Muutoksia 19.1. Kirkkonummen busseille 171, 172, 173, 174Z, 901 ja 908

Bussien 171, 172, 173 ja 174Z reitit muuttuvat Ravalsin alueella. Bussit eivät aja Ravalsintietä vaan Överbyntien ja Lindalintien kautta. Bussien 172 ja 173 reitit muuttuvat myös Kirkkonummen itäosassa. Bussit 172 ja 173 ajavat Länsiväylää pitkin Sarvvikinportin liittymään asti, josta ne jatkavat Masalan suuntaan. Muutos helpottaa bussien 172 ja 173 työmatkaliikennettä aamuruuhkassa ja parantaa aikataulujen luotettavuutta kaikkina aikoina.

Bussi 171 ajaa edelleen Sarvvikin puistotietä. Lisäksi linjalle 171 tulee uusi vuoro ma-pe klo 6.00 Kirkkonummelta Kamppiin ja linjalle 174Z vuoro ma-pe klo 6.25 Gesterbystä Kamppiin.

Bussien 171 ja 174Z uudet aikataulut
Bussien 171, 172, 173 ja 174Z uusi reitti Ravalsissa
Bussien 172 ja 173 uusi reitti Sarvvikissa

Bussi 908 kiertää Gesterbyn alueen itäpuolelta. Muutos tarjoaa aiempaa paremman yhteyden Gesterbyn alueen kouluihin Evitskogin ja Volsin suunnista. Aikatauluihin ei tule muutoksia. Bussin 908 poistettavaa reitinosaa korvaavat bussit 171, 172, 173 ja 174Z.
Bussin 908 uusi reitti

Bussin 901 lähtöaikoja muutetaan aikataulun luotettavuuden parantamiseksi. Aamun ensimmäinen K-vuoro Hirsalasta klo 7.00 muutetaan normaalivuoroksi. Kahdeksaksi Gesterbyn koulukeskukseen matkustavilla on vaihto bussiin 171A Sundetin puistotien pysäkillä noin klo 7.23. Bussi 171A odottaa tarvittaessa bussilta 901 vaihtavia matkustajia. Bussin 901K-vuoro Hirsalasta lähtee jo klo 8.00, jotta bussi ehtii Luoman koululle yhdeksäksi.
Bussin 901 uusi aikataulu

Kommentit

Sarvvik on nopeasti kasvava alue ,josta olemattomat bussiyhtwydet. Kaikki palvelut ovat Kivenlahdenpuolella kouluja myöten mutta toimivia bussi yhteyksiä ei Kivenlahdenpuolella ole. Myös Helsinkiin matkustaville asukkailla pitäisi kaikilla olla auto ,jotta töihin pääsisi.Miten bussiyhteydet tulevat paranemaan metron tultua haluaisin tietää????
Pitääkö työmatkan varata kaksituntia Helsingin keskustaan? ????

Tahtoisimme saada perustelut miksi ei Upinniemeltä klo 05:30 lähtevää 173 voisi muuttaa Z-vuoroksi. klo 5 173 ok.

171:n aamuvuorot ovat järjestäen Rantaniityn pysäkillä 5-6 min etuajassa. Toki asian voi huomioida, kun kokemuksesta tietää, mutta satunnaiselle käyttäjälle jää vain kuva epäluotettavasta joukkoliikenteestä. Erityisen ongelmallista nyt kun muut linjat eivät enää aja Sarvvikin puistotietä. Pysäkeillä olisi myös voinut olla lappu em. muutoksesta jo perjantaina 16.1., kun muutos käynnistyi ma 19.1.!?

Ma-Pe 173 Lähtö Upinniemestä klo 11:10 > Kirkkonummi mk. klo 11:40 > alkaa kierros. Klo 12:00 pyöritään edelleen kirkolla.
Klo 12:47 ( joskus 12:40) vihdoin perillä. To 29.1 bussissa ei ollut lainkaan lämmitystä. Oltiin muuten jäässä.

