Muutoksia Pohjois-Espoon joukkoliikenneyhteyksiin 10.8. alkaen

Vantaan uuden bussilinjaston mukainen liikenne alkaa 10. elokuuta, ja tuolloin voimaan tulevat linjamuutokset vaikuttavat myös muun muassa Vantaan kautta Espooseen kulkeviin busseihin.

Kaikkein selvimmin nämä muutokset näkyvät Pohjois-Espoon Kalajärvellä, Niipperissä ja Juvanmalmilla, jossa bussin 324 tilalla alkaa liikennöidä bussi 436, ja myös sen reitti samalla vaihtuu. 436 alkaa kulkea Vantaankosken, Martinlaakson ja Louhelan asemien kautta, ja samalla se kulkee Helsinkiin ja Helsingistä Hämeenlinnanväylää pitkin nykyisen Vihdintien sijaan. Reittiversio 436K kulkee muuten samaa reittiä, mutta Juvanmalmin teollisuusalueen kautta. 436N:n reitti taas kulkee Myyrmäen aseman kautta.

Linjan 436 reitti 10.8. alkaen

Linja 315 (Elielinaukio–Jupperi–Vanhakartano) pysyy ennallaan, mutta 10.8. sen linjanumeroksi vaihtuu 321. Myös 321N:n reitti pysyy samana kuin nykyisen 315N:n.

Kommentit

Olen nyt kuukauden päivät käyttänyt uutta 436-linjaa Niipperistä ja täytyy todeta, että huononnus on merkittävä; linja kiertelee ja kaartelee puolityhjänä pitkin Vantaata, aikaisemmin 324 täyttyi jo Juvanmalmin S-kaupalla. Hämeenlinnanväylällä bussi viimein täyttyy, mutta siellä kulkee moni muukin bussi, tarvitsiko viedä ainoa bussi täältä Niipperistä? Työmatkani pituus lisääntyi nyt 10 min suuntaansa. Viikonloppuna en pääse bussilla töihin tai pääsen, mutta työpäivän pituus lisääntyy 1,5 tuntia. Käyn nyt autolla töissä viikonloppuna ja harkitsen vakavasti siirtymistä auton käyttäjäksi myös arkena!

Kokeilen tässä juuri uutta reittiä.Bussi kiertää ja kiertää,varmaan kiva lastenvaunulaisille kauppareitiks (itse olisin silloin tällaista kivaa shoppailulinjaa kaivannut)..mutta jos maksaa lipun päästäkseen töihin nopeasti niin ei toimi ainakaan minulle.Miksi emme saisi molempia busseja pitää.. 436 ja 324 olisivat varmasti molemmat ihan tarpeen. Itse en enää pääse töihin Vihdintien kautta,eikä vaihtoja ole,katsottu on.

Linjan 324 lopettaminen on täysin typerää, noloa ja karmealla tavalla vaikeuttaa liikkumista Niipperistä Helsinkiin. Linjan palauttaminen on ainoa järkevä teko.

324 lopetus tarkoittaa tunnin molemmin puolin kestävää vain 15 km työmatkaa Pitäjänmäelle Niipperistä. Meitä on monia. Pitäkää bussinne! Menen mieluummin autolla tai fillarilla. Paperilla varmaan näytti hienolta teidän "uudistus", jossa jopa 30 minuutin aikalisäys käytännössä tarkoittaa palelua vaihtopysäkillä. Sama paluulle. Mitäs sitä muuta tekemään, kun aina voi odotella bussia!

Eläköön joukkoliikenne!

Käyn töissä Pitäjänmäellä ja asun Niipperissä.
Pääsen hienosti 324:lla suoraan töihin mutta nyt sitten tämä lysti loppuu.
Vaihtoehtona siis jatkossa vain oma auto.

