Kampin lähiliikenneterminaalin ja lähikatujen laitureissa ja linjoissa merkittäviä muutoksia 3.1. alkaen

Päivitys 19.12; Lisätty tieto lähtöaikojen pienistä muutoksista

Länsimetron liityntälinjasto otetaan käyttöön keskiviikkona 3.1, mikä merkitsee samalla Kampin lähiliikenneterminaalin vapautumista muiden HSL-alueen bussilinjojen käyttöön. Tästä johtuen Kampin alueen katuverkosta tähän asti lähteneet linjat lukuunottamatta linjoja 39/B siirtyvät käyttämään lähiliikenneterminaalia ja lisäksi linja 63 siirtyy Elielinaukiolta terminaaliin. Muutokset tarkoittavat samalla myös sitä että lähtölaiturit 69 Fredrikinkadulla, 70 Runeberginkadulla ja 71 sekä 72 Salomonkadulla poistuvat käytöstä. Lisäksi lähtölaituri 75 (H1222) Fredrikinkadulla siirtyy noin 100 metriä ajosuunnassa taaksepäin Autotalon kohdalle.

Kamppiin siirtyvien linjojen lähtöajat muuttuvat samalla hieman, mutta välipysäkkien aikatauluihin ei kuitenkaan tule muutoksia. Muistathan siis tarkistaa omien linjojesi aikataulut Kampin terminaalista 3.1. alkaen Reittioppaasta tai tulostettavista aikatauluista.

 

Kampin lähiliikenneterminaalin linjat ja laiturit 3.1. alkaen:

Laituri 41: 37 Honkasuo
Laituri 42: 41 Kannelmäki
Laituri 43: 42 Kannelmäki
Laituri 44: 63 Paloheinä
Laituri 45: 69 Jakomäki
Laituri 46: 70 Malmi
Laituri 48: 206 Kera
Laituri 49: 212 Kauniainen, 213 Kauklahti

Yöliikenne:
Laituri 41: 551N Tapiola
Laituri 43: 112N Friisilä
Laituri 46: 113N ja 114N Leppävaara
Laituri 47: 118N Jorvi
Laituri 48: 125N Latokaski
Laituri 49: 134N Tuomarila
Laituri 50: 146N Saunalahti
Laituri 51: 147N Kivenlahti
Laituri 52: 165N Kauklahti, 173N Upinniemi

Kampin alueen laiturikartta 3.1. alkaen

Kampin linjat ja laiturit 3_1

Kommentit

Muutoksesta on jo viikko, mutta ainakin Runeberginkadulla pysäkillä 1306 on vielä vanhat linjat esillä. Voisiko pysäkkien informaatiot päivittää ajantasalle, jotta tämä olisi matkustajille selkeämpää. Kiitos.

Hei, kiitos tiedosta. Tarkistamme kilvet maastossa ja korjaamme asian kuntoon.

Kiinnostaa mikä on ollut ajatus sen takana, että linjojen 14 ja 18 pysäkki siirrettiin Sähkötalon edestä Autotalon eteen. Autotalon edusta on todella ahdas, ja ruuhka-aikaan odottajien väkimäärä vaikeuttaa myös tehokkaasti rakennukseen sisään haluavien liikkumista. Sähkötalon edessä tilanne oli hyvä, sillä pysäkin puolelle ei ollut sisäänkäyntejä ja jalkakäytäväosuus on paljon leveämpi kuin Autotalon edessä.

Toivon syvästi, että järjestely on väliaikainen, sillä vaikka Sähkötalonkaan pysäkki ei suojattomuutensa takia ole ollut mikään kovin miellyttävä odottelupaikka, Autotalon edusta on vielä tukalampi rakennukseen sisään ja jalkakäytävällä ohi pyrkivien ihmisten kirjaimellisesti törmäillessä bussin odottajiin. Ruuhka-aikaan bussin odottajia ja samaan aikaan saapuvasta bussista poistujia voi olla jalkakäytäväosuudella kevyesti yli 50, eikä se osuus todellakaan vedä mitenkään sitä määrää ilman mustelmia.

Miksi linja 39 ja 39B eivät siirry muiden mukana maanalle ? Taas sekoitetaan ja sotketaan ihmisiä järjettömillä ratkaisuilla.
Yhtenäisyyden vuoksi kaikki samasta paikasta eli nyt Kampista lähtevät bussit tulisi ehdottomasti siirtää maanalle. Turha sanoaettei mahdu , silloinhan on hsl tehnyt erittäin ison virheen laatiessaan omia suunnitelmia

Aikaisempien vastausten mukaisesti, 39 on palvelualueeltaan ja vuoroväliltään yhteydessä linjojen 14 ja 18 kanssa. Kampin terminaaliin mahtuisi noin puolet ainakin lisää linjoja oman pikaisen arvioni mukaan helposti, mutta mistä niitä linjoja saataisiin?

