Linjojen 206, 206A, 212 ja 213 päätepysäkki Helsingissä siirtyy Meilahteen 10.8.

Elielinaukiolta Espooseen kulkevien linjojen 206, 206A, 212 ja 213 päätepysäkki Helsingissä siirtyy Meilahteen, kun HSL:n joukkoliikenne siirtyy talvikauden aikatauluihin 10. elokuuta.

Reittimuutoksen syynä on Helsingin keskustakirjaston rakentaminen, joka alkaa Töölönlahdenkadun varrella syksyllä 2015. Rakennustöiden vuoksi Elielinaukion bussiliikennettä on tarpeen vähentää.

Pääasiallinen kulkuyhteys Helsingin keskustasta Keski-Espooseen ja Kauniaisiin on juna, ja linjojen 206, 206A, 212 ja 213 pääasiallisena tarkoituksena on tarjota näiltä alueilta suora yhteys Meilahteen. Tämä yhteys säilyy myös reittimuutoksen jälkeen.

Linja 213N kulkee Elielinaukiolle myös tulevaisuudessa.

Linjojen 206, 206A, 212 ja 213 päätepysäkki siirtyy Meilahteen 10.8.

Linjojen 206, 206A, 212 ja 213 päätepysäkki Meilahdessa 10.8. alkaen

Kommentit

Hei,

Olipas mieltä ylentävää istua tänään 213:en ja huomata tämä vasta kun bussi poikkeaa normaalilta linjaltaa. Tosiaan ihmettelen samaa kuin aikaisemminkin joku. Miten ihmeessä tämä n. 5 bussia/h voi oikeasti tehdä niin suurta eroa, että tuo käytetty syy linjojen muutoksiin oli perusteltua.

Pelkään myös pahoin, että muutosta ei tulla perumaan kun keskustakirjasto valmistuu.

Olen käyttänyt aamuisin siirtyessäni Yrjönkadun uimahalliin kyseistä linjaa ja nyt vaihdolla se ei oikein enää tätä palvele. Myönnän kyllä, että aamulla suurin osa porukasta jäi pois Meilahdessa, mutta kyllä siitä aina myös perillekkin tuli muita matkustajia. Vaihtoehtoina on tietty 154 kamppiin tai Juna, mutta kun nopeudessaan ja kätevyydessään molemmat vaihtoehdot eivät pärjää 213:lle. Puhumatta kun Metro alkaa liikennöidä ja 154 menee pilalle.

Linjoja huononnetaan ja hinnoissa on kovat korotuspaineet, ei kiva.

Kuinka kauan 212 reittimuutos kestää? Toivottavasti palautuu pikaisesti tai tulee edes lähemmäs keskustaa, nykyinen tilanne ei palvele enää Laajalahden asukkaita, kun ainoa järkikestoinen yhteys vietiin.

Miksi Tukholman kadulla ei ole yhtään pysäkkiä jäädä pois jos vaihtaa esim.busseihin 58,58B. Onko ainoat pysäkit Paciuksen kadulla Espoosta tullessa.

Hyvä HSL, ihmettelen suuresti yhtä asiaa: miten ihmeessä bussit 206, 206 A, 212 ja 213 mahtuvat odottamaan pääte-/lähtöpysäkillä Haartmaninkadulla, kun kadulla on jo nyt ahdasta rakennustöiden ja ohi ajavien muiden bussien (14, 18, 39, 39 A, 53, 205) takia. Kadulla on pahimmillaan mahtunut ajamaan vain yksi bussi suuntaansa muiden bussien odottaessa esim. Topeliuksenkadulla Haartmaninkadulle kääntymistä (tämä tilanne on erittäin tuttu mm. niinä talvina, jolloin katupysäköinti on lumen takia ollut täysin sekaisin). Muutosta suunniteltaessa on myös jätetty huomioimatta se, että kaikki linjoja 206, 206 A, 212 ja 213 käyttävät eivät halua keskustaan, jonne juna vie (jos sattuu asumaan junaradan läheisyydessä) vaan jäävät pois Meilahden ja keskustan välillä. Suurin huolenaiheeni on kuitenkin se, että tukkiiko näiden linjojen päätepysäkillä odottava bussi kaikkien muiden bussien liikennöinnin Haartmaninkadulla. Tuo katu on muutenkin niin lyhyt ja tukkoinen, että mikäli odottava bussi tukkii Haartmaninkadun liikenteen, heijastuu tukos nopeasti myös Tukholmankadun liikenteeseen, josta esim. bussi 58 B ei ole nytkään mahtua kääntymään Meilahden sairaala-alueelle aamuisin. Miten tämä asia on otettu huomioon reittimuutoksia suunniteltaessa vai onko tätä huomioitu mitenkään?

vähennykset Elielinaukiolla näyttävät kohdistuvan vain Espoon busseihin, ja sielläkin linjoihin, joilla on yli 1 vuoro/h ainoastaan aamun ja alkuillan ruuhka-aikoina. Vaikuttaako nämä noin 5 autoa/h merkittävästi Elielinaukion bussien määrään?