Terve! Miksi linja 172 ja 173 muutettiin ajamaan suoraan Länsiväylää (ei kai pelkästään sen takia että muut pääsee 5 min nopeammin Helsinkiin)? Sarfvik on kasvava asuinalue ja nyt käytännössä sitä ei tavoita säännöllisellä julkisella liikenteellä lainkaan? Pitäisikö suunnittelijanne jalkautua ja käydä katsomassa Sarfvikin rakennustyömaita / Kirkkonummen kaavoitusta?

Kaikki sightseeing pois Kirkkonummen linjoilta. Sen tilalle paikallislinjat, jotka ajavat heilurina etäkylältä matkakeskuksen kautta toiseen etäkylään. Espoo-Helsinki suuntaan kaikki linjat suoraan 51:lle matkakeskuksesta. Sarvvikista keräilybussi Omppuun katuja pitkin.

"Espoo-Helsinki suuntaan kaikki linjat suoraan 51:lle matkakeskuksesta."

Ehdotuksesi perusteella Vanhan rantatien ja lähialueilta, eli esim. Masalasta, Sundsbergistä, Jorvaksesta, Laajakalliosta ja Laajakalliosta kulkevan pitäisi ensin matkustaa "väärään suuntaan" Kirkkonummen matkakeskukseen, ja siellä sitten vaihtaa bussiin joka kulkee Helsinkiin...

Toinen juttu. Tällä hetkellä esim. Masalasta ja Sundsbergistä Helsingin suuntaan kulkevien aikataulun ennustettavuus on huonohko. Juurisyynä pääosin maanantaina 13.8. alkanut Kirkkonummin sightseeing kierros matkakeskuksesta lähdettäessä. Masalan kirjastolla tai Sundsbergin pysäkillä ohitusajaksi on listattu esim. 12:54-12:56 joka toisinaan voi jopa toteutua, mutta äärimmäisen harvoin. Hyvin usein Helsinkiin päin kulkeva bussi saapuu pysäkille n. 10 minuuttia myöhässä aikatauluun merkitystä ajasta.

Toimivan aikataulun saa helposti. Vain pieniä muutoksia tarvitaan. Ottakaa säästöt vaikka lopettamalla yö-bussi liikenne. Nyt pitää ajatella Kirkkonumella asuvia. Taitaa olla Espoossa asuvat tyytyväisiä kun saivat lisää busseja esim. Omenalta > HKI.

Nyt aikatauluja on yritetty korjata 3 kertaa HSL-aikana, mutta aamuliikennetä Helsinkiin ei saada toimimaan kunnolla 5.30 ja 8.30 välillä.
Tämä ei voi olla vaikeata ammattiihmiselle , jos on halua palvella matkustavia.

Z vuoroja kulkee aamulla klo 6.35-9.35 puolen tunnin välein. Jos halutaan parantaa työmatkaliikennettä sen pitäisi kulkea klo 5.30-8.35 tai useammin jos mahdollista.. Aloitus Z-vuorojen kulkemiselle pitäisi aikaistaa tunnilla. Siis lähtö 173Z Upinniemestä kohti Helsinkiä klo 5.30 olisi toivottavaa. 173 klo 5 Upinniemestä lähtevä bussi antaa hyvät yhteydet Gesterbystä liikkuville.

Miten olisi, jos 171-173 -bussit EIVÄT kiertäisi Ravals-Lindal-Gesterby -kierrosta, vaan matkaisivat suoraan Helsinkiin päin (Masalan kautta kaikki paitsi Z-vuorot). Keskustan alueen asukkaita voisi palvella linja joka kiertäisi Matkakeskus-Ravals-Lindal-Gesterby-Matkakeskus esimerkiksi 30 min välein, molempiin suuntiin? Tällä alueella asuvat menisivät tällä, sanotaan vaikka "900-bussilla" matkakeskukselle vaihtamaan Helsingin bussiin. Linjan "900" aikataulu olisi sovitettu hesabussien aikataulujen mukaan jottei odottelua ajoneuvon vaihdossa tulisi kuin korkeintaan muutama minuutti. Tällöin esimerkiksi Upinniemestä tulevien muutenkin jo pitkä matka lyhenesi noin vartilla, kuitenkaan keskustan alueella asuvien palvelujen heikentymättä. Nykyään on niin lohduttamatonta matkustaa ei-Z -busseilla matkakeskuksesta kun 15 minuutin matkan jälkeen ei ole tullut ollenkaan eteenpäin matkalla.

