Westendinasemalle ajavat linjat korvaavat 10.8. Espoon bussit 2 ja 4 sekä seutubussit 503, 504 ja 505

Espoon sisäiset bussilinjat 2 (Soukka–Otaniemi) ja 4 (Kivenlahti–Otaniemi) lopettavat liikenteensä maanantaina 10. elokuuta. Linjojen palvelun korvaavat Soukasta lähtevä seutulinja 143 sekä Kivenlahdesta lähtevät seutulinjat 147 ja 150. Linjoilta voi vaihtaa Soukan ja Kivenlahden suunnasta Tapiolaan mennessään runkolinjalle 550 Westendinasemalla. Helsingistä päin tullessa vaihtopaikka linjoilta 143, 147 ja 150 linjalle 550 on Tapiolansolmussa.

HSL lisää syysliikenteen alkaessa vuoroja linjoille 143, 147 ja 150, jotta vaihtaminen on sujuvaa.

Soukasta ja Kivenlahdesta säilyy edelleen vaihdoton yhteys Tapiolaan linjoilla 12 ja 14.

Espoon suunnan seutulinjat 503 (Merihaka–Matinkylä), 504 (Pasila–Kivenlahti) sekä 505 (Verkkosaari–Kuitinmäki) korvaa 10.8. alkaen uusi linja 551, joka liikennöi Westendinasemalta Kehä I:n kautta Munkkiniemeen ja edelleen Pasilaan. Linja 551 liikennöi arkisin ruuhka-aikoina kymmenen minuutin välein.

Linjan 551 reitti 10.8. alkaen

Kommentit

Tämä 504:n lakkauttaminen oli kyllä surkea juttu. Olisi voinut odottaa, kunnes Länsimetro tosiaan kulkee Espoonlahteen asti. Eikö 551 olisi sitten voinut mennä Espoonlahteen saakka?

Muutama päivä seurattu tätä uudistusta ja täytyy sanoa, että täydellistä idiotismia. 147 ja 150 tulevat peräkkäin samoille pysäkeillä ja saapuvat puolityhjinä Helsinkiin. Ja Helsingistä tyhjinä takaisin!
Aikaisemmin bussit Helsinkiin olivat täynnä, mutta istumapaikkoja riitti jokaiselle. Linjat 2 ja 4 takaisin!

Kenen neropatin idea on ollut lopettaa 504 ,503 ym.Asun Espoonlahdessa kuten moni muukin hoitoalan työtekijä. Ko linjoilla on päässyt arkiaamuisin suoraan töihin. Nyt kun joutuu tekemään vaihtoja työmatkaan kuluva aika pitenee. Ko linjat ovat menneet isojen sairaala alueiden ohi. Busseissa on ollut yleensä paljon matkustajia jopa niissä aikaisemmissa. Ei kaikilla ole varaa hankkia ja kulkea omilla autoilla. Tunnetusti HUS in aluella on parkkipaikat kiven takana. Työkaverit jotka omilla autoilla kulkevat joutuvat käyttämään yleensä kymmeniä minuutteja parkkipaikan etsimiseen. Ymmärrän että tulevan metron takia muutetaan joukkoliikennettä. Mutta tietääkseni menee useita vuosia ennekuin metro on Espoonlahdessa saakka. Tuntuu kyllä nyt kiusanteolta moiset muutokset.

Tänä aamuna ensimmäinen matka uudella 551-linjalla. Herääminen 10 minuuttia aiemmin, tuplaantunut kävelymatka bussipysäkille, jotta ehdin vaihtamaan 7:04 lähtevään 551 bussiin. 551 oli ajallaan, mutta ei lähellekään niin täysi kuin esim 503 samaan aikaan arkiaamuisin.

Mitenkähän korvataan ruuhka-ajan liikenne välillä Tapiola-Teekkarikylä? 10 ja 15 näyttävät edelleen kulkevan harvakseltaan ja sitä paitsi Tapiolan suunnasta voi käyttää vain toista näistä linjoista, koska busseilla ei ole yhteistä pysäkkiä. Olisin toivonut että linjat 2 ja 4 olisivat jatkaneet metron tuloon asti.

Kiitos HSL, kun tuplasit työmatkani ajan.Kuka nero keksi poistoo linjan 503? Se menee Meilahteen jossa on iso sairaala ja yliopiston kampus (Biomedicum), joissa on tuhansia työntekijöitä. Jos olette ystävällisiä ja luett kommentit, niin tuotte linjan 503 takaisin. Ihmiset jotka haluavat 503 linjan takaisin, pitäisi kaikkien soittaa HSL:lle ja valittaa.

Muutin Matinkylään Espooseen kaksi kuukautta sitten, jotta voisin mennä Meilahteen yhdellä bussilla 20 minuutissa. Nyt linja lakkautetaan ja koko muutto oli turha. Ymmärrän aikataulujen muutoksen kesäajaksi, mutta koko linjan poistaminen on päätöntä. Tuokaa linja takaisin.