Jos nämä harvat vuorot eivät tosiaan Elielinaukiolle mahdu millään, olisiko nyt Meilahteen tyssäävillä busseilla voinut päästä edes Mannerheimintielle, josta aivan erilaiset vaihtomahdollisuudet, kuin Paciuksenkadulla tai Tukholmankadulla. Esim. Kisahallille saakka? Ehkä siinä Mäntymäen kentällä olisi voinut joku bussi/-kuski olla vaikka tauollakin. Tuolla Meilahdessa ei varmaan taukoja juuri kuskit pidä kun niin ahtaan näköinen on tuo käännöspaikka ja pysäkeille kulkukin lienee varsin mielenkiinoinen erinäisten rakennustöiden (esim. Naistenklinikka, rempan seuraava arvioitu valmistumisaikataulu taitaa olla syksyllä 2016) kestellä.

Laajalahdesta olisi kiva päästä myös keskustaan ilman maisemareittejä (106). voisiko 212 ajaa keskustaan asti vaikka 7-8 välillä edes yhden vuoron? jolla pääsisi yliopistolle / kaivokadulle töihin vaihdotta!

Mitä yliopiston huipputiede näyttää toteen: onko tärkeämpää kaikenkaikkinen nopeus vai vaihdottomuus ellei molempia voida saavuttaa? Tässä sovellustapauksessa raitiovaunu 4 Paciuksenkadulta vie yliopiston päärakennukselle perille asti, haittaako?

Onpa varsin loistavaa! Mankkaallee muutenkin todella nihkeästi yhteyksiä ja nyt hankaloitetaan töihin kulkemista vieläkin enemmän. Nyt sitten venyy yhteen suuntaan kulkeminen yli 1,5 tunniksi, kun pitää kehittää keskustasta vielä toinen bussi meilahteen. On tosi kivaa käyttää päivästään yli kolme tuntia työmatkailuun. Pitää alkaa harkita auton hankkimista. Kiitos.

Ei yhtään ahtaampaa paikkaa löytynyt päätepysäkille? Ottaen huomioon, miten haastavaa liikenne sekä Topeliuksenkadulla että erityisesti Haartmaninkadulla on ollut jo silloin, kun kaikki yrittävät pysyä liikkeellä, niin jos siellä on seassa lähtöaikaa odottelevia busseja, kaikki odottavat. Vai laaditaanko aikataulut niin, ettei tuolta päättäriltä koskaan lähdetä ajoissa?

Linjojen 206 muutos sekä linjan 205 lopettaminen tekevät kulkemisen Länsimäestä Perkkaalle erittäin mielenkiitoiseksi! Olettekko ajatelleet linjojen muutoksia tehdessä, että kaikki eivät asu Helsingin keskustassa (206 pysäkki Meilahteen) ja kaikki eivät käy Leppävaarassa (juna) töissä!?! Matka-aikaa tulee taas kivasti lisää, kiitos fiksuille aikataulun/linjojen laatijoille!

Siellä pitäisi tietysti lukea pelkkä Elielinaukio. Korjataan virhe. Syy liittynee siihen, että 231:n perusversion on tässä oletettu lähtevän Meilahdesta, kuten esimerkiksi 213:n. Tämä on kuitenkin virheoletus, koska 231:n perusversio lakkaa kulkemasta 10. elokuuta.

Voidaanko Meilahden kolmiosilmukasta julkaista isompi kartta, jotta vihreällä pisteellä merkittyjen pysäkkien määrä käy selväksi? (Kaksi vai kolme?)

Tarkempi kartta Meilahden päätepysäkistä lisätty. Kolmiossa on siis itse varsinaisen pääte- ja lähtöpysäkin lisäksi (valkoinen pallo) kaksi pysäkkiä.

Kolmepas, ainakin Reittioppaan tiedoissa:

Tukholmankatu 1380
Topeliuksenkatu 1326
Haartmaninkatu 1323

Valkoinen pallo lienee puolestaan pysäkki 1321 Haartmaninkadulla.

Aivan oikein, niinpä näkyy. Tuli katsottua Reittioppaan karttaa hieman hätäisesti.

Tämä on erittäin ikävä uutinen Mikkelässä asuvalle: kun 213:n päätepysäkki siirtyy Meilahteen, loppuu samalla ainut suora yhteys Helsingin keskustaan. Eikö vaihtoehtoja tosiaankaan ollut muita?

Pahoittelemme reittimuutoksesta aiheutuvaa haittaa. 10.8. alkaen yksi vaihtoehto Mikkelästä Helsingin keskustaan kulkeville on myös vaihtaminen junaan Espoon keskuksessa.

Helsingin keskustaan voi edelleenkin vaihtaa Paciuksenkadulla moneen muuhun bussiin sekä raitiovaunuun 4/4T. Mahdollisesti kävelymatka samalla lyhenee.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.