Muutoksia bussien reitteihin Maunulassa – linjat 62 ja 51 yhdistyvät 15.8.2016

Bussien reiteissä tapahtuu muutoksia Maunulan alueella 15. elokuuta. Linjat 62 ja 51 yhdistetään uudeksi linjaksi 51 (Hakaniemi–Malminkartano), jonka reitti muuttuu kulkemaan Metsälän ja Vanhan Maunulan kautta. Samalla linja 62 lakkaa kulkemasta.

Myöhäisiltoina ja sunnuntaisin – jolloin linja 51 ei liikennöi – linja 66K (Rautatientori–Paloheinä) kulkee linjan 51 reittiä.

Maunulan läpi kulkeva linja 66A puolestaan muuttuu linjaksi 66 (Rautatientori–Paloheinä). 66 kulkee muutoin samaa reittiä kuin 66A, mutta sen päätepysäkki siirtyy Lauttasaaresta Rautatientorille.

Muutokset Maunulan bussilinjoihin 15.8.2016

Kommentit

Aiemmin linja 51 oli näppärä suora linja välillä Kallio - Pohjois-Haaga, mutta Asesepän tien liikennevalojen ja ylikuormittumisen takia +10 minuuttia lisää matka-aikaa on aika optimistinen luku selvitä ajoissa. Itse asiassa linja pitenee merkittävästi ja kuten sanottu, linja on ollut pitkä muutenkin. Maunulan ostoskeskuksen kapeilla kaduilla (Metsäpuron tien alkupäässä) bussilla tuntuu olevan ongelmia kääntyillä ja edetä jo kesäisin, talvella tilanne luultavasti vaikeutuu entisestään. Joihinkin aikoihin reittiopas Pohjois-Haagasta Kallioon jopa neuvoo ottamaan linjan 54 Itikseen ja vaihtamaan sieltä Metrolla Sörnäisiin, jossa ei taas tuntuisi olevan järjen hiventä mutta väittää tätä 2 minuuttia nopeammaksi kuin suoraa 51 linjaa.

Huvittavaa vielä, että Vanhan Maunulan pysäkeiltä ei kovinkaan montaa matkustajaa tuntuisi tulevan kyytiin tai jäävän pois. Tosin kukapa haluaisi bussilla Mäkelänkadulle/Hakaniemeen, jos suuntana on keskusta tai päinvastoin.

Sen lisäksi, että bussilinja 62 on nyt lakkautettu, on myös linja 51 päivittäiseen matkustamiseen lähinnä ylipitkä käyttökelvoton sightseeing retki. Kokonaisuudessaan n. 700 asiakkaan mielipiteistä ette välittäneet, matkustajien hätähuutojen jäädessä kaikumaan kuuroille korville:
http://www.adressit.com/allekirjoitukset/maunulan_bussilinjaa_62_ei_saa_lopettaa/

Kenen älynväläys on lopettaa Maunulassa Metsäpurontietä ja Männikkötietä kulkeva reitti Hämeentielle. Naurettavaa suunnittelua, että muutaman kilometrin matkalla keskustaan Hämeentieä pitkin täytyy jopa vaihtaa matkalla toiseen bussiin. Tämä jos mikä ei ole ainakaan sujuvaa liikennettä palvelevaa toimintaa vaan suoranaista kiusantekoa. Täältä Hämeentielle on muutakin asiaa kuin Hakaniemen tori, jonne sinnekin nyt täytyy ajella kiertoajeluna maisemareittiä pitkin Kallion kautta.
Täysin älyvapaata pöydän vieressä istujan ajatuksenjuoksua , jos yleensä ajatus on päässä liikahtanut.
Ja kuitenkin ylläpidetään monia monia linjoja, jotka kulkevat Pakilantietä eri suuntiin, ainoastaan tämän 62 -lenkin varrella ja sitä tarvitsevia, tuntuu olevan kova tarve kiusata ja heidä elämäänsä ja liikkumistaan hankaloittaa..

Linjalla 50 pääsee suoraan Junatielle Hämeentien kohdalle arkisin, linjalla 51 puolestaan Viidennen linjan tuntumaan.

On nyt vähän liikaa tehtäviä laitettu 51:lle. Maunulan maisemareitistä 5-10 min/päivä ylimääräistä matkaa. Ei hyvä!

Myös voi kyseenalaistaa, kuinka on tarkoitus siedettävästi ja suunnitteluohjeen puitteissa - mieluiten yhdellä vaihto-odottelulla - matkustaa Maunulasta Lauttasaareen.

