Bunkkerin pysäkkipari poistuu pysyvästi käytöstä maanantaina 7.8.

Väliaikaisesti raitioliikenteen käytössä ollut Bunkkerin pysäkkipari (H0298, H0299) poistuu pysyvästi käytöstä maanantaina 7.8. Lähimmät korvaavat pysäkit ovat Huutokonttorin ja Länsiterminaalin T1 pysäkit. Pysäkit poistetaan käytöstä koska ne eivät mahdu olemaan nykyisellä paikallaan Tyynenmerenkadulla, kun terminaalilta kohti kaupunkia kulkeva ajorata muuttuu kaksikaistaiseksi. Lisäksi alueelle rakennetaan myöhemmin myös raitiovaunujen kääntösilmukka.

Bunkkerin pysäkit

Kommentit

Kummasti HSL jakaa virheellisiä ratikkareittikarttoja, joissa T1:n pysäkki en merkitty ennen mutkaa. En ihmettele, jos asiakkaat antavat kuskeille palautetta keskisormella. Tuo bunkkerin pysäkin poisto on kyllä tyhmintä ikinä. Ei ratkikkareittejä voi tehdä vain turisteja miettien. Tien kaksikaistaisuus ei ole hyväksyttävä syy.

Ainakin Arabian suunnalla uusissa pysäkkikatosjulisteissa luetellaan Bunkkeri linjan 6T pysäkkinä 14. elokuuta alkaen.

Ilmeisesti tieto pysäkin poistumisesta ei ole mennyt kaikille ratikkakuskeille koska osa ajaa ohi niinkuin pitää ja osa pysähtyy edelleen Bunkkerilla.

Tänään 7.8. kun Bunkkerin pysäkkiparin poistuminen käytöstä on valitettava tosiasia, saimme me entiset pysäkin käyttäjät runsaiden sadekuurojen ansiosta tutustua uusiin reitteihin autenttisissa jätkäsaarelaisissa sääolosuhteissa. Omalla kohdallani tämä pysäkin poistuminen tarkoittaa sitä, että jos lähden liikkeelle vieden tapani mukaan ensin roskat, matkani lähimmälle Huutokonttorin pysäkille on nyt 480 metriä, aikaisemmin Bunkkerille vain 240 metriä. Lisäksi koko puolen kilometrin matka ollaan säiden armoilla, aikaisemmin Bunkkerin pysäkille oli mahdollista valita huonolla säällä autohallin kautta kulkeva reitti jolloin ulkoilmassa (=sateessa, tuulessa, kylmyydessä) tarvitsi kulkea vain 150 metriä. Jos tulee asiaa esimerkiksi Verkkokaupassa olevaan postiin, niin ne matkat kävelen jatkossa erikseen kun aikaisemmin postiasiat saattoi hoitaa kotiinpaluun yhteydessä. Jokaisen askelen ollessa kovin kivulias ei oikein ilahduta tämä lisääntyvä hyötyliikunta.

Helsinkiläisenä veronmaksajana mietityttää lisäksi miksi moiseen asukkaille vihamieliseen ratkaisuun lopultakin on päädytty. Tähän asti kerrotut perustelut ovat olleet kovin vaihtelevia: ensin pysäkkiväli (Bunkkeri-Terminaali1) oli muka liian lyhyt ja Bunkkerin pysäkki vaarallinen, sitten ei johtunutkaan näistä syistä, vaan siksi että jonkun aikoja sitten piirretyn suunnitelman mukaan pysäkki ei mahdu olemaan paikallaan. Ensin pysäkin poistaminen liittyi HSL:n suurempaan suunnitelmaan ratikkaliikenteen sujuvoittamisesta, sitten vika onkin kaavoittajan, kuten täältä on viimeksi saatu lukea. Mikä on totuus ja miksi HSL:n suunnittelijat ja kaavoittaja ja muut asiaan osalliset eivät yhtään kuuntele alueen asukkaita. Jätkäsaaressakin on jo moni asia suunniteltu uudelleen kun aiempiin suunnitelmiin vaikuttaneet tekijät ovat muuttuneet. Miksi tähän asiaan ei ole eri toimijoiden kesken voinut hakea järjellistä ratkaisua?