Mitä HSL ja te muut matkustajat tykkäätte tällaisesta ehdotuksesta?

Hyvä idea! On ihan älytöntä, että nykyään matkakeskukselta Länsiväylän liittymään menee puoli tuntia, ruuhka-aikaan jopa 45 minuuttia sen takia, että joka ikinen vuoro (pl. Z-bussit) kiertelee edestakaisin keskustan katuja.

Kannatan ehdotusta. Yritin pari-kolme vuotta sitten omalta osaltani torpata tämän nykykäytännön jo ennakkoon HSL:n verkkoyhteisössä, jolta pyydettiin palautetta ja kommentteja.

Omalta osaltani elokuun puolessa muuttunut käytäntö on johtanut siihen että en enää käy bussilla ollenkaan Sundsbergistä kaupoilla Kirkkonummella tuon ylimääräisen kierroksen takia - molempiin suuntiin. En ole käynyt Prismassa, Citymarketissa tai Lidlissa kertaakaan 12.8.2014 jälkeen. Autottomana haluaisi päästä esim. pakasteiden kanssa nopeasti Matkakeskuksesta omalle lähipysäkille, nyt tuhraantuu se ylimääräinen 15 min heti alkuun ilmeisesti. Tarkkaa aikaa en tiedä, koska mulla ei ole tästä edes sitä ensimmäistä kokemusta...

Mittasin lauantaina aamupäivällä miten paljon aikaa bussilla 173 menee ns ylimääräisen kierrokseen Kirkkonummella Helsingistä saavutettaessa.

- Laitoin ajanoton päälle Kirkkonummen kirkon risteyksen kohdalla, sillä hetkellä kun bussi 173 kääntyi vihreillä liikennevaloilla oikealle ja pohjoiseen Gesterbyn suuntaan.
- Suljin ajanoton kun bussi saapui kierroksen päätteeksi perille Kirkkonummen matkakeskukseen.
- Aikaa Kirkkonummi kierrokseen kului 15 minuuttia 52 sekuntia. Aikaisemmin Kirkkonummen kirkolta Kirkkonummen matkakeskuksen kului aikaa n. minuutin verran...

Huono muutos. Kiva meidän jotka liikumme nimenomaan tuolta sarfvikista vanhan jorvaksentien varresta niin juuri kun saimme tänne hyvin busseja ja linjoja niin nyt ne otettiin taas pois. Yritä täältä nyt sit taas päästä ajoissa töihin ja kouluun ja sit vielä kotiin. Miksi tänne ei otettu muita linjoja tilalle tai lisätty 171 muitakin vuotoja kuin klo 6.00?

Aamulla klo 05:30 Upinniemeltä 173 Z vuoro auttaisi paljon.

Kiitos kun yritätte parantaa Kirkkonummen huonoja bussiyhteyksiä, mutta tämä uudistus ei juuri tainnut auttaa. Kahtena aamuna peräkkäin 5.30 vuoro on ollut Masalassa 10 minuuttia aikataulusta myöhässä, joten Westendissä ollaan samaan aikaan kuin ennen reittimuutosta.

Toisekseen olisiko 171:n uuden aamuvuoron lähtöaikaa kannattanut miettiä hieman tarkemmin. Nyt Kirkkonummelta lähtee bussit klo 5.30 (173) ja kaksi vuoroa klo 6.00 (171 ja 173). Tuo 5.30 vuoro on aina tupaten täynnä, tänäänkään ei moni mahtunut istumaan. Kannattaisiko lähdöt olla siis esim. 5.30, 5.45 ja 6.00 tai 5.20, 5.40 ja 6.00..??

Linjoilla 171-174 ei ole ajantasauspysäkkiä Masalassa. Masalan pysäkillä ilmoitettu ohitusaika on arvioitu ohitusaika eli ei se bussi ole siihen pysäkkiaikataulussa painettuun aikaan välttämättä pysäkillä (tosin jos usein jäädään tuo 10 minuuttia arvioidusta ohitusajasta niin voisi HSL tarkistaa nuo ohitusajat uudelleen).