Hei, kiitos kommentista. Linjat 39 ja 39B jäivät entisille pysäkeille johtuen niiden yhteisistä palvelualueista linjojen 14 ja 18 kanssa. Linjoja 14 ja 18 taas ei voida sijoittaa Kampin terminaaliin, koska ne jatkavat Kampista etelään.

samalla ajatus mallilla ei voi tehdä yhtään mitään, koska myöskin metroliikennöi kampissa ja ovat läheisesti sidottuna 39 linjoihin / matkustajiin. Jos ne siirretään maanale silloin on erittäin selkeäää että kaikki ne bussit joiden päätepysäkki on kamppi lähtevät samasta paikkaa maanalta ja taas ne jotka jatkavat kampista etelään liikkuvat vain maanpäällä

Väärin, ajatusmalli ei ole sama. Katso nyt vähän linjan 39 reittiä ja vertaa sitä 14:ään ja 18:aan. Sillä on täsmälleen yhteistä osuutta niiden kanssa Pitäjänmäkeen asti. Millään muulla Kampista lähtevällä linjalla ei ole.

Jos 39 siirrettäisiin maan alle, se ei enää toimisi vaihtoehtona linjojen 14 ja 18 Munkkivuoreen tai Pitäjänmäkeen asti matkalla oleville matkustajille Kampista. 14 ja 18 ovat liian täynnä jo muutenkin, ja Kamppi on niiden ruuhkaisin pysäkki. Siksi on erittäin järkevää, että myös 39 on jakamassa niiden kuormaa.

Selkeää ja hyvää palvelua on mielestäni, että samalta pysäkiltä pääsee haluamaansa kohteeseen. Itse en joukkoliikenteen käyttäjänä arpoa pysäkkiä. Olisi sekavaa, esimerkiksi Munkkivuoreen pyrkiessä miettiä miltä pysäkiltä joutuu menemään. Uskon, että tästä tulisi huomattavasti enemmän sanottavaa HSL:lle kuin suunnitelluilla järjestelyillä.

Kamppiin voisi siirtyä Elielinaukion bussilinjat, niin Elielinaukio vapautisi muuhun käyttöön. Perusteena Kampissa parempi myös odottaa bussia säästä riippumati ja Uselta linjalta Elielinaukion linjoista pääsee jatkossakin Rautatienasemalle junaan vaihtamalla , kunten esim linja 43 , 435,436, 217 218, 235 ,231n ja 38 :) Muutoksena vaan ,että A juna kukisi 10min välein jokapäivä.

Valimon asemalta voisi rakentaa yhteyden vihdintielle vihdintien linjoille, se toisi nopean yhteyden keskustaan.

Valimon sillalta tosiaan puuttuu portaikko asemalle. Sitä ei taida HSL päättää, Taitaa olla ELY homma.

Myöskin linja 39 pitäisi siirtää Kampin terminaaliin!!

Ehdottomasti ei. Linjat 39 ja 39B ovat palveilullisesti "tahdistettuina/sidoksissa" linjojen 14 ja 18 kanssa. Ne palvelevat samaa aluetta Kampin ja Talin välillä. Samoin Töölön pysäkeillä ne palvelevat samoja alueita, poiketen linjoista 37, 41 ja 42.

Hei, kiitos kommenteista. Linjat 39 ja 39B jäivät tosiaan entisille pysäkeille johtuen niiden yhteisistä palvelualueista linjojen 14 ja 18 kanssa.

Elielinaukion kaikki linjat voisitvat siirtyä kamppiin!! näin palvelutaso tulisi paljon paremmaksi. Myöskin Kampissa on se hyvä puoli, ettei tarvisi kylmä tai sateessa odotella bussia :) Elielinaukio saisi silloin muuhun käyttöön

Hmmm... Kampista on kuitenkin aivan oleellisesti pitempi matka rautatieasemalle jos tarkoitus olisi päästä junan kyytiin muualle Suomeen sekä ulkomaille lentokentän kautta.

Varmaan osa linjoista voisi siirtyäkin, mutta itse pidän ihan hyvänäkin asiana, että mahdollisimman moni pääsisi omin silmin näkemään, että vieressä on upouusi kirjasto ja, että sitä voisi jopa alkaa käyttämäänkin. Kamppiin jos kulku päättyisi niin useammalta jäisi Keskustakirjastossa käynnit väliin - luultavasti kirjastokäynnit ylipäätään.