Hei, Bunkkerin pysäkin poistamiseen vaikuttivat niin raitioliikenteen sujuvoittamistavoitteet, kuin myös alueen muun liikenteen järjestämisen tilantarpeet. Aiheesta on käyty vilkasta keskustelua jo aiemmin pysäkkeihin liittyvien tiedotteiden yhteydessä joissa myös Bunkkerin pysäkkien väliaikaisesta luonteesta tiedotettiin. Mahdollisista kehitysehdotuksissa koskien HSL:n joukkoliikennelinjastoa ja pysäkkejä kannattaa antaa lomakkeen kautta: https://www.hsl.fi/palaute

Asiasta täällä käyty keskustelu ja muut asukkaiden protestit ovat kyllä tuttuja. Uutta on se, että HSL ei nähtävästi suhtaudu näihin kommentteihin palautteena, vaan sitä pitää ymmärtää käydä antamassa erillisessä osoitteessa. Jos palaute Bunkkerin pysäkkien poistamisesta kuitenkin kiinnostaa, kannattaa mennä sinne poistetun pysäkin tienoille tarkkailemaan tilannetta.Palautetta saisi siellä nyt ihan pyytämättä, kun järjetön tilanne pikku hiljaa valkenee yhä uusille ihmisille.

Hei, laitoimme linkin palautelomakkeeseen sen takia että palaute ohjautuu juuri suunnittelusta päättäville henkilöille henkilökohtaisesti sitä kautta. Toki myös kommentit ovat edelleen pätevä keino palautteen antamiseen.

Rionkadun risteykseen saattaa mahtua yhden raitiovaunun kokoinen pysäkkipari vain hieman kaistoja siirtäen.

Bunkerin pysäkki poistui tänään käytöstä, mutta Terminaali 1 pysäkki Helsingin suuntaan ei myöskään näytä olevan käytössä, koska pysäkille rakennetaan vielä kivetystä. Sitä luulisi, että olisi ollut aikaa rakentaa pysäkki valmiiksi jo hieman aikaisemmin.
Mitään tiedotetta Terminaali 1 pysäkin tilanteesta ei näytä löytyvän tai tietoa onko työt kesken ehkä vielä montakin päivää. Jätkäsaaresta poispäin pääsee nyt ilmeisesti vain Terminaali 2 tai Huutokonttorin pysäkeiltä, tai taksilla.

Onko ajoradalla nyt niin merkittäviä ruuhkia, että kaksikaistaistaminen ylipäätään on tarpeen?

Kuinka monta pysäköintipaikkaa viereiseltä pysäköintialueelta pitäisi poistaa, jos lisäkaista napattaisiinkin sieltä eikä ratikkapysäkistä?

Aiemmin esillä olleissa katusuunnitelmissa sataman suunnan pysäkkikoroketta muistuttava koroke jäisi paikalleen; onko tarkoitus tehdä nollatyötä ja käydä madaltamassa koroketta muutamalla sentillä?

Näihin kysymyksiin ehkä HSL ei ole oikea taho vastaamaan. Kaavoitusratkaisut tehdään kaupungin omassa kaavoitusprosessissa, jossa Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä on vain yksi toimija monien joukossa.

Miksei HSL enää edes yritä puolustaa joukkoliikennettä tarvittaessa Helsingin kaupungin hallinnossa taistellen?

Kun katsoo paikkaa nyt Google mapsissa näkyvästä vanhasta satelliittikuvasta, ja vertaa bunkkerin pysäkin etäisyyttä sen aikaiseen päätepysäkkiin terminaalin edessä, voidaan todeta ettei uusi T1-pysäkki ole yhtään lähempänä Bunkkerin pysäkkiä kun oli vanha päätepysäkkikään. T1-pysäkin ja Bunkkerin pysäkin välimatka ei voi olla pätevä syy pysäkin poistamiseksi, kun välimatka ei ollut ongelma siihen aikaan, kun päätepysäkki oli terminaalin edessä: https://www.google.com/maps/@60.1550018,24.9203458,271m/data=!3m1!1e3

Siinä on T1-pysäkki kivenheiton päässä, joten sinne voi käpötellä. Bunkkerin pysäkki oli aivan turha.

Typerä päätös asukkaiden sekä Verkkokaupan asiakkaiden kannalta. Haluaako HSL kuljettaa vain mökääviä kännikaloja satamaan ja takaisin?
Paikalliset haluavat bunkkerin pysäkin!

