Bussit saavat uudet reitit Otaniemessä 18.12.2015

Otaniemessä kulkevien bussien reitit muuttuvat perusteellisesti 18. joulukuuta, kun Otaniementie katkaistaan liikenteeltä Vuorimiehentien ja Tietotien välillä työmaan vuoksi. Työmaa aiheuttaa muutoksia melkein kaikkien Otaniemessä kulkevien bussien reitteihin.

Reittimuutosten ohella myös Otaniemeen päättyvien linjojen 15, 102, 102T, 501V ja 552 lähtöpysäkki Teekkarikylässä siirtyy toiselle puolelle Otakaarta Jämeräntaipaleen risteykseen, noin 150 metriä Dipolin suuntaan.

Poikkeusjärjestelyt johtuvat laajoista rakennustöistä Aalto-yliopiston kampuksen uudistamiseksi. Bussien poikkeusreitit Otaniemessä ovat voimassa aina ensi elokuuhun asti, jolloin Länsimetro avautuu liikenteelle ja Espoon bussilinjasto uudistuu. Rakennustyöt kampuksella jatkuvat vielä sen jälkeenkin.

Voit tutustua reittimuutoksiin Reittioppaan reittihaun avulla: syötä linjanumero (esim. 102) vasemman palkin kenttään, minkä jälkeen pääset tutkimaan linjan reittiä kartalla.

Otaniemen bussireitit ja -pysäkit 18.12. alkaen

Otaniemen linjakartta 18.12. alkaen

Linjojen reittimuutokset Otaniemessä

Linjat 10 ja 10K
Reitti kulkee Otakaaren ja Tietotien välisen osuuden Puumiehenkujan ja Konemiehentien kautta. Otaniementiellä Konemiehen pysäkit E2213 ja E2217 jäävät pois käytöstä.
Linjan 10 uusi reitti Reittioppaassa. Linjan 10K uusi reitti Reittioppaassa.

Linja 15
Reitti kulkee Teekkarikylän ja Otaniementien välisen osuuden Dipolin kautta. Linjan lähtöpysäkki Teekkarikylässä siirtyy entiseltä paikaltaan Otakaaren toiselle puolelle noin 150 metriä Dipolin suuntaan. Otakaarella Sähkömiehen (E2222, E2207) ja Teknillisen korkeakoulun (E2222, E2206) pysäkit jäävät pois käytöstä.
Linjan uusi reitti Reittioppaassa.

Linjat 102 ja 102T
Reitti kulkee Teekkarikylästä Otakaarta myötäpäivään (Dipolin kautta) Otaniementielle, käy kääntymässä Otaniementien ja Vuorimiehentien liikenneympyrässä ja jatkaa Otaniementietä Helsinkiin päin. Linjan lähtöpysäkki Teekkarikylässä siirtyy entiseltä paikaltaan Otakaaren toiselle puolelle noin 150 metriä Dipolin suuntaan. Otakaaren Sähkömiehen (E2222, E2207) ja Teknillisen korkeakoulun (E2222, E2206) pysäkit jäävät pois käytöstä.
Linjan 102 uusi reitti Reittioppaassa. Linjan 102T uusi reitti Reittioppaassa.

Bussin 102(T) reitti Otaniemessä 18.12. alkaen

Linjat 103 ja 103T
Reitti kulkee Kehä I:n risteyksestä Tekniikantietä Vuorimiehentielle, josta bussi kääntyy Otaniementielle ja jatkaa Helsinkiin päin. Tietotien pysäkit E2218 ja E2219 jäävät pois käytöstä. Otaniementiellä Konemiehen pysäkit E2213 ja E2217 jäävät pois käytöstä. Bussi pysähtyy jatkossa Vuorimiehentien pysäkeillä E2211 ja E2212 Vuorimies.
Linjan 103 uusi reitti Reittioppaassa. Linjan 103T uusi reitti Reittioppaassa.

Bussin 103(T) reitti Otaniemessä 18.12. alkaen

Linjat 194, 194A ja 195
Reitti ei muutu.

