsijän vaihtuminen on kuitenkin tiedossa jo etukäteen, ja aikatauluun voidaan merkitä että vuoro ajetaan esimerkiksi 31.12.2015 asti.

Jos Pohjolan Liikenne ajaa ajaa vuoron 95 % kerroista Laukkoskella olevalta varikolta, HSL:n ei tarvitsisi maksaa paljoa mitään liikennöitsijälle vuoron avaamiseksi matkustajille, sillä lisäkustannuksia tulisi vain ne 5 % kerroista kun vuoroa ei ajetakaan varikolta.

Kyseinen liikennöijä näyttää investoineen varikkonsa kunnostamiseen sinänsä keskeisellä paikalla, joten varikko ei ihan lähiaikoina vaihtune kokonaisuutena minnekään. Käsite "ottaa osaksi" ei liene sen vaikeampi neuvottelukysymys kuin perustettaessa Porvoon suunnan linja 788B, jota ei myöskään sisältynyt HSL:n alkuperäiseen suunnitelmaan. Tässä kuussa 788B:tä aletaan voida ajaa myös sunnuntaisin. Pätevätkö Hinthaarassa samat säännöt kuin Pornaisten eteläreunalla?

Linjoja 985 ja 991 ilmeisesti ajetaan viikonloppuisin pääsääntöisesti samalla autolla, joten Nikkilässä vaihtoyhteys linjojen kesken säilyy hyvänä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.