Sadat asiakkaat lähitaloista, Verkkokaupan asiakkaista jne. kirjoittivat vetoomuksen adressiin Bunkkerin pysäkkien säilyttämiseksi. Valitettavasti HSL antoi vääriä tietoja pysäkkien tuhoamisesta: että olisivat muka liian lähellä toisiaan. Nyt matka Huutokonttorilta Länsiterminaali 1:lle on tajuttoman pitkä, kun sitä vertaa vaikka kutosen pysäkkeihin Bulevardi-Kalevankatu jne. Eli olisi kohtuullista, että HSL_n argumentt olisivat edes tosia - ja olisivat lisäksi järjellisiä. Toisaalta vuonna 2009 on kuulemma piirretty pysäkki LT1:een - joo, niin kai. Mutta eikö todellinen maailma tänään ole ihan jotain muuta kuin kuviteltu maailma 2009? HSL:n osaamista on muutenkin nähty, kuten mahdottomuus ostaa lippuja juniin. Tule apuun, Anni! Tule sinäkin, Jan! Ja sitten se opettajaratkaisu: PIdetään molemmat! Eli olkoon se LT1, jotta HSL saa hyvän mielen. Mutta pidetään ne Bunkkerin pysäkit. Kansalaiset - nyt estämään ratikan kulku Bunkkerin ohi. Sinne vaan reippaasti!

Välillä tulee mietittyämitä segmenttiä ratikoiden on tarkoitus palvella? Asukkaita vai matkustajia vai molempia? Eikö olisi asiallista, että varustamot tarjoaisivat asiakkailleen sopivan kuljetuksen satamasta7satamaan esim. metrolle nonstop bussien avulla.Jäisi ratikoissa tilaa alueen asukkaille ja alueen muita palveluja käyttäville. Nyt jo Länsilinkillä on lähes mahdotonta mahtua ratikkaan, jos laiva on juuri tullut satamaan. Harkintaa tuohon Bunkkerien pysäkien poistamiseen!

Ehkäpä Jätkäsaaren asukkaita tulisi palvella jollakin nykyistä raitioliikennettä tiheämmin pysähtyvällä paikallisbussilla (vrt. 26 Kalasatamassa), jos jo kapasiteetti tuottaa hankaluuksia.

Tämä on täysin käsittämätön ratkaisu HSL:ltä. Lähiasukkaat ja koululaiset unohtuivat laivayhtiöiden etujen vyöryessä yli. Ei ole mitään järkevää perustetta Bunkkerin pysäkkien purkamiselle. Asukkaat, tulevan uimahallin käyttäjät ja avautuvan koulun väki tulee kulkemaan entistä pidemmän matkan pysysäkeille. Samoin verkkokaupan asiakkaat. Kaikki joukkoliikenteen heikennykset johtavat yksityisautojen käytön lisääntymiseen, jota nimen omaan Jätkäsaaressa tulisi välttää. HSL:llä on tässä asiassa täysin käsittämätön linja ja vaikeudet vain lisääntyvät ts. entistä enemmän yksityisautoja Tyynenmerenkadun rekkaliikenteen joukkoon. Surullinen ratkaisu.

Taas nähdään kuinka HSL lampaana kuuntelee laivayhtiöitä ja sen kaljakärrääjä asiakkaitaan eikä itse saaren asukkaita ja siellä asioivia. Aivan mainiosti tuohon mahtuu lisäkaistaa jos kerran sille on tarvetta, vaikkakin jos ihan totta puhutaan niin itse ehdottaisin suoraa tunnelia terminaaleilta Länärille ja Mechelinille, siitä muuten kaupungille ehdotusta kun ruuhkat on ongelma - ratkoisi ihan kivasti tuota Länsilinkin ympäristön ''lukkoa''.

Bunkkerissa jää liki aina 2/3 ratikan matkustajista ja loput menee satamaan oli sitten päivän hiljainen tunti tai ruuhkainen laivamatkaajien vankkuri. Kuten ylempänä mainittiin tuosta Terminaali 1:n lähdöistä, niin T1:n saisi ihan suosiolla skipata jos lähivuosina laivaliikenne tulee olemaan tuota tahtia, Bunkkerin pysäkki on sitä tarpeeksi lähellä.