Tässä yhteydessä kannattaa muistaa, että Lauttasaaressa on loppuvuoden ajan käytössä poikkeusjärjestelyjä länsimetron viivästymisen vuoksi. 15.8. alkaen Lauttasaareen turvataan kohtalainen joukkoliikenteen palvelutaso, joka paranee, kun metro alkaa kulkea Lauttasaaresta tiheästi kumpaankin suuntaan. Tällöin myös Maunulan ja Lauttasaaren väliset yhteydet sujuvat yhdellä vaihdolla hyvin pienin odotusajoin.

Siis milloin paranee ja sujuu yhdellä vaihdolla?

Perinteistä linjaa 66A ei siis ole vielä ollut kiire tai perusteltua purkaa, korkeintaan harventaa ja siirtää sen reitti korvaamaan linjaa 62.

Tulevaisuuteen vetoaminen lienee kustannusedullista...

Kuka on vastuussa tämän reittimuutoksen tiedottamisesta?? 26.07.2016! ja 15.8. muuttuu! Onko tämä mielestänne tarpeeksi hyvin tiedotettu? Itse sain tietää muutoksesta juurikin nyt 10.8. Ei ole taakskaan paljon asukkailta kyselty. Vastuullisten nimiä kehiin!!! Samaa kädetöntä töpeksintää kuin reitin 22 muutoksissa aikoinaan. Vieläkään ette ole myöskään vastanneet, että miksi tilapäisen pysäkin pystyttäminen maunulan ostarille kesti aikanaan yli 6kk!! KUKA on se henkilö kuka on vastuussa tästäkin reittimuutoksesta?

HSL:n hallitus yksimielisesti?

Arkisin linjalla 50 pääsee Teollisuuskadulle ja Sörnäisiin, joten kohdistuuko asukkaiden paheksunta Kaisaniemen-matkojen monimutkaistumiseen?

Linjalla 50 ei pääse enää sörnöisiin, ei ole päässyt enää linjan 22 lopettamisen jälkeen! Kokeile itse lykkiä se kinaporinkadun mäki kepeillä tai pyörätuolilla. Muutenkin kysymys oli suunnattu HSL:lle ei jolleen fanipojalle. Suunnittelijoiden yhteystiedot esiin ja vastuuta kantamaan päätöksistään! Nytkin 51 ja 50 menevät minuutin velein, loppu tunti on melko hiljaista. Mikä järki tässäkin?

Jos linjan 66A busseja ei haluttu jonotuttaa Kaivokadun ruuhkassa, miksi siedetään linjan 50 bussien reitittäminen huonosti läpäisevää Junatietä? Voitaisiinhan HSL:n oppien mukaan metron kanssa ikävästi päällekkäinen linjan 50 osuus katkaista esimerkiksi Pasilasta reitille Aleksis Kiven katu - Fleminginkatu - Helsinginkatu - Hämeentie - Vallilan kirjasto. Tämä pohjustaisi hyvin linjan 58(B) suunnitellun poistumisen Aleksis Kiven kadulta.

Myöhäisiltoina, lauantaiaamuisin noin kello 8 saakka ja sunnuntaisin – jolloin linja 51 ei liikennöi – linja 66K (Rautatientori–Paloheinä) kulkee Maunulassa linjan 51 reittiä.

Eihän tää ole todellista, Metsälästä ei pääse Rautatieasemalle / keskustaan yhdellä kulkuvälineellä? Hämeentie jää myös väliin?

Jos keskustalla tarkoitetaan Kamppia, Sturenkadulla voi vaihtaa esimerkiksi bussiin 70T.

Linjan 51 tiheämpi liikennöinti mahdollistaa vaihtamisen Rautatientorin-linjoille 64, 65, 66, 67, 72, 611, 614 ja 615 Mäkelänkadulla sujuvasti.

Ja mitä järkeä on muutaman kilometrin matkalle järjestellä vaihtoja, vaikuttaa lähinnä kiusanteolle.
Kai tästäkin kiusasts joku kuittaa mukavat bonukset!

Outoa, että ns. Vanhasta Maunulasta ei pääse arkipäivin päiväsaikana suoraan millaan rautatientorille, mutta illalla ja viikonlopuna pääsee. Mikähän idea tuossa on?

Ideaa on sovellettu Malmin suunnalla jo kauan. Suunnittelussa linjojen 50 ja 51 palvelua mm. Pasilaan ja Pitäjänmäelle tahdotaan suosia Maunulassa. Lisäksi linja 63 säilyy.