Olen todella järkyttynyt Vantaan joukkoliikenteen uudistuksista!
Tällä hetkellä Tammiston omakoti- ja rivitaloalueen ohi kulkee Valimotietä SEITSEMÄN bussia ja jokin aika sitten vielä muutama muukin.
Kulkuyhteydet nykyisinkään eivät ole olleet hääppöiset, koska ohi ajavat bussit eivät ole ajelleet tasaisesti vaan tiettynä aikana suunnilleen puskurit kiinni toisissaan... Tämä on varmasti vähentänyt nykyiselläänkin jo joukkoliikenteen käyttöä alueella.

Asun ns. Vanhan Tammiston omakotialueella (Valimotien itäpuolella, vastapäätä mm. Citymarketia).
En ole joukkoliikenteen päivittäinen käyttäjä.
Eläkeläisenä käytän joukkoliikennettä vain silloin, kun olen menossa jompaan kumpaan Helsingin satamaan, teatteriin tms. tai päiväsaikaan hoitamaan "asioita" tai esim. tapaamaan ystäviäni Helsingin keskustaan tai Tikkurilaan. Kaikki nämä edellyttävät, että olen ulkonaisesti siisti. En siis ole halukas kulkemaan tuulessa, tuiskussa tai vesisateessa kilometriä, en vetämään loskassa tai lumessa kymmenien kilojen matkalaukkua enkä myöskään ilta- ja yöaikaan kävelemään Tammiston luonnonsuojelualueen metsänreunaa 600 metriä enkä moottoritien alikulkusiltojen kautta pusikkojen läpi kilometriä, joista 600 metriä on täysin puskaista, asumatonta kävelytietä. Taksiin minulla ei ole halua eika varaa.

Elokuun 9. päivän jälkeen Tammistosta pääsee bussilla klo 5-9 ja klo 14-18 Hakaniemen torille!!!!!!!
Tikkurilaan (5 km), missä sijaitsevat esim. terveyspalvelut ja suurin osa virastoista, ei ole elokuun jälkeen mitään suoraa yhteyttä. Lentoasemalle menevällä bussilla pääsee Aviapolikseen ja siitä sitten junalla eteenpäin. Matka Aviapolikseen yksistään kestää jo vähintään 15 min ja kävelemistäkin tulee useita satoja metrejä maan alla päästäkseen jatkamaan junalla.

Bussi lentoasemalta Itäkeskukseen Malmin kautta (ja takaisin) kulkee koko päivän kaksi kertaa tunnissa. Helsinkiin mentäessä vaihdan siis tulevaisuudessa Malmilla joko junaan tai bussiin, Tikkurilaan mentäessä junaan, jolloin joudun maksamaan vantaalaisena 10 e seutulipusta.
Reittiopas ehdottaa Tikkurilaan 5 km:n menoa näin: pitäisi ensin kävellä 1,2 km Helsingin puolelle, sitten bussilla 611 Suutarilan kautta Tikkurilaan. Seutulippu on 10 e, Vantaan sisäinen lippu olisi vain 6 e.

Elokuun jälkeen tulen varmaankin kaiholla muisteleman entisiä "hyviä aikoja", jolloin yhdellä bussilla pääsi mm. Helsinkiin ja Tikkurilaan ja sai bussissa istua ihan rauhassa muutaman kymmenen minuuttia.

Asun 13 km Rautatientorista, 5 km Tikkurilan terveysasemasta. Kyllä jollain tavalla odottaisi, että pääkaupunkiseudulla yhteydet olisivat edes jonkin verran paremmat.

"Uuden Tammiston" (kerros- ja rivitaloalue) kautta kulkee busseja, mutta sinnekin ovat yhteydet heikentyneet. Lähimmälle pysäkille on kuljettava 800 m, josta 600 m luonnonsuojelualueen metsäistä reunaa. Autolla voisi tietenkin sinne ajaa. Parkkipaikkoja on. Mutta... silloin voisin ajaa autolla johonkin muuallekin. Useimmiten bussia käyttäessäni olen menossa johonkin sellaiseen, jossa on esim. alkoholitarjoilua tai olen useamman päivän poissa, jolloin autoa ei voi parkkiin jättää tai paluumatkalla käyttää...
Ihmettelen myös, miten Tammistosta kulkevat esim. muualla töissä tai koulua käyvät. Onko myös ajateltu niin, että kaikissa Tammiston monissa kaupoissa asiakkaat ajelevat vain omilla autoillaan eikä klo 9 ja 14 välillä kukaan tarvitse bussia?