Tämä uudistus tulee merkittävästi huonontamaan monen Haukilahdesta, Matinkylästä saati sitten kauempaa kuten esim Kivenlahdesta Pasilaan (tai välille) liikkuvan työmatkalaisen arkea. Onkohan tätä uudistusta tehdessä lainkaan selvitetty sitä, että esim bussi nro 503 on joka aamu varsin täysi. Kyse ei ole siis siitä, että tässä lakkautettaisiin nyt linjoja, joita kukaan ei käytä.

Todella huono päätös lakkauttaa 2 ja 4. Soukassa ja Kivenlahdessa on paljon opiskelijoita, joille yhteys on ollut tärkeä. Sitä paitsi nopea yhteys Tapiolaan ei ole mitenkään korvattavissa hitaammilla 12 ja 14 linjoilla, heikennys työssäkävijöille! Nytkö opetetaan matkustajat oman auton käyttöön, vuotta ennen metroa?

Täysin järjetön uudistus, 550 ei pysähdy läheskään kaikilla pysäkeillä!
Ainoa Otaniemeen vievä linja lopetetaan ja lisätään linjan 150 busseja. Helsinkiin on päässyt tähänkin asti kätevästi max. 10 minuutin odotuksella.

Tulepa nyt päätöksen tekijä tänne itse perustelemaan päätöksesi!

Linjojen 2 ja 4 lopettaminen huonontaa merkittävästi yhteyksiä Otaniemeen Matinkylän suunnalta. 550 ei pysähdy jokaisella pysäkillä, eikä pysty korvaamaan 2 ja 4 linjaa. Nyt jää ainoaksi mahdollisuudeksi siirtyä oman auton käyttöön, muuten työmatkasta tulee liian hankala!

Aika puskasta ammuttuna tama tuli kerta kaikkiaan. Suora yhteys on paljon kätevämpi, kun ei ole tarvinnut vaihtaa liikennevälinettä. Sitten kun bussien aikataulut ovat suunniteltu maksimaalinen odotusaika ja nehän ovat aina jonkin verran viiveellä. Uudistus on kuin leikkaus, joka huonontaa palveluja. Kun bussit osuvat sopivasti, niin matka-aika kasvaa 10 min tai enemmänkin kun se odotusaika.

Edelleen, miten onko tässä otettu huomioon sitä, että usein 503 - ja 504-vuoroja käytetään mentäessä Meilahden sairaala-alueelle. Matkustajat saattavat olla jo liikuntamahdollisuuksiltaa erilaisia kuin liikennesuunnittelijoiden ihannehenkilö on.

Sitten missä vaihto tapahtuu paluumatkalla länteen, miten siinä vaihdot toimivat ja onko siihen vinkkiä saatavissa, vai onko parempi ottaa aikaa ja mennä Kampin kautta ?

Pyytäisin saada vinkkejä ko. linjaston käyttämiseen liikennesuunnittelijoilta ja millä perusteella he ovat päätyneet tällaiseen?

Onpa todella ikävä kuulla, että näitten muutosten kanssa ei voitu odotella sinne länsimetron käyttöönottoon asti. Kuitinmäki-Pasila on ollut itselleni hitaudestaan huolimatta ideaali työmatkaan, koska sillä olen selvinnyt ilman vaihtoja. Varsinkin nyt tänä kesänä, kunLänsi- Pasila on muutenkin ihan mahdoton bussi- ja spårayhteyksien osalta. Vähintään kertaalleen vaihtamalla pääsee nytkin samassa ajassa, mutta vaihdoton matka on aina vaihdoton ja sen vuoksi mukavampi vaihtoehto.

Itse en suostu edes harkitsemaan vaihtoyhteyttä, jossa yhtenä osana on lähijuna, vaikka työpaikka onkin 5 min kävelymatkan päässä Pasilan asemalta. Lähijunien epäluotettavuus kun on sitä luokkaa.

Ainoa positiivinen asia tässä nyt on, että vuoroväli on ruuhka-aikoina vain10 minuuttia nykyisen puolen tunnin sijaan. Se mikä itselleni nyt jäi kuitenkin epäselväksi on, että kulkeeko 551 nyt myös muina aikoina kuin arkisin ruuhkatunteina? Toivottavasti.

Harmillinen muutos, sillä ehdin jo hetken iloita siitä, että pääsen Niittykummusta kätevästi 504 ja 505 busseilla suoraan Pasilaan työpaikan uuteen toimistoon. Nyt tarvitsee sitten kulkea ensin yksi pysäkki Westendinasemalle tai kävellä suhteellisen pitkä matka sinne, jos ei halua käyttää kahta bussia. Eikö 551 päätepysäkki olisi voinut olla vaikka Matinkylässä?

Linjojen 2, 4 ja 505 lakkauttaminen heikentää Tapiolan ja Otaniemen työpaikkojen välistä liikennettä. 550 toki kulkee, mutta se ei mene Tapiontorille asti ja nykyisillä liikennejärjestelyillä kävely ympäri Tapiolaa ei ole nautinto. Metronkin tuloon on vielä ainakin vuosi.

503:n lakkauttaminen heikentää Haukilahden yhteyksiä sekä itään että länteen. Se on kesällä ollut ainoa bussi, jolla olen päässyt töihin (osan matkaa). 10 ja 112 saisivat sitten kulkea useammin, ja aikaisemmin kuin kesällä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.