Linjat 53, 205, 503, 504 ja 505 lakkautetaan 10.8., uudet linjat 502 ja 551

Linjat 53 ja 503 lakkautetaan ja 10.8. alkaen Meilahden ja Merihaan välisen reittiosuuden korvaa uusi linja 502 Merihaka – Meilahti – Munkkiniemi – Leppävaara. Linja 502 korvaa niin ikään lakkautettavan linjan 205.

Linja 502 palvelee Meilahden ja Leppävaaran välisiä yhteyksiä, ja keskustasta Leppävaaraan pääsee junalla.

Myös linjat 504 ja 505 lakkautetaan syysliikenteen alkaessa ja korvataan uudella linjalla 551 Pasila –
Meilahti – Westendinasema. Linjaa 551 liikennöidään arkisin ruuhka-aikoina 10 minuutin vuorovälillä. Linjalle 551 on hyvät vaihtoyhteydet Länsiväylän seutulinjoilta Westendinasemalla ja Karhusaarensolmussa.
 

502 reittikartta

551 reittikartta

Kommentit

Bussilinja 205, olisi mukava tietää perustelut miksi se lopetettiin! Tulin kyytiin Perkkaan perukoilta ja jo tässä vaiheessa bussi oli lähes täysi ja matkan jatkuessa istumapaikat loppuvat ja loput matkustajat saivat seisoa ennen Kamppia. Lisäksi Perkkaalla asuville syystä tai toisesta huonosti liikkuville bussi 205 oli ainut hyvä ja lähellä oleva julkinen kulkuneuvo Meilahteen (sairaalat) tai Helsingin keskustaan matkaaville. Perkkaalta on liian pitkä matka kävellä juna-asemalle, varsinkin jalkavammaisen, tms. Nyt varmaankin sanotte, että matkustakaa taksilla, mutta mitä jos rahat eivät riitä - julkisen liikenteen pitää palvella kaikkia kansalaisia niin nopea kuin hidas jalkaisia!

Kaiken tämän valituksen väliin koen tarvetta lisätä positiivisenkin kommentin. Nimittäin Niemenmäestä Kallioon päivittäin kulkevana tämä on ihana uudistus! Viimein suora ja näppärä bussiyhteys Kallioon, Hakaniemeen ja Merihakaan. Ainainen vaihtaminen ratikkaan Töölöntorilla tai Oopperalla voi jäädä historiaan. Kiitos tästä!

Perheemme paljon käyttämä 503 on korvattu meidän tapauksessa kahdella "vaihtomahdollisuudella" (kuulostaa jotenkin hienolta ja toimivalta). Todellisuudessa nämä "vaihtomahdollisuudet" lähes kaksinkertaistavat matka-ajan. Itse voin onneksi käyttää autoa, mutta lasten puolesta harmittaa. En usko että tällaisella kirjoittelulla ja palautteella on mitään vaikutusta HSL:n päätöksiin, mutta toivon että länsimetron aloittaessa länsiväylällä on paremmin tilaa ajella omalla autolla.

Juuri kun olin aikonut luopua autopaikastani Pasilassa niin sitten lopetetaan tämä loistolinja! No enpä luovu paikasta, autolla matka Pasila-Kaitamäki kestää kuitenkin vähemmän kuin keskustan/Westendin vaihtojen kanssa.

..jatkan vielä että kun haen nopeinta reittiä työpaikalle, ei Reittiopas osaa neuvoa tuota Westendin vaihtopaikkaa vaan ajattaisi Helsingin keskustaan ja sieltä linjalla848 (!!) Pasilaan. Myöskin vaihtoehto 143/145 ja juna on täysin tuntematon Reittioppaalle.

503:lla Matinkylästä Meilahteen aikaisemmin 30-40min, 551:n myötä pahimmillaan 1h15min!!! On kokeiltu köröttely Kamppiin ja 551:n sekä liityntäbussien odottelut Länsiväylällä. Pakko varmaan siirtyä autoon.
En ehdi hakea lapsia päiväkodista ja tehdä kokonaista työpäivää. Ei ole reilua!!