Olen siis täysin järkyttynyt! Lehdistö ja muut tiedotusvälineet vouhkaavat Kehäradasta ja sen eduista. Kaikilla asiat ei kuitenkaan uudistusten myötä parane!

Toivoisin Valimotiellekin ainakin EDES KERRAN TUNNISSA kullevaa bussia aamusta yöhön!
Mielestäni se ei pääkaupunkiseudulla ole liikaa pyydetty!

Hyvä uudistus! Yhteydet Vantaalle paranee huomattavasti kun kehäratakin nyt valmistui. 5-10 minuutin matka-ajan lisäys Helsinkiin matkustaessa ole kovin merkittävä suhteessa Vantaan yhteyksien paranemiseen. Tätä on Pohjois-Espoossa jo pitkään kaivattu!!

Hyvä, että pääsee 436lla Variston Kodin Ykköseen. Autottomalle tosi hyvä juttu!

Mielestäni myös todella huono uudistus! Ennen kerkesin hakea lapsen päiväkodista Niipperistä klo. 17 mennessä kun pääsin tasan 16:00 töistä Töölöstä ja hyppäsin 324:seen. Nyt katsoin reittioppaan tietoja elokuun puolesta välistä ja uudistuksen myötä olisin lapsen päiväkodilla vasta klo. 17:10! Eli eipä jää mitään muita vaihtoehtoja kuin kulkea autolla töihin, julkisilla se on tämän uudistuksen myötä täysin mahdotonta, ainakin jos on päiväkoti-ikäisiä lapsia. Ihan hirveää että tällä tavalla huononnetaan jo valmiiksi huonoja yhteyksiä.
Ja muutenkin nyt Niipperistä kestää reittioppaan mukaan keskustaan 46 minuuttia, uudistuksen myötä 56 minuuttia. Mitä järkeä tässä uudistuksessa on?

Matkat Niipperistä Vihdintien ja Mannerheimintien varrelle muuttuvat vaihdollisiksi ja matka-ajat pitenevät 10-30 minuuttia vaihtoyhteydestä riippuen. Kannattaa katsoa uudet yhteydet REITTIOPPAASTA josta löytyy jo uudet linjat kun hakee päivämäärällä 10.8.
Esimerkkejä yhteyksistä Niipperistä Konalaan:

klo 6.47/436 > 7.03/345 (vaihto Hämeenkylässä)
Klo 6.54/82K > 7.06/346 (vaihto Kalajärvellä)
Klo 7.10/436 > 7.28/345 (vaihto Hämeenkylässä)
Klo 7.30/436 > 7.44/332 (vaihto Hämeenkylässä)
Klo 7.48/436 > 8.03/345 (vaihto Hämeenkylässä)
Klo 8.20/436 > 8.34/345 (vaihto Hämeenkylässä)

Korjaus omaan kirjoitukseeni. Tietysti linjalla 436 (nykyinen 324) pääsee edelleen vaihdotta Mannerheimintielle, ainoastaan Vihdintien osuus muuttuu vaihdolliseksi.

Onkohan tästä ollut jotain kyselyä Pohjois-Espoon aukkailta? Niipperi jatkaa kasvamistaan ja muutenkin julkiset yhteydet on todella heikot ja hitaat. Vantaalle on tullut juuri Kehärata, tarviiko heille antaa myös meidän ainoa bussilinja? Entäs työpaikkaliikenne Vihdintien varrelle? Ihan käsittämätön päätös!! Toivottavasti se ei ole lopullinen.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.