Kerätty data tulee käyttöön ensi kesän pysäkkiaikatauluissa.

Loistavaa, että Sarvvik-sightseeing on nyt mennyttä touhua. Iloisena ja yllättyneenä katselin ulos bussin ikkunasta, kun kierros jäi tekemättä :)

Hienoa että Sarvvik-kierros jää pois! Nopeuttaa ja sujuvoittaa työmatkaa kummasti. Taas voi siirtyä kokonaan bussimatkustajaksi eikä ole pakko kulkea omalla autolla. Kiitos, tervetullut muutos!

Entäs Sarfvikissa asuvat? Ajatteletko vain omaa napaasi?

Z-vuorot ehdottomasti matkakeskuksesta suoraan länsiväylälle.

Z-linjathan palvelevat hyvin Jolkbyn-Heikkilän asukkaita. Miksi heidän kuuluisi matkustaa pitkä matka Masalan kautta. Ilman tämän alueen matkustajia Z-vuorojen matkustajamäärätkin olisivat paljon pienempiä..

Eikös länsiväylälle vois rakentee yhtä pysäkkiä sarfvikin ja saunalahden väliin? Silloin olisi paljon tyytyväisiä siitä pääsisi hypäämään kätevästi kivenlahdenkn busseihin.

Periaatteessa valmis ylikulku löytyisi puolivälistä kantatie 51:stä (Sarfvik/Masala/Sundsberg liittymä vs Espoonlahden silta/Saunalahti).
En tiedä mahtuisiko sinne sitten pysäkit molemmin puolin kantatie 51:sta josta sitten kävelyrampit/portaat ylös olemassa olevalle sillalle.

Ei ole käytettävissä tiealuetta rampeille. Pysäkkejä ei voi rakentaa suoraan tien varteen. Vaatisi lisäksi ali- tai ylikulun Kantatie 51:lle.

Yhden Z-vuoron lisääminen auttaa paljon. klo 6 173 Z Kirkkonummi -Kamppi.

Käsittämätöntä miten huonoa suunnittelua kertakaikkiaan sekä sarvvikin puistotien suunnittelijoilta tehdä sellaiset hidasteet noin pitkälle suoralle, että hsl:ltä tämä mielen muttelu vähän väliä. Miten tämä muutos huomioi nyt Sarvvikin asukkaita?? Tiedän että meitä ei ole montaa, mutta yksi syy tänne muuttamiseen on ollut hyvät bussiyhteydet sekä keskustaan että myös sieltä kotiin. Espoon bussit seisovat aamuruuhkassa rampeilla, joten niistä ei ole mitään hyötyä vaikka kävelisikin aamulla sille puolelle. Yksi bussi päivässä viikonloppuisin kamppiin on mielestäni jopa silkkaa ilkeyttä. Sarvvikin puistotie ei mielestäni ole suurin ongelmakohta tässä suunnittelussa vaan aikaa kuluu paljon jo ennen sitä, sillä Sarvvikissa bussiin noustessa aamuruuhkan aikana siellä ei mahdu ovensuuta paljoa pidemmälle. Eiköhän olisi nyt syytä tarkastella vielä kerran näitä suunnitelmia harkitusti eikä vaihtaa mieltä vähän miten milloinkin kahden kuukauden välein ja muuttaa bussien reittejä lyhyellä varoitusajalla. Miten sarvvikin kasvava asuinalue on huomioitu tässä toteutuksessa?

HSL lupaa helpotusta ja nopeutta työmatkaliikenteeseen. (173) Kysyisin: mistä kulkevien matka helpottuu ? Entä nopeus ? Kuljettajan arvio n. 5min nopeampi reitti. Linja 173 klo 5:30 Upinniemestä > On ehdottomasti ja pikaisesti muutettava
Z-vuoroksi. Linjoja 173Z- 174Z tarvitann lisää. Helsingissä on monen työpaikka. Työvoro alkaa klo 7

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.