Aikataulutietojen mukaan esimerkiksi pysäkiltä Matinniitty http://aikataulut.reittiopas.fi/pysakit/fi/2313204.html pääsee alle kymmenen minuutin välein Westendinasemalle, josta 551 lähtee kymmenen minuutin välein. Itse etenemisiin kuluu alle kymmenen minuuttia (Matinkylä - Westendinasema) plus noin vartti (551 Meilahteen). Kaikki nämä summaamalla saadaan kokonaismatka-aika-arvioksi edelleenkin noin 40 minuuttia. Mikähän sitten käytännössä voi aiheuttaa ylimääräisen puolen tunnin viivästymisen; ajavatko bussit täysinä ohi?

Minustakin tuli henkilöauton käyttäjä työmatkoihin, kiitos HSL:n älyttömän päätöksen. Kuljin aiemmin bussilla 504 Töölön tullista Isolle omenalle, mutta nyt kun linja lakkautettiin ei ole mitään järkeä suosia julkisia. Matka-aika bussilla kasvoi 50% ja tuli yksi vaihto länsiväylälle. Eikö HSL:llä ole ajateltu mitään, kun tätä muutosta on tehty. Eihän ihmiset hyväksy tällaista, että asiat menevät huonompaan suuntaan nykypäivänä, kun oletus on, että niiden pitäisi kehittyä. Miksi tama muutos piti toteuttaa täysin väärään aikaan, kun metrokin valmistuu ehkä joskus. Ehdottomasti 551 pitäsi jatkaa kulkemaan Kivenlahteen asti.

Samaan aikaan kun HSL perustaa uusia poikittaisyhteyksiä Itä-Helsinkiin ja Vantaalle, lakkautetaan niitä Espoosta. Yhteyksiä esim. Matinkylästä Haagaan ei ole ollut tähänkään asti, ja nyt loppuu liikennöinti myös Munkkiniemeen ja Meilahteen. (Toimiva yhteys on mielestäni sellainen, jolla ei kulu kaksin- tai jopa kolminkertaista aikaa omaan autoon verrattuna.) Olisi mukava kuulla, miten tätä perustellaan. Osa voi valita ja siirtyä yksityisautoiluun, mutta lapsilla, nuorilla ja muilla autottomilla ei valinnanmahdollisuutta ole.

Mukavaa aloittaa koulut juuri ennenkuin 504 lakkautetaan ja näin suora reitti kivenlahdesta Pasilaan estetään...
Tuokaa 504 takaisin edes vuodeksi ennenkuin uusi metro on valmistunut..

-opiskelija

Se siitä liikenteen selkeyttämisestä eli koska 504 lopetettiin, joudun Keilaniemestä Kaitaalle matkustaessani vaihtamaan länsiväylällä bussia. Tämän vaivan ja hidasteen lisäksi ilmaantui aivan odottamaton ongelma. Sekä 11.8. että 12.8. 16:30-17:00 välisenä aikana ei bussi pysähtynyt pysäkille. 11.8. 143 ajoi kahtasataa ohi pysäkin ja sama tapahtui 12.8. linjan 145 kohdalla. Näytin selkeästi merkkiä, mutta kuski sen kuin porhalsi. TÖRKEÄÄ!! Tällaisesta matkanteosta ei tule mitään! 504 pysähtyi aina. Sen kuskit ymmärsivät asiakkaan pysähtymismerkin. Töistä paluu on siis jo muodostunut painajaiseksi. PALAUTTAKAA 504!! EN ole keksinyt mitään syytä, miksi se on lopetettu. Aivan käsittämätöntä. Antakaa edes jokin JÄRKEVÄ perustelu. Metrokin tulee Kaitaan seudulle aikaisintaan 5 vuoden päästä.

Länsiväylän varsi on todella huono paikka vaihtaa linjaa - sen huomasin jo eilen. Jos yksi bussi on pysähtynyt pysäkille, on takana tulevan numeroa todella vaikeaa nähdä. Muutaman muunkin bussiaan odottaneen kohdalla kävikin niin että bussi ajoi kovaa vauhtia pysäkin ohi. Eivätkö kuskit tajua hidastaa niin että oikeasti ehtisi antaa pysähtymismerkin??? Kovaa vauhtia tuleva bussi ja parhaimmillaan sopivasti numeroon paistava aurinko tekevät bussin pysäyttämisestä mahdotonta.

Onkohan bussi jälleen täyttynyt, jolloin kyytiin ei edes mahdu. Suunnittelun aiheuttamaa?

Ei ole kyllä mitään järkeä näissä uusissa linjajärjestelyissä. 503 etuna oli aamuisin ja iltapäivisin ruuhka-aikaan nimenomaan se, että se kulki Haukilahden kautta, jossa EI ole aamuisin ruuhkaa. Eilen testasin yhteyttä 132-551 Meilahteen ja pelkästään Matinkylästä ulos pääsemiseen kuluu tuhottoman paljon aikaa. Iltapäivällä kaikki Kampista tulevat 132 bussit ovat aivan täynnä, mikä tarkoittaa, että bussin seisomapaikatkin ovat täynnä ja bussissa on tukalan kuuma. Tehkää nyt edes yksi yhteinen pysäkki Meilahden suunnasta tuleville ja Länsiväylälle seuraavaan linjaan vaihtajille. Pelkästään jo iso joukko vaihtajia aiheuttavat vaaratilanteita Karhusaarensolmuun kävellessä pyörätielle, jossa pyörät menevät kovaa. T. Entinen bussinkäyttäjä, nykyinen pyöräilijä tai autoilija

Poliisi saapunee pyynnöstä tai useista vihjeistä valvomaan kevyen liikenteen turvallisuutta.

Koska lakkautettujen linjojen 503 ja 504 jonkinlaiselle yhdistelmälinjalle on ruuhkahuipuissa kysyntää ainakin Meilahden klinikoille asti, tällainen linja kannattanee nopeasti perustaa ja lisätä autot sille. Kapasiteetin tämänhetkistä riittämättömyyttä sinänsä ei kai kukaan kiistä.

Kyllä ei taida ajatus juosta tarpeeksi hyvin näiden linjojen päättäjillä! Metro alkaa liikennöimään toivottavasti ensi syksynä, ja uudet poikkilinjat sen mukana. Mikä järki, että tässä vaiheessa muutetaan Matinkylän ja Meilahden välistä liikennettä entistäkin vaikeammaksi..... Kyllä taas julkisella kulkuneuvoilla kulkijat kiittää. Terveisin, Tiistilä-Meilahti työmatkana

Espoon sisäiseltä linjalta 10 näyttäisi olevan paljon vaihtomahdollisuuksia Meilahteen, esimerkiksi linjan 551 päätepysäkillä.

Linja 206 päätepysäkin siirtäminen Meilahteen harmittaa todella. Suora yhteys keskustaan oli parasta palvelua. Espoolaiset menettivät linjauudistuksen myötä paljon, ainoa mikä lisääntyi on työmatkaan kuluva aika.

Vaihtoon Paciuksenkadulla kuluva muutama ylimääräinen minuutti saattaa aiheuttaa perillä keskustassa muutaman minuutin verran lyhyemmän kävelymatkan. Riippuu tarkasta määränpäästä.

504 lopettaminen vaikuttaa sietämättömästi myös niiden työmatkoihin, jotka kulkevat Munkkivuoren suunnalta Espooseen töihin. Ei meitä varmaan paljoa ole kuin toiseen suuntaan, mutta kyllä tänäkin aamuna kuljettiin vihaisena 551:stä jonossa motarin varteen. Ennen matka sujui joutuisasti yhdellä vaihdolla, mutta nyt reittiopas suosittaa kulkua KAUNIAISTEN tai Kampin kautta! Eli runsaan puolen tunnin työmatka piteni juuri lähes tunnin mittaiseksi yhdellä vaihdolla tai 50 minuuttiseksi kahdella vaihdolla. Ei paljoa naurata. Länsimetro ei helpota tippaakaan poikittaisliikennettä, joten toimivien poikittaisyhteyksien lakkauttaminen Meilahden suunnalta on täysin älytöntä. Etenkin kun metrokaan ei tule lähes vuoteen.

Kuinka on mahdollista että 3 kpl Meilahden läpi kulkevaa linjaa poistetaan kokonaan (504, 503, 205)? Minä ja ainakin 5 tuttuani kulkevat Soukasta tai Iivisniemestä Meilahteen töihin päivittäin joko HUS:lle tai Yliopistoon 504 linjalla. Minä työskentelen yleensä bussimatkan aikana, jotta ehdin päiväkotiin ajoissa lasta hakemaan. Jos vastaisuudessa joudun vaihtamaan Westendissä, matkani pitenee, värjöttelen 12 min odottelemassa pysäkillä, ja työnteon bussissa voi unohtaa. Toinen vaihtoehto on mennä Kampin kautta jolloin matka vielä pidempi. En ymmärrä kuinka työntekijät ja sairaaloiden potilaat kulkevat vastaisuudessa ko matkat, kun Meilahden alueen remontit ovat vieneet lähes kaikki parkkipaikatkin. Linjaa 205 olen itse käyttänyt hakiessani lasta harrastuksista Leppävaarasta. Nyt sekin pitää hoitaa jotenkin muuten, kun vaan keksisis miten? Meilahdesta on nyt tehty sumppu jonne eivät pääse enää työntekijät eivätkä potilaat...

Linja 502 ajaa nyt Leppävaaraan. Lisäksi Meilahden ja melkein Länsiväylän välillä ajaa linja 195, eli Westendissä ei ole ehdottoman pakko vaihtaa.

Jos HSL:n asiantuntemus riittäisi perinpohjaiseen mallinnukseen, matkustajan kansantaloudellinen tuottavuus bussissa liikkeellä istuen vs. pysäkillä ihmettelemässä seisten erottuisi jotenkin.

Ajattelen, että Meilahti "kuuluu" Kampin "alaisuuteen" jokseenkin luontevasti, eikä linja 504 yksin ole voinut kilpailla Kampin-linjaston kanssa. Toisaalta kun Kampinkin linjat pian lyhennetään Espoon metroliityntälinjoiksi, linjan 504 osittainen palauttaminen esimerkiksi juuri Meilahteen asti lienee välttämätöntä.

Miksi piti lopettaa 503, ei mitään järkeä, ainoa linja joka ei mennyt Kamppiin, eli pääsi nopeammin töihin, kun ei tarvinut mennä Kampin kautta. Työmatka piteni reippaasti, kun 503 pääsi 45 minuutissa, nyt sitten istutaan ruuhkabussissa Kamppiin 30 min ja sieltä vaihto toiseen bussiin. Miksi Espoon busseista karsitaan ja Helsingin linjoja lisätään, ei ole kiva kun näin tehdään vaikeaksi käydä töissä.

Aivan käsittämätöntä lopettaa molemmat Töölö/Meilahti-Matinkylä -linjat. Työmatka-aika tuplaantui 25min -> 50min. Töölön ja Meilahden alueella on useita suuria työnantajia, kuten Hus, yliopisto, TTL, ja nyt poistettu kaikki toimivat liikenneyhteydet sieltä Suur-Matinkylän alueelle, joka on keskeinen kasvukeskus Espoossa. Valitettavasti en enää keksi mitään syytä kulkea työmatkoja julkisilla. Tervetuloa yksityisautoilu. Luulin tosin, että HSL:n tarkoituksena oli lisätä eikä vähentää julkisen liikenteen matkustajamääriä. Turha toivo näillä uudistuksilla.

Todellakin huono päätös lakkauttaa 503 ja 504 ja korvata se linjalla 551. Nykyisillä muutoksilla on aika vaikea perustella julkisten käyttämistä ja pakottaa käytännössä oman auton käyttöön. 551 olisi hyvin voinut jatkaa matkaa Matinkylään saakka ja näin helpottaa vaihtoa Tapiolan solmussa. Kiukuttaa, kun 30 minuutin työmatkasta tulee kävelymatkoineen (vaihto Westendistä Tapiolansolmuun) nyt tunnin matka.

Onko se tosiaan liika vaadittu, että Leppävaarasta menisi edes YKSI (1) bussi suoraan keskustaan? Bussi 106 ei voi laskea edes vaihtoehdoksi, kun matka kestää noin tunnin. Jos Elielin aukion liikennettä pitää vähentää niin millä perusteella 205 piti lopettaa?? Voihan se olla vähän liikaa, että keskustaan pääsisi ilman vaihtoa myös Perkkaalta

Aivan uskomatonta että linjat 503 ja 504 lopetetaan! Oma 30 minuutin työmatkani on jatkossa 50 minuuttia vaihtoineen. En tule jatkossa julkisilla ehtimään lapseni päiväkotiin ennen sulkemisaikaa. Olisiko 551 linjan mahdollista kulkea aamun ja iltapäivän ruuhkahuippuina tuo Matinkylä-Iivisniemi-Soukka-Kivenlahti-akseli? Se helpottaisi monen arkea.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.