Linja 195N
Reitti kulkee Karhusaarentieltä Otaniementielle, kääntyy Otakallion pysäkin jälkeen Otakaarelle ja jatkaa Otakaarelta Puumiehenkujan, Konemiehentien ja Tietotien kautta Tekniikantielle ja edelleen Tapiolantielle. Käytöstä poistuvat Otaniementieltä Alvar Aallon puiston pysäkki E2224 ja Vuorimiehentieltä Kemistin pysäkki E2225. Linjan uusi reitti Reittioppaassa.

Linja 501V
Reitti kulkee Teekkarikylästä Otakaarta myötäpäivään (Dipolin kautta) Otaniementielle, käy kääntymässä Otaniementien ja Vuorimiehentien liikenneympyrässä ja jatkaa Otaniementietä Lauttasaareen päin. Linjan lähtöpysäkki Teekkarikylässä siirtyy entiseltä paikaltaan Otakaaren toiselle puolelle noin 150 metriä Dipolin suuntaan. Otakaaren Sähkömiehen (E2222, E2207) ja Teknillisen korkeakoulun (E2222, E2206) pysäkit jäävät pois käytöstä.
Linjan uusi reitti Reittioppaassa.

Linja 506
Reitti kulkee Kehä I:n risteyksestä Tekniikantietä Vuorimiehentielle, josta se kääntyy Otaniementielle ja jatkaa Viikkiin päin. Tietotien pysäkit E2218 ja E2219 poistuvat käytöstä. Otaniementiellä Konemiehen pysäkit E2213 ja E2217 poistuvat käytöstä. Linja pysähtyy jatkossa Vuorimiehentien pysäkeillä E2211 ja E2212 Vuorimies.
Linjan uusi reitti Reittioppaassa.

Linja 510
Reitti kulkee Kehä I:n risteyksestä Tekniikantietä Vuorimiehentielle, josta se kääntyy Otaniementielle ja jatkaa Keilaniemeen päin. Tietotien pysäkit E2218 ja E2219 jäävät pois käytöstä. Otaniementiellä Konemiehen pysäkit E2213 ja E2217 jäävät pois käytöstä. Bussi pysähtyy jatkossa Vuorimiehentien pysäkeillä Kemisti (E2225 ja E2229) ja Vuorimies (E2211 ja E2212).
Linjan uusi reitti Reittioppaassa.

Runkolinja 550
Reitti kulkee molempiin suuntiin Tekniikantietä pitkin, jolta bussit tekevät piston Vuorimiehentien päässä sijaitsevalle Kemistin (E2225 ja E2229) pysäkille. Bussit kääntyvät Vuorimiehentien ja Otaniementien liikenneympyrässä, palaavat Tekniikantielle ja jatkavat joko Westendinaseman (Tapiolan) tai Itäkeskuksen (Leppävaaran) suuntaan. Konemiehen pysäkit (E2213 ja E2217) Otaniementiellä jäävät pois käytöstä.
HUOM! Bussit Leppävaaran ja Itäkeskuksen suuntaan lähtevät pysäkiltä numero 13. Bussit Tapiolan ja Westendinaseman suuntaan lähtevät pysäkiltä numero 12.
Linjan uusi reitti Reittioppaassa.

Linja 552
Reitti kulkee Teekkarikylästä Otakaarta myötäpäivään (Dipolin kautta) Otaniementielle, käy kääntymässä Otaniementien ja Vuorimiehentien liikenneympyrässä ja jatkaa Otaniementietä Munkkiniemeen päin. Linjan lähtöpysäkki Teekkarikylässä siirtyy entiseltä paikaltaan Otakaaren toiselle puolelle noin 150 metriä Dipolin suuntaan. Otakaaren Sähkömiehen (E2222, E2207) ja Teknillisen korkeakoulun (E2222, E2206) pysäkit jäävät pois käytöstä.
Linjan uusi reitti Reittioppaassa.

