Lähijunia I ja P liikennöidään ruuhka-aikoina kahden yksikön mittaisilla junilla 30.11. alkaen

Lähijunia I ja P liikennöidään maanantaista 30.11. alkaen ruuhka-aikoina kahdella nelivaunuisella yksiköllä, kun osa ruuhkalähdöistä on tähän asti hoidettu yhdellä nelivaunuisella yksiköllä. 

Kahdella junayksiköllä ajetaan kaikki Helsingistä arkisin lähtevät I-junat n. klo 5.30-9 ja 14.30-17.40 sekä Helsingistä lähtevät P-junat n. klo 6-9 ja 14-17.40.

Lentoasemalta Helsinkiin vastaavat lähtöajat ovat I-junilla n. klo 6-9 ja 15-18 sekä P-junalla n. klo 6.30-9.30 ja 14.30-18.15.

Junien lähtöajat eivät muutu, mutta junia pidentämällä ne pysyvät paremmin aikataulussa. Yhdellä yksiköllä ajettujen junien pysähtymisajat asemilla ovat olleet ennakoitua pidemmät.

Kehäradan kalustolisäysten takia joudutaan ruuhka-aikoina A- ja K-junissa tilapäisesti käyttämään enemmän vanhaa korkealattiaista junakalustoa. Vanhaa kalustoa korvataan asteittain uusilla matalalattiaisilla junilla, kun vuosina 2016-2017 saadaan lisää uusia Flirt -junia liikenteeseen.

Matalalattiajunat on korostettu lähijunien aikatauluissa vihreällä.

Aikatauluihin

 

 


 

Kommentit

Uusiin juniin saisi myös tulla pari ovea lisää nykyisten lisäksi. Lyhentäisi matkantekoa kun ihmiset pääsevät liikkumaan nopeammin sisään ja ulos junasta. Ulkomailla kaupunkien lähijunissa tuntuu olevan säännönmukaisesti enemmän ovia kuin täällä Helsingissä, vaikka asemavälit ovat usein pidempiä. Esimerkkinä vaikka Tukholma.

Hyvä juttu, jos tilaa on paremmin mutta eikö junat ole tähänkin asti olleet kahden junayksikön pituisia ruuhka-aikoina? En näe tässä mitään uutisoitavaa.

Kaikki K-junat ovatkin olleet, mutta suurin osa P- ja I-junista on ollut lyhyitä. Ja ne jotka ovat pitkiä ovat menneet väärään suuntaan (aamuisin keskustasta pois päin, ja iltapäivisin taas keskuntaan päin), eli sinne minne ihmiset eivät ole matkalla.

Osa I ja P-junista on ajettu toistaiseksi ruuhka-aikoina yhdellä nelivaunuisella yksiköllä, mutta nyt aletaan ajaa kaikki ruuhka-aikojen lähdöt kahdella yksiköllä eli tilanne todellakin muuttuu.

Hyvä HSL, kiitos ongelmaan reagoimisesta! Nyt Pukinmäessäkään ei tarvitse jäädä värjöttelemään seuraavaa junaa pimeyteen, ja mahtuu istumaankin!

Vielä kun pysähtyivät siinä kohdassa laituria, jossa ihmiset odottavat junaa. Nopeuttasi lastausta sekin.

Loistavia uutisia! Nykyään junat ovatkin olleet ruuhka-aikaan niin täyteenahdettuja, että pienenä ihmisenä siellä ruuhkassa on jo pari kertaa meinannut iskeä paha paniikkikohtaus. Olin muuten harkinnut siirtyväni bussiin, vaikka matka-aika nelinkertaistuisi, mutta ehkä nyt harkitsen junaa uudelleen.

Vihdoinkin, on tätä odotettukin. Miksi tilanteeseen havahduttiin vasta nyt?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.