Metroliikenteessä kokeillaan lauantaina 2,5 minuutin vuoroväliä

Metroliikenteessä ajetaan 2,5 minuutin vuorovälillä lauantaina 11. kesäkuuta. Normaalia lyhemmällä vuorovälillä liikennöidään noin klo 10–18 Itäkeskuksen ja Kampin välillä. Taustalla on tuleva länsimetro, jolloin metro alkaa kulkea arkisin ruuhka-aikaan 2,5 minuutin välein.

Käytännössä kokeilu toteutetaan lisäämällä ylimääräisiä junia normaaliin lauantailiikenteeseen. Normaalissa liikenteessä metrojunat kulkevat viikonloppuisin Itäkeskus–Ruoholahti-välillä viiden minuutin välein.

Tulevana lauantaina ylimääräiset junat kulkevat joko Mellunmäen tai Vuosaaren ja Kampin välillä. Siten Itäkeskus–Kamppi-välille muodostuu 2,5 minuutin vuoroväli. Metron itäisillä haaroilla on kokeilun aikana käytössä vuoroväli, jossa 2,5 ja 7,5 minuuttia vuorottelevat. Lännessä metrot kulkevat Ruoholahden ja Kampin välisellä osuudella normaalien aikataulujen mukaan viiden minuutin välein.

Myös lauantaiaamun ja -illan liikenne ajetaan normaalien aikataulujen mukaan.

Metroliikenteen 2,5 minuutin vuorovälikokeilu varmistetaan vuorovälin toimivuus. Metroliikenne laajenee Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään, minkä jälkeen metroa liikennöidään kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Ruuhka-ajan vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella Tapiola–Itäkeskus on 2,5 minuuttia.

Tiheän vuorovälin vuoksi keskimääräinen odotusaika metroasemilla lyhenee merkittävästi, mutta samalla esimerkiksi sulkeutuvien ovien väliin juokseminen viivästyttää metroliikennettä nykyistä herkemmin. Lauantain 11.6. vuorovälikokeilulla onkin tarkoitus varmistaa, että 2,5 minuutin vuoroväli toimii ja liikenne on sujuvaa.

Kommentit

Viime hetkellä vaunuihin juokseminen vähenisi, jos allergisten vaunut sijoitettaisiin tarpeeksi tiheään. Eläinkuljetusvaunuja on välillä kolmekin peräkkäin. Erityisesti viime aikoina on ote lipsunut aika pahasti. Söpöt lemmikit eivät ole kaikille mielihyvän lähteitä.

Kuljettaja näkee lyhyemmän junan koko kyljen helpommin. Siten reippaasti tai normaalivauhtia käveleminen jonossa ovesta sisään pysynee sallittuna, eikä ovia pidä toisaalta sulkea niin että havaittu matkustaja jäisi ovien väliin. Asiointiviivettä asemalla voi aiheutua myös lastenvaunujen sovittamisesta jo lähes täyteen vaunuun. Kaikki tämä kuuluu kapasiteettitarkasteluun, eikä suunnittelijoiden ammattitaidon tasosta pidä moittia matkustajia.

Tulevaisuuden metrossamme automatiikka ehkä voisi vihjata laiturilla, missä kohdassa seuraavaksi saapuvaa junaa on eniten vapaata tilaa?

Laittakaahan tämmöinen testi myös vielä ennen Länsimetroa myös normaalina arkiaamuna/iltapäivänä ruuhka-aikaan pystyyn. Silloin vasta nähdään miten tämä tulee toimimaan.

Ehdottomasti kannattaisi kokeilla arkisin ruuhka-aikana.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.