Otaniemen bussireitit 18.12.2015 alkaen

 

Kommentit

102:n linjamuutoksesta voisi tiedottaa myös bussien kuljettajia. Useampi bussi on Otaniemeen tullessa jättänyt kiertämättä Otaniementien ja Vuorimiehentien liikenneympyrän, ja kääntynyt suoraan Teekkarikylään kasvattaen kävelymatkaa Otaniemen länsiosiin entisestään.

Hei,

Linjan 102 bussikuskeja voisi tiedottaa myös siitä, ettei Teekkarikylään menevä linja pysähdy pysäkillä 10 (e2226), vaan pysäkillä 11. Nyt nousin keskustaan menevältä pysäkiltä 102:n kyytiin (auto 952), joka menikin Teekkarikylään, ja päätepysäkillä ei voinut jäädä edes kyytiin odottamaan. Käveltyäni takaisin 10-pysäkille tarkastaakseni linjatiedon ja ilmoittaessani uudelleen saman kuskiin kyytiin noustessaan, että hän pysähtyi väärällä pysäkillä matkalla Teekkarikylään, hän väitti että tässäkin (10-pysäkki) pysähdytään Otaniemeen mennessä.

Eli voisitteko opastaa myös kuskeja. Ei riitä, että matkustajat osaavat mennä oikealle pysäkille.

Ystävällisin terveisin,
Janne Savikko

Hei,

kiitos näistä palautteista ja pahoittelut tästä "sakkokierroksesta". Viemme asian eteenpäin. Otaniemen ostoskeskuksen edustan pysäkkijärjestely on tehty juuri siksi, että tällaisilta tilanteilta vältyttäisiin. Pysäkki numero 10 on varattu Helsingin suunnan linjoille.

Minkä takia Leppävaaran suuntaan menevä 550 pysähtyy tuossa numeron 13 kohdalla olevalla pysäkillä ja Tapiolaan menevä numeron 12 kohdalla? Aiemminhan nimenomaan tuolta numeron 13 kohdalla olevalta pysäkiltä pääsi Tapiolaan.

Halusimme saada Leppävaaran suuntaan kulkeville linjoille (510 ja 550) yhteisen pysäkin Otaniementien ja Vuorimiehentien risteykseen. Tämä taas ei olisi ollut mahdollista muulla tavalla kuin siirtämällä linjan 550 Leppävaaran-suunnan pysäkki juuri tuohon, sillä linja 510 saapuu Otaniemeen Otaniementietä pitkin Keilaniemen suunnasta. Olemme pyrkineet parhaamme mukaan siihen, että samaan suuntaan kulkevat linjat käyttäisivät samoja pysäkkejä - mahdollisuuksien mukaan. Otaniemen järjestelyssä on sen verran monta muuttujaa, että aina tässä ei ole valitettavasti onnistuttu. Pahoittelemme.

Leppävaaraan matkustettaessa bussivalinnat ovat kuitenkin sen verran rajatut (510 ja 550) ja niiden aikataulut olisi sen verran helppo tarkistaa, että palvelisi satunnaista käyttäjää huomattavasti paremmin, jos Tapiolaan menevistä busseista suurempi osa olisi koottu lähtemään yhdeltä pysäkiltä.
Ennen pystyi Tapiolaan halutessaan mennä odottamaan Kemistin pysäkille, jolta pystyi ottamaan minkä tahansa bussin, joita tuli useimmiten sen verran sopivalla frekvenssillä, ettei tarvinnut edes aikatauluja etsiä. Nykyään Tapiolan suuntaan lähtevät bussit on hajautettu kolmelle eri pysäkille, joten ei ole kovinkaan helppoa yrittää pitää silmällä niitä kaikkia ja vielä ehtiä saapuvaan bussiin.

Tässä ei ole otettu ollenkaan huomioon sitä, että autot ovat jo tähänkin asti ajaneet usein törkeää vauhtia Otaniementieltä Otakaarelle Otakujan kohdalla ja nyt kaikki Otakaaren toisen pään liikenne siirtyy myös tähän risteykseen. Miksi liikenneympyrää ei rakennettu Otakujan kohdalle vaan Vuorimiehentien risteykseen? Ainakin pitäisi lisätä pari hidastinta Otakujan kohdalla olevaan Otakaaren ja Otaniementien risteykseen.

Paras on kun ajaa omalla autolla , HSL verorahoilla tuhlaava elätti joka sotkee tiehankkeita pääkaupunkiseudulla

Paras on kun ajaa omalla autolla , HSL verorahoilla tuhlaava elätti joka sotkee tiehankkeita pääkaupunkiseudulla

Sekavaksi on järjestely saatu. 550:lla Otaniemeen tullessa ei esimerkiksi ole yhtä pysäkkiä jolla pääsisi Otaniemen perukoille, vaan joutuu arpomaan kahden eri pysäkin välillä. Kuvista ei myöskään selviä, poistuuko kympiltä Teekkarikylän pysäkki kokonaan.

Kaipa edes 550:n pysäkkien nimet molempiin suuntiin (nyt Kemisti ja Alvar Aallon puisto) yhtenäistetään tässä yhteydessä?

Hei, pahoittelemme sekavuutta. 550 tosiaan pysähtyy Vuorimiehentien päässä jommallakummalla Kemistin pysäkillä - pysäkillä 12 Tapiolan suuntaan ja pysäkillä 13 Leppävaaran suuntaan.

Teekkarikylän pysäkki ei poistu bussin numero 10(K) käytöstä, pysäkki vain siirtyy Servin Maijan tien risteyksen kohdalta Jämeräntaipaleen risteyksen kohdalle.

550:n pysäkinnimet yhtenäistetään, eli vastedes bussit käyttävät kumpaankin suuntaan Kemistin pysäkkiä.

Muotoilin näköjään kommenttini sekavuudesta surkeasti, pahoitteluni siitä.

550:n käyttämät eri pysäkit eri suuntaan voivat aluksi aiheuttaa sekaannusta, mutta käytäntö lienee välttämätön tiheän liikenteen takia. Enemmän sekavuutta mielestäni aiheuttaa jatko tästä Otaniemen perukoille: Saavuttuaan 550:lla (tai jollain muulla linjalla) Otaniementien/Vuorimiehentien liikenneympyrän luo, matkustajan täytyy osata ennalta arvata, onko seuraava Teekkarikylään jatkava linja 15 vai 102/T/501V/552. Näin siis siksi, että näillä linjoilla ei ole yhteistä pysäkkiä Otaniementien/Vuorimiehentien liikenneympyrän luona.

No, tämä ympyrä onkin ensi alkuun ehkä vähän haastava hahmotettava. Linjoille 102(T), 501V ja 552 on yhtä kaikki täytynyt saada yhteys myös Otaniemen ostoskeskuksen edustalle Alvar Aallon puiston pysäkeille. Se ei olisi onnistunut ilman tätä pistoa.

Ainoa keino, jolla 15 Teekkarikylän suuntaan olisi tuossa paikassa saatu samalle pysäkille linjojen 102(T), 501V ja 552 kanssa olisi ollut se, että linjat olisivat käyttäneet Teekkarikylän suuntaan Alvar Aallon puiston pysäkkiä numero 10. Koska tuon pysäkin nokka kuitenkin osoittaa Helsinkiin (jonne myös kysyntä on tästä risteyksestä kaikkein suurin), se on loogisuussyistä pyhitetty vain Helsingin suunnan busseille. Linjat Teekkarikylään (15:tä lukuun ottamatta) taas lähtevät toiselta puolelta Otaniementietä pysäkiltä numero 11. Koska 15 tulee Otaniemeen toisesta suunnasta, se ei voi käyttää tuota pysäkkiä, vaan pysähtyy jo ennen liikenneympyrää pysäkillä 12.

Tiivistetysti siis emme ole löytäneet ratkaisua sille, että kaikki Teekkarikylään kulkevat linjat käyttäisivät samaa pysäkkiä, koska yksi pysäkki Helsingin suunnan linjoille on haluttu priorisoida tämän edelle. Pahoittelemme sekavuutta.

Harmillista, mutta varsin ymmärrettävää.

Kiitokset uusista linjakohtaisista kartoista linjoille 102 ja 103. Voisi olla iloa vastaavista kartoista muillekin linjoille.