Ylipäätänsä kiukuttaa HSL:n ajatusmaailma Jätkäsaaren satamalaisten kuljetusten suhteen, jokanen vaunu täysi sillipurkki kun ihmiset pistää laukkujansa käytävän keskelle, viereisille penkeille ja ylipäätänsä on kokoajan täyttä kun ties mitkä kepukuntalaiset eivät osaa käyttäytyä vaunussa.
Olisiko minkälainen toive jos kokeilisitte liittymäbussia Ruoholahden asemalta ja katsoisitte kuinka se toimisi sillipurkkiuden vähentämiseksi? Tai vielä parempi, ottaisisitte seisomatilavimman vaunumallinne (Vario?, niissä on mukavin seistä) ja tekisitte siitä erillisen satamavaunumallin jossa olisi vielä enemmän tilaa seistä ja jopa hyllykkö/paikka laukuille, vaunut sitten liikennöisi aina steissin ja satamien välillä laivojen aikoina.

Tässä muutoksessa laivayhtiöiden edut kävelivät täysin asukkaiden, Verkkokaupan ja postin asiakkaiden yms oikeuksien yli. Missään ei kerrota että Terminaali 1:n pysäkki palvelee päivittäin käytännössä vain yhden laivavuoron matkustajia, Euroopan! Saapuu klo 16:00 ja lähtee klo 18:30. Lisäksi Pietarin laiva käy satamassa kahdesti viikossa (ke ja la)! Siinä koko tämän pysäkin laivamatkustajaliikenne!

Vaikuttaa kyllä oudolta päätökseltä. Bunkkerin pysäkkejä on viimeisten parin vuoden aikana tullut käytettyä kymmeniä kertoja, ja Länsiterminaalia kerran. Ainakin niihin aikoihin kun itse tulee matkattua tuohon suuntaan, tuntuu että enemmistö vaunusta purkautuu juuri Bunkkerin kohdalla, ja vain murto-osa matkaajista jatkaa Länsiterminaalille asti. Varmaan tekee hyvää alueen yrityksille, erityisesti Verkkokaupalle, jolla on tähän asti ollut aivan loistavat liikenneyhteydet, ja jatkossa heikot.

Ikävä tulee Bunkkerin pysäkkiä. Mielenkiintoinen ratkaisu tehdä kilometrin pysäkinväli ohi tiheästi asutettujen kortteleiden Jätkäsaaressa ja poistaa pysäkkipari, joka on palvellut tuhansia asukkaita, postin asiakkaita, Verkkokaupan ja muiden yritysten asiakkaita ja työntekijöitä ja olisi palvellut elokuussa aloittavan koulun, edelleen rakennettavien uusien talojen asukkaita, Bunkkeriin tulevien liikuntatilojen käyttäjiä jne. jne. Keskustassa metrollakin on lyhyemmät pysäkinvälit kuin Jätkäsaaressa raitiovaunulla. Jo nykyinen pysäkinväli Huutokonttori-Bunkkeri on melkoisen pitkä. Perustetta, jonka mukaan pysäkkipari ei mahdu olemaan nykyisellä paikallaan tulevaisuudessa on vaikea ymmärtää kun omin silmin näkee, että tilaa olisi runsaasti. Kesällä kauniilla säällä voi huonojalkaisempikin yrittää kävellä vähän pidempiä matkoja, mutta kun koittaa syksy ja Jätkäsaaren kovat ilmasto-olosuhteet tuulineen ja viimoineen ja vaakasuoraan piiskaavine sateineen, ei meillä Bunkkerin ympäristön asukkailla enää ole vaihtoehtoja: Kävele tai itke ja kävele. Mutta mitäpä meistä asukkaista, laivamatkustajat kuljetetaan kohteisiinsa entistä nopeammin ja tehokkaammin - kuten tavoitteena on koko ajan ollutkin.

Voisitte vaikka korvaukseksi lisätä niitä hiton ratikkavuoroja aamuihin klo 6:00-8:30 ma-su jotta ei tartteis olla kuin sillit purkissa.

Linjaa 9 on jo ajettu kymmenen minuutin vuorovälein mainittuna aikana aamuisin. Miten linjauudistus siis parantaa riittämätöntä kapasiteettia Länsisatamasta?

Miks ei voi 6T ajaa myös aamulla ruuhka-aikaan terminaaliin? Juurikin tuo 6:30-10:00 aikaväli on iltapäivän ohella ruuhkaisin.

Mitenkäs Jätkäsaaren pikkukoulu ja eskari, sinne viedään lapsia ennen töihin menoa ja töistä tullaan heitä hakemaan? Aikalailla hidasta kävellä Huutokonttorille/ huutokonttorilta. Myös Verkkokaupan ostoksien kanssa tosi pitkä matka.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.