Millä hsl taas kerran perustelee näitä järjenvastaisia linjojen yhdistämisiä?
Matka ajat pitenee ja muutenkin tuo 51 on järjettömän pitkä ajallisesti päästä päähän .
Olisi oikein kiva saada vastaus hsl:ltä esitetyyn kysymykseen.
Näillä toimenpiteillä uskon, että matkustajat siirtyvät enemmän omiin autoihin. Ei kukaan halua matkustaa 50 min -60 min malminkartanosta/konalasta pasilaan mitä 51 tulee matka kestämään. Autolla ruuhka aikaan alle 30 min sama

Hei!

Linjan 51 matka-aika ei merkittävästi pitene entisestä. Itse linja toki on pitkä, ja Hakaniemen ja Malminkartanon välillä on jo nyt usein nopeampaa matkustaa muulla tavoin kuin linjalla 51. Yhtenä linjan 51 tehtävänä onkin tarjota liityntäyhteyksiä juniin muun muassa Pitäjänmäessä ja Pohjois-Haagassa, ja toisaalta taas toimia tiheänä yhteytenä Vanhan Maunulan ja Metsälän suunnalta itäiseen kantakaupunkiin.

Malminkartanosta ja Konalasta Pasilaan pääsee alle puolessa tunnissa myös julkisella liikenteellä. Konalan tapauksessa se toki edellyttää vaihtamista junaan esimerkiksi Pitäjänmäessä, mutta Malminkartanon aseman lähistöltä junamatka kestää 11 minuuttia. Uusiin yhteyksiin pääsee tutustumaan jo nyt Reittioppaassa, kun vaihtaa päivämääräksi 15.8. tai myöhemmän.

tarkemman hieman konalan alueelta kumpulantielle/elimäenkadulle/mäkelänkadun kolmioon ei pääse junalla vaan vaatii bussi-juna-ratikka/patikointia. Vaihtoehtona se linja 51 joka jo viime talvena/ keväänä ajoi tuota matkaa 40-50 min, saati tuo uusi syksyn pidennys. Ei varmaankaan näytä pitkältä kirjoituspöydän takaa ja tietokone ohjelmilla laskettuna, mutta mutta se on aivan eri kuin oikea käytännössä tapahtuva liikennöinti.

Ehdotan Konalasta vaihtamista bussiin 59 esimerkiksi Vihdintiellä.

Ah, tämä selvensi. Konalasta esimerkiksi Elimäenkadulle 51 onkin useimmiten järkevin vaihtoehto, ja tuo 40-50 minuuttia on realistinen matka-aika syksylläkin. Edellisessä vastauksessa olin pohtinut matka-aikoja juuri Pasilaan, mutta Vallilan työpaikka-alueelle junavaihtoehto ei enää pärjää vertailussa 51:een kovin hyvin.

Ja on muuten tosi ikävä että kommentit näkyvät koko nimellä :( eikä niitä pääse muokkaamaan kun kännykän ennakoiva vaihtoi sanoja enkä huomannu ennen kuin painoin tallenna.

Tuosta kartasta ei todellakaan saa ninni mitä tapahtuu. Käytön 51 linjaa säännöllisesti päästäkseni kalliosta Kaupintie 5:een, kulkeeko enää siis jatkossa minulla bussia? Ja paljonko matka-lisääntyy kun teette näitä todella inhottavia muutoksia? :( ja miksei tuo kartta tuossa voi olla siinä muodossa että sitä pääsee katsomaan laajemmin? Kauduista ei myöskään saa selvää, huonosti kuvattu.

Hei! Pahoittelemme hieman epäselvää karttaa. Linjalla 51 ei tapahdu muuta muutosta kuin se, että se kulkee 15.8. alkaen Vanhan Maunulan ja Metsälän kautta. Suora yhteys Kallion ja Kaupintien välillä siis säilyy, eikä muutos pidennä matka-aikaa merkittävästi. Kaikkien linjojen reitteihin 15.8. alkaen pääsee tutustumaan Reittioppaassa: kun linjan numeron syöttää hakukenttään osoitteessa linjakartta.reittiopas.fi, pääsee tutkimaan reittejä niin ennen 15.8. kuin sitä ennenkin. Toivottavasti tämä selvensi!

tiedotteessa ei kerrota mikä on linjan reitti hakaniemen päässä ..

ja reitti maunula, kantsu - malminkartano.. huh huh.. levotonta

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.