Ja lopuksi vielä vähän kritiikkiä tiedottamisesta. Toisaalla lupailtiin "voimakasta" tiedottamista, mutta tämän tiedotteen lisäksi olen törmännyt yhteen, entisen pysäkin kohdalla olevaan, julisteeseen Otaniemessä. Mielestäni tämä on minimaalista tiedottamista, eli tämän vähempää ei tämäntasoisista muutoksista saa tiedottaa. Ilmaisun "voimakas" perusteella odotin vähintään useita tiedotteita sivuillanne sekä julisteita kaikilla pysäkeillä Otaniemessä. Muualla "voimakas" tiedottaminen tarkoittaisi jopa TV-mainoksia.

Hei! Olkaa hyvä. Saatamme tehdä vastaavia karttoja vielä muillekin linjoille, mutta lisäsimme ainakin näin alkuun linkit kunkin linjan uuteen reittiin Reittioppaan reittikarttaan.

Kiitos palautteestasi tiedottamiseen liittyen. Olemme pohtineet paljon sitä, miten informaatio tavoittaisi matkustajat kaikkein parhaiten, ja jokaisesta kerrasta oppii uutta. Tässä tapauksessa oppi on ainakin se, että vaikka tiedottaminen tässä päässä tuntuu voimakkaalta, se voi silti jäädä huomiotta. Ehkä meidän olisi myös pitänyt kiinnittää vielä enemmän huomiota tiedottamiseen nimenomaan Otaniemessä. Olemme pahoillamme, mikäli tiedottaminen on vaikuttanut vähäiseltä, mutta se on silti ollut voimakkaampaa kuin useimmissa muissa tapauksissa. Olemme tämän nettitiedotteen lisäksi muun muassa lähettäneet tiedotteen medialle ja jakaneet informaatiota myös Aalto-yliopiston ja ylioppilaskunnan kautta. Otaniemi-infojulisteita on lisäksi viety Kampin bussiterminaaliin Otaniemen lähtölaitureiden edustalle ja runkolinjan 550 pysäkeille Espoossa. Myös bussitiedotteita on laadittu osalle Otaniemessä kulkevista linjoista. Tämän lisäksi olemme nostaneet asiaa esille sosiaalisen median kanavissamme, ja tätä tulemme jatkamaan vielä. Aiomme muistuttaa Otaniemen bussijärjestelyistä kanavissamme myös silloin, kun opiskelijat palaavat kampukselle joululomiltaan. Aiomme myös nostaa asiaa näkyvämmin esille hsl.fi:ssä, mahdollisuuksien mukaan.

Jo tänä aamuna olemme huomanneet käytännön kokemusten kautta Otaniemessä joitain ongelmakohtia. Yksi niistä on Teekkarikylän lähtöpysäkki linjoilla 15, 102(T), 501V ja 552, jonka siirtyminen toiselle puolelle Otakaarta 150 metriä Dipolin suuntaan oli jäänyt tiedottamisessamme liian vähälle huomiolle. Olemme nyt laatineet asiasta pysäkkitiedotteita Teekkarikylään, jotta oikea pysäkki löytyisi kivuttomammin, ja niiden pitäisi löytää paikalleen vielä tämän päivän aikana. Tähän asiaan liittyen myös tämän liikennetiedotteen tekstiä on päivitetty.

Voisiko saada tulostusystävällisemmän kartan. Jos tämän pdf:n tulostaa A4-kokoisena,siitä tulee melko pientä piperrystä. Eikä sinistä taustaa tarvitsisi lainkaan - kuluttaa aika lailla väriainetta.

Hei! Kieltämättä totta - tuo iso onkin tehty nimenomaan julisteeksi. Lisäsin ensi hätään tuon Otaniemen linjakartan tiedotteen liitteeksi (pdf löytyy tuosta juliste-pdf:n alapuolelta). Se ainakin tulostuu testauksen perusteella nätisti vaakasuunnassa A4:lle, mutta laitureiden linjatiedot siitä puuttuvat.

Ihan hirveen sekava! Monellakohan bussilla tässä melskassa matkustetaan Otakaari 5:een ja missä on lähin pysäkki ?!?

Hei! Pahoittelemme sekavuutta. Sähkömiehen pysäkkipari Otakaari 5:n kohdalla säilyy linjojen 10, 10K ja 195N käytössä. Lisäksi linjat 15, 102, 102T, 501V ja 552 pysähtyvät Teekkarikylän pysäkillä, joka perjantaista alkaen sijaitsee Otakaaren ja Jämeräntaipaleen risteyksessä. Muilta linjoilta, kuten 103:lta, 103T:ltä ja 550:lta Otakaari 5:een pääsee parhaiten Kemistin pysäkeiltä Otaniemen ostoskeskuksen edustalta.

Siltä varalta, että HSL kieltäytyy miettimästä asiaa enemmälti vastuullaan, ehkä metroaseman laaja rakennuttaja voi järjestää yhden ainoan auton kiertämään non-stop Otaniemessä lenkkiä Vuorimiehentie - Tietotie - Otakaari - Vuorimiehentie. Yhdistelmäratkaisu toiminee hyvin myös paikallisiin siirtymiin, jotka muutoin tärveltyisivät Otaniemen ohi ajavilla linjoilla.

Pyydän kouluarvosanaa seuraavalle ehdotukselleni. Ajetaanpa samalla automäärällä ja Otaniemessä ilman ajantasausta linjaa 102,T yksisuuntainen iso lenkki vastapäivään ... Otaniementie - pysäkki 11 - liikenneympyrä - Dipoli - Otakaari - Puumiehenkuja - Tietotie - Vuorimiehentie - pysäkki 10 - Otaniementie - ... Tai, elleivät resurssit riitä, ennakkoluulottomasti toiseen suuntaan eli myötäpäivään Kehä I:n kohdalta Kehä I - Tekniikantie - Tietotie - Puumiehenkuja (vain tähän suuntaan) - Otakaari - pysäkki 10 - normaalireitti Kamppiin. Viimemainitussa joku Otaniemeen saapuva joutuu matkustamaan 5 minuuttia pidempään kiertäen mutta lyhyemmin = nykyisin kävelyin, ja toisaalta kilometrisuorite ei kovin paljon muutu.

Säilyykö linjoilla 10,K ja 15 yhteinen päätepysäkki Otakaaren itäosassa?

Onnistuuko linjan 195N pysähtyä suunnassa Helsingistä Espooseen lähellä Kemistintietä?

Linjat 10,K ja 15 päättyvät samalle pysäkkiparille Jämeräntaipaleen risteykseen. Linjalle 195N ei ole suunniteltu pysähdystä Tekniikantielle Espoon suuntaan, minkä vuoksi linjan lähimpänä Kemistintietä sijaitsevat pysäkit ovat pysäkki Otakallio Otaniementiellä tai pysäkki Tietotie Tietotiellä.

Samaa mieltä: Konemiehentie 2:ssä ja Otaniementie 17–19:ssä työskentelevien ja opiskelevien kävelymatkat 102:lle, 103:lle ja 550:lle pitenevät nelisensataa metriä, ja heitä on aika paljon. Myös matka 552:lle pitenee aika paljon.

Eikö edes tuon bussin 103(T) olisi voinut laittaa kulkemaan kympin kanssa samaa reittiä, niin Otaniemen luoteiskulma ei olisi jäänyt näin pahaan joukkoliikennemottiin? Konemiehentien ja Otaniementien risteykseen olisi voinut lisätä sille vielä yhden pysäkkiparin molempiin suuntiin. Uudet reitit heikentävät merkittävästi juuri tämän kulman yhteyksiä, vaikka täällä on mittava määrä rakennuksia ja käyttäjiä. Tuolla muutoksella myös VTT:ltä, tietotekniikasta, koneelta, sähköltä ja kandidaattikeskuksesta olisi edelleen sujuvat yhteydet Helsinkiin.