Vaikea nähdä hyvänä asiana eikä pelkästään siksi, että investoitu yli 100M€ tuohonkin monumenttiin vaan myös siksi, että vain kiihdyttäisi osaltaan tätä jatkuvaa tyhmentymiskehitystä.

Lisäksi Helsingistä löytyy jo ihan riittävästi tuulenpieksemiä aukioita jotka ovat valtaosan vuodesta tyhjänpanttina, semminkin kun tuohon(kaan) paikkaan ei takuulla rakennettaisi asuntoja jos mitään ylipäätään.

Ja mikä pakko siinä on tuulessa ja tuiskussa dösää odotella kun lämmin raflakin on vieressä? Vain yhden esimerkin mainitakseni.

Höselin pitää vain saada autojen gepsitiedot sille tasolle, että niihin voisi lähtökohtaisesti luottaakin jotta voisi keskittyä vaikkapa hyvän kirjan lukemiseen eikä stressaaminen.

Ja Kampista pääsee sisäkautta kulkemaan tuulessa ja sateessa aika pitkälle.

Kaikkien Jaakonkadun linjojen matkustajien purku varmaan tapahtuu lähtölaitureihin. Entä lähtölaiturien ollessa varattu?

Hei, matkustajien purkamiseen käytetään omaa lähtölaituria tai tyhjiä laitureita. Tästä HSL on tiedottanut liikennöitsijöitä tarkemmin.

Mitä on päätetty Lauttasaaresta saapuvan yölinjan 20N pysäkistä Kampissa?

Hei, linja 20N ajaa Lapinrinteen kautta Kampin tulolaituriin, josta jatketaan matkaa Arkadian puiston kautta Postitalolle kuten nykyisinkin.

Eikös linjojen 20N ja 39N päätepysäkki säily Postikadulla ihan suunnitelmien mukaisesti. Karttakin näyttää tuon vaihtoehdon. Kampin kuoppaan tulevat vain Länsiväylän yölinjat.

Onko Kampissa käyty kokeilemassa, pääseekö laiturista 41 telibussilla kääntymään ulos Rautatiekaduille?

Vanhasta Maunulasta ei pääse enää suoraan rautatieasemalle. Bussi 62 muutettiin bussiksi 51, jonka päättäri on Hakaniemessä. Bussi 63 siirtyy nyt Kamppiin. Todella iso muutos huonoon suuntaan.

Bussilla 50 pääsee junaan Pasilassa ja bussilla 51 Käpylässä. Raitiovaunuunkin voi vaihtaa.

Tämä on niin huono uutinen meille Haagan torin kulmilla asuville, kun 40 ja 63 lähtevät tämän jälkeen eri paikoista keskustassa. Tähän asti niin on pystynyt käyttämään yhdessä, tämän jälkeen ei. Ja me käytämme näitä linjoja paljon: joskus puolet bussin matkustajista on jäänyt nimenomaan Haagan torin pysäkillä pois. Palvelutaso huononee meille todella paljon. Olen hyvin pettynyt teihin ja teidän suunnitteluun, HSL.

Linjan 63 siirtäminen Kamppiin helpottaa Elielinaukion terminaalin ruuhkaa. Linja käyttää edelleen Mannerheimintietä, joten muulta osin pysäkkejä ei poistu. Lisäksi Kampissa esimerkiksi linjan 41 tarjontaa voi jatkossa yhdistää linjan 63 tarjontaan. Pahoittelut mikäli koette tämän muutoksen heikentävän palvelutasoa.

Muttei taida auta palautteen jättäminen, toteuttatte suunnitelmianne joka tapauksessa, ja kokee vain itsensä hankalaksi. Sitä en vain pysty ymmärtämään ettette ajatelleet meitä sen enempää, kun tämän päätöksen teitte. Miksi pitää heikentää ihmisten yhteyksiä, mistä ne maksaa?

HSL, valitettavasti koen näin.
Linja 41 ajaa Runebergin-Topeliuksenkatua joka yleensä on selvästi hitaampi reitti kuin Mannerheimintie. Varsinkin nyt kun siellä on mittavia tietöitä, mutta myös muutoin.

En ymmärrä miksi Haagan linjoja pitää erottaa toisistaan tällä tavalla. Ettekö ajatelleet meitä Etelä-Haagalaisia ollenkaan, kun teitte tämän päätöksen? Ei auta paljon pahoittelut.

Toivon kuitenkin että ainakin lohdutuksena laitatte 41 ja 63 tasaisin aikavälin keskenään.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.