Hei! Poikkeusreittejä suunniteltaessa tätäkin vaihtoehtoa tutkittiin, mutta asia osoittautui valitettavasti hankalaksi. Jos 103 siirrettäisiin pois Otaniemen ostoskeskuksen edustalla sijaitsevalta Alvar Aallon puiston / Kemistin pysäkiltä, pelkkä 102 ei riittäisi palvelemaan tuolta pysäkiltä Kampin suuntaan kulkevia. Toisaalta taas 103:n reitin pidentäminen olisi pidentänyt myös linjan ajoaikaa, jolloin samalla automäärällä ei olisi voinut liikennöidä yhtä tiheästi kuin nyt. Lisäksi Aalto-yliopiston kanssa käydyissä neuvotteluissa ei löytynyt sopivaa paikkaa pysäkille Konemiehentien ja Otaniementien risteyksestä. 103:n kulkeminen Otakaaren kautta olisi ollut hankalaa siksikin, että Puumiehenkuja on sen verran kapea väylä, ettei sen kautta haluta ohjata enempää bussiliikennettä. Nyt kampuksen länsiosia palvelevat parhaiten Innopolin pysäkki Tekniikantiellä ja Kemistin pysäkit Otaniemen ostoskeskuksen edustalla.

Ehdotan tilapäisten siirrettävien liikennevalojen tuomista Puumiehenkujan "ränniin", jotta myös 103 pääsee turvallisesti liikennöimään siinä. Kyseinen elektroninen järjestely osattaneen suunnitella kampuksella!

Kiitos vastauksesta. Esitetyt argumentit ovat ihan perusteltuja, mutta varmasti jonkinlainen ratkaisu tällekin asialle olisi löytynyt. Tämän mylläyksen myötä juuri tuo länsi/luoteisalue kärsii kaikista eniten ja kävelymatkat kasvavat erittäin merkittävästi. Mutta kai tämä on hyvää harjoittelua jo metroa varten, jolloin käytännössä jokaisen kävelymatka pitenee. Mitä tulee tuohon 102/103:n palveluun Otaniemen ostarin kohdalla, niin tässähän käy varmasti niin, ettei 102 ole enää lainkaan hyödyllinen linja Otaniemeen tulijoille, vaan Otaniemeen kulkijat alkavat kulkea 103:lla. 102:n pysäkit ovat Otaniemen keskeisistä paikoista todella kaukana, etenkin Helsingistä päin tultaessa. Johonkin Dipolin paikkeille olisi ehdottomasti pitänyt lisätä yksi pysäkkipari. Jos tätä asiaa nyt pohtii vielä lisää, niin kenties 102:n reittiä olisi kannattanut jatkaa 10:n reittiä Otaniemen tielle ja tehdä uusi kääntöpaikka sinne johonkin. Tällöin se ei pidennä 103:n ajoaikaa ja 102:n kääntöaika ei olisi ihan merkittävästi lyhentynyt.

Näemmä tulkitsin karttaa väärin ja 102 käy ajamassa liikenneympyrän kautta lenkin. Kai 103 olisi voinut ajaa samanlaisen lenkin sieltä, jos 102 ei pelkästään riitä palvelemaan tuota aluetta. Vähän tässä tulee sellainen vaikutelma, että bussit liikkuvat pelkästään liikkumisen vuoksi eikä siksi, että ne palvelisivat matkustajia parhaalla mahdollisella tavalla. Kovinkaan moni ei taida edes olla kunnolla tietoinen vielä tästä ja viimeistään tammikuussa alkaa tulla varmasti enemmän palautetta huonontuneista yhteyksistä, kun ihmiset palaavat joululomilta.

Hei! Kiitämme palautteesta. Nimenomaan näin - kaikki Teekkarikylään päättyvät linjat käyvät kiertämässä Otaniementien ja Vuorimiehentien liikenneympyrän. Olemme varautuneet saamaan aiheesta palautetta, ja pyrimme tekemään kaikkemme, että tieto asiasta tavoittaa mahdollisimman monet ja että poikkeusjärjestelyjen aiheuttamat häiriöt jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Aiomme pitää asiaa esillä ensi viikolla ja myös silloin, kun opiskelijat palaavat